Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر دفاع ترکیه در جمع خبرنگاران تأکید کرد که ارتش این کشور در حال بررسی سامانه‌های روسی «اس-۴۰۰» است و در حال آماده‌سازی این سامانه‌ها برای استقرار است. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه امروز (شنبه) بار دیگر تأکید کرد که آنکارا به آزمایش و آماده‌سازی سامانه دفاع هوایی «اس-۴۰۰ روسیه» ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



خبرگزاری روسی «تاس» به نقل از خبرگزاری «آناتولی» ترکیه گزارش کرد، آکار ضمن ابراز آمادگی آنکارا برای استقرار سامانه‌های موشکی ضدهواپیمای اس-۴۰۰ روسیه گفت: «ما همچنان به آزمایش و آماده‌سازی سامانه‌های خریداری شده [اس-۴۰۰]طبق برنامه ادامه می‌دهیم».

این مقام دفاعی ترکیه در واکنش به هشدار‌های واشنگتن به آنکارا در خصوص آزمایش این سامانه‌های روسی گفت: «خریداری این سامانه‌ها، آزمایش و بررسی‌های سیستماتیک آن به مفهوم فاصله گرفتن ترکیه از ناتو نیست».

اظهارات حلوصی آکار درباره آزمایش اس-۴۰۰ درست یک روز بعد از آن مطرح شده است که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در جمع خبرنگاران ضمن تأیید آزمایش موشکی سامانه اس-۴۰۰ گفت که دیدگاه و نقطه‌نظر ایالات متحده در این زمینه هیچ اهمیتی برای ترکیه ندارد و ترکیه برای انجام چنین آزمایشاتی از واشنگتن اجازه نمی‌گیرد.

در تاریخ ۲۵ مهرماه، یک کلیپ ویدئویی در رسانه‌های ترکیه منتشر شد که ظاهراً نشان می‌دهد موشکی در شهر «سینوپ» و از سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ شلیک شده است.

روز پنجشنبه آکار، آزمایش سامانه روسی اس-۴۰۰ را تأیید کرد و گفت: «هر قرارداد خریدی، (انجام) آزمایشاتی را پیش بینی می‌کند. این بخشی از برنامه خرید است و فعالیت‌های منحصراً فنی می‌باشد».

«جاناتان هافمن» سخنگوی ارشد پنتاگون در پی انتشار گزارش‌هایی درباره احتمال آزمایش سامانه اس-۴۰۰ توسط روسیه، ضمن محکوم کردن چنین اقدامی گفت: «ما مخالف اقدام ترکیه در خرید این سامانه هستیم و عمیقاً نگران گزارش‌هایی مبنی بر اقدام ترکیه در راه‌اندازی این سامانه هستیم. این سامانه‌ها نباید فعال شوند. چنین اقدامی پیامد‌های خطرناکی برای روابط امنیتی به همراه خواهد داشت. (حضور) ترکیه قبلاً از برنامه اف-۳۵ به حالت تعلیق درآمده است و اس-۴۰۰ همچنان مانعی برای پیشرفت‌ها در دیگر حوزه‌های موجود در روابط دوجانبه (آمریکا و ترکیه) محسوب می‌شود».

پیش از این نیز «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با خبرگزاری تاس هشدار داده بود در صورتیکه آنکارا سامانه اس-۴۰۰ را راه‌اندازی کند، با پیامد‌های جدی مواجه خواهد شد.

روسیه در سپتامبر ۲۰۱۷ گزارش کرد که قراردادی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار با ترکیه در زمینه تحویل سامانه‌های موشکی ضدهواپیمای اس-۴۰۰ به آنکارا، منعقد کرده است و طبق این قرارداد آنکارا، یک مجموع سامانه موشکی اس-۴۰۰ را دریافت کرد.

توافق روسیه و ترکیه همچنین شامل انتقال بخشی از فناوری تولید سامانه اس-۴۰۰ به ترکیه نیز می‌شود.

ترکیه اولین کشور عضو ناتو محسوب می‌شود که سامانه‌های موشکی دفاع هوایی از روسیه خریداری کرده است و تحویل سکو‌های پرتاب اس-۴۰۰ به ترکیه در ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۹ (۲۲ تیرماه ۹۸) آغاز شد.

تصمیم ترکیه برای دستیابی به سامانه‌های اس-۴۰۰ با واکنش بسیار منفی ایالات متحده و به طوری کلی ناتو مواجه شد و واشنگتن از هر تلاشی برای منصرف کردن آنکارا از این قرارداد استفاده کرده است که با شکست مواجه شد و به همین دلیل واشنگتن در نهایت آنکارا را از برنامه تولید نسل پنجم جنگنده‌های اف-۳۵ حذف کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حلوصی آکار اس 400 پنتاگون ناتو سامانه اس ۴۰۰ سامانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۴۶۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده باش مدیریت بحران در پی هشدار هواشناسی

معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور، از آماده باش در مناطق درگیر مداخلات جوی خبر داد.

به گزارش مشرق، حسین ظفری گفت: بر اساس هشدار سطح نارنجی که صادر شده است، سامانه بارشی که از روز گذشته وارد کشور شده است، تا پایان روز جمعه‬ فعالیت خود را خواهد داشت.

وی افزود: سطح نارنجی به معنای احتمال بروز مخاطره است، به همین دلیل استان‌هایی که متاثر از این سامانه هستند از سمت سازمان مدیریت بحران کشور اعلام آماده‌باش شده است. این مخاطره رگبار شدید رعد و برق، وزش باد شدید و در برخی نقاط گردوخاک و تگرگ را به همراه خواهد داشت.

ظفری ادامه داد: در روز چهارشنبه ۱۲/‏۰۲/‏۱۴۰۳ سامانه بارشی‬ استان های کرمان، ایلام، خوزستان، لرستان، غرب همدان، جنوب مرکزی، کهکلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، جنوب و غرب استان اصفهان و نیمه جنوبی استان فارس و بوشهر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به استان‌های مجاور این استان‌ها هشدارها داده شده و آمادگی خود را اعلام کرده اند.

معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور گفت: اطلاع رسانی‌هایی از طریق استانداری و از سمت صداوسیما به مردم داده شده است.

وی افزود: در روز جمعه استان اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، زنجان، کرمانشاه ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و نیمه غربی سمنان و ارتفاعات استان‌های البرز و تهران نیز تحت تاثیر این سامانه قرار خواهند گرفت. وسعت گسترده ای از کشور متاثر این سامانه خواهد بود و به همین دلیل احتمال لغزندگی جاده‌ها و آب‌گرفتگی معابر و همچنین احتمال سیلاب در مسیر وردخانه‌ها وجود دارد.

ظفری گفت: در ارتفاعات رخداد ساعقه و تگرگ را شاهد خواهیم بود. متاسفاهنه این ساعقه می تواند خیلی خطرناک باشد، از این رو به افرادی که در ارتفاعات حضور دارند خصوصاً عشایر هشدار می‌دهیم که دقت‌های لازم را داشته باشند.

معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور افزود: در مناطقی که باد شدید وجود دارد، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، داربست‌ها و تابلوها و همچنین در حمل و نقل نیز امکان اختلال وجود خواهد داشت. در مناطقی که گردوغبار مواجه هستیم تدابیر لازم هم از سمت سازمان ها و دستگاه ها دیده شده است.

ظفری در پایان گفت: با توجه به اینکه آمادگی دستگاه‌ها و ستادها وجود دارد، مردم نیز احتیاط را در سفرهای بین شهری رعایت کنند و در مناطقی که رودخانه‌ها طغیان کرده‌اند توقف نداشته باشند و از رفتن به کوه و ارتفاعات در این چند روز خودداری شود. چرای دام و تردد عشایر در نواحی مرتفع نیز با احتیاط لازم صورت گیرد.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • بارش سیل آسا در پایتخت ترکیه
  • آماده باش مدیریت بحران در پی هشدار هواشناسی
  • چین آزمایش بزرگترین ناو هواپیمابر خود را آغاز کرد
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • استقرار سامانه بارشی در استان ایلام تا پایان هفته
  •  آماده‌ شدن آمریکا برای حمله گسترده به یمن/ حمله یمن به ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی/ برگزاری رزمایش دریایی 9 روزه ارتش چین/  اعلام نقض حقوق بشر توسط پنج واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • حضور رسانه‌های ترکیه در نمایشگاه دستاوردهای نظامی ایران
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه