Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@17:14:00 GMT

چین خواستار خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان شد

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۲۹۴۵۱

چین خواستار خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان شد

به گزارش ایرنا ، وی در گفت وگو ی مطبوعاتی روزانه خود در پکن درباره اینکه هنوز مذاکرات رسمی در افغانستان مورد توافق قرار نگرفته و درگیری ها در این کشور رو به افزایش است ، گفت : مذاکرات داخلی در افغانستان دریچه ای از فرصت ها برای تحقق صلح و ثبات در افغانستان گشوده است.

وی تصریح کرد که چین همیشه از روند صلح و سازش "به رهبری افغانستان و متعلق به افغانستان" حمایت می کند و بر این عقیده است که دو طرف باید به جای رویارویی و مبارزه، مسایل را در میز مذاکره  برطرف کنند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ابراز امیدواری کرد که هر دو طرف به ملت و مردم افغانستان اولویت داده و فرصت را غنیمت شمرده و بجای اختلاف افکنی، به جستجوی نقاط مشترک بپردازند ، بزرگترین مخرج مشترک را پیدا کنند ، اعتماد به نفس داشته و حسن نیت نشان دهند ، صبر و خویشتنداری پیشه کنند و برای دستیابی به نتایج چشمگیر همه تلاش خود را بکار گیرند.

جایو افزود که از دیدگاه چین ، جامعه بین المللی ، از جمله ایالات متحده ، باید نقشی سازنده در پیشبرد گفت و گوهای بین افغانی ایفا کرده و طرفین را هرچه بیشتر برای پیشبرد مذاکرات صلح حمایت کند. هیچ طرفی نباید خودسرانه در روند صلح و سازش برای تامین منافع خودخواهانه اش دخالت کند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین ، پیشبرد صلح و بازسازی و توسعه و پاسداری از امنیت افغانستان از اولویت ها است و مسایل این کشور طبیعتا پیچیده و بغرنج و حل آنها نیز دشوار است. عوامل داخلی و خارجی باید برای رسیدن به نتایج مطلوب با یکدیگر هماهنگ و هم جهت باشند. 

جایو گفت : آمریکا بزرگترین عامل خارجی در مساله افغانستان است و باید نیروهایش را به روشی منظم و مسئولانه از این کشور بیرون ببرد و از تشدید بیشتر خشونت در افغانستان جلوگیری و فضای خارجی مطلوبی برای مذاکرات داخلی افغانستان ایجاد کند ، نه اینکه برعکس این فرایند گام بردارد.

سخنگوی وزارت خارجه چین درباره فروش سامانه های تسلیحاتی آمریکا به تایوان به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار گفت: ایالات متحده با فروش اسلحه به منطقه تایوان ، اصل یک چین و مفاد سه بیانیه مشترک چین و آمریکا را به طور جدی نقض می کند. این دخالت گستاخانه در امور داخلی چین و ضربه ای به پیکره حق حاکمیت و منافع امنیتی کشور ما است و ارسال علایم نادرست برای استقلال طلبان تایوان محسوب می شود و به روابط طرفین لطمه می زند. پکن با این اقدامات واشنگتن کاملا مخالفت می ورزد. 

جایو گفت : چین از آمریکا می خواهد ماهیت بسیار مخرب فروش اسلحه به تایوان را به رسمیت بشناسد ، با رعایت اصل یک چین و مفاد سه بیانیه مشترک چین و آمریکا ، فروش سلاح و روابط نظامی با منطقه تایوان را متوقف و این برنامه فروش تسلیحاتی را برای جلوگیری از آسیب رساندن بیشتر به روابط دو طرف و صلح و ثبات منطقه لغو کند. در غیر این صورت چین با توجه به شرایط موجود واکنش قانونی و ضروری و مشروع خواهد داشت. 

سخنگوی چین همچنین  به پرسش های خبرنگاران درباره محدودیت های آمریکا برای رسانه های چینی و تبعیض علیه خبرنگاران و شرکت ها و بنگاه های رسانه ای چین پاسخ داد و گفت : آمریکا ۶ رسانه دیگر چین را در این هفته به عنوان عوامل و ماموران خارجی به ثبت رسانده است که شامل محدودیت هایی برای آنان می شود. 

وی افزود : این بخش تازه ای از مرحله سرکوب سیاسی و انگ زدن های واشنگتن به رسانه های چینی و روزنامه نگاران این کشور در آمریکا است و چین قاطعانه چنین اقداماتی را از سوی واشنگتن محکوم می کند. 

به گفته وی، اقدامات ایالات متحده ، به ویژه هدف قرار دادن رسانه های چینی ، بر اساس طرز فکر جنگ سرد و تعصب ایدئولوژیک است. آنها اعتبار رسانه های چینی را بشدت تضعیف می کنند . این کارها عملکرد طبیعی رسانه های چینی را در آمریکا تحت تأثیر قرار می دهد و تبادلات فرهنگی و مردمی بین دو کشور را مختل می کنند. این برخوردها نفاق و ریاکاری آمریکا را نشان می دهد.

برچسب‌ها افغانستان ایالات متحده آمریکا تایوان پکن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان ایالات متحده آمریکا تایوان پکن افغانستان ایالات متحده آمریکا تایوان پکن اخبار کنکور رسانه های چینی ایالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۹۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود

واشنگتن‌تایمز به نقل از منابع خود گزارش داد آمریکا عامل انتحاری حمله به فرودگاه کابل را از هند به افغانستان منتقل کرده بود. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، چند روز پس از انتشار گزارش تازه فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا(سنتکام) در مورد حمله به فرودگاه کابل در جریان روند تخلیه، واشنگتن‌تایمز به نقل از منابع خود گزارش داد «عبدالرحمان اللوگری» که از او به‌عنوان عامل انتحاری حمله به فرودگاه کابل یاد می‌شود،  توسط آمریکا از هند وارد افغانستان شده بود.

این نشریه آمریکایی به نقل از برخی اعضای جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گزارش داد اللوگری در سال 2017 هنگام تلاش برای انجام یک حمله در هند بازداشت و سپس توسط آمریکا به افغانستان انتقال داده شده بود.

بر اساس این گزارش، وی از زندانی به زندان دیگر منتقل شد تا اینکه در ژانویه 2021 به زندان بگرام، بزرگترین پایگاه هوایی نظامیان آمریکایی، انتقال داده شد.

بر اساس گزارش سنتکام، طالبان 11 روز پیش از حمله انتحاری فرودگاه کابل، در حین تصرف قدرت این زندانی را به‌همراه دیگر زندانیان آزاد کرده بود.

طالبان:حکومت سابق افغانستان زمینه فرار داعشی‌ها را فراهم کردجزئیات حادثه فرودگاه کابل؛ آمریکایی‌ها مردم را به گلوله بستندپنتاگون: طالبان طراح حمله به فرودگاه کابل را کشته است

سنتکام درحالی مدعی است که در حین سقوط جمهوریت، اعضای داعش توسط طالبان از زندان آزاد شدند که طالبان می‌گویند مقامات دولت سابق افغانستان در زمان به قدرت رسیدن آنها زمینه فرار داعش‌های زندانی را فراهم کرده بودند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • دانشجویان معترض آمریکایی خواستار اخراج اشغالگر از فلسطین هستند
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا
  • لاپید خواستار خروج دو عضو شورای جنگ از کابینه شد
  • ناقوس مرگ حضور نظامی آمریکا در ساحل
  • تکذیب خروج نظامیان ایران از سوریه
  • ابراز تمایل نیجر به خرید سلاح از روسیه به موازات برنامه‌ریزی برای خروج نظامیان آمریکا
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی