Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق برآوردهای انجام شده از سوی نهادهای معتبر بین‌المللی، ایران از رتبه‌ای درخشان در میان برترین قدرت‌های نظامی جهان برخوردار است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، ایران بعد از انقلاب اسلامی در صنعت دفاعی پیشرفت‌های بسیار بزرگ و اساسی داشته است.

جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف دفاعی نظیر موشکی، پدافند هوایی، دریایی و زمینی پیشرفت‌های کمی و کیفی زیادی داشته و در حوزه پهپادی هم توانسته در زمره کشورهای بزرگ جهان بایستد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران همچنین بعد از 8 سال جنگ و تجربه‌های خوبی که در دفاع مقدس به دست آورده بود اقدام به تولید و بومی‌سازی تجهیزات نظامی زد. ساخت موشک‌های دور برد، پدافند هوایی قدرتمند، ایجاد سیستم قدرتمند موشکی بخشی از پیشرفت‌های ایران در عرصه دفاعی است.

گام بلند ایران در خودکفایی تسلیحاتی

کشورمان توانست با ایجاد سازمان خودکفایی در نیروهای مسلح، سلاح‌های بسیار قوی سبک و سنگین تولید کند. ساخت چندین هواپیما مانند؛ آذرخش، کوثر و قاهر 313 بخشی از توانمندی ایران در حوزه هوایی است.

ساخت هواپیماهای بدون سرنشین هم بخش بزرگ دیگری از توانمندی دفاعی ایران است. هواپیمای بدون سرنشین، مهاجر در مدل‌های مختلف، رعد، صاعقه و کرار بخشی از این هواپیماهاست که توان نظامی و رزمی ایران را بالا برده است.

به همین دلیل و توان بالای نظامی بود که روزنامه الاخبار نوشت: «ارزیابی توان نظامی ایران مأموریت بسیار پیچیده‌ای است، بسیاری از پروژه‌های نظامی ایران به صورت محرمانه دنبال می‌شوند و تنها بعد از تکمیل شدن هستند که اعلام می‌شوند، این موضوع در مورد ابهامات وزارت دفاع ایران نیز قابل مشاهده است، برخی از نمونه‌های مطالعات و آزمایش‌های انجام شده در ایران از طریق رسانه‌ها به نمایش گذاشته می شود و برخی دیگر از دستاوردهای فعلی و جنگ روانی و تبلیغاتی نیز با هدف گمراه کردن دشمن انجام می‌شود».

ایران در حوزه جنگ نامتقارن نیز حساب زیادی باز کرده است. تشکیل یگان پهپادی شامل؛ پهپاد رزمی و انتحاری به کابوسی برای آمریکا در خلیج فارس تبدیل شده است. این پهپادها قیمت بسیار پایینی دارند و در صورت برخورد انتحاری با ناوهای پنتاگون می‌توانند غول چند میلیارد دلاری آمریکا را در طی چند ساعت غرق کنند.

پنتاگون در گزارشی درباره توان نظامی ایران، سه عامل را مهم‌ترین بخش دفاعی ایران خوانده بود. ساخت بزرگ‌ترین نیروی موشکی بالستیک در خاورمیانه به عنوان عامل «بازدارنده استراتژیک» به دلیل محدودیت‌های نیروی هوایی ایران، نیروی دریایی‌ای که قادر است دریانوردی را در خلیج فارس و تنگه هرمز تهدید کند و ابزارهای نامتعارف ایران با بهره‌گیری از عوامل نیابتی و شرکایش در منطقه برای دستیابی به اهداف استراتژیک خود از مهم‌ترین بخش‌های با اهمیت نظامی ایران محسوب می‌شوند.

سامانه‌های موشکی ایران هم به مشکل بعدی آمریکا و متحدانش در منطقه بدل شده‌اند. بکارگیری سامانه اس300 و بومی‌سازی آن و ارتقای این سامانه با پدافند بومی باور 373 سبب شد که حریم هوایی ایران بسیار امن‌تر شود. ایران در سال 97 با سامانه سوم خرداد توانست پهپاد آمریکایی گلوبال هاوک را مورد هدف قرار دهد که این موضوع توان پدافندی بالای ایران را ثابت کرد.

ترکیب سامانه‌های دفاع موشکی قدیمی، مدرن و بومی

از سوی دیگر، ایران دارای ترکیبی از سامانه‌های دفاع موشکی قدیمی، مدرن و بومی است. این سامانه‌ها قدرت بازدارندگی ایران را افزایش داده‌اند، زیرا حملات هوایی علیه نقاط حساس داخل ایران را دشوارتر می‌کنند. این سیستم‌های زمین به هوا خطر جدی برای جنگنده‌های غیر رادارگریز محسوب می شوند.

در حوزه موشکی هم مانند؛ موشک شهاب یک، دو و سه، فاتح ۱۱۰، قیام، زلزال بارشی، فاتح ۳۱۳، ذوالفقار، هرمز ۱ و ۲، عماد، سجیل، خرمشهر، دزفول و موشک‌های کوتاه، میان و دوربرد توانسته یک سیستم و یگان موشکی منسجم را تشکیل دهند. موشک‌های فاتح 313 سپاه برای نخستین بار بعد از انقلاب اسلامی، اهداف خارجی را هدف قرار دادند و مواضع داعش در سوریه و بخش‌هایی از پایگاه عین‌الاسد را منهدم کردند.

پایگاه نظامی «گلوبال فایر پاور» فهرست قدرت‌های برتر نظامی دنیا در سال ۲۰۲۰ را براساس ۵۰ شاخص مختلف معرفی کرده که براساس آن، جمهوری اسلامی ایران بالاتر از رقبای منطقه‌ای خود از جمله عربستان قرار گرفت. ایران در رتبه بندی پایگاه «گلوبال فایر پاور» در جایگاه چهاردهم قرار گرفت.

ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در چند سال اخیر بخاطر ساخت تجهیزات بومی و سرعت بالا در تولید انبوه آن‌ها از رتبه بیست و سوم در سال ۲۰۱۶، در سال ۲۰۱۷ به رتبه ۲۱ جهان دست پیدا کرد و با روند رو به رشد خود در سال ۲۰۲۰ توانسته جایگاه خود را به عنوان چهاردهمین ارتش دنیا تثبیت کند. کل بودجه نظامی ایران شاید به 19 میلیارد دلار نرسد ولی توان بومی و رزمی ایران نسبت به کشورهای دیگر منطقه بسیار بالاتر بوده و توان رزمی هم داخلی است.

طبق برآورد گلوبال فایر پاور، ایران دارای نزدیک به یک میلیون نیروی رزمی است و بیش از 10 مدل داخلی و بومی موشک تولید می‌کند که نشان دهنده قدرت دفاعی ایران در منطقه و جهان است.

انتهای پیام/4082/

منبع: آنا

کلیدواژه: قدرت دفاعی ایران قدرت نظامی ایران موشک ایران جمهوری اسلامی نظامی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۷۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کره شمالی: اقدامات بیشتری برای حفظ قدرت نظامی خود انجام می‌دهیم

به گزارش قدس آنلاین، خبرگزاری مرکزی کره بامداد پنجشنبه به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه کره شمالی که نامش را منتشر نکرد، نوشت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا نیرویی برای افزایش تدریجی توان ملی ما بوده است.

وی تاکید کرد: کره شمالی در برابر تهدیدهای خصمانه و فشارهای تحریمی آمریکا از حق حاکمیت و منافع امنیتی خود دفاع می‌کند و اقدامات قوی‌تری به منظور تقویت توان فنی و نظامی خود اتخاذ خواهد کرد.

این مقام اظهار کرد: ما به تحریم‌های آمریکا عادت کرده‌ایم و توان و قدرت بالایی برای ایستادن در مقابل هر گونه تحریم شدیدی داریم.

در همین حال، «کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره‌شمالی چهارشنبه با خطرناک خواندن رزمایش‌های کره جنوبی و آمریکا در منطقه گفت: کشورش به برنامه‌های خود برای تبدیل شدن به توانمندترین قدرت نظامی با هدف حفاظت از حاکمیت و صلح منطقه‌ای خود ادامه خواهد داد.

وی تاکید کرد: رزمایش‌های نظامی ارتش آمریکا در منطقه در سال جاری میلادی که با مانورهای شلیک مستقیم با «گانگسترهای نظامی دست‌نشانده کره جنوبی» آغاز شده است، محیط امنیتی منطقه را به یک آشفتگی خطرناک می‌کشاند.

وی گفت: ما به ساختن توانمندترین قدرت نظامی برای حفاظت از حاکمیت، امنیت و صلح منطقه‌ای خود ادامه خواهیم داد.

ارتش آمریکا و کره جنوبی طی ماه‌های اخیر، مجموعه‌ای از رزمایش‌ها را با مقیاس و شدت بیشتری انجام داده و هدف خود را ارتقای آمادگی نظامی در برابر «تهدیدات نظامی کره شمالی» عنوان کرده اند.

به گفته ارتش کره جنوبی، حدود ۱۰۰ هواپیمای نظامی در ماه جاری مانورهای هوایی دو هفته ای را انجام دادند.

کره شمالی می‌گوید تمرینات نظامی آمریکا آماده‌سازی برای جنگ هسته‌ای علیه این کشور است. اما واشنگتن و سئول ادعا می‌کنند این رزمایش‌ها ماهیت دفاعی دارند و به طور منظم برای حفظ آمادگی انجام می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ایران تنها کشوری است که با تمام قدرت علیه اسرائیل ایستاده است
  • سفر مهم دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه/پنج پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در جهان
  • تأکید کره شمالی بر حفظ قدرت نظامی خود
  • کره شمالی: اقدامات بیشتری برای حفظ قدرت نظامی خود انجام می‌دهیم
  • پنج پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در جهان
  • عملیات«وعده صادق» پاسخ عبرت‌آموز برای رژیم غاصب صهیونیستی بود
  • ایران جزو کشورهای برتر در سدسازی است | بهره برداری از سد و نیروگاه بزرگ ساخت ایران در سریلانکا
  • آمریکا به کمک‌های نظامی و مالی از «رژیم آپارتاید» پایان دهد
  • ایران در ردیف کشورهای برتر حوزه ساخت سد و نیروگاه‌های بر‌ق‌آبی
  • قمار جنگ اسرائیل و ایران