Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان ملل اعلام کرد دو طرف درگیر در لیبی پس از پنج روز مذاکره در ژنو سوئیس به یک توافقنامه آتش بسی «دائم» دست یافته‌اند.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، به موجب این توافق فراگیر، دولت وفاق و ارتش ملی لیبی بلافاصله به درگیری‌ها پایان می‌دهند و نیروهای خارجی نیز ظرف حداکثر سه ماه از این کشور خارج خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیات نمایندگی سازمان ملل در امور لیبی در بیانیه‌ای این توافق را «نقطه عطفی مهم در جهت صبح و ثبات در لیبی» خوانده است.

استفانی ویلیامز، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور لیبی با تمجید از طرف‌های درگیر گفت: «شما برای سرنوشت لیبی و برای مردم‌تان یکدیگر را ملاقات کردید تا قدم‌هایی بردارید که به رنج آنان خاتمه دهد. راه طولانی و گاه دشوار بود، اما وطن‌پرستی شما را قادر ساخت تا به آتش‌بس دست یابید.»

آقای ویلیامز گفت هنوز کارهای زیادی برای اجرای تعهدات در پیش است، با این حال وی ابراز امیدواری کرد که انجام این کارها در اسرع وقت شروع شود.

بنا بر قرارداد امضا شده جناح‌های رقیب در لیبی توافق کردند درگیری‌ها را متوقف سازند و مسیرهای داخلی زمینی و هوایی را باز کنند. تبادل اسرا و تشکیل یک نیروی نظامی مشترک از دیگر مفاد توافق به شمار می‌رود.

لیبی از زمان سقوط معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ شرایطی نابسامان را تجربه می‌کند. در حالی که موارد نقض حقوق بشر به طور گسترده دیده می‌شود، قاچاقچیان انسان از هرج و مرج موجود بهره می‌برند تا مهاجران را از مسیرهای خطرناک دریایی روانه اروپا کنند.

قدرت در این مدت میان دو طرف درگیر در جنگ داخلی لیبی تقسیم شده بود؛ دولت وفاق ملی که توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته می‌شد در طرابلس پایتخت مستقر بود و پارلمان تحت حمایت نیروهای فرمانده نظامی خلیفه حفتر در شهر توبروک در شرق لیبی قرار داشت.

قرار است دور بعدی مذاکرات در ماه نوامبر در تونس برگزار شود.

به گزارش «انرژی امروز» لیبی پیش از تحولات سال‌های اخیر با تولید ۱.۶ میلیون بشکه نفت در روز، سومین تولیدکننده بزرگ قاره آفریقا بود. میزان تولید نفت این کشور در سال ۲۰۱۴ روزانه تنها ۱۵۰ هزار بشکه بود. طبق آمار اوپک، ظرفیت تولید نفت خام لیبی در فاصله ژانویه تا اکتبر سال قبل ۱.۰۴ میلیون بشکه در روز در بوده است. این در حالی است که تولید نفت این کشور در سال ۲۰۱۸ به طور متوسط روزانه ۹۴۸ هزار و ۳۳۳ بشکه و در سال ۲۰۱۷، تعداد ۸۰۷ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز بوده است. لیبی دارای ۵ حوضه نفتی در خشکی و ۳ حوضه در دریاست و میادین نفتی آن غالباً در شمال و غرب این کشور قرار دارند. میدان الفیل و میدان الشراره مهم ترین میادین نفتی لیبی هستند. بندر زاویای لیبی مهم‌ترین بندر این کشور است که عمده صادرات لیبی از طریق آن انجام می‌شود.

برچسب هاتولید نفت لیبی جنگ داخلی لیبی

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: تولید نفت لیبی جنگ داخلی لیبی آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو تولید نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۴۱۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش میزان ذخایر سد‌های استان کرمانشاه

علی مرادی معاون حفاظت بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت : میزان ذخایر سد‌های استان کرمانشاه پس از بارش‌های اخیر ۶۶.۵۴ درصد بوده که این آمار در حال افزایش است و ۳۳.۴۴ درصد ظرفیت سد‌های استان خالی است، که میزان ذخیره‌سازی معمولی سد‌ها یک میلیارد و ۳۴۶ میلیون مترمکعب است، اما در حال حاضر به ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب نیاز داریم که سد‌های استان کاملاً پر شوند.

معاون حفاظت بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه عنوان کرد: ورودی رودخانه‌ها به سد‌های استان یک میلیارد و ۴۳۳ میلیون مترمکعب است؛ که بیشترین آمار ورودی مربوط به سد داریان بوده و سد داریان به دلیل وجود نیروگاه، آب را تخلیه می‌کند، اما در حال حاضر میزان پرشدگی سد داریان ۹۰.۵۸ درصد است که این نشان از حجم تکمیل سد داریان به میزان ۳۳۸ میلیون مترمکعب است که مابقی آن از اول مهرماه سال گذشته به دلیل کار نیروگاه از سد خارج شده است.

مرادی با اشاره به میزان ورودی آب سد‌ها اذعان کرد: در این سال آبی کم‌ترین ورودی آب مربوط به سد گیلانغرب با حدود ۱ میلیون مترمکعب بوده و بیشترین ورودی مربوط به دو سد شرف‌شاه با ۶۱.۳۶ میلیون مترمکعب و سد گاوشان با ۶۰.۴۳ میلیون مترمکعب بوده است.

معاون حفاظت بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه در رابطه با میزان تغییر آمار نسبت به سال گذشته بیان کرد: در حال حاضر آمار قیاس دقیق نداریم، اما وضعیتی که شاهد هستیم نسبت به سال گذشته یقیناً با توجه به رواناب‌ها تغییرات کاملاً محسوس است؛ در سال گذشته به دلیل اینکه از پشت سد‌ها برداشت داشتیم این میزان حجم خالی‌شده فعلی مربوط به سال گذشته بوده، چرا که فصل کشاورزی ورود آب کم و خروج آن زیاده بوده است.

مرادی با اشاره به مؤثر بودن بارش‌های اخیر در افزایش ذخیره سد‌ها تصریح کرد: با بارش‌های مقطعی که در چند وقت اخیر شاهد بودیم و با توجه به روند افزایشی که نسبت به درازمدت داشتیم، یک مقداری از کسری مخازن سد‌های استان را جبران کرده که ان‌شاءالله در سال جاری شاهد کمبود آب و ایجاد تنش در این حوزه نباشیم .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ممنوع شدن صید ماهی مرکب
  • بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم
  • جهاد اسلامی: برپایی دولت فلسطینی بر اساس توافق اسلو یک فریب بزرگ است
  • روایت رهبر انقلاب از توصیه‌‌ها به ایشان برای پذیرش خواسته‌های آمریکا
  • افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران
  • ببینید | آسمان سرخ لیبی
  • (تصاویر) طوفان نارنجی آتن را بلعید!
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح می شود
  • افزایش میزان ذخایر سد‌های استان کرمانشاه
  • طوفان نارنجی آتن را بلعید + عکس