Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@00:05:23 GMT

آمادگی صنایع کوچک و متوسط برای رشد صادرات

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۴۶۳۰۰

آمادگی صنایع کوچک و متوسط برای رشد صادرات

به گزارش روز شنبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، «اصغر مصاحب» درباره وضعیت صادرات تولیدات صنایع کوچک و متوسط در ۶ ماهه نخست امسال افزود: صادرات کل در این مدت  در همه زمینه‌ها نسبت به پارسال کاهش محسوسی داشته، اما میزان صادرات محصولات تولیدی صنایع کوچک و متوسط در همین مدت در هم‌سنجی با پارسال رشد دارد.

وی افزود: بازار صادراتی تابع بسیاری از شاخص‌هاست که مراودات بین‌المللی و بیماری کرونا دو مورد از این فاکتورهاست و چنانچه در ۶ ماهه دوم امسال شرایط صادرات بهتر شود، صنایع کوچک و متوسط می‌توانند در این عرصه حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقام مسوول با اشاره به توانایی صنایع کوچک و متوسط در دستیابی به «جهش تولید»، خاطرنشان‌کرد: بازار صادراتی صنایع، بازار داخلی و دیگر مولفه‌ها در کنار هم می‌توانند زمینه دستیابی به جهش تولید را فراهم کنند.

مصاحب ابراز امیدواری کرد: براساس سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای راه‌اندازی صنایع جدید و همچنین برنامه‌هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب برنامه‌های هفت‌گانه و محورهای چهارگانه مد نظر دارد، صنایع کوچک و متوسط تا پایان امسال به جهش تولید دست یابند.

به گزارش ایرنا، پیش از این مصاحب در گفت‌وگو با ایرنا گفته بود: جمع صادرات ۶ ماهه شرکت‌های کوچک و متوسط یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه پارسال (یک میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار) رشد ۱۶.۷۷ درصدی نشان می‌دهد.

وی افزود: ‌این موفقیت با وجود شیوع گسترده کرونا و بسته بودن مرزهای ایران در ماه‌های ابتدایی شیوع این ویروس به دست آمده است.

کلینیک‌های مشاوره‌ای و حل مشکلات واحدها

معاون سازمان صنایع کوچک تاکیدکرد: صنایعی که بازار فروش خود را از دست داده‌اند، باید پیش از تعطیلی، از خدمات کلینیک مشاوره‌ای سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران استفاده کنند.

واحدهای تولیدی که بازار فروش محصولات آنها صرفه اقتصادی ندارد، می‌توانند به کلینیک‌های مشاوره مستقر در شهرک‌های صنعتی مراجعه کنند تا درخصوص میزان سرمایه‌ای که برای تغییر کاربری واحد تولیدی نیاز دارند، به آن‌ها مشاوره داده شود.

به گفته وی، این واحدها می‌توانند برای مشاوره در زمینه عارضه‌یابی و پروژه بهبود از خدمات کلینیک استفاده کنند.

مصاحب خاطرنشان‌کرد: گزارش‌هایی از شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها به این سازمان ارائه شده که برخی واحدهای تولیدی فعال در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان‌ها از چرخه تولید خارج شده‌اند، در مقابل تعدادی واحد راکد به چرخه تولید بازگشته‌اند و این، به دلیل ماهیتی است که برخی صنایع دارند.

عضو هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه‌کرد: برخی صنایع کوچک و متوسط، تولیدشان فصلی است، به‌طوری که در یک فصل کار خود را شروع می‌کنند و با پایان فصل، از مدار تولید خارج می‌شوند، اما برخی دیگر که فصلی نیستند، به دلیل نوسانات نرخ ارز و تامین مواد اولیه با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند و همین مسائل سبب می‌شود که از مدار تولید خارج شوند.

وی گفت: برخی دیگر از صنایع که صرفه اقتصادی نداشته و محصولی که تولید می‌کنند، بازار فروش خود را از دست داده‌، باید قبل از تعطیلی تحقیقات لازم را انجام دهند و از خدمات کلینیک مشاوره‌ای این سازمان استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۰ شهرک و ۳۲۲ ناحیه صنعتی و سه منطقه ویژه اقتصادی در حال بهره‌برداری، ۶۵ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۳۷ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌افزاری، ۸۵ هزار و ۸۷۴ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۵ هزار و ۹۱۲ واحد صنعتی و سه هزار و ۵۸ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۳۵ هزار و ۸۶۸ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

برچسب‌ها سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران رونق تولید توسعه صادرات توسعه ایران توسعه اقتصادی تولید داخلی جهش تولید افزایش تولید صنایع کوچک و متوسط صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران رونق تولید توسعه صادرات توسعه ایران توسعه اقتصادی تولید داخلی جهش تولید افزایش تولید صنایع کوچک و متوسط صادرات غیر نفتی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران رونق تولید توسعه صادرات توسعه ایران توسعه اقتصادی تولید داخلی جهش تولید افزایش تولید صنایع کوچک و متوسط صادرات غیر نفتی اخبار کنکور سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران صنایع کوچک و متوسط جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۴۶۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمان، سیرجان، رفسنجان و بم صنعتی‌ترین شهر‌های کرمان/ سال گذشته در بخش تولید ارائه تسهیلات نداشته‎ایم

معاون صنایع اداره کل صمت استان کرمان با اشاره به وجود ١٦٣٤ واحد صنعتی در سطح ١٧ شهرستان شمال استان کرمان گفت: شهرستان‌های کرمان، سیرجان، رفسنجان، بم، زرند و شهربابک به ترتیب صنعتی‌ترین شهر‌های استان کرمان محسوب می‌شوند.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، علی رضا رحمان نژاد، معاون صنایع اداره کل صمت استان کرمان در نشست خبری با اشاره به وجود ١٦٣٤ واحد صنعتی در سطح ١٧ شهرستان شمال استان کرمان گفت: شهرستان‌های کرمان، سیرجان، رفسنجان، بم، زرند و شهربابک به ترتیب صنعتی‌ترین شهر‌های استان کرمان محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه ١٥ درصد صنایع استان جزو صنایع بالادستی هستند افزود: طبق مصوبه شورای تامین استان، صنایع بزرگ استان باید ٥٠ درصد از نیاز‌های خود را از داخل استان خرید و تهیه نمایند و باید زنجیره تامین کالا بین شرکت‌های کوچک و بزرگ ایجاد شود.

او با بیان اینکه پارسال در خصوص این مصوبه به صورت تشویقی برخورد شد اظهار کرد: اما امسال با شرکت‌هایی که این اقدام را انجام ندهند، از سوی مراجع ذیصلاح به صورت ترک فعل برخورد خواهد شد؛ باید در این خصوص فرهنگ سازی شود.


رحمان نژاد به عملکرد سال ١٤٠٢ این نهاد اشاره کرد و گفت: پارسال در بخش تولید ارائه تسهیلات نداشته ایم و فقط حدود ٦٥ میلیارد تومان تسهیلات از طریق سه بانک ملت، توسعه تعاون و صنعت و معدن در قالب تبصره ١٨ طبق سهمیه تخصیص یافته، به صنایع پرداخت شده است.

 

*ارتقای میزان تحقق عملی شاخص‌های عملکردی

معاون صنایع اداره کل صمت استان کرمان در ادامه از ارتقای میزان تحقق عملی شاخص‌های برنامه‌های این نهاد خبر داد و اعلام کرد: راه اندازی ١٥٤ واحد جدید التاسیس، ایجاد ارتباط بین ٩٠ واحد صنعتی کوچک با صنایع بزرگ، ایجاد ١١ هزار و ٩٠٠ شغل جدید در بخش صنعت، فعال نمودن ٤٤ واحد راکد و غیر فعال، پیگیری تامین ٩٠ مورد مواد اولیه صنایع، ایجاد و توسعه واحد‌های تولیدی با ٣٢ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری را از جمله اقدامات انجام شده می‌باشد.

وی تفویض اختیار تخصیص سوخت صنایع و روند صدور کارشناسی تا صدور پروانه بهره برداری به شهرستان‌ها را از دیگر اقدامات این نهاد برشمرد و افزود: پیگیری ایجاد کلینیک صنعت به منظور عارضه یابی واحد‌های صنعتی به منظور حل مشکلات صنایع نیز امسال در دبیرخانه کارگروه رفع موانع تولید امسال بطور کامل اجرایی می‌شود.

رحمان نژاد به برگزاری ٢٧ جلسه کارگروه رفع موانع تولید اشاره کرد و گفت: تا کنون ٥١ درصد از مجموع ٣٦٨ مصوبات آن، اجرایی شده، ١٥ درصد اجرا نشده و ٣٤ درصد در حال پیگیری است.

 

*ضرورت توسعه صنایع قطعه سازی

معاون صنایع اداره کل صمت استان کرمان با اشاره به برگزاری همایش کرمان آیدکس ٢٠٢٤ کرمان طی اردیبهشت ماه سالجاری اعلام کرد: صنایع قطعه سازی و پلیمر از جمله صنایعی هستند که می‌توان به سرمایه گذاری روی آن‌ها در استان توجه کرد.

او در مورد برنامه‌های سال جدید نیز گفت: پیگیری اجرای پروژه درج قیمت تولید کننده و مصرف کننده روی کالا‌های تولیدی ٣٠٠ واحد تولیدی استان، انعقاد تفاهم نامه با چند بانک به منظور تامین سرمایه در گردش واحد‌های صنعتی کوچک از طریق انتقال حساب‌ها و گردش مالی حساب‌های صنایع بزرگ به استان، ارائه تسهیلات به صنایع راکد، نیمه فعال و تثبیت آمار تولید ١٣٠ واحد تولیدی از جمله این موارد است.

وی اظهار کرد: صنایع استان تا ٢٥ اردیبهشت فرصت دارند تا برنامه تولید و نیاز ارزی خود را از طریق سامانه جامع تجارت اعلام نمایند تا پس از بررسی و پایش مداوم، ارز مورد نیاز بصورت چند مرحله‌ای تخصیص یابد و از خروج ارز از مسیر اصلی تولید جلوگیری شود.

دیگر خبرها

  • اشتغال ۶۳۰۰ نیروی کار در شهرک‌های صنعتی قشم
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • حضور واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی اردبیل در نمایشگاه ایران اکسپو
  • صنایع کوچک روستایی در استان همدان توسعه می‌یابد
  • صنعتگران اردبیلی در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادرات ایران
  • بررسی مشکلات صنایع شهرستان ساوه در سه سطح
  • آغاز رصد و پالایش صنایع پرخطر کرمان
  • صادرات ۹ میلیارد دلاری استان تهران
  • کرمان، سیرجان، رفسنجان و بم صنعتی‌ترین شهر‌های کرمان/ سال گذشته در بخش تولید ارائه تسهیلات نداشته‎ایم
  • ۱.۵ میلیارد دلار صادرات واحد‌های صنعتی استان تهران در سال گذشته