Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-06@13:18:23 GMT

طبع، خواص، مضرات و مُصلح خاکشیر در ویکی آنا

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۳۹۵۹۴

طبع، خواص، مضرات و مُصلح خاکشیر در ویکی آنا

خاکشیر جزو آن دسته از خوراکی هایی است که خوردن آن باعث از بین رفتن عطش و تشنگی می شود.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، احتمالا با خاکشیر به دلیل تاثیر آن در رفع عطش و گرمازدگی فصل تابستان و درمان یبوست آشنا هستید، اما خواص خاکشیر فراتر از این است و در طب سنتی از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دراصطلاح عامیانه به آن خاکشی نیز می گویند و در دشت و کوهستان ها می روید. تخم این گیاه ریز و کمی دراز است و به دو رنگ قرمز و قهوه ای وجود دارد که رنگ قرمز آن طعم تلخی دارد.

 

خواص و مضرات خاکشیر

مهم‌ترین خاصیت خاکشیر، رفع یبوست و کمک به کارکرد بهتر دستگاه هاضمه است. خاکشیر از طریق پاکسازی دستگاه گوارش از مواد ناسالم و رفع یبوست مزاج تأثیر بی‌نظیری در رفع بیماری‌های سوداوی با منشاً گوارشی دارد. خاکشیر باعث بهبود انواع سردردهایی با منشأ گوارشی، انواع خشکی ها و خارش های پوستی، مشکلات ناشی از چاقی یا لاغری غیرطبیعی و … می‌گردد. خاکشیر قنداغ (دم کشیده خاکشیر در آبجوش که با اندکی شکر سرخ شیرین شده باشد) از بهترین داروها برای رفع یبوست سوداوی یا عصبی روده است که امروزه اغلب مردم، کمابیش، به آن مبتلا هستند. خاکشیر قنداغ برای درمان یبوست سالمندان و نیز یبوست کودکان و نوزادان- به ویژه اگر همراه با بروز جوش های ریزپوستی باشد- مفید است. خاکشیر یکی از بهترین داروهای خوراکی برای رفع بواسیر و واریس است.

 سبب تقویت معده و درمان ضعف معده ناشی از تجمّع زیاد سودا می‌گردد؛ شربت خاکشیر یکی از بهترین شربت‌ها برای رفع هیضه، عطش و گرمازدگی در تابستان است. خاکشیر را می توان در شیر ریخت و مصرف کرد، ای کار باعث روشن و شفاف شدن رنگ پوست و تقویت میل جنسی می شود. شربت خاکشیر برای رفع یبوست باید با آب گرم تهیه شود در حالی که برای رفع عطش و گرمازدگی شربت خنک آن توصیه می‌شود. هر روز صبح ناشتا قبل از صبحانه شربت خاکشیر و شیر میل کنید این نوشیدنی می تواند به درمان لاغری و افزایش وزن خود به مرور زمان کمک کند. برای لاغری با خاکشیر توصیه می شود که مقدار یک قاشق غذا خوری خاکشیر را شسته و در یک لیوان آب ولرم حل کرده و با شکر شیرین کنید. از این نوشیدنی هر روز صبح ناشتا میل کنید. در درمان بسیاری از انواع ترشّحات رحمی موثر است. خاکشیر برای افراد با مزاج سرد و خشک مفید است. اگر نوزاد شما به دنبال بیماری هایی مانند آبله مرغان و سرخک تب داشت و پوست او دچار خارش شد نهراسید دوای درد نوزاد شما خاکشیر است که به درمان تب بالا و خارش پوست در نوزادان و کودکان کمک می کند. خاکشیر دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است و آکنه و جوش را درمان می کند و صورت را پاکسازی می نماید. ضعف قوای جنسی را در صورتی که ناشی از وجود سودای زیاد در بدن باشد درمان می‌کند. افزایش اخلاط فاسد در بدن موجب بدبویی دهان می شود شما می توانید از شربت ترنجبین و خاکشیر برای برطرف کردن بدبویی دهانتان استفاده کنید. برای درمان سنگ کلیه ، مصرف مخلوطی از خاکشیر و ترنجبین در افرادی که کلیه آن ها استعداد سنگ سازی را دارد، توصیه می کنند. خاکشیر از دو طریق رفع یبوست و لینت مزاج و هم از طریق ایجاد رطوبت مناسب برای بدن موجب لطافت و نرمی پوست می‌شود. ضماد خاکشیر بر روی پوست، انواع جوش ها و ورم های سفت پوستی و زیرپوستی را نرم می‌کند.

خاکشیر التیام دهنده زخم و جراحات است. جوشانده خاکشیر برای رفع ترشحات زنان مفید است. خاکشیر ادرار آور و تب بُر است. خاکشیربرای دفع کرم مفید است. خاکشیر به درمان نقرس ، حصبه ، آبله ، سرخک و مخملک کمک می کند. خاکشیر بیماری های گوش را درمان می کند. بذر خاکشیر اشتها را باز می کند. خاکشیر ناراحتی ها و بیماری های دستگاه تناسلی را رفع می کند. رنگ چهره را باز می‌کند. در رفع گرفتگی صدا موثّر است در درمان خون ریزی سینه نیز نافع است. استفاده از دود خاکشیر (مثل اسفند) می‌تواند خارش های پوستی را تخفیف دهد.  سردرد،ضعف روده‌ها و کاهش قدرت طبیعی روده بزرگ از عوارض ناشی از زیاده‌روی در مصرف خاکشیر است. مصرف خاکشیر در خانم های باردار و افرادی که ممکن است با خوردن خاکشیر دچار سردرد شوند، توصیه نمی‌گردد. بهترین زمان مصرف خاکشیر چه به صورت منفرد و چه در ترکیب با داروهای دیگر صبح ناشتا است؛ بهترین اثر برای تقویت کبد و معده و پاکسازی از سموم را هنگام صبح ناشتا از خود بروز می دهد. میزان مصرف و کیفیت آن متغیر است. خاکشیر یک منضج (پزنده) بسیار قوی و مناسب صبحگاهی است.

 

طبع خاکشیر چیست؟

مزاج آن گرم و تر است.


مصلح خاکشیر چیست؟

مصلح خاکشی یا خاکشیر برای بهبود خواص و مزاج آن، مصرف آن همراه با کتیرا است.


انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: خواص خاکشیر رفع یبوست صبح ناشتا بیماری ها برای رفع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۹۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف این سه نوع چای چهره‌تان را ۲۰ سال جوان می‌کند

آفتاب‌‌نیوز :

در میان دمنوش‌ها و چای‌های گیاهی، بابونه از شهرت بالایی برای درمان بیماری‌های پوستی برخوردار بوده و سال هاست که برای درمان خشکی پوست، ترک پوست و حتی برای درمان آکنه‌ها استفاده می‌شود. از آنجا که نوشیدن چای دارای تاثیرات مثبتی روی رنگ پوست است، محصولاتی که در آن‌ها چای به کار می‌رود، نیز می‌تواند برای پوست مفید باشد.

تحقیقات نشان داده است سه نوع چای می‌توانند نقش بسزایی در جوان‌سازی پوست ایفا کنند. این سه نوع چای به شرح زیر است:

چای سبز یکی از دمنوش‌های جوان‌کننده چهره

آفتاب زیاد ممکن است به پوست آسیب رسانده و باعث پیری پوست شود. تحقیقات نشان می‌دهد چای سبز خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد. 

«کاتچین» موجود در چای سبز التهابات پوستی ناشی از پیری را کاهش می‌دهد. از طرفی، این ماده پوست را از آفتاب سوختگی محافظت کرده و آثار منفی اشعه UV خورشید را روی پوست می‌زداید.

تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن در اثر جذب بیش از حد اشعه UV سلول‌های سالم پوست را نابود می‌کند.

پلی فنول‌های موجود در چای ضدالتهاب بوده و توانایی بازسازی DNA را دارند و می‌توانند تغییرات سلولی ناشی از انباشت رادیکال‌های آزاد در بدن را اصلاح کنند. 

علاوه بر نوشیدن یک فنجان چای سبز در هر روز می‌توانید از محصولات آرایشی حاوی چای سبز نیز استفاده کنید.

چای بابونه یکی از دمنوش‌های جوان‌کننده چهره

در میان دمنوش‌ها و چای‌های گیاهی، بابونه از شهرت بالایی برای درمان بیماری‌های پوستی برخوردار بوده و سال‌هاست که برای درمان خشکی پوست، ترک پوست و حتی برای درمان آکنه‌ها استفاده می‌شود.

چای بابونه حتی برای درمان پوست‌های جوشدار و ملتهب نیز مفید است. این گیاه سرشار از فلاونوئیدهاست که برای مهار رادیکال‌های آزاد ضروری است.

چای رویبوس یا چای قرمز یکی از دمنوش‌های جوان‌کننده چهره

چای رویبوس یا چای قرمز که از بوته‌های قرمز آفریقای جنوبی استخراج می‌شود، بدون کافئین است. خانم‌هایی که نمی‌خواهند کافئین بدنشان زیاد شود، می‌توانند از این نوشیدنی مفرح برای رطوبت‌دهی به پوستشان بهره ببرند.

این گیاه منبع دو ترکیب ضدالتهاب موسوم به آسپالاتین و نوتوفاگین است. البته فلاونوئید‌های موجود در رویبوس هم خاصیت ضدالتهابی داشته و برای درمان آکنه‌ها بسیار مفید است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • خواص گیاه درمانی و مفید شنگ
  • معجزه آب سیب زمینی ؛ فواید و خواص آب سیب زمینی را بشناسید
  • خواص گیاه معجزه گر شنگ و روش مصرف آن
  • تاثیرات شگفت انگیز مصرف روزانه پیاز
  • چه کسانی نباید آب زرشک بخورند؟
  • خواص توت خشک در کاهش فشارخون و بهبود عملکرد کلیه‌ها
  • تمام خواص و مضرات ادویه کاری + طرز تهیه و ارزش غذایی
  • مصرف این سه نوع چای چهره‌تان را ۲۰ سال جوان می‌کند
  • خواص شگفت‌انگیز این میوه برای سلامت قلب
  • (عکس) یک اورانگوتان زخمی با گیاه دارویی خود را درمان کرد!