Web Analytics Made Easy - Statcounter

ریاحی گفت: فرش یکی از کالاهایی که صادرات آن از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون‌به‌صرفه است چراکه مواد اولیه فرش ما کاملاً داخلی است و درنتیجه صادر کردن آن ارزش‌افزوده بالایی را به همراه دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد هاشم ریاحی رئیس اداره امور فرش سازمان صمت استان مرکزی در گفتگو با دیارآفتاب گفت: استان مرکزی همواره یکی از قطب‌های تولید فرش کشور بوده و فرش این منطقه به لحاظ شناخته شدن در سطح جهانی از سال‌های دور و در حال حاضر مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ریاحی ادامه داد: در استان مرکزی سه تشکل اتحادیه فرش روستایی، اتحادیه فروشندگان و شرکت سهامی فرش در زمینه‌ی فرش فعالیت دارند به‌اضافه ۶۵ کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز که هرکدام حداقل باید ۲۰ بافنده زیرمجموعه داشته باشند که بتوانند مجوز بگیرند، این کارگاه ها به‌صورت متوسط ۳۰ تا ۴۰ و بعضا تا ۱۰۰ دار قالی هم دارند و برخی از بافندگان نیز به‌صورت فردی مشغول هستند.

صدور بالغ‌بر ۳۴ هزار کارت قالی‌بافی در سطح استان مرکزی

رئیس اداره امور فرش سازمان صمت استان مرکزی تصریح کرد: در سطح استان مرکزی بالغ‌بر ۳۴ هزار کارت قالی‌بافی صادرشده است، این‌ها کسانی هستند که توان تولید فرش را دارند و به ما مراجعه کرده‌اند یا شناسایی‌شده‌اند البته طبق تخمین‌ها بیش از ۵۰ هزار نفر در استان مرکزی توان تولید قالی را دارند اما ممکن است بخشی از آن‌ها در حال حاضر به دلایل مختلف مثل فصلی کار کردن فعال نباشند.

وی در خصوص ارائه تسهیلات به بافندگان قالی نیز گفت: هرساله با توجه به‌ردیف بودجه‌های مشخص‌شده اعتباراتی برای بحث مشاغل خانگی و روستایی برای هر استان در نظر گرفته می‌شود که در سال جاری برای مشاغل روستایی بودجه خاصی مشخص نشد و این بودجه بیشتر به سمت دستگاه‌های حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی معطوف شد.

ریاحی افزود: در زمینه‌ی مشاغل خانگی در سال جاری ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای ۴ دستگاه به استان مرکزی تخصیص پیدا کرد که یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از آن برای سازمان صمت در نظر گرفته شد و بالغ‌بر ۸۰ درصد به بخش فرش اخصاص یافت که افراد را به بانک‌های عامل معرفی کردیم و در حال دریافت تسهیلات هستند.

رئیس اداره امور فرش سازمان صمت استان مرکزی با بیان اینکه اولویت پرداخت تسهیلات باکسانی است که کارگاه دارند اظهار کرد: این افراد پشتیبان‌های ما هستند ولی ما در برخی شهرستان‌ها پشتیبان نداریم و تسهیلات به‌صورت فردی و مبلغ ۱۰ تا ۲۰ میلیون برای ایجاد یک دار قالی در نظر گرفته‌شده اما برای پشتیبان‌ها این مبلغ ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید مقدار مشخصی نیست چون همه این تولید به بازار عرضه نمی‌شود گفت: آمار تولید بیشتر بر اساس فروش مواد و مصالح تخمین زده می‌شود و به‌صورت دقیق نیست، در استان مرکزی به طور متوسط در ماه به میزان تولید هزار متر فرش مواد و مصالح به فروش می‌رود که بخشی از این تولید فرش وارد بازار می‌شود و بخشی سفارشی است.

صادرات فرش کشور طی سال‌های اخیر به‌شدت نزولی بوده است

ریاحی با اشاره به بحث صادرات فرش افزود: صادرات فرش کشور طی سال‌های اخیر متأسفانه به‌شدت نزولی بوده است که علت آن هم مسائلی است که در بحث صادرات کالاها، مشکلات بانکی، فشارهای اقتصادی و برنگشتن ارز به کشور وجود دارد لذا صادرکنندگان بعضاً نمی‌توانند فعالیت داشته باشند.

رئیس اداره امور فرش سازمان صمت استان مرکزی تصریح کرد: فرش یکی از کالاهایی که صادرات آن از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون‌به‌صرفه است چراکه مواد اولیه فرش ما به‌جز فرش ابریشم که مقداری وابستگی داریم کاملاً داخلی است و درنتیجه صادر کردن آن ارزش‌افزوده بالایی را به همراه دارد و اقتصادی است اما به علت مشکلاتی که وجود دارد صادرات ما یا چمدانی است و با حجم کمی انجام می‌گیرد یا بعضاً برای صادرات به برخی کشورهای غربی و اروپایی باید فرش را به کشوری ثالثی بفرستیم و از آن کشور صادر کنیم.

ریاحی تصریح کرد: مدتی است که به بازار کشورهای آسیای جنوب شرقی مثل چین، کره، ژاپن روی آورده‌ایم البته نه اینکه به کشورهای اروپایی به‌صورت غیرمستقیم صادراتی نداشته‌ایم اما روی بازارهای جدید کار می‌کنیم.

وی ادامه داد: هند، پاکستان، نپال، افغانستان و ترکیه در سال‌های اخیر به موضوع تولید فرش ورود پیداکرده‌اند و مخصوصاً پاکستان و هند به رقبای سرسختی در این حوزه تبدیل‌شده‌اند.

در زمینه تجاری سازی برند جهانی «فرش ساروق» کار نشده است

رئیس اداره امور فرش سازمان صمت استان مرکزی با اشاره به شهرت جهانی فرش ساروق نیز گفت: یکی از باکیفیت‌ترین فرش‌های ما مربوط به بخش ساروق و منطقه جیریا است که از لحاظ ظرافت و بافت ویژگی‌های خاصی دارد و ثبت جهانی برند فرش ساروق نیز در سال ۹۳ انجام‌شده است منتهی کوتاهی‌هایی از سوی بخش خصوصی به لحاظ حمایتی در این زمینه صورت می‌گیرد.

ریاحی خاطرنشان کرد: برند شدن یک بحث است و تجاری‌سازی و استفاده از این برند بحث دیگری است، بخشی که ما می‌توانستیم انجام دهیم مربوط به بخش ثبت برند بود و می‌بایست بخش خصوصی و تجار از این برند استفاده کنند و آن را تجاری‌سازی کنند ولی متأسفانه در این زمینه کار نشده است.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: تجاری سازی صادرات فرش تولید فرش فرش ساروق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۲۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به نقش مهم آموزش در حفظ و توسعه صنایع دستی، گفت: آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری سازی در این حوزه است. - اخبار استانها -

مریم جلالی دهکردی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قشم، اظهار داشت: صنایع دستی علاوه بر آن که می‌تواند منتقل کننده فرهنگ یک منطقه باشد، نقش مهمی نیز در اشتغال‌زایی و تولید ثروت دارد.

وی ادامه داد: لازمه اشتغال‌زایی و تولید ثروت در این حوزه آموزش در جهت بازاریابی و تجاری‌سازی است که می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح به آن دست یافت.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اهمیت حفظ و احیای صنایع دستی و آشنایی بیشتر نسل جوان با فرهنگ و صنایع دستی مناطق خود، تصریح کرد: احیای این صنایع با هدف ایجاد ثروت و معرفی هر چه بیشتر آن از جمله وظایف ما است.

جلالی دهکری ایجاد خانه‌های صنایع دستی را راهکاری در جهت تحقق این موضوع عنوان کرد و گفت: امیدواریم با کمک بخش خصوصی و ظرفیت‌های مردمی بتوانیم خانه‌های صنایع دستی را ایجاد و توسعه دهیم و آنها را محلی به منظور آموزش، نمایش و عرضه محصولات صنایع دستی تبدیل کنیم.

وی تاکید کرد: نسل جوان با پیوند نسلی می‌تواند دانشی که سینه به سینه در دل اجداد و بزرگان ما وجود دارد را به عرصه دانش، محل تحصیل و آموزش و پرورش منتقل کند.

انتهای پیام/7558/

دیگر خبرها

  • ۵۰ پروژه جدید به ارزش ۲۵ میلیارد دلار برای ایجاد ارزش افزوده در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • ۵۰ پروژه جدید برای ایجاد ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • توجه به صادرات ارزش افزوده گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی را افزایش می‌دهد
  • ایجاد تبادل آخرین تجارت حوزه صادرات کشور با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • موتور برق ویژه مسافرت و کمپینگ | باغ ویلا
  • واردات ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه در یک ماه گذشته
  • در یک ماه گذشته ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه واردات شد
  • ظرفیت های فارس، چشم ۳۲ هیات تجاری خارجی را گرفت
  • از اشتغالزایی تا صادرات در روستای چهلخانه
  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی