Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش وزارت بهداشت، کامبیز سلطانی نژاد همزمان با آغاز هفته پیشگیری از مسمومیت ها با بیان اینکه بررسی آماری مسمومیت های منجر به فوت در هر کشور به عنوان یکی از شاخص های مهم سیاست گذاری و برنامه ریزی های بهداشتی و درمانی صورت می گیرد، گفت: در ایران، مرجع رسمی اعلام آمار مربوط به مرگ های غیرطبیعی از جمله مرگ در اثر بروز انواع مسمومیت ها از جمله مسمومیت در اثر عوامل دارویی و شیمیایی و سوء‌مصرف مواد، سازمان پزشکی قانونی کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به آمار سازمان پزشکی قانونی کشور میزان مرگ ومیر ناشی از انواع مسمومیت های دارویی و شیمیایی در سال ۱۳۹۸،  اظهار کرد: کل متوفیان بر اثر مسمومیت ها در سال گذشته، ۷۵۶۰ نفر(۶۰۰۶ مرد و ۱۵۵۴ زن) است، که نسبت به تعداد کل مسمومیت های منجر به فوت در سال ۱۳۹۷ در حدود ۱۴ درصد افزایش داشته است.
سلطانی نژاد افزود: در سال ۱۳۹۸، ۲۵۳۰ مورد فوت در اثر مسمومیت های ناشی از عوامل دارویی و شیمیایی و ۵۰۳۰ مورد در اثر مسمومیت و یا سوء مصرف ناشی از الکل ها، مواد مخدر، محرک و توهم زا گزارش شده است.

مرگ ۷۸۴ نفر براثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن در سال ۹۸
به گفته سلطانی نژاد، مسمومیت با گاز منوکسید کربن در سال ۹۸ منجر به فوت ۷۸۴ نفر ( ۵۹۰ مرد و ۱۹۴ زن) شده است.
دبیر علمی انجمن سم شناسی و مسمومیت های ایران با اشاره به آمار مرگ و میر براثر مسمومیت حاد با سموم دفع آفات، گفت: آفت کش هایی از قبیل انواع سموم حشره کش، قارچ کش، جونده کش ، نماتد کش، علف کش و غیره به جز فسفید آلومینیوم و روی، منجر به فوت ۱۸۵ نفر (۱۳۸ مرد و ۴۷ زن) شده است، که نسبت به سال ۱۳۹۷، تغییر معنی داری نداشته است.

افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف متانول با شیوع کووید ۱۹
وی افزود: متاسفانه از اسفند سال ۹۸ و همزمان با بروز همه گیری کووید ۱۹ در کشور، به علت مصرف فرآورده های الکلی و مشروبات الکلی تقلبی حاوی متانول و یا مصرف متانول به علت اطلاع رسانی نادرست در شبکه های مجازی و انتشار اخبار و اطلاعات جعلی در خصوص مصرف خوراکی و یا غرغره نمودن الکل جهت پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹، منجر به بروز همه گیری ومرگ و میر ناشی از مسمومیت با متانول به طرز بی سابقه ای در بسیاری از استان های کشور شد. این امر لزوم توجه به راهکارهای اطلاع رسانی علمی ودرست، پیشگیری و مبارزه با سوء مصرف مشروبات الکلی در کشور را بیش از پیش نشان می دهد.
سلطانی نژاد خاطرنشان کرد: مسمومیت با متانول طی سال گذشته سبب مرگ ۴۷۸ نفر (۴۱۴ مرد و ۶۴  زن) شده است، که نسبت به کل موارد مسمومیت منجر به فوت در اثر متانول در سال ۱۳۹۷ ( ۱۸۸ مورد مرگ)، بیش از ۱.۵ برابر افزایش داشته است.
به گفته وی، مسمومیت با سیانور نیز ۴۸ نفر (۳۴ مرد و ۱۴ زن) را به کام مرگ کشانده که نسبت به سال قبل، کاهش ۱۲.۷ درصدی را نشان می دهد.

کاهش ۱۰ درصدی مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر
عضو هیات علمی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: مسمومیت حاد و یا سوءمصرف داروها و مواد مخدر نیز در سال گذشته منجر به فوت ۳۲۰۵ نفر شده است که ۸۴.۴ درصد آن ها مرد و ۱۵.۶ درصد آن ها زن بوده اند. این میزان در مقایسه با سال قبل، کاهشی در حدود ۱۰درصد را نشان می دهد.

متادون پیشتاز بیشترین مرگ براثر مسمومیت با داروها و مواد مخدر
به گفته وی، در میان مسمومیت های منجر به فوت در اثر داروها و مواد مخدر، متادون با ۱۶۰۱ مورد بیشترین سهم را در بروز مرگ ناشی از مسمومیت  و سوء مصرف داروها و مواد مخدر داشته است. در ضمن ترامادول در این مدت، منجر به ۲۶۹ مورد فوت شده است.
دبیر انجمن سم شناسی ایران خاطرنشان کرد: مسمومیت حاد با مواد محرک و توهم زا (از جمله مت آمفتامین یا شیشه) نیز سبب مرگ ۲۰۷ نفر (۱۸۳ مرد و۲۴ زن) شده است. که در مقایسه با سال قبل، کاهشی در حدود ۳۷ درصد را نشان می دهد.

۳ استان با بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از مسمومیت با قرص برنج
این متخصص سم شناسی و مسمومیت ها با اشاره به اینکه در پنج ماه نخست سال جاری ۳۱۸ مورد فوت در اثر مسمومیت با قرص برنج (فسفید آلومینیوم) در کشور گزارش شده است، عنوان کرد: مسمومیت های منجر به فوت ناشی از قرص برنج به ترتیب در استانهای تهران (۲۲۰ مورد)، مازندران (۱۲۲ مورد)،گیلان (۸۵ مورد)، بیشترین و استان های هرمزگان و بوشهر(هر استان ۱ مورد)، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان(هر استان با ۲ مورد) کمترین موارد فوت ناشی از مسمومیت با این سم را ثبت کرده‌اند.

اول تا هفتم آبان به عنوان هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها نامگذاری شده و امسال هم پانزدهمین دوره هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها با ‌شعار «پیشگیری از مسمومیت در همه‌گیری کرونا، با افزایش آگاهی، مانع مسمومیت دارویی شویم» برگزار می‌شود.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: مسمومیت های منجر به فوت پیشگیری از مسمومیت داروها و مواد مخدر مرگ و میر ناشی ناشی از مسمومیت منجر به فوت سلطانی نژاد اثر مسمومیت نشان می دهد مسمومیت ها فوت در اثر سال گذشته سوء مصرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۴۳۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به افزایش ویروس‌هایی مانند کووید شود

ایتنا - مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی - و پنجره‌های بسته – می‌تواند به گسترش ویروس‌های معلق در هوا مانند ویروسی که باعث عفونت COVID-19 می‌شود، کمک کند.
محققان گزارش می‌دهند که به نظر می‌رسد افزایش سطح دی اکسید کربن در جو و فضاهای داخلی عامل اصلی افزایش طول عمر انواع کووید موجود در قطرات ریز معلق در هوا باشد.

به گزارش ایتنا، آلن هادرل، محقق ارشد و دانشیار ارشد علوم آئروسل در دانشگاه بریستول، گفت:« ما می‌دانستیم که SARS-CoV-2 مانند سایر ویروس‌ها از طریق هوایی که تنفس می‌کنیم پخش می‌شود. اما این مطالعه نشان‌دهنده یک پیشرفت بزرگ در درک ما بود از اینکه دقیقاً چگونه و چرا این اتفاق می‌افتد، و مهم‌تر از همه، چه کاری می‌توان برای متوقف کردن آن انجام داد.»

در مطالعات آزمایشگاهی، محققان دریافتند که افزایش غلظت دی اکسید کربن در هوا می‌تواند مدت زمان عفونی ماندن ویروس‌های موجود در هوا را افزایش دهد. به گفته محققان، هوای معمولی در فضای باز دارای400 ppm از کربن دی اکسید است.

بر اساس نتایج منتشر شده در 25 آوریل در ژورنال  Nature Communications، افزایش غلظت CO2 به تنها 800 ppm، بقای ویروس‌های معلق در هوا را افزایش داد. محققان دریافتند وقتی هوای داخل خانه به غلظت CO2 3000 ppm می رسد - مشابه غلظت یک اتاق شلوغ – ویروس حدود 10 برابر بیشتر زنده می‌ماند.

هادرل در یک انتشار خبری دانشگاه گفت:« این رابطه روشن می‌کند که چرا رویدادهای پاندمیک کننده ممکن است تحت شرایط خاصی رخ دهند .ویروس ها به دلیل اسیدیته کمتر قطرات بازدمی، عفونی شدن خود را از دست می‌دهند. اما CO2 هنگام تعامل با قطرات مانند یک اسید عمل می‌کند و به ویروس ها اجازه می دهد در هوا بیشتر زنده بمانند.»

هادرل همچنین گفت: «این نشان می‌دهد که باز کردن یک پنجره ممکن است قوی‌تر از آن چیزی باشد که در ابتدا تصور می‌شد، به ویژه در اتاق‌های شلوغ و با تهویه ضعیف، زیرا هوای تازه غلظت کمتری از CO2 دارد و باعث می‌شود ویروس خیلی سریع‌تر غیرفعال شود. نتایج همچنین نشان می‌دهد که چگونه اهداف تغییر آب و هوا که به دنبال محدود کردن سطح CO2 در جو زمین هستند می تواند به کاهش انتشار ویروس‌های موجود در هوا کمک کند.»

محققان خاطرنشان کردند که علم آب و هوای اخیر پیش بینی کرده است که غلظت CO2 در جو تا پایان قرن به بیش از 700 ppm برسد. هادرل گفت: «بنابراین این یافته‌ها پیامدهای گسترده‌تری نه تنها در درک ما از انتقال ویروس‌های تنفسی، بلکه اینکه چگونه تغییرات در محیط ما ممکن است احتمال همه‌گیری‌های آینده را تشدید کند، دارد.»

هادرل در پایان می‌گوید: «داده‌های مطالعاتی ما نشان می‌دهد که افزایش سطح CO2 در جو ممکن است با افزایش قابلیت انتقال سایر ویروس‌های تنفسی از طریق افزایش مدت زمانی که آنها در هوا عفونی می‌مانند، همزمان باشد.»

دیگر خبرها

  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • افزایش ۲۵ درصدی تردد خودرو بین استانی در بوشهر
  • ریزش قیمت طلا و انواع سکه در پی کاهش نرخ ارز
  • مسمومیت ۷ نفر در ایلام طی شبانه‌روز گذشته با گاز مونوکسید کربن
  • افزایش ۸۰ درصدی ارزش صادرات سمنان در سال جدید
  • کاهش آمار جرایم مختلف در بوکان
  • زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد | قیمت جدید انواع ارزهای دیجیتال
  • تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به افزایش ویروس‌هایی مانند کووید شود
  • مصرف بیش از حد ویتامین D این عوارض را دارد
  • عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D