Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-07@05:23:39 GMT

طرح «برق امید» چه نتایجی خواهد داشت؟

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۳۱۶۷۵

طرح «برق امید» چه نتایجی خواهد داشت؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: آثار اجتماعی چنین طرحی در بلند مدت به نفع کشور و مردم نخواهد بود. نمایندگان محترم مجلس باید در نظارت بر این طرح منافع مردم را در نظر بگیرند و صرفا به مباحث فنی و اقتصادی توجه نکنند.

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو در رابطه با طرح برق امید بیان کرد: این تصمیم دولت کار کارشناسی شده نیست چرا که ابعاد و زوایای پنهان زیاد دارد، از جمله اینکه این طرح موجب افزایش درآمدها می‌شود یا کاهش آن؟ آیا این طرح موجب کاهش مصرف برق می‌شود یا خیر؟

 

وی ادامه داد: در کشور حدود دو میلیون خانه خالی وجود دارد که اغلب به افراد پردرآمد جامعه تعلق دارد چون خانه خالی است مصرف برق کمتری دارد و عملا این  گروه پردرآمد که کم هم نیستند از مواهب این طرح بهره مند می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید طرح جامع و مانع باشد؛ جامع باشد یعنی همه دهک های پائین جامعه را شامل شود مانع باشد یعنی  پردرآمدها  که خانه یا ویلای خالی دارند در کنار سفره فقرا ننشینند.

 

انتظار کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق را نمی‌توان داشت

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی بیان کرد: این که گفته شده است در صورت پیاده‌سازی برق امید، مصرف برق ۱۰ درصد کاهش می‌یابد و در نتیجه از هزینه‌های دولت کاسته و کاهش درآمدها جبران می‌شود، سخن صحیحی نیست، زیرا بر اساس نکاتی که کارشناسان مطرح می‌کنند، چنین طرحی به دلیل پایین بودن معیار کم مصرفی و تخفیف اندکی که در قبوض اعمال می‌نماید، انگیزه لازم برای کاهش مصرف را در مردم ایجاد نمی‌کند.

 

وی افزود: از سوی دیگر مردم با شنیدن خبر رایگان شدن برق برای ۳۰ میلیون نفر که کم‌مصرف هستند، انتظار دارند که بتوانند با اصلاح رفتار مصرفی و مقداری کاهش در استفاده از لوازم برقی خود، در گروه کم‌مصرف‌ها قرار بگیرند که در حقیقت این همان هدف دولت از اجرای طرح برق امید است.

.

مردم نسبت به مدیریت مصرف بی رغبت خواهند شد

نماینده مجلس یازدهم اضافه کرد: سوال اینجاست که آیا دستیابی به این هدف برای مردم مقدور است؟ آستانه‌ای که برای کم‌مصرفی توسط دولت تعیین شده به قدری پایین است که یک خانوار عادی نمی‌تواند با مدیریت مصرف ساده به آن برسد. به نظر می‌رسد جدای از بحث خانه‌های خالی و غیردائم، تنها خانوارهای واقعا مستضعف که از روی ناچاری نمی‌توانند برق بیشتری مصرف کنند در این محدوده معین شده قرار می گیرند.

 

وی افزود: پس چگونه می‌توان انتظار داشت که مشترکینی که مصارف بالاتری دارند به جمع کم‌مصرف‌ها بپیوندند. لذا اولا دولت به هدف خود که کاهش مصرف است نخواهد رسید، ثانیا مردم نسبت به مدیریت مصرف، بی‌رغبت خواهند شد. همچنین زمانی که پیوستن به جمع کم‌مصرف‌ها که به ادعای مسئولین ۳۰ میلیون نفر را همین الان شامل می‌شود، دست نیافتنی باشد، مردم نسبت به طرح‌های دولتی بی‌تفاوت و بلکه بدبین می‌شوند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: آثار اجتماعی چنین طرحی در بلند مدت اصلا به نفع کشور و مردم نخواهد بود. نمایندگان محترم مجلس باید در نظارت بر این طرح و موارد مشابه، پایگاه مردمی جمهوری اسلامی را در نظر بگیرند و صرفا به مباحث فنی و اقتصادی موضوع توجه نکنند.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: برق طرح برق امید مجلس یازدهم مصرف برق برق امید مصرف برق کم مصرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۱۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایزادخواه، نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جراحی اقتصادی باید در ساختارهای غلط و پوسیده کشور انجام شود، گفت: «انتظار ما از دولت و مجلس انقلابی این است که دست به تغییرات ساختاری در اقتصاد بزنند در غیر اینصورت ادامه وضع موجود بی تدبیری و بی خردی است و نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم.»
 
به گزارش شفقنا؛ روح الله ایزادخواه در خصوص وضعیت ارائه تسهیلات به مردم، اظهار کرد: یکی از انتقادات به این دولت مدل ارائه تسهیلات بانکی است؛ متاسفانه عملکرد مناسبی در حوزه تسهیلات ازدواج و اشتغال دیده نمی‌شود و بانک ها به اسم کنترل نقدینگی، تسهیلات تکلیفی را در عمل محدود کردند که منجر به رکود شد یعنی سرمایه در گردش و تسهیلات تولید، به مشکل برخورد و به مساله اول صنعت ما تبدیل شده است.
 
به اسم کنترل «تورم» تسهیلات بانکی را محدود کردند
 
وی در ادامه افزود: سال گذشته به اسم کنترل تورم، تسهیلات بانکی را محدود کردند که باعث ایجاد رکود تورمی شد. این سیاست غلط است و بارها هم گفتیم یک طرفه نمی توان به مسایل اقتصادی نگاه کرد و بدون توجه به تولید اگر بخواهیم تورم را مهار کنیم، منجر به رکود می شود.
 
برخورد این دولت با بانک ها برخورد جدی و سازنده ای نبوده است
 
آقای ایزدخواه با انتقاد از اینکه بخش زیاد از منابع مالی بانک‌ها خرج بنگاهداری بانک ها می شود، ادامه داد:  بخش‌های دیگری از این منابع را هم به عنوان وام به پرسنل خود می دهند و حتی بعضا این تسهیلات به دانه درشت ها داده می شود؛ بنابراین در شرایطی که منابع بانکی بیشتر شده است سوال ما از بانک ها این است این منابع در کجا خرج می شود!. ما ایراد اساسی به نظام بانکی داریم که از گذشته بوده و در این دولت تشدید شده است؛ برخورد این دولت هم با بانک ها مطلقا برخورد جدی و سازنده ای نبوده است؛ اقای خاندوزی بارها در جلسات نظارتی ما به صراحت گفتند که «زور من به بانک ها نمی رسد». اقای رئیسی علی رغم شعار ی که در ایام تبلیغات ریاست جمهوری گفتند که «بانک ها را به خط خواهم کرد» اما در عمل نشانه ای از این مساله نمی بینیم.
 
وی افزود: عده ای از نمایندگان مجلس هم دائما با شعار کنترل نقدینگی، فضا را تشدید می کنند که قطعا به ضرر تولید و به نفع سوداگری و بنگاهداری بانک ها است. مجلس جدید به دلیل اینکه مجلس یکدستی به لحاظ سیاسی نیست و نیروهای مستقل بیشتری دارد، امیدواریم بتواند با جدیت و الگوی منطقی درست بانک ها را وارد کار کند.
 
نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم
 
وی در خصوص عدم اخذ تضامین از مردم برای ارائه وام های خرد، گفت: بانک ها اصلا عمل نمی کنند و این حرفی که وزیر اقتصاد گفتند توسط بانک ها رعایت نشد و مراجعینی که برای دریافت وام های معیشتی خرد به مردم معرفی می‌کنیم، یا توسط بانک ها رد می شود و یا چند ضامن از مردم می خواهند. لذا ما نیاز به جراحی واقعی داریم چراکه جراحی در سفره مردم هنر نیست بلکه در ساختارهای غلط و پوسیده کشور باید انجام شود. جراحی در ساختار الیگارشی بانکی باید انجام شود و انتظار ما از دولت و مجلس انقلابی این است که دست به تغییرات ساختاری در اقتصاد بزنند در غیر اینصورت ادامه وضع موجود بی تدبیری و بی خردی است و نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم!.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • عبور موفق از پیک تابستان نیازمند همراهی مردم/ جایزه ۶۰۰ دستگاه خودرو ویژه مشترکین کم مصرف
  • آب چاه بخوریم یا آب معدنی؟ / ضدعفونی آب لوله کشی با اشعه ماورای بنفش
  • ایزدخواه نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم
  • ایزادخواه، نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم
  • نماینده مجلس: نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم
  • تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس به جریان پایداری و امام صادقی‌ها
  • بخش خصوصی؛ امید ایران توانمند
  • دولت روحانی چگونه سفره مردم را کوچک کرد؟
  • جعفرزاده: هر کسی به جز قالیباف رئیس مجلس‬⁩ شود کشور شفاف‌تر اداره می‌شود
  • جعفرزاده ایمن‌آبادی: هر کسی به جز قالیباف رئیس مجلس‬⁩ شود کشور شفاف‌تر اداره می‌شود