Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا یزدانی نویسنده کتاب «حجره شماره دو» می‌گوید بسیاری از اتفاقاتی که از فیضیه قم شکل می‌گیرد یک مبدأ دارد و آن هم حجره شماره دو است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «حجره شماره دو» نوشته رضا یزدانی توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است. این اثر مجموعه خاطرات ابوالقاسم اقبالیان است و تلاش‌های او از سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تا نقش این روحانی در رویدادهای مهم پس از انقلاب را روایت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رضا یزدانی، نویسنده این کتاب در گفت‌وگو با تسنیم ضمن اشاره به فعالیت‌های ابوالقاسم اقبالیان گفت: ایشان طلبه‌ای از اهالی شهرستان ورامین است که از 17 سالگی وارد قم شده و در جریان مبارزات قبل از انقلاب نقش تأثیرگذاری داشته است. از جمله فعالیت‌های مهم او در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی می‌توان به قیام 19 دی ماه سال 1356 در ورامین اشاره کرد که او در آنجا یکی از کسانی بود که این قیام را همراه با شهید غلامعلی سلیمی راه‌اندازی کرد. 

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی این طلبه جوان رئیس کمیته شهرستان ورامین شد و پس از آن در کنار شهید چمران در پاوه کردستان وارد جنگ شد. با آغاز جنگ تحمیلی، او اولین کاروان طلبه‌ها را به خرمشهر برد تا فعالیت تبلیغی- رزمی داشته باشند. اقبالیان، هنگ طلاب حوزه علمیه قم را که وظیفه‌اش آموزش‌های نظامی است، راه‌اندازی می‌کند و سپس به بسیج روحانیون ملحق می‌شود. از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به حلقه ارتباطی‌اش بین علما و امام خمینی (ره) اشاره کرد. 

نویسنده کتاب «حجره شماره دو» درباره اینکه چرا سراغ چنین سوژه‌ای رفته است، گفت: ابوالقاسم اقبالیان یکی از افرادی است که در همه‌جا حضور و فعالیت‌های گسترده‌ای چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب داشته است. به عبارت دیگر می‌توان گفت ایشان مصداق فرد انقلابی فعال است که با شخصیت‌های مختلفی نظیر شهید چمران، مقام معظم رهبری و ... ارتباط نزدیک داشته است. 

وی درباره نامگذاری این کتاب گفت: ایشان زمانی که وارد فیضیه قم برای تحصیل حوزوی می‌شود، در حجره شماره دو ساکن می‌شود اما این حجره رقم‌زننده اتفاقات زیادی است. برای مثال در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب مرکز پخش اعلامیه‌ها می‌شود. همچنین این حجره مرکز هماهنگی‌های اصلی قیام 19 دی است و پس از پیروزی انقلاب نیز بسیج طلاب در این اتاق شکل می‌گیرد. یکی از اتفاقات قابل توجهی که در این حجره رخ می‌دهد به سال 1370 و حضور رهبر معظم انقلاب در فیضیه قم برمی‌گردد. بسیاری از امور مربوط به هماهنگی‌های سفر امام خامنه‌ای به قم و حضور ایشان در فیضیه در حجره شماره 2 رخ می‌دهد. 

یزدانی درخصوص روند نگارش این کتاب گفت: برای اولین بار در سال 1397 با آقای اقبالیان آشنا شدم و از همان زمان مصاحبه‌هایمان آغاز شد. نزدیک به 50-60 ساعت مصاحبه داشتیم و این کتاب یک هفته پیش منتشر شد. 

او درخصوص کتاب جدیدی که این روزها در حال نگارش آن است، توضیح داد و گفت: کتاب جدیدم به نام «موقعیت شکارچی» درباره محمدحسین شکارچی است. او زمانی معاون تعاون لشکر 17 قم بوده و فعالیت‌های گسترده‌ای در لشکر قم داشته است. موقعیت شکارچی لقبی است که شهید زین‌الدین در جبهه‌ها برای او به کار می‌برد و ما هم همین عنوان را برای کتاب برگزیدیم. 

«بزرگ‌ شدن در ترکیه» روانه بازار کتاب شدنگاهی به «گمشدگی»، کتاب تازه مصطفی جمشیدی/هزارتوی تاریخ در دل داستان

انتهای پیام/ 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شهید چمران کتاب کتاب پیروزی انقلاب حجره شماره دو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۴۰۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شماره هجدهم کتاب هدهد سفید در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، ظهر چهارشنبه در آئین در اختتامیه دومین جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان «دوست من کتاب» محمدرضا اسفاری، مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: در نهاد کتابخانه‌های عمومی چند سالیست تعییرات جدی در رویکردها اعمال و به یک نهاد خدمت محور تبدیل شده است.

وی با اشاره اینکه در کتابخانه‌های مرکزی و استان‌ها نزدیک به ۶۰ خدمت ارائه می‌شود افزود: بخشی از این خدمات مخصوص کودکان و نوجوانان است به نحوی که کمتر از سه سال گذشته طرح هدهد سفید در ابعاد مختلف برای فعالیت‌های کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تأکید بر اینکه این مهم به چهار دسته تقسیم می‌شود گفت: در همین زمینه کتابخانه‌های مخصوص کودکان و نوجوانان با نام هدهد سفید فعالیت می‌کنند و کتابخانه‌های سیار نیز به همین نام مزین هستند.

وی با تاکید بر اینکه در فاز دوم، مجله و کتاب هدهد سفید است که شماره ۱۸ این کتاب در نمایشگاه کتاب رونمایی و در دسترس علاقمندان قرار می‌گیرد اضافه کرد: گام بعدی جشنواره دوسالانه هدهد سفید که جزو پرطرفدارترین جشنواره‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی است و به صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شود.

اسفاری با بیان اینکه در نهایت برنامه تلویزیونی هدهد سفید است که مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است و در شبکه کودک پخش شده است یادآور شد: نهاد کتابخانه‌های عمومی خدمات جذاب و ویژه که تقریباً رایگان است، ارائه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه بهره‌مندی از ظرفیت رسانه برای معرفی این خدمات نیز در دستور کار است.

مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه متذکر شد: معرفی کتابخانه، ترویج فرهنگ مطالعه و ترویج فرهنگ استفاده از کتابخانه مجدانه پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه حرکت به سمت ایجاد عدالت فرهنگی در سراسر کشور رویکرد نهاد کتابخانه‌هاست ادامه داد: تلاش ما بر این است که خدمات کتابخانه‌های عمومی چه در پایتخت و چه بین قشر عزیز و زحمتکش عشایر به جهت دسترسی به امکانات به طور یکسان ارائه شود.

اسفاری تاکید کرد: در این راستا طرحی به منظور ارائه خدمت به عشایر در حال اجراست.

وی در بخش دیگر از سخنانش به فعالیت ۷ هزار و ۵۰۰ کتابدار در سراسر کشور به حدود ۴ هزار کتابخانه خدمت ارائه می‌دهند اشاره کرد و گفت: کتابدار در خط مقدم ارائه خدمات هستند.

مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پایان ضمن اینکه ترویج هر چه بیشتر کتاب و کتابخوانی با جشنواره‌هایی همچون جشنواره رضوی، هدهد سفید و دیگر عناوین که در حال برگزاری است به جد پیگیری می‌شود یادآور شد: کودکان بی‌گناه غزه حدود هفت ماه است در آماج حملات رژیم منحوس صهیونیستی قرار دارند و در این میان نقاطی همچون کتابخانه و دانشگاه نیز مورد حملات این رژیم جعلی قرار گرفت.

کد خبر 6094666

دیگر خبرها

  • رقص خون در گلوی پاییز؛ روایتی متفاوت از همسر شهید جاویدالاثر «رسول هوشیاری»
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • امام جمعه قم: با اجرای طرح نور انصافاً تغییر ایجاد شده
  • امام جمعه قم: برای امر به معروف و نهی از منکر هم‌افزایی کنید
  • ویترین تسنیم شماره ۶۵۸ / این کوروش افسانه است!
  • ۲ کتاب مناسب مداحان و منبری‌ها در راه نمایشگاه
  • شماره هجدهم کتاب هدهد سفید در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود
  • پل آستر نویسنده معروف آمریکایی درگذشت
  • ۱۲ طلبه و ۴ مداح که اعضاء بدن‌شان اهداء شد/ انتشار شماره جدید «خیمه»
  • روایتی از شهادت مرتضی مطهری، معلمی برای انقلاب اسلامی ایران