Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران، طی نامه‌ای به رئیس جمهور اعلام کردند که کنترل بیماری نیازمند ورود قاطع بخش‌های مختلف حاکمیتی و دستگاه‌های مربوطه است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو،  بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران، طی نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس ستاد مبارزه با کرونا، خواستار تعطیلی‌های سراسری، محدودیت‌های شدید و منع تردد‌ها به مدت حداقل دو هفته یا بیشتر در سراسر کشور جهت قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  متن این نامه به شرح زیر است:

جـنـاب آقـای دکتر حسـن روحانی
ریاست محترم جمهور و ریاست محترم ستاد ملی مبارزه با کرونا

سلام علیکم.
همان طور که مستحضرید، بیش از  ۸ ماه از جولان دادن ویروس کرونا در کشور عزیزمان ایران می‌گذرد و آمار ابتلا و مرگ ناشی از این بیماری منحوس روزانه رکورد جدیدی را به ثبت می‌رساند. تلاش شبانه روزی کادر درمان در این مدت طولانی و خستگی ناشی از آن، توان مبارزه در خط مقدم علیه این بیماری را از آن‌ها گرفته است. ظرفیت تخت‌های آی سی یو تکمیل شده است و دیگر تخت خالی نداریم. بیش از ۶۰۰۰ نفر از پرستاران ما دست به استعفا زده‌اند و کارانه پزشکان و پرستاران مدت زیادیست که پرداخت نشده است. به خاطر تحریم‌های ظالمانه، بسیاری از مردمان این خاک از داروی موثر محروم شده‌اند. از طرف دیگر، خانواده‌های این سرزمین، بیش از این تحمل از دست دادن عزیزان خود را ندارند.

شرایط رقم خورده در کشور وضعیت را از هر زمان دیگری بحرانی‌تر کرده است و نیازمند اتخاذ تصمیماتی فوری، قاطع و هوشمندانه است تا از بروز فاجعه عظیم انسانی که تا به حال این مرز و بوم حتی در همه گیری‌هایی، چون طاعون و وبا به خود ندیده است، جلوگیری شود.

همان طور که شاهد بوده‌ایم با خواهش و تمنا، اوضاع بهبود نمی‌یابد و پروتکل‌های بهداشتی توسط عده زیادی رعایت نشده و سفر‌ها و امور غیرضرور به کرات صورت می‌گیرد. باید از تجربه کشور‌های موفق در این زمینه و نیز وضع محدودیت‌های گستره و تعطیلی‌های موقت اسفند و فروردین در کشور که موجب کاهش موارد ابتلا به زیر ۸۵۰ نفر و موارد مرگ و میر به زیر ۴۰ نفر در روز و کنترل نسبی بیماری گردید درس عبرت بگیریم و سلامت را در اولویت قرار داده و اقتصاد را بهانه جان مردم نکنیم چراکه در آن زمان نیز بعد از پایان محدودیت‌ها، وضعیت اقتصادی کشور به روند قبلی خود بازگشت.

از طرفی کنترل بیماری نیازمند ورود قاطع بخش‌های مختلف حاکمیتی، دستگاه‌های مربوطه و همکاری‌های بین بخشی است؛ لذا ما دانشجویان علوم پزشکی از جنابعالی انتظار داریم هر چه سریع‌تر دستورات لازم را از قبیل تعطیلی‌های سراسری، محدودیت‌های شدید و منع تردد‌ها به مدت حداقل دو هفته یا بیشتر در سراسر کشور جهت قطع زنجیره انتقال این بیماری صادر فرمایید چراکه با سرد‌تر شدن آب و هوا و ورود به پیک آنفلوآنزا، شرایط وخیم‌تر خواهدشد؛ و همچنین با معین قرار دادن نهاد‌هایی از قبیل بنیاد مستضعان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، کمیته امداد امام خمینی (ره)، آستان قدس رضوی و مجموعه‌های مرتبط دولتی، جهت تامین معاش حداقلی خانواده‌های نیازمند، در شرایط ایجاد محدودیت‌ها، کوشیده شود تا این قشر با فشار ناشی از محدودیت‌ها، با مشکلات معیشتی مواجه نشود. ان شاءالله که هر چه سریع‌تر با تدبیر، وضع قوانین و تصمیم گیری‌های صحیح، به مدد الهی کرونا را شکست دهیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حسن روحانی دانشگاه علوم پزشکی ایران کرونا محدودیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۸۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهبود شرایط جوانی جمعیت در کشور

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، کاهش روند ازدواج و در عین حال، افزایش سن ازدواج و در نتیجه آن، کاهش موالید و رفتن به سمت و سوی خانواده تک فرزندی؛ دست به دست هم داده تا شاهد رشد جمعیت سالمندی و کاهش جمعیت جوان کشور باشیم.

بر اساس آنچه کارشناسان حوزه جمعیت عنوان می‌کنند، ایران برای عبور از چاله جمعیتی، فرصت زیادی ندارد و باید تا قبل از به پایان رسیدن این فرصت؛ شرایط را برای افزایش موالید و جوانی جمعیت فراهم کند.

وزارت بهداشت، یکی از دستگاه‌های مسؤول در حوزه جمعیت است که می‌بایست با تهیه و تدوین برنامه‌ها و سیاست‌های جمعیتی؛ شرایط را برای افزایش تولد در جامعه فراهم کند.

افزایش موالید در زوج‌های زیر ۳۰ سال

صابر جباری مسؤول دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت، با اشاره به اجرای قانون جوانی جمعیت، گفت: بر اساس آمارها میزان موالید در گروه‌های سنی ۲۰ تا ۲۴ سال و ۲۵ تا ۲۹ سال در کشور افزایش یافته است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال میزان موالید ۱۶ و ۵۴ درصد بود که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۱۸ و ۹۷ درصد موالید کشور افزایش یافته است.

جباری گفت: در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال موالید از سال ۱۳۹۸ کاهشی بود که ۱۴۰۱ به ۲۴ و ۱۲ صدم درصد رسید و در سال ۱۴۰۲، ۲۴ و ۳۹ صدم درصد موالید کشور را داشته‌اند.

مسؤول دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که درصد زایمان‌های سوم به بعد در کشور افزایش یافته است، افزود: فرزند سوم در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۷ و ۵۹ صدم درصد موالید بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۸ و ۹۷ افزایش یافت.

جباری اضافه کرد: فرزند چهارم و پنجم نیز آمارهای افزایشی در کشور را نشان می‌دهد که نشانه اصلاح الگوی صحیح فرزندآوری است.

وی گفت: از سال ۱۳۹۴ به بعد شاهد کاهش موالی در کشور بودیم که با شیب تندی مواجه بودیم، اما در برخی از سال‌ها ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار کاهش یافته است.

جباری اضافه کرد: پس از اجرای قانون حمایت از خانواده از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۲ روند کاهش موالید در کشور با شیب کمتری ادامه یافت که امیدواریم در سال ۱۴۰۳ این رقم افزایشی شود.

به گفته وی، میزان فاصله ازدواج تا تولد نخستین فرزند از ۴ سال به ۳ سال کاهش یافته است و البته سیاست گذاری بر فرزندآوری در دو سال اول ازدواج است. زیرا، فرزندآوری در دو سال اول ازدواج موجب تشخیص به هنگام ناباروری و درمان مؤثر آن خواهد شد.

جباری با عنوان این مطلب که نرخ رشد جمعیت و باروری در کشور به ثبات رسیده و شیب نزولی آن متوقف شده است، افزود: نرخ رشد جمعیت ۰.۶ است و نرخ باروری کلی ۱.۶ درصد است. تا پیش از بسته شدن پنجره جمعیت کشور باید از این فرصت استفاده کرد و تاکید بر فرزندآوری جوانان دهه ۶۰ است.

وی گفت: باید به نرخ جانشینی در باروری کلی کشور دست یابیم که رقم آن ۲.۵ فرزند برای هر زوج است. شاید بر اساس آمارهای بین المللی این رقم ۲.۱ درصد باشد، اما به سبب کاهش میزان موالید در کشور رقم مورد نیاز کشورمان ۲.۵ در نظر گرفته شده و باید از رقم ۱.۶ کنونی به ۲.۵ برسیم.

جباری تاکید کرد: زمان پنجره جمعیتی کشورمان ۵ سال است.

موفقیت ۳۲ درصدی در درمان ناباروری

رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت، به ابلاغ قانون حمایت از خانواده در سال ۱۴۰۰ به دستگاه‌های اجرایی کشور اشاره کرد و گفت: پیش از ابلاغ این قانون تنها مراکز درمان ناباروری فوق تخصصی و سطح ۳ در کشور داشتیم.

جباری افزود: مراکز درمان ناباروری سطح ۲ با ارائه درمان‌های تخصصی که برای بسیاری از زوج‌های نابارور کافیست در کشور فعال شده است.

وی اضافه کرد: در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور حداقل یک مرکز درمان ناباروری سطح ۲ داریم به گونه‌ای که اکنون ۸۷ مرکز در این سطح در کشور فعال است.

جباری افزود: از ۲۰ مرکز دولتی درمان ناباروری در سطح فوق تخصصی و ۳ نیز در سال ۱۴۰۰ اکنون به ۵۱ مرکز درمان ناباروری سطح ۳ در کشور رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه پوشش بیمه درمان ناباروری تا پیش از ابلاغ این قانون کامل نبود گفت: اکنون در بخش دولتی پوشش بیمه درمان ناباروری تا ۹۰ درصد هزینه‌هاست و زوجین هزینه ناچیزی را می‌پردازند.

جباری ادامه داد: تمام مراکز درمان دولتی و غیردولتی ناباروری نیز با بیمه‌های پایه قرارداد دارند.

وی گفت: بسته پیشگیری از ناباروری نیز در تمام مراکز بهداشتی درمانی برای زوجین جوان ارائه می‌شود که دچار ناباروری نشوند و یا به هنگام تشخیص داده شود و درمان مؤثر باشد.

رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت افزود: میزان موفقیت در درمان ناباروری به صورت میانگین در کشور ۲۸ درصد بود که اکنون با اعتبار بخشی و به روز رسانی تجهیزات مراکز دولتی درمان ناباروری به ۳۲ درصد افزایش یافته است.

دیگر خبرها

  • ورود و خروج محوطه داخل گمرک مهران باید کنترل شود
  • بهبود شرایط جوانی جمعیت در کشور
  • دمای هوا در شرق و جنوب شرق کاهش می‌یابد / تداوم فعالیت سامانه بارشی تا پنجشنبه
  • دریافت قند برای بدن امری حیاتی است
  • چهارشنبه مشکوک آزادی
  • بارش‌های رگباری و تگرگ در راه زنجان
  • بیش از ۳۵۰ میلیون نفر از علایم تنفسی آسم رنج می‌برند/ هزینه ۳۰ میلیون تومانی درمان هر بیمار در سال
  • «آموزش، کنترل آسم را بهبود می‌دهد»؛ شعار راهبردی روز جهانی آسم در سال ۲۰۲۴
  • ایران قدرتمند در مدرسه‌ای قوی تجلی پیدا می‌یابد
  • بهبود خدمات‌رسانی شهرداری تبریز با بهره‌برداری از مرکز کنترل ترافیک و مدیریت بحران