ادامه ممنوعیت برگزاری تورهای گردشگری و تعطیلی موزه ها
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۲۳۴۵۰
به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته از وزارت میراث فرهنگی خبر رسید که این وزارت با سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، با هدف حرفهآموزی و ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مددجویان زندانی و خانوادههای آنان، تفاهمنامه همکاری امضا کرد.
این تفاهمنامه در عمارت تاریخی کوشک تهران به امضای معاون صنایعدستی کشور و معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور رسید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برگزاری تورهای طبیعت گردی گیلان ممنوع شد
این هفته همچنین اعلام شد برگزاری تورهای ایران گردی، گردشگری و طبیعت گردی در استان گیلان از امروز سی ام مهر ماه تا اطلاع ثانوی ممنوع است.
در نامهای که سی ام مهر ۹۹ حمیدرضا آذرپور معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان به رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان و رئیس انجمن راهنمایان گردشگری گیلان نوشته اعلام کرده: «پیرو هماهنگی صورت گرفته با ستاد مقابله با کرونای استان و در راستای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و با توجه به محدودیتهای منع تردد به آگاهی میرساند اجرای همه تورهای ایرانگردی، گردشگری و طبیعت گردی استان از تاریخ ۳۰ مهرماه ۹۹ تا اطلاع ثانوی ممنوع است و این اداره کل با افراد و گروههایی که اقدام به تورگردانی میکند، برخورد جدی میکند.
تغییر در تیم مشاوران خارجی برنامه ملی توسعه گردشگری
معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی نتیجه وبینار با رئیس دفتر منطقهای یونسکو را تغییر مشاور ارشد و آغاز رسمی فاز دوم تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری با استقرار تیم مشاوره جدید در تهران اعلام کرد.
«ولی تیموری» معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در تشریح نتایج برگزاری وبینار با «سوتان سوتکوفسکی» رئیس دفتر منطقهای یونسکو در تهران که در محل معاونت گردشگری برگزار شد؛ گفت: از یک سال و نیم پیش تا کنون پروژه تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری کشور در معاونت گردشگری در حال پیگیری است. طبق توافق صورت گرفته با سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در سال ۱۳۹۷ تصمیم بر آن شد تا دبیرخانه سازمان جهانی گردشگری نیز مشاوران با تجربه بینالمللی را برای کمک به مشاوران داخلی معرفی کند و از آنجایی که آن سازمان در ایران دفتری ندارد؛ پیگیری اجرای این توافقات به دفتر منطقهای یونسکو در تهران واگذار شد.
وی بیان کرد: علاوه بر این موضوع به دلیل وجه غالب گردشگری تاریخی – فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران و مذاکرات به عمل آمده، دفتر منطقهای یونسکو نیز در پروژه تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری به طور مستقیم وارد همکاری فنی شد.
معاون گردشگری افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا وقفهای در این همکاریها پیش آمد اما مجدداً با پیگیریهای صورت گرفته از سوی معاونت گردشگری، بودجهای که توسط اتحادیه اروپا در قالب پروژه جاده ابریشم برای این موضوع اختصاص پیدا کرده بود؛ دوباره در کمیسیونهای تخصصی مربوطه تصویب و تمدید شد.
تیموری با اشاره به اینکه در این نشست مجازی با تغییر مشاور ارشد برنامه ملی و کیفیت حضور نامبرده در جمهوری اسلامی ایران به توافق رسیدیم و مشاور پیشنهادی معاونت گردشگری نیز مورد تأیید قرار گرفت؛ اظهار کرد: در همین راستا فهرستی از مشاوران به صورت مشترک توسط معاونت گردشگری وزارت، سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) و یونسکو آماده و نهایی شده است؛ لذا انتظار میرود به زودی کار تدوین پروژه با حضور تیم مشاوره جدید و استقرار آنها در معاونت گردشگری آغاز شود.
تاجگردون استعفا کرد
ساسان تاجگردون از معاونت وزارت میراث فرهنگی استعفا کرد و موافقت با استعفای او اکنون در دست بررسی است.
آذر ماه سال ۹۸ ساسان تاجگردون رئیس سازمان برنامه و بودجه استان فارس و برادر غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت در مجلس، به عنوان سرپرست معاونت سرمایهگذاری، حقوقی و امور مجلس وزارت میراث فرهنگی انتخاب شد.
اما در شهریور ماه امسال براساس ساختار جدید وزارتخانه وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، مونسان در دو حکم جداگانه محمد خیاطیان را بهعنوان معاون توسعه مدیریت و امور مجلس و ساسان تاجگردون را بهعنوان معاون برنامهریزی و تأمین منابع وزارتخانه منصوب کرد. به این ترتیب بخش مربوط به مجلس از زیرمجموعه تاجگردون به فرد دیگری سپرده شد.
هنوز از اجرای این حکم و مسئولیت جدید او زمان زیادی نگذشته که از وزارت میراث فرهنگی خبر رسیده ساسان تاجگردون استعفای خود را اعلام کرده است ولی هنوز به صورت رسمی اعلام نشده و موافقت با استعفای او نیز در دست بررسی قرار دارد.
تنها سد تاریخی فعال کشور کاربری جاده دارد!
این هفته خبرگزاری مهر در گزارشی اعلام کرد: تنها سد تاریخی فعال کشور با ۴۰۰ سال سن، با وجود اینکه از محل حق آبه و قایقهای تفریحی برای صاحبانش درآمد خوبی دارد اما اکنون نه تنها آسیب شناسی نشده بلکه کاربری جاده دارد.
این سد تاریخی در بهشهر تاجی دارد که خودروهای یک ارگان نظامی از آن عبور میکنند این تاج در واقع شبیه به جاده و یا پلی شده تا خودروهای سنگین آنها برای ساختمان سازی آن طرف دریاچه کاربری داشته باشد در حالی که این سد ۴۰۰ سال سن دارد و باید هر از گاهی حداقل آسیب شناسی شود. با پیگیریهایی که مسئولان باغ جهانی عباس آباد انجام دادند توانستند از عبور و مرور خودروهای سنگین روی این تاج جلوگیری کنند اما همچنان این سد تاریخی به آسیب شناسی نیاز دارد تا مبادا با شکستن آن، نصف بهشهر را آب بگیرد.
پیرو این موضوع رحیم موسوی مدیر مجموعه جهانی باغ عباس آباد به خبرنگار مهر گفت: در گفتگو با مسئولان شرکت آب منطقهای اعلام کردهایم که این سد باید هر چند سال یک بار آسیب شناسی شود و دیواره آن را نیز تقویت کنند. چون اگر دیواره سد خراب شود نه تنها شرکت آب منطقهای منبع درآمد خود را از دست میدهد بلکه این میراث نیز آسیب دیده و ممکن است برای زمینهای پایین دست بهشهر مشکل به وجود آورد.
آن چیزی که در واقع موسوی از آن نگران است این است که اتفاقات مختلف ممکن است حیات این سد تاریخی که از مدتها پیش فعال بوده را به خطر بیاندازد. به همین دلیل از زمانی که موسوی مسئولیت این باغ را به عهده گرفته نامه نگاریهای مختلفی را به شرکت آب منطقهای درباره همین موضوع انجام داده است ولی هنوز جواب درستی از سوی شرکت آب منطقهای نگرفته است.
این درحالی است که اکنون شرکت آب منطقهای در دریاچه سد عباس آباد، تفریحات قایقرانی برای مردم مهیا کرده است و سالانه مبلغی را از گردشگران بابت همین موضوع میگیرد. این هزینه جدا از حقآبهای است که شرکت از کشاورزان پایین دست میگیرد. بنابراین، این شرکت درآمد زیادی از محل سد و دریاچه دارد که میتواند بخشی از آن را برای مرمت و یا آسیب شناسی سد در نظر بگیرد.
کرونا نمایشگاه فیتور ۲۰۲۱ را ۳ ماه به تعویق انداخت
زمان برگزاری نمایشگاه گردشگری فیتور ۲۰۲۱ اسپانیا به جای بهمن ۹۹ به اردیبهشت سال ۱۴۰۰ موکول شد. با تصمیم نهاد دولتی مبارزه با کرونا در اسپانیا و به منظور اطمینان بیشتر از سلامت شرکتکنندگان، و مهار این ویروس، برگزاری این نمایشگاه بینالمللی تا ماه می ۲۰۲۱ به تعویق افتاد. بنابراین تصمیم، نمایشگاه فیتور از ۱۹ تا ۲۳ می ۲۰۲۱ برابر با ۲۹ اردیبهشت تا ۲ خرداد ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.
موزهها تا دوم آبان تعطیل شدند
در پی تمدید محدودیتهای کرونایی برای سومین هفته متوالی در پایتخت، موزههای تهران تا دوم آبان ماه تعطیل شدند. در ادامه اقدامات تمهیدی و احتیاطی برای مهار شیوع ویروس کرونا و بر اساس اعلام استانداری تهران مبنی بر تمدید محدودیتهای کرونایی ابلاغی تا پایان هفته جاری، موزههای تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی تا پایان روز جمعه دوم آبان ماه تعطیل بوده و امکان پذیرش گردشگران را ندارد.
کد خبر 5053999 فاطیما کریمیمنبع: مهر
کلیدواژه: گردشگری میراث فرهنگی صنایع دستی هفته ناجا شورای شهر تهران شهرداری تهران ویروس کرونا وزارت آموزش و پرورش سازمان تامین اجتماعی پلیس راهور قوه قضاییه گردشگری آلودگی هوا شبکه شاد متروی تهران وضعیت راهها آیت الله سید ابراهیم رئیسی برنامه ملی توسعه گردشگری دفتر منطقه ای یونسکو وزارت میراث فرهنگی شرکت آب منطقه ای معاونت گردشگری معاون گردشگری آسیب شناسی سد تاریخی موزه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۳۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سرنوشت «تلخ» کارخانهای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» میشود!
خبرآنلاین اصفهان- فاطمه کازرونی: کارخانه تاریخی «ریسباف» حدود ۱۰ سال است که میان نهادهای مختلف دست به دست می شود، هر بار خبر از واگذاری این کارخانه به یک ارگان برای تبدیل شدن به موزه به گوش می رسد و خبر در خبرگزاریها تا سال بعد منجمد می شود؛ با این رویه سالهاست فقط خبر تبدیل این کارخانه را به موزه می شنویم، ساختمان کارخانه هر روز فرسوده تر میشود؛ اطراف آن ساختمانهای تجاری بالا میرود و هر کلنگِ بر زمین، زخمهای بر دل این کارخانه کهنه می شود که همچون خرابه ای اما هنوز پابرجاست.
تاریخ پر فراز و نشیب کارخانه ریسباف
نخستین باری که برای تهیه گزارش درارتباط با کارخانه ریسباف، تا این بنای تاریخی، پیاده راه پیمودم را به خوبی به یاد می آورم؛ ظهر یک روز گرم تابستان بود و من فاصله خانه تا این کارخانه تاریخی را زیرسایه سار درختان چناری که تنه آنها ترمیم شده اما هرگز تبر بر پیکر آنها رد نابودی بر جای نگذاشته بود گام برمی داشتم اما امروز که در «هفته فرهنگی اصفهان» تا کنار این کارخانه از خیابانهای «نصف جهان» گذر میکنم، چشمانم چیزی از «فرهنگ و تاریخ» نمیبیند به جز جای خالی بیش از ۳۰۰ درخت در منطقه یک اصفهان که به عنوان میراث «شیخ بهایی» دیگر اثری از آنها موجود نیست و خستگی تمام ناشدنی که از تن کارخانه تاریخی ریسباف در زیباترین و قدیمی ترین خیابان جهان، شره میکند!
سال ۹۳ بود که طی مراسمی که با دعوت معدودی از خبرنگاران برای بازدید از این کارخانهی در تملک بانک ملی برگزار شد، از «ریسباف» خسته عیادت کردیم و مسئولان از استاندار و شهردار وقت اصفهان تا رئیس و غیره سخنها از پروژه پرافتخار تبدیل این کارخانه به موزه گفتند، ما دیدیم، شنیدیم، نوشتیم و امیدوارانه منتظر ماندیم تا سال ۹۶، یعنی سالی که نام کارخانه ریسباف اصلا از دهن مسئولان در سخنرانی های مختلف نمی افتاد، آن سالها گویی انتظار اصلا سخت نبود و شور ابتدای جوانی رویای موزه دار شدن اصفهان را این همه دور از دسترس نمی پنداشت.
زنجیره ای تمام نشدنی از ادعای دلسوزی برای ریسباف
۱۱ اردیبهشت ماه سال ۹۶ که رسید ابوالفضل قربانی عضو شورای اسلامی شهر اصفهان پس از مدتها بار دیگر سخن از «ریسباف» به زبان آورد و در ارتباط با حوزه تفکیک زمینهای مربوط به پشم ریس، ریسباف و شهرضای جدید به عنوان مرغوبترین زمینهای شهر اصفهان صحبت کرد و تذکر داد که باید مشخص شود این زمینهای در تصدی چگونه و به چه کسانی واگذار شده است.
وی تصریح کرد: ضروری است که مشخص شود که شایعاتی که این روزها در خصوص واگذاری تعدادی از پلاکهای این زمینهای تفکیک شده به برخی از شهرداران مناطق و مسئولان صحت دارد یا خیر.
۲۳ آذرماه همان سال، قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان در هفتمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری خواستار واگذاری این کارخانه به شهرداری شد و عنوان کرد: در صورت واگذاری این مکان به شهرداری می توان طرح های خدماتی برای استفاده از فضای موجود در آن را اجرایی کرد.
وی افزود: فضاهایی مانند کارخانه ریسباف اصفهان ظرفیت به کارگیری برای همه اقشار از شهروندان تا دوستداران هنر و میراث فرهنگی را دارد.
خرید کارخانه تاریخی ریسباف اصفهان به قیمت ۲۰۷ میلیارد تومان
نکته جالب اینکه ۲۸ آذرماه همان سال به فاصله یک هفته از صحبتهای شهردار اصفهان، سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از خریداری کارخانه تاریخی ریسباف اصفهان به قیمت ۲۰۷ میلیارد تومان آن هم به عنوان بنای غیر تاریخی خبر داد!
هوشنگ عشایری در ادعایی عجیب عنوان کرد که ریسباف اصلا کارخانه تاریخی نیست! و تملک این کارخانه قدیمی با موضوع احیای بافت تاریخی متفاوت است و آن را در راستای اجرای یکی دیگر از وظایف شرکت عمران و بهسازی مبنی بر «اصلاح نقاط ناهمگون شهری» و با هدف تغییر جریان مدیریت شهری خریداری کرده اند چرا که ریسباف بنای تاریخی نیست!
ریسباف به جای موزه، کاربری کارخانه نوآوری گرفت!
خرید این کارخانه توسط شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز پایان این ماجرا نبود و سال ۹۸، اتفاق عجیب دیگری افتاد، کارخانه ای که سالها توسط استانداران مختلف اصفهان کاربریها مختلف برای آن ذکر شده بود، در نهایت به دلیل عدم توافق مناسب با بخش خصوصی و به دلیل واقع شدن در یکی از تجاریترین نقاط اصفهان سالهاست خاک بی تدبیری میخورد به جای کاربری موزه نام کارخانه نوآوری گرفت.
سیدحسن قاضی عسگر سرپرست هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، بهمن ماه سال ۹۸ این خبر را عنوان کرد و گفت: پس از سالها بحث بر سر احیای کارخانه ریسباف، در نهایت تصمیمات لازم برای احیا این کارخانه به عنوان کارخانه نوآوری اتخاذ شد.
وی ادامه داد: توجه به اینکه «ریسباف» یکی از بقایای باقیمانده از صنعت نساجی اصفهان است تصمیم گرفتیم این کارخانه را به مرکز نوآوری در شهر تبدیل کنیم تا به رشد کارآفرینی و صنایع خلاق کمک شود.
و اما.....
«ریسباف» و زمانی که در تقویم مسئولان جایگاهی ندارد
بازهم عقربه های ساعت از سال ۹۸ چرخیدند و زمانی دراز گذشت، زمانی که انگار در تقویم برخی مسئولان هیچ معنایی ندارد، میراث فرهنگی اصفهان چندین مسئول عوض کرد، استانداران و شهرداران اصفهان تغییر کردند و فرجی حاصل نشد، سال ۱۴۰۰ یک بار دیگر دوستداران اصفهان و دغدغهمندان طی نامهای به وزیر میراث فرهنگی کشور و استاندار اصفهان خواستار حفظ و احیای ساختمان تاریخی ریسباف اصفهان شدند و این سرنوشت عجیب همچنان ادامه داشت!!
گویی قصه ریسباف ادامه داشته و دارد؛ داستان تکراری واگذاری کارخانه از سال ۱۴۰۰ تاکنون نیز تغییر اساسی را تجربه نکرد تا اینکه خردادماه سال ۱۴۰۲ یک تیتر تکراری از نور صالحی رئیس شورای شهر اصفهان، دوباره به یادمان آورد که «کارخانه ریسباف همچنان بلاتکلیف است»!
جالب اینکه با چند روز فاصله از آخرین یادآوری رئیس شورای شهر یعنی ۲۵ خردادماه ۱۴۰۲، رضا مرتضوی استاندار اصفهان باز هم خبر از واگذاری مجدد این کارخانه به وزارت میرث فرهنگی برای احداث موزه ملی اصفهان داد و گفت: موضوع تبدیل کارخانه ریسباف به موزه اصفهان در کمیسیون حقوقی و قضائی هیئت دولت مطرح و مورد پیگیری قرار گرفت و طبق این مصوبه حق بهرهبرداری زمین کارخانه، از وزارت اقتصاد به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جهت احداث موزه بزرگ اصفهان واگذار شد.
انتظار به سر رسید؛ کارخانه دوباره به دست شهرداری رسید!
بدین ترتیب کارخانه آذرماه همان سال به میرث فرهنگی واگذار شد اما اکنون و پس از گذشت حدود یک سال از وعده استاندار اصفهان برای گشوده شدن درب این کارخانه به روی مردم و پس از تنها ۵ ماه از تحویل کارخانه به میراث فرهنگی بار دیگر خبر رسیده که مالکیت ریسباف به شهرداری اصفهان رسیده است، خبری که استاندار اصفهان در نخستین نشست خبری سال جدید با خبرنگاران مطرح کرد.
قرار است با توجه به توافق بعملآمده میان معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، شهرداری اصفهان و اداره کل میراث فرهنگی، از فروردین امسال، این مجموعه تاریخی و صنعتی بزرگ اصفهان پس از برآوردهای اولیه و تهیه شرح خدمات، برای انجام عملیات نجات بخشی و ایجاد نمایشگاه فرهنگی و گردشگری در آن در اختیار شهرداری قرار گیرد تا به موزه تبدیل شود!
شاید طبیعی است کارخانه ریسباف اصفهان در یکی از گران ترین مناطق اصفهان قرار دارد، چنین سرنوشت عجیبی داشته باشد، فراموش نمی کنیم که حتی در برهه هایی از زمان بخش هایی از این کارخانه به عمد تخریب می شد، فرقی نمی کند کارخانه باشد، بنای تاریخی و قدیمی یا سینما، دراین دنیای پربلای پرمنفعت سودجویی برخی آدمها تمامی ندارد.
همان طور که سالیان پیش یکی از اعضای شورای شهر اصفهان بیان کرد که در راه مدرنیته شهری باید بلندنظر بوده و از «عالی قاپو» و «چهلستون» نیز بگذریم، مدرنیته ای ظاهری که در حقیقت منفعت طلبی برخی افرادی است که سالها شاهد تلاش آنها برای ورود به نهادهای شهری به نفع خود و تغییر قوانین، مانند بلندمرتبه سازی های غیرقانونی در اصفهان بودیم؛ درست همانند بلایی که بر سر «سینما ایران» نیز آمد و به جرم قرار داشتن در بهترین منطقه اصفهان یعنی چهارباغ عباسی و باتوجه به وسعت بنا قبل از تعیین تکلیف به شکل شبانه تخریب شد!
روزشمار تاریخی، بار دیگر از سال ۱۴۰۳
حالا این ماییم و بار دیگر شهادت روزگار و این قلم که خواهد نوشت آیا شهرداری و علی قاسم زاده شهردار اصفهان می تواند سرنوشت این کارخانه را تغییر دهد؟! «ریسبافی» که تنها کارخانه باقیمانده از مجموع ۹ کارخانه تاریخی پارچهبافی در اصفهان است و در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۰۱۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، از امروز بار دیگر در انتظار وعده های تکراری مسئولان عمر می گذارند.
و این «نصف جهانی» است که پس از گذشت ۱۰ سال از سال ۹۳ و با وجود این همه آثار تاریخی و عتیقه که برخی در انبارهای موزهداران و یا در زیر باران و آفتاب از میان می رود، هنوز که هنوز است «موزه ملی» ندارد! شاید این بار با پیگیری استاندار اصفهان درسال ۱۴۰۳ و قول جدی وی به مردم، گره از سرنوشت یکی از کهن ترین پروژههای برزمین مانده اصفهان باز شود و ریسباف اصفهان نیز بتواند هوای بهاری این روزهای نصف جهان را بدون دغدغه نفس بکشد.
توضیح: عکسهای درون گزارش مربوط به وضعیت کارخانه در سال های مختلف است.
46
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903136