Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-08@14:35:51 GMT

گفت‌وگوی روحانی و اردوغان درباره بحران قره‌باغ

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۲۹۳۹۶

گفت‌وگوی روحانی و اردوغان درباره بحران قره‌باغ

رئیس جمهور با اشاره به بحران قره باغ، گفت: موضع ما در این زمینه کاملاً روشن است و معتقدیم جنگ راه حل نیست و باید از طریق گفت و گو و مذاکره مشکل حل شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حسن روحانی عصر پنج شنبه در تماس تلفنی "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه با اشاره به برگزاری نشست شورای عالی همکاری‌های دو کشور در تهران به صورت ویدئو کنفرانس، بر ضرورت اجرای هرچه سریع‌تر توافقات دو کشور بویژه در زمینه همکاری‌های تجاری و بانکی تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روحانی با اشاره به تأثیر منفی تحریم‌های غیر قانونی آمریکا و همینطور شیوع ویروس کرونا بر روابط تجاری و اقتصادی دو کشور، ابراز امیدواری کرد که با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و افزایش تردد کامیون‌ها و تعداد پروازها سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور دوباره افزایش یابد.

رئیس جمهور در ادامه مبارزه با تروریسم در منطقه را موضوعی مهم عنوان کرد و افزود: گروه‌های تروریستی می‌توانند خطر بزرگی برای منطقه باشند.

روحانی همچنین برای همکاری با ترکیه در زمینه مقابله با ویروس کرونا و اشتراک تجربیات در این زمینه اعلام آمادگی کرد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به بحران قره باغ و ضرورت حفظ امنیت شهرهای مرزی ایران با کشورهای آذربایجان و ارمنستان، گفت: موضع ما در این زمینه کاملاً روشن است و معتقدیم جنگ راه حل نیست و باید از طریق گفت و گو و مذاکره مشکل حل شود.

روحانی افزود: معتقدم ایران و ترکیه به عنوان دو کشور قدرتمند در منطقه و همچنین کشور روسیه می‌توانند برای استقرار صلح و ثبات در منطقه کمک کنند و شاهد استقرار صلح و آرامش در منطقه با اجرای حقوق بین الملل و تمامیت ارضی باشیم.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به همکاری ایران، ترکیه و روسیه برای کمک به حل مشکلات سوریه در قالب روند آستانه، ابراز امیدواری کرد که ادامه این همکاری‌ها منجر به حل مشکلات سوریه، پایان فعالیت تروریسم در منطقه و حفظ تمامیت ارضی سوریه شود.

رئیس جمهور ترکیه نیز در این تماس تلفنی از ایران به عنوان دوست و همسایه خوب ترکیه نام برد و بر توسعه روابط و همکاری‌های دو کشور در قالب اجرای توافقات شورای عالی همکاری‌های دو کشور تاکید کرد.

رجب طیب اردوغان تاکید کرد: به حمایت از ایران در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا ادامه خواهیم داد و برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی همچون گذشته همه تلاش خود را انجام می‌دهیم.

رئیس جمهور ترکیه همکاری با ایران در زمینه مبارزه با تروریسم را عامل مهمی در برقراری صلح و امنیت در منطقه دانست و بر ادامه این همکاری‌ها تاکید کرد.

اردوغان همچنین ابراز امیدواری کرد که همکاری ایران و ترکیه در زمینه بحران قره باغ، منجر به حل این بحران از طریق گفت و گو و بازگشت آرامش و صلح به منطقه شود.

منبع: فرارو

کلیدواژه: کرونا قیمت دلار پرسپولیس روحانی اردوغان بحران قره باغ رئیس جمهور گفت و گو دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۹۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزیر خارجه و گروه دوستی پارلمانی ترکیه

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ وزیر امورخارجه کشورمان در این ملاقات با ابراز خرسندی از دیدار با نمایندگان مردم شریف و مسلمان ترکیه اظهار داشت: ملت ترکیه جایگاه و سهم شایسته‌ای در گسترش تمدن و فرهنگ اسلامی و اشاعه اخلاق و ارزش‌های انسانی داشته اند و امروز هم در حمایت از ملت مظلوم فلسطین نقش موثر دارند.

آقای امیرعبداللهیان جایگاه ترکیه در سیاست همسایگی ایران را ویژه دانست و نقش آفرینی ایران و ترکیه به عنوان دو کشور قدرتمند در ایجاد ثبات پایدار در منطقه غرب آسیا را کلیدی ارزیابی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تمجید از نقش گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور در ارتقای مناسبات دوجانبه، تقویت دیپلماسی پارلمانی و تعاملات مستمر نمایندگان مجالس دو کشور را در پیشبرد دیپلماسی رسمی حائز اهمیت توصیف کرد.

آقای امیرعبداللهیان با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور اسلامی ایران به ترکیه و توافقات صورت گرفته در هشتمین نشست شورای عالی همکاری‌های دو کشور، روند مناسبات در حوزه‌های مختلف را رو به رشد ارزیابی نمود و اظهار داشت: اراده روسای جمهور دو کشور گسترش مناسبات بویژه در بعد اقتصادی در راستای منافع مشترک دو ملت است.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به همکاری‌های نزدیک جمهوری اسلامی ایران با ترکیه در بحران غزه، تصمیم رییس جمهور ترکیه در قطع مناسبات تجاری با رژیم صهیونیستی را اقدامی موثر و ارزشمند عنوان نمود.

کایهان ترکمن اوغلو، رئیس گروه دوستی پارلمانی ترکیه و ایران نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران و تقدیر از حسن میزبانی کشورمان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره یاور مظلومان بوده و در تحولات اخیر غزه و فلسطین شاهد حمایت موثر دولت و ملت ایران از مردم مظلوم فلسطین هستیم و این رویکرد از نظر ما درخور تقدیر و تشکر است.

وی در ادامه حمله تروریستی رژیم اسراییل به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق را قویا محکوم نمود و تاکید کرد برای کاهش تنش در منطقه توقف نسل کشی در غزه ضروری است.

آقای کایهان در ادامه با اشاره به روند روبه رشد مناسبات اقتصادی و تجاری دوجانبه و توافقات انجام شده در نشست اخیر روسای جمهور دوکشور در آنکارا، بر حمایت پارلمان ترکیه از ارتقای مناسبات دو کشور، رفع موانع موجود و تسریع در اجرای توافقات مشترک تاکید کرد.

در این دیدار آقایان متین ارگون، دوغان بکین، بنیامین بزگیک و خانم زحل کاراکوچ دورا اعضای گروه دوستی پارلمانی دو کشور و آقای عادل نجف زاده، رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه نیز حضور داشت

دیگر خبرها

  • منزوی کردن زنان را قبول نداریم/ ایران بیشترین تحصیل کرده زن در منطقه را دارد
  • رئیسی: ایران بیشترین تحصیل کرده زن را در منطقه دارد
  • دیدار وزیر خارجه و گروه دوستی پارلمانی ترکیه
  • رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم: «وعده صادق» اجماع‌ساز بود و همگان آن را ستودند/ ایران قوی می‌تواند گزینه نظامی را از روی میز حذف کند/ فقط مذاکره مسائل را حل نمی‌کند/ ساختارهای فسادزا را اصلاح می‌کنیم/ از وضع زندگی مردم و خواسته‌های جوانان مطلعم
  • دهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس‌جمهور با مردم
  • رئیس‌جمهور: ایران قوی می‌تواند گزینه نظامی را از روی میز حذف کند/حمله به سفارت ایران نشان دهنده استیصال رژیم صهیونیستی بود
  • رئیسی: ایران قوی می‌تواند سایه جنگ را از سر کشور بردارد
  • اردوغان: کارهای ناتمام‌ خود را در سوریه به پایان خواهیم رساند
  • استقبال «اردوغان» از امیر کویت در آنکارا
  • اردوغان: اسرائیل توافق آتش‌بس در غزه را بپذیرد