Web Analytics Made Easy - Statcounter

امید یوسفی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به خطر انقراض سمندر اظهارکرد: سمندر کردستانی گونه با ارزش در معرض خطر انقراض در شهرستان‌های بوکان، مهاباد و سردشت و سمندر آذربایجانی نیز در شهرستان اشنویه زیست می‌کنند اما هر دو گونه به دلیل حساس بودن به شرایط محیطی همواره با آسیب‌های بسیار جزئی و آلودگی بسیار کم منابع آبی از بین می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه به دلیل حفاظت از این دو گونه مصوب شده است برای هر کدام در مناطق زیست مخصوص به خود منطقه حفاظت شده ایجاد شود، افزود: در سال‌های گذشته به دلیل خشک شدن چشمه‌ها و تغییر کاربری و شکار آن‌ها توسط پرندگان و مارها این گونه نادر، بسیاری از زیستگاه‌های خود را از دست داده و در شمار گونه‌های در حال انقراض قرار گرفته است.

یوسفی با بیان اینکه زیستگاه‌های این دوگونه در استان مناسب است و هر سال ۵ تا ۷ درصد جمعیت سمندرها در استان افزایش می‌یابد، اظهارکرد: عدم شناخت جوامع محلی از این گونه، تخریب زیستگاه، آلودگی منابع آبی زیستگاه به دلیل آفت کش‌ها، علف کش‌ها و کودهای شیمیایی و ورود فاضلاب‌های انسانی، کاهش جمعیت گونه و تغییر کاربری منابع آبی و انتقال آن به خارج از زیستگاه توسط کشاورزان از عوامل تهدید کننده سمندر است.

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: سمندرهای کردستانی و آذربایجانی با خال های کم رنگ و پررنگ از هم تفکیک می‌شوند و زیستگاه‌های عمده این جانداران در استان شناسایی و مشخص شده است.

یوسفی با بیان اینکه تخمین جمعیت این دو پونه به صورت کامل در استان امکانپذیر نیست، گفت: اما بر اساس آخرین سرشماری ۳۵۰ سمندر کردستانی و ۸۰ حلقه سمندر آذربایجانی در زیستگاه‌های مربوطه شمارش شده است.

تاکنون، هفت گونه سمندر به نام‌های سمندر غارزی، سمندر کوهستانی لرستانی (امپراطور)، سمندر کوهستانی کردستانی (خال زرد)، سمندر کوهستانی آذربایجانی، سمندر آتشین، سمندر تاج دار جنوبی و سمندر جویباری ایران در ایران شناسایی و نامگذاری شده است.

کد خبر 5054945

منبع: مهر

کلیدواژه: امید یوسفی محیط زیست آذربایجان غربی سمندر آذربایجانی ویروس کرونا شیراز بوشهر آمار کرونا شهرکرد شیوع کرونا گرگان شهدای مدافع حرم شهادت امام رضا ع نیروی انتظامی کرمانشاه مجلس شورای اسلامی هفته ناجا مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۸۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۳۰هزار پارک حاشیه‌ای در مناطق یک، ۴ و ۵ | ۱۰ پارکینگ جدید در تهران ساخته می‌شود

همشهری آنلاین-فرناز محمدزاده؛ فکرش را بکنید، بعد از پشت سر گذاشتن یک ترافیک سنگین برای رسیدن به مقصد، باید وارد فرآیند سخت پیداکردن جای‌پارک شوید و ماجرا از اینجا تازه شروع می‌شود. کوچه‌پس‌کوچه‌ها را بالا و پایین می‌کنید و دائم معابر را دور می‌زنید تا شاید بخت با شما یار باشد و جای پارکی نصیب شما شود. برخی از مناطق مانند ۶، ۱۱ و ۱۲ تهران که معروف شده‌اند به نداشتن جای‌پارک. همه به هم توصیه می‌کنند که در فلان خیابان و معبر جای‌پارک گیر نمی‌آید، درواقع جای‌پارک در برخی از معابر، ستاره سهیل است و دست‌نیافتنی.

راه نجات از این وضعیت هم تنها پارکینگ‌سازی است و بس؛ چراکه نه می‌توان مقابل تولید و واردات خودرو را گرفت، نه می‌توان عادت مردم را به عدم‌استفاده از خودروی شخصی تغییر داد؛ درواقع اصل باید همین باشد. اما رسیدن به این هدف که استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی اولویت مردم شود، پیچیده است. بنابراین در یک گام کوتاه‌مدت باید دسترسی شهروندان را به پارکینگ آن هم در مناطقی که بیشتر با معضل کمبود جاپارک درگیرند، فراهم کرد.

وعده شهردار تهران برای پارکینگ‌سازی

نهضت پارکینگ‌سازی را شهرداری تهران در این دوره با جدیت آغاز کرد و بخشی از پویش‌های امیدوافتخار به این موضوع اختصاص یافت تا در قالب آن، پارکینگ‌های جدیدالتاسیس به تهرانی‌ها هدیه داده شود. شهردار تهران نیز این نوید را به شهروندان پایتخت داد که با مشارکت دیگران در جای‌جای شهر زمینه نهضت پارکینگ‌سازی‌ ایجاد خواهد شد. علیرضا زاکانی پیش از این گفته بود که به‌دنبال آن هستیم که با ساخت پارکینگ، فضاهای عمومی شهر را آزاد کنیم؛ چراکه محل ایستادن خودروها و پارک حاشیه‌ای آنها باید ساماندهی شود. ظرفیت پارک حاشیه‌ای آزاد خواهد شد تا همه مردم بتوانند عادلانه از فضای حاشیه‌ای کنار خیابان استفاده کنند.

بهره‌برداری از پارکینگ مینابی در منطقه ۱۵

ساخت پارکینگ در دوره ششم مدیریت شهر با شدت بیشتری در دست اقدام قرار گرفته تا کمبودهای موجود در این حوزه پس از سال‌ها جبران و رفع شود. در همین رابطه معاون فنی‌وعمرانی شهرداری تهران آخرین وضعیت نهضت پارکینگ‌سازی در تهران را تشریح کرد و به خبرنگار همشهری از بهره‌برداری از پارکینگ مینابی در منطقه۱۵ در روزهای اخیر خبر داد. هادی حق‌بین می‌گوید: براساس توافقنامه‌ای بین ما و سازمان حمل‌ونقل و ترافیک، احداث برخی از پارکینگ‌ها با معاونت عمرانی بوده و پروژه‌هایی توسط ما در حال اجراست. او با اشاره به بهره‌برداری از پارکینگ مینابی می‌افزاید: این پارکینگ با ۴۲۰خودرو در اختیار شهروندان منطقه۱۵ قرار خواهد گرفت. علاوه‌براین، پارکینگ جوادیه را در دست اجرا داریم که با ۱۰۰خودرو ظرفیت به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

ساخت ۱۰پارکینگ عمومی در مناطق مختلف

با توجه به اینکه شهردار تهران درباره رفع معضل پارکینگ شهر وعده‌های خوبی برای تهرانی‌ها داشت، سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران این موضوع را از طریق ساخت ۳نوع پارکینگ دنبال می‌کند؛ ایجاد پارکینگ‌های عمومی، حاشیه‌ای و مکانیزه. در همین راستا شهریار افندی‌زاده از ساخت ۱۰پارکینگ عمومی با ظرفیت حدود ۲۵۰۰قطعه خبر داد. مدیرعامل سازمان‌‎ حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران با اشاره به اینکه بحث پارکینگ از طریق سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران و سایر پیمانکاران دنبال می‌شود، به خبرنگار همشهری می‌گوید: پارکینگ‌سازی در ۲بخش انجام می‌شود. بخش اول ایجاد پارکینگ‌های عمومی است که در حال احداث هستند و برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در سال۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ تمام موارد به بهره‌برداری برسند؛ بخش دیگر مربوط به پارکینگ‌های حاشیه‌ای است. او با اشاره به جزئیات پارکینگ‌های عمومی گفت: در حال حاضر پارکینگ شهید باقری، جوادیه، گلستانی، اعتماد، هلال‌احمر، سمیه، مینابی، بعثت و شهید بغدادی در دست اجرا هستند و پارکینگ مینابی نیز به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

ایجاد ۳۰هزار پارک حاشیه‌ای در مناطق یک، ۴ و ۵

افندی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تشریح پارک ‌حاشیه‌ای پرداخت و افزود: ایجاد ظرفیت پارک‌ حاشیه‌ای را از مناطق یک، ۴ و ۵ شروع کرده‌ایم و بنا داریم ۳۰هزار قطعه پارکینگ ایجاد کنیم. برنامه‌ریزی کرده‌ایم این عدد از پایان سال‌جاری تا سال۱۴۰۴ به ۱۲۰هزار قطعه برسد و در کل مناطق ۲۲گانه شاهد پارک حاشیه‌ای باشیم.

پیگیری برای ایجاد پارکینگ‌های مکانیزه

مدیرعامل سازمان‌‎ حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران در ادامه به ایجاد پارکینگ‌های مکانیزه نیز اشاره کرد و گفت: ایجاد پارکینگ‌های مکانیزه در دستور کار قرار دارد. برای این موضوع باید تملک قطعات زمین‌هایی که لازم است تملک شوند، انجام شود. همچنین قصد داریم پارکینگ‌های مکانیزه‌ای را که سابق‌براین در شهر وجود داشت ولی یا در جای نامناسب بود یا کارکرد مناسبی نداشت، ساماندهی کنیم. ساخت پارکینگ مکانیزه در تمامی مناطق دنبال می‌شود. او با اشاره به اینکه معابر اصلی و فرعی درحال حاضر توسط خودروها اشغال شده‌اند، ادامه داد: برای ساماندهی این وضعیت از ۳طریق ایجاد پارکینگ‌های عمومی، مکانیزه و پارک حاشیه‌ای، کار را دنبال می‌کنیم. باید پارکینگ مورد نیاز در شهر ایجاد شود تا علاوه بر تردد آسان در معابر، مدیریتی برای پارکینگ عمومی ایجاد کنیم.

کاهش نیاز به ساخت پارکینگ با توسعه حمل‌ونقل عمومی

افندی‌زاده با بیان اینکه در کنار ساخت پارکینگ باید توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی دنبال شود، بیان کرد: در بحث حمل‌ونقلی موضوع متفاوت است. اگر ما وضعیت حمل‌ونقل عمومی را بهبود بخشیم، نیازی به ایجاد پارکینگ نخواهد بود چراکه شهروندان از خودروی شخصی خود استفاده نمی‌کنند؛ بنابراین نیاز به پارکینگ کمتر می‌شود. پس در کنار توسعه ظرفیت‌های فعلی پارکینگ باید مردم را با توسعه ناوگان عمومی به سمت استفاده‌نکردن از خودروی شخصی سوق دهیم. پس صرفا نمی‌توان گفت که تهران درحال حاضر چه میزان پارکینگ نیاز دارد؛ چراکه اگر انواع مدهای حمل‌ونقلی در تهران ایجاد شود بالطبع نیاز به پارکینگ کاهش می‌یابد.

ایجاد جای پارک حاشیه‌ای در مرکز شهر

مدیرعامل سازمان‌‎ حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران با اشاره به وضعیت نامناسب جای پارک در مرکز شهر تصریح کرد: مناطقی که در مرکز شهر هستند نیاز به‌جای پارک حاشیه‌ای دارند و تمام معابر از صبح تا شب اشغالند. به‌دنبال آن هستیم که جای پارک حاشیه‌ای در این مناطق ایجاد کنیم. او در ادامه می‌افزاید: برای پارکینگ عمومی باید زمین مناسب در مناطق مختلف تملک کنیم تا بتوانیم اقدام به ساخت کنیم که به تمام مناطق برای شناسایی زمین اعلام کرده‌ایم. هر قطعه زمینی که در مناطق تملک شود و مصوبه کمیسیون ماده۵ آن برای کاربری پارکینگ دریافت شود، نسبت به ایجاد پارکینگ اقدام می‌کنیم.

لزوم پارکینگ‌سازی تا توسعه ناوگان عمومی

لزوم توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در تهران بر همگان محرز است. افزایش اتوبوس، تاکسی و مترو می‌تواند گره از مشکلات زیادی در شهر باز کند که یکی از این مشکلات در کنار کاهش ترافیک و آلودگی هوا، کاهش نیاز به ایجاد پارکینگ است. درواقع بخش زیادی از سرمایه شهر درحال حاضر برای تملک زمین و عملیات اجرایی ساخت پارکینگ اختصاص می‌یابد که می‌توان با توسعه ناوگان عمومی از این هزینه‌ها جلوگیری کرد. درواقع اگر دسترسی شهروندان به همه نقاط شهر با آسودگی و خیال راحت از طریق ناوگان عمومی میسر باشد، استفاده از خودروی شخصی کاهش می‌یابد و نیاز به پیداکردن جای پارک هم کمتر می‌شود؛ اما تا رسیدن به آن روز، ایجاد پارکینگ‌ها با ظرفیت مناسب برای شهروندان توسط شهرداری تهران الزامی است.

کد خبر 849250 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها طرح‌های عمرانی شهردارى تهران پاركينگ حمل و نقل شهری

دیگر خبرها

  • تالاب‌های پلدختر زیستگاه ۳۵ نوع پرنده مهاجر
  • نظارت مأموران محیط زیست آذربایجان‌غربی بر بیش از۷۶۰ هزارهکتار ازمناطق تحت مدیریت
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش
  • تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در این استان
  • ایجاد ۳۰هزار پارک حاشیه‌ای در مناطق یک، ۴ و ۵ | ۱۰ پارکینگ جدید در تهران ساخته می‌شود
  • تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳
  • تولد گوساله گوزن زرد ایرانی در مرکز ‌احیاء گوزن زرد کشور در لرستان
  • تلاش برای افزایش ضریب حفاظت گوزن زرد در ارسنجان
  • رهاسازی ۱۷ قطعە کبک در زیستگاه‌های اشنویە
  • تعارضات محیط زیستی ۲ معدن بزرگ زنجان رفع شد