Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@12:34:04 GMT

فشار خون بالا تا سن ۴۵ سالگی در مردان شایع‌تر است

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۴۱۷۳۴

فشار خون بالا تا سن ۴۵ سالگی در مردان شایع‌تر است

دکتر سیدمحمد علوی شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: خطر فشار خون بالا در ۴۵ تا ۵۴ سالگی در مردان و زنان برابر است و  بعد از ۵۴ سالگی، خطر ابتلا به فشار خون بالا در زنان بیشتر می‌­شود.

وی افزود: ارث، سن، چاقی، فعالیت بدنی کم، مصرف الکل، استفاده زیاد از نمک و قرص‌های ضد بارداری از دیگر عوامل ایجاد فشار خون بالا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علوی ادامه داد: در صورت ابتلای یکی از اعضای خانواده به فشار خون بالا، احتمال ابتلای سایر اعضای خانواده زیاد است و با افزایش سن احتمال بروز فشار خون بالا بیشتر می‌­شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در افراد با وزن بالاتر از حد طبیعی و بانوانی که از قرص ضدبارداری خوراکی استفاده می‌­کنند احتمال اینکه به فشار خون بالا مبتلا شوند بیشتر است به خصوص اگر سیگاری باشند.

وی اضافه کرد: ابتلا به بیماری‌دیابت، بیماری مزمن کلیه، تیروئید، غدد فوق ­کلیه یا چربی خون بالا، احتمال بروز فشار خون بالا را بیشتر می‌کند.

علوی با اشاره به اینکه بیماری فشارخون بالا به علت بی‌علامت بودن یک قاتل خاموش است بیان کرد: فشارخون بالا یاپرفشاری خون سبب عوارض مختلفی در بدن می‌شود و ممکن است به خطر بزرگتری مانند سکته قلبی و مغزی، بیماری کلیوی، اختلالات چشمی ، کما، یا حتی مرگ منجر شود.

رییس مرکز بهداشت خوزستان اظهار داشت: تنها راه تشخیص فشار خون بالا، اندازه گیری فشار خون است و با یک‌بار اندازه گیری، نمی‌توان تشخیص داد. افرادی‌که فشارخون طبیعی دارند حداقل هرسال یکبار باید فشارخون خود را کنترل کنند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص اقدامات لازم برای کنترل فشار خون بالا گفت: مراجعه منظم به پزشک،مصرف دارو به‌طور منظم، رعایت رژیم غذایی مناسب (کم نمک و کم چرب و افزایش مصرف حبوبات، میوه و سبزی)،

داشتن فعالیت بدنی منظم، استعمال نکردن سیگار و مصرف نکردن الکل، کنترل وزن و مصرف میوه و سبزیجات( در میوه‌ها و سبزیجات وجود ماده ای به‌نام پتاسیم موجب کاهش فشار خون می شود) از جمله این اقدامات است.

وی با بیان اینکه عوامل رفتاری نقش مهمی در افزایش فشارخون بازی می کنند ادامه داد: تخمین زده می شود رژیم غذایی ناسالم به نیمی از فشارخون بالا مرتبط است، حدود ۳۰ درصد  فشارخون بالا به افزایش مصرف نمک، حدود ۲۰ درصد  به رژیم غذایی با پتاسیم کم(میوه و سبزی کم)، فعالیت بدنی به ۲۰ درصد از فشارخون بالا و چاقی به ۳۰ درصد از فشارخون بالا مرتبط است.

علوی بیان کرد: نسبت مهمی از افرادی که از بیماری فشارخون خود مطلع هستند، بدون درمان باقی می‌مانند و حتی اگر تحت درمان باشند به نسبت زیادی تحت کنترل نیستند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان اظهار داشت:  غربالگری فشارخون بالا راحت است، اما فقط حدود ۵۰ درصد از بزرگسالان مبتلا به فشارخون بالا از شرایط خود مطلع هستند.

وی گفت: بر اساس آخرین پیمایش عوامل خطربیماری‌های غیرواگیر سال ۱۳۹۵ در خوزستان درصد افراد با فشارخون بالا ۲۶.۹درصد اعلام شد و  حدود۴۱.۲ درصد از بیماران مبتلا به فشارخون بالای ۱۸ تا ۶۵ سال از ابتلا به بیماری فشارخون خود آگاهی نداشتند.

برچسب‌ها طرح ملی کنترل فشار خون خوزستان اهواز بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طرح ملی کنترل فشار خون خوزستان اهواز بهداشت و سلامت طرح ملی کنترل فشار خون خوزستان اهواز بهداشت و سلامت اخبار کنکور فشار خون بالا فشارخون بالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۴۱۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی ایستگاه سلامت در شهرک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  همزمان با هفتۀ سلامت طرح غربال‌گری و پایش سلامت کارکنان، اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه به‌همت گروه بهداشت عمومی و با همکاری دانشجویان به‌مدت دو روز در شهرک سلامت دانشگاه برپا شد.

دکتر هادی علیزاده، رئیس دانشکدۀ بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه هدف از اجرای این طرح را ارائۀ آموزش‌های لازم برای اصلاح شیوۀ زندگی سالم دانست وگفت: در راستای برگزاری هفتۀ سلامت با شعار "سلامت خانواده، مردمی‌سازی سلامت" و با توجه به این موضوع که چاقی و دیابت از مشکلات عمده و شایع در جامعه می‌باشد و رفتار‌های سلامت افراد جامعه دست‌خوش تغییرات زیادی شده است.

وی گفت: اقدامات پیشگیری کننده می‌تواند رفتار‌های نامناسب بهداشتی را در افراد تغییر دهد و سبک زندگی سالم را جایگزین سازد و بدین منظور برای ارتقاء آگاهی خانوادۀ دانشگاه، ایستگاه غربال‌گری و پایش سلامت برپا شد.

وی با تاکید بر اهمیت افزایش آگاهی دربارۀ بیماری‌های غیر واگیر هم گفت: دیابت و فشار خون از جمله بیماری‌هایی است که بدون علامت و به اصطلاح خاموش هستند، به‌طوری که گاه افراد دارای دیابت و یا فشار خون بالا هستند، اما هیچ علامتی را تجربه نمی‌کنند و افراد معمولا پس از بررسی‌های معمول فشار خون و آزمایش قند خون متوجه می‌شوند که به پرفشاری خون و یا دیابت مبتلا هستند؛ از این رو تشخیص و شناسایی به‌موقع در درمان این بیماری‌ها بسیار مهم است.

 

دیگر خبرها

  • افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D
  • ۲ عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند
  • بیماری‌های قلبی و عروقی از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در دنیا
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می‌گیرند؟/ شایع‌ ترین بیماری های اورولوژی در کشور
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • برپایی ایستگاه سلامت در شهرک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه