Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنطور که معاون فنی گمرک ایران می گوید، بعد از لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج ثبت سفارش برای واردات باز شده است.

مهرداد جمال ارونقی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج از ابتدای آبان‌ماه گفت که براین اساس ثبت سفارش برنج از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) باز شد و وارد کنندگان می‌توانند در این رابطه اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به وضعیت واردات و ترخیص برنج در گمرک و بنادر اظهار کرد: از ابتدای امسال ۵۶۷ هزار تن برنج به ارزش بیش از ۵۲۱ میلیون دلار از گمرک ترخیص شده است. این در حالی است که واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد کاهش دارد.

معاون فنی گمرک موجودی برنج در گمرک و بنادر را ۲۳۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: دپوی این حجم از برنج ربطی به موضوع ممنوعیت فصلی ندارد؛ چرا که قبل از زمان ممنوعیت، وارد، اظهار و قبض انبار دریافت کرده است اما مشکل ترخیص این برنج‌ها به تصویب و تامین ارز بر می‌گردد.

ارونقی یادآور شد: به محض تخصیص و تامین ارز و صدور کد رهگیری بانک مرکزی هیچ مانعی در رابطه با ترخیص برنج‌های دپو شده وجود نداشته و گمرک در این رابطه اقدام خواهد کرد.

گفتنی است که واردات برنج از ابتدای شهریورماه براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار ممنوع شده بود اما با توجه به حجم بالای برنج‌های دپو شده در گمرک تصمیماتی در رابطه با ترخیص آنها اتخاذ شد؛ به نحوی که اعلام شد با توجه به کاهش حدود ۵۰ درصدی میزان ترخیص برنج در پنج ماه اول سال جاری نسبت به سال قبل و افزایش بیش از سه برابری نیاز واردات که تهدیدی برای تولید داخل به حساب نمی آید، مقرر شد تمام محموله های برنج وارداتی رسوب بنادر که تا قبل از پایان مرداد ماه وارد بنادر و گمرک شده و دارای قبض انبار یا اعلامیه ورود هستند، بدون هرگونه محدودیتی تخصیص و تامین ارز شده و ترخیص آنها مشمول ممنوعیت نمی‌شود. این در حالی است که تمامی ثبت سفارش هایی که ارز آن تا قبل از ۳۱ مرداد امسال تامین و حواله شده و جزو حقوق مکتسبه محسوب می‌شود، ترخیص کالاهای آنها مشمول ممنوعیت فصلی نشد.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: واردات برنج ثبت سفارش ممنوعیت فصلی ثبت سفارش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۴۳۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵.۶ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم؛‌ علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: برای کالاهای اساسی یک میلیارد و 228 میلیون دلار،‌برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ 3 میلیارد و 301 میلیون دلار و برای خدمات 145 میلیون و برای واردات در مقابل صادرات  یک میلیارد و 5 میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

طرزعلی بیان داشت: برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی یک میلیارد و 60 میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی 168 میلیون دلار و در مجموع یک میلیارد و 228 میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.

معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزود: تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو»  معادل 623 میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل 335 میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل 237 میلیون دلار ، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل 202 میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل 226 میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه های صنایع همچنین به ترتیب 297، 40، 237، 131 و 6 میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز شانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری دریافت کرده اند. 

علاوه بر این گروه ها، یک میلیارد و 678 میلیون دلار ارز نیمایی و 294 میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

گفتنی است، در روز 17 اردیبهشت ماه 1403 در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ 44 هزار و 588 تومان، یورو با نرخ 47 هزار و 982 تومان و درهم با نرخ 12 هزار و 141 تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ 41 هزار و 632 تومان، یورور با نرخ 44 هزار و 801 تومان و درهم با نرخ 11 هزار و 336 تومان بود.

دیگر خبرها

  • ۵٫۶ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد
  • ۵.۶ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد
  • برنج و روغن شامل ارز ترجیجی شد
  • عدم تامین معیشت؛ مانع استقبال روحانیون از مسئولیت امامت جماعت
  • ۲ کالای اساسی برنج و روغن مشمول ارز ترجیجی شد
  • ورود نخستین محموله خودروهای هیبریدی به قشم
  • برنامه دولت برای تخصیص ارز برنج اعلام شود
  • واردات ۱۳۴ میلیون دلار برنج هندی در ۲ ماه
  • سکوت هشت‌ماهه سیاستگذار ارزی خودرو
  • درخواست رسیدگی به ایفای تعهدات ارزی تا پایان اردیبهشت ماه تمدید شد