Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ایذه، شهرستان ایذه با وجود ظرفیت‌های فراوان گردشگری و کشاورزی همواره در طول سال‌های اخیر در زمینه توسعه و رسیدن به یک نقطه قدرتمند جهت درآمد پایدار از این ظرفیت‌ها ناتوان بوده و از این رو نیازمند توجه جدی مسئولان استانی در حوزه اعتبارات و تقویت مالی است.

در این بین، بخش‌ها و مناطق مختلف این شهرستان با توجه به ظرفیت‌ها و شرایط جغرافیایی موجود در خود با مشکلات ویژه خود درگیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از روستاهای بخش دهدز به عنوان یکی از این مناطق پس از آبگیری سد کارون 3 با مشکلات جدی در حوزه‌هایی مانند راه مواجه شد که به جای بهره‌مندی اهالی از این ظرفیت، با بی بهره‌گی از این نعمت مواجه شد.

بر این اساس مسئولان استانی و شهرستان در طول سال‌های اخیر با حضور و تشکیل جلسه در این منطقه اقدام به بررسی این مشکلات و مصوباتی جهت برون رفت منطقه از آن کرده ولی به دلیل نبود اعتبارات و جابه‌جایی‌های مدیریتی بسیار زیاد در ادارات شهرستان کار آن‌گونه که باید به نتیجه نرسیده است.

به دلیل مشکلات موجود در روستای گردشگری شیوند و نیازهایی که برای توسعه آن لازم است، جمعی از مدیران کل ادارات استان خوزستان به همراه استاندار، معاون امور عمرانی استاندار و رئیس برنامه و بودجه خوزستان با حضور در این روستا و تشکیل جلسه به بررسی مشکلات آن پرداختند.

 

ضرورت توجه به جاده ارتباطی اهالی پشت دریاچه سد کارون 3

حسین لامی‌زاده فرماندار ایذه در این مراسم با بیان اینکه لازم است اقدامات فوری در جهت توسعه این منطقه صورت گیرد اظهار کرد: لازم است این نگاه جهت توسعه به دیگر مناطق شهرستان ایذه نیز وجود داشته باشد تا با حضور مسئولان استانی بتوانیم راهی برای حل مشکلات آن پیدا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برخی از برنامه‌ها نیازمند مطالعه و بعد اجرا است افزود: پس از آبگیری سد کارون 3 در منطقه، مشکلات جدید و جدی در آن به وجود آمد که از جمله مهمترین آن جاده بود و از آنجایی که توسعه منطقه در گروه توسعه راه و جاده است می‌طلبد اقدامات جدی در این حوزه صورت گیرد.

فرماندار ایذه با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای حل مساله راه روستاهای شیوند و پشت دریاچه سد کارون 3 عنوان کرد: کار راه منطقه زیرکوه شالو به شیوند با انجام 14 کیلومتر کار اولیه و 50 درصد پیشرفت کار متوقف و جاده شیوند-سادات حسینی نیز با همین میزان کیلومتر با 40 درصد انجام کار متوقف شده و نیازمند یک تصمیم جدی است.

لامی‌زاده با اشاره به بی آبی منطقه دهدز در میان دریاچه 2 سد بزرگ کارون 3 و4 اظهار کرد: نباید با وجود این دو منبع عظیم آبی در کشور شاهد مشکل بی آبی در منطقه باشیم و در صورت عدم انجام اقدامات لازم می‌توان در آینده‌ای نزدیک شاهد به وجود آمدن مشکلات در حوزه‌های شرب و کشاورزی بود.

وی با اشاره به قطعی‌های مکرر برق در بخش دهدز و بیان اینکه مشکلات این منطقه اساسی است گفت: برق دهدز باید هرچه سریع‌تر اصلاح و اقدامات برای تقویت آن انجام شود تا دیگر شاهد وقوع قطعی و افت شبکه در آن نباشیم.

لامی‌زاده با اشاره به احداث پل سه بلوطک و ضرورت رفع موانع تکمیل آن اضافه کرد: کارهای احداث این پل به خوبی پیش رفته است و برای تکمیل آن باید کار احداث تونل و آسفالت این جاده انجام شود.


حسین لامی زاده فرماندار ایذه

 

توسعه کشاورزی بر اساس نوع خاک هر منطقه

کورش کیانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: آبراهه فصلی شیوند که باعث سیلاب در زمستان و ایجاد مشکل در ارتباط بین روستاهای منطقه می‌شود باید حل شود و از این‌رو احداث پل در برنامه کاری خود قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه سازه‌هایی که برای کاهش خسارت و تثبیت سیلاب نیاز است را در نظر گرفته‌ایم افزود: بدون شک برای حل این مشکلات باید اعتبارات لازم در اختیار قرار گیرد و برای اجرای پروژه‌ها نیازمند اعتبار استانی و کشوری هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان با اشاره به مشکلات موجود در بخش دهدز و اقدام برای حل آن گفت: برای بخش دهدز حوزه الگویی در دستور کار داریم و از جمله آن وجود یک برنامه بین‌المللی در حوزه جنگل‌ها در حوزه جنگل برای معیشت است که پس از  تشکیل تعاونی در منطقه برای خدمت به مردم انجام خواهد شد.

کیانی با بیان اینکه اداره جنگلبانی دهدز در حال کار است و اگر دهدز شهرستان شود این مرکز به اداره تبدیل خواهد شد اضافه کرد: جنگل‌های منطقه دهدز بکر و از جنگل‌های با اهمیت استان خوزستان است و باید با استفاده از تشکل‌های مردن نهاد پروژه های این حوزه در زمینه معیشت و اشتغال به مردم واگذار شود.

محمد جواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان - احمد امیری رییس اداره محیط زیست ایذه - کورش کیانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان

 

 تکمیل و توسعه پاسگاه‌های محیط‌بانی

محمد جواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان نیز در این برنامه با اشاره به قرار داشتن روستای شیوند در منطقه حفاظت شده تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: نگاه ما به مناطق باز دارنده نیست و هدف ما نیز کمک به توسعه منطقه، گردشگری و کشاورزی است.

وی با تاکید بر اینکه محدودیتی برای توسعه منطقه نداریم افزود: واگذاری اراضی ملی که در برنامه کشوری جز مناطق حفاظت شده است میسر نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با اشاره به مساله پسماند در بخش دهدز و روستاهای این بخش و درخواست اهالی برای ایجاد سایت پسماند توسط این سازمان در این مناطق بیان کرد: دهیاران و بخشداران در حوزه پسماند دستورالعمل‌هایی دارند و باید طبق این مقررات اقدام کنند. ما در این حوزه جز نهادهای عملیاتی برای احداث کردن سایت پسماند نیستیم و کار این سازمان نظارت است و دستگاه‌های دولتی این بخش باید طبق اعتبارات خود کار کنند.

اشرفی در پاسخ به درخواست بخشدار دهدز برای اضافه کردن برخی از مناطق این بخش به مناطق حفاظت شده و احداث پاسگاه محیط‌بانی در آن بیان کرد: کوه سفید و ظرفیت‌های موجود در آن بررسی و اگر از شرایط و ضوابط مربوطه برخوردار بود به منطقه حفاظت شده اضافه خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: برنامه ما تکمیل و توسعه پاسگاه‌های محیط‌بانی در مناطق حفاظت شده‌ است و از این رو توسعه و تکمیل پاسگاه محیط‌بانی منطقه سادات حسینی نیز در برنامه ما قرار دارد.

 

 توسعه باغات در اراضی شیب‌دار خوزستان

خدا رحم امیری‌زاده مدیرکل جهاد کشاورزی استان خوزستان با اشاره به اجرای پروژه کشاورزی در منطقه دهدز و روستای شیوند، اظهار کرد: این پروژه که توسط جهاد نصر در حال اجرا  است یکی از پروژه‌های فاز نخست طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری بوده و از آنجایی که در حال اجرای فاز دوم هستیم انتظار می‌رود جهاد نصر هرچه سریع‌تر و با کیفیت عالی انجام دهد.

وی با اشاره به توسعه باغات در اراضی شیب‌دار استان و به ویژه شمال شرق استان افزود: این برنامه برای تمام استان در نظر گرفته شده است و با توجه به ظرفیت بالای شهرستان ایذه و شرق خوزستان در این حوزه، این مناطق در اولویت اجرا قرار دارند.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان خوزستان با اشاره به برنامه‌‌دار  و هدفمند شدن کارهای توسعه کشاورزی در سطح استان، گفت: از این پس با برنامه کار کشت‌ها را انجام می‌دهیم تا این کار بر اساس تحقیقات خاک انجام و محصولات مناسب با منطقه کشت شوند.

امیری‌زاده با اشاره به دیگر برنامه‌های مورد نظر برای بخش دهدز و روستای گردشگری شیوند گفت: علاوه بر کشاورزی، بًعد گردشگری این منطقه هم در دستور است و بر این اساس، جهت گرفتن نتیجه مطلوب باید کار اصولی و مهندسی انجام شود.

 

با حاشیه‌سازی توسعه نمی‌آید

عبدالله ایزدپناه نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با انتقاد از برخی از رفتارها و مطالبه‌گری اهالی منطقه در هنگام حضور مدیران استانی و کشوری اظهار کرد: یکی از مشکلات موجود در مناطق ما این است که وقتی یک مدیر برای حل مشکلات به منطقه سفر می‌کند، به‌جای طرح آن جهت حل مسائل را به حاشیه می‌بریم.

وی با اشاره به مساله رانش زمین در روستای میراحمد غریبی‌ها و خطراتی که مردم آن را تهدید می‌کند افزود: رانش زمین و ترک خانه‌های میراحمد باعث نابودی یک روستا و وقوع حوادث جبران‌ناپذیر برای مردم آن منطقه می‌شود و می‌طلبد رسیدگی به این مساله هرچه سریع‌تر در دستور کار مدیران استانی قرار گیرد.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت جاده روستاهای شیوند، میراحمد غریبی‌ها و سادات حسینی بیان کرد: وضعیت این جاده اصلا رضایت بخش نیست و در شرایط بسیار بدی قرار دارد و با این حال اهالی این منطقه در فصل بارندگی در این جاده فاقد آسفالت کار سختی را در پیش خواهند داشت.

وی در ادامه با اشاره به مشکل نبود گاز در روستاهای پشت دریاچه سد کارون 3 اظهار کرد: مساله گاز نیز با همکاری مسئولان و وزارت نفت در حال پیگیری است و امیدواریم بتوانیم با اقدامات جدی این مساله را نیز به پایان برسانیم.

 

تنش آبی در کنار دریاچه سد قابل قبول نیست!

فاضل عبیات معاون اموز عمرانی استانداری خوزستان نیز در این نشست با اشاره به وجود ظرفیت های بسیار بالای شهرستان ایذه در تمام حوزه‌ها، اظهار کرد: شهرستان ایذه و بخش دهدز در مجاورت چند طرح بزرگ از جمله ۲ سد و ظرفیت بزرگ قرار دارد و از سوی دیگر در حوزه طبیعی نیز از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است.

وی با بیان اینکه این ظرفیت‌ها باید شرایط را به گونه‌ای رقم بزند که بیشتر به منطقه رسیدگی شود، افزود: امکانات روستای شیوند با این جاذبه گردشگری باید تقویت شود و  ۳۰۰ هکتار طرح باغداری منطقه باید با تخصیص آب به اجرای کامل رسیده و مشکلات آن مرتفع شود.

معاون عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به وضعیت نامطلوب جاده‌های روستایی پشت دریاچه سد کارون 3 ، بیان کرد: جاده شیوند، میراحمد غریبی‌ها و سادات حسینی بسیار نامطلوب و سخت‌گذر است و پس از آبگیری سد کارون 3 نیز جاده اصلی این مناطق به زیر آب رفت و امروز تردد در جاده خراب فعلی بسیار زمان بر و گاها خطرناک است و تردد با استفاده از شناور نیز این مشکلات را همراه خود دارد.

عبیات با تاکید بر استفاده منطقه از ظرفیت سد کارون 3 گفت: 3 میلیارد متر مکعب آب دریاچه سد کارون 3 بدون استفاده اهالی منطقه باقی مانده است و تنش آبی در کنار این حجم از آب برای اهالی قابل قبول نیست.


حسین لامی زاده فرماندار ایذه - مجاهد مقصودی معاون عمرانی فرماندار ایذه

 

جمع‌بندی با حضور استاندار

با توجه به صحبت‌های طرح شده توسط اهالی روستای شیوند در این جلسه و وعده‌ها و پاسخ مسئولان حاضر در آن غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان به جمع‌بندی صحبت‌ها و تاکید بر اجرای برخی از آنها در قالب مصوبه و طرح در کار گروه ها تخصصی خود پرداخت.


غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان

 

آب نیرو بهای سود خود به منطقه را بدهد

غلامرضا شریعتی در این نشست اظهار کرد: با توجه به اقدامات انجام شده، منتظر مصوبه هیات دولت هستیم و بر این اساس باید منظر شهرستان شدن دهدز تا 2 ماه آینده بود که در صورت وقوع این امر اعتبارات و بودجه این منطقه به صورت جدا از ایذه تعریف خواهد شد.

وی با اشاره به مشکل نبود گاز در مناطق بالادست دریاچه سد کارون 3 افزود: تمام اقدامات مربوط به این پروژه تا قبل از پل سه بلوطک انجام شده است ولی وجود معارض برای احداث ایستگاه باعث ایجاد خلل در روند پیشرفت کار شد و امیدواریم در جلسات محلی و شهرستانی نیز این مشکل برطرف شود و در صورت حل این مشکل می‌توان نوید گازدار شدن این روستاها تا پایان سال را داد.

استاندار خوزستان با اشاره به نیمه‌کاره باقی ماندن کار ساخت پل سه بلوطک برای ارتباط اهالی بالادست دریاچه سد کارون 3 با دهدز گفت: دستگاه اجرایی این پروژه آب نیرو و پروژه در قالب یک طرح ملی است و برای حل مشکل موجود با رایزنی‌های صورت گرفته وعده تخصیص اعتبار 20 میلیارد تومانی برای پایان کار این پروژه داده شد.

شریعتی با تاکید بر اینکه حل مشکل جاده روستاهای سادات حسینی و میراحمد غریبی‌ها در دستور کار قرار دارد گفت: این روستاها قبل از آبگیری سد دارای راه ارتباطی بودند ولی با آبگیری سد جاده از دست رفت.

وی ادامه داد: ما بخشی از اعتبار را جهت تکمیل این جاده تخصیص خواهیم داد و آب و برق هم باید در این طرح تعهد داشته باشد چون برق حاصل از فعالیت روی این دریاچه را می‌فروشد و در ازای آن درآمد دارد.

شریعتی با اشاره به راه‌های ناتمام و نیمه کاره ارتباطی به روستای شیوند عنوان کرد: چون منطقه گردشگری و جاده لازمه کار است این مساله در دستور کار قرار دارد. بخشی از اعتبار را ما و بخشی را نیز اداره کل راهداری از منابع داخلی تخصیص دهد تا مردم از رنج این جاده صعب‌العبور رهایی یابند.

وی با اشاره به مشکل روستای میراحمد غریبی‌ها گفت: این روستا پس از آبگیری سد کارون 3 در وضعیت بحران قرار گرفت. از مدیریت بحران خواستیم ورود کند و بنیاد مسکن نیز هرچه سریع‌تر جهت جابه‌جایی روستا اقدام کند تا با رانش آن شاهد خسارت جبران‌ناپذیر نباشیم.

انتهای پیام/72026/

منبع: فارس

کلیدواژه: دهدز شیوند بحران مشکل شهرستان ایذه استان خوزستان با اشاره میراحمد غریبی ها اشاره به مشکل حفاظت محیط زیست فرماندار ایذه شهرستان ایذه روستای شیوند دستور کار هرچه سریع تر دار خوزستان سادات حسینی بخش دهدز محیط بانی حفاظت شده لامی زاده ظرفیت ها خواهد شد برای حل حل مشکل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۶۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ چهار بانده شدن جاده ملاثانی به مسجدسلیمان به کجا رسید؟

تین نیوز

مردم شهر مسجد سلیمان از استاندار خوزستان تسریع در احداث جاده چهاربانده محور ملاثانی به مسجدسلیمان را مطالبه کردند. 

به گزارش خبرنگار تین نیوز، در این کارزار خطاب به علی اکبر حسینی محراب؛ استاندار خوزستان آمده است: شهر نفت خیز و تاریخی مسجدسلیمان که در تاریخ کشور در عرصه هنر و علم پزشکی و ادبیات کهن و داشتن انسان هایی فرهیخته، عالم و خدوم و همچنین احداث بناهای جدید و مدرن در کشور از اولین ها بوده و اولین چاه نفت خاورمیانه را در خاطره ها دارد و توریسم و گردشگران زیادی برای دیدن این دکل و چاه نفتی به این شهر می آیند و در حال حاضر نیز از ثروت خدادادی نفت و گاز بهره مند است و نیز تیم فوتبال در لیگ کشور دارد، از داشتن جاده چهار باند بین شهرهای ملاثانی و مسجدسلیمان بی بهره است.

در ادامه عنوان شده که تصادفات رانندگی زیادی به دلیل دوطرفه بودن جاده مذکور موجب تلفات جانی و مالی شده است و این در حالیست که بیشتر جاده های کشور از نعمت یک طرفه بودن جاده و داشتن اتوبان بهره مند هستند ولی در خوزستان ثروت خیز سزاوار نیست جاده ای با استانداردهای قدیم بین شهرهای ذکر شده داشته باشیم؛ لذا برای رفاه حال ساکنین این شهر و تردد کم خطر به مرکز استان از آن مقام تقاضا داریم که در امر تسریع احداث جاده چهار باند بین شهرهای ملاثانی و مسجدسلیمان دستور مقتضی معمول فرمایید.

این کارزار در حالی از روز 2 اردیبهشت ماه مطرح شده که معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خوزستان چند روز پیش پیرامون آخرین وضعیت چهار خطه کردن محور اهواز ملاثانی مسجد سلیمان تشریح کرد: ۱۳ کیلومتر از مسیر ملاثانی به سمت مسجدسلیمان به صورت کامل چهار خطه شده است.

مطلب پربازدید استان ها را بخوانید:

طولانی ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می شود

رحمان بهرامی طرح چهارخطه کردن محور ملاثانی به سمت مسجدسلیمان را بسیار مهم و پرتردد عنوان کرده و گفته: در این محور، عملیات چهار خطه کردن مسیر ملاثانی به مسجدسلیمان در قالب پنج قطعه، به طول ۳۴ کیلومتر توسط پیمانکاران در حال اجرا بوده و عمده اعتبارات این طرح نیز تامین شده است.

به گفته معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خوزستان در صورت تکمیل و اتمام این طرح ها حدود ۴۷ کیلومتر از این محور پر تردد به حالت چهار خطه تبدیل می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • برداشت گل محمدی از باغات سیستان وبلوچستان
  • برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۶۰۰ هکتاری باغات
  • ممنوعیت خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان‌کار
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • برداشت گل محمدی از شهر همسایه قله تفتان
  • ◄ چهار بانده شدن جاده ملاثانی به مسجدسلیمان به کجا رسید؟
  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی
  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان کار و اتمام سالن تولید
  • وضع برخی جاده‌های شرق اصفهان در بدترین شرایط است
  • توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان