Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کمبود مواد شوینده و بهداشتی نداریم!، دلیل گرانی قیمت گوشت چیست؟، افت دلار در بازار‌های جهانی، ذخایر نفت ونزوئلا به مرز اشباع نزدیک شد، پوتین: می‌توانیم محدودیت‌های کنونی تولید نفت را حفظ کنیم و مخالفت ۷۰۰ اقتصاددان با ریاست جمهوری دوباره ترامپ را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمبود مواد شوینده و بهداشتی نداریم!

رییس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران گفت: کالاهای تولیدی این صنایع به وفور تولید شده و هیچ کمبودی در کشور وجود ندارد. بختیار علم‌بیگی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: دو تا ۲.۵ برابر نیاز و مصرف کشور، ظرفیت تولید در کالاهای صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی وجود دارد. به گفته این مقام صنفی، در هفت ماهه امسال برخی واحدهای تولیدی علاوه بر تامین نیاز بازار، موفق به صادرات محصولات خود به بازارهای هدف شده‌اند. وی در ادامه از افزایش نرخ ارز و تامین مواد اولیه، به عنوان مهمترین مشکلات تولیدکنندگان این صنف خبر داد. در ۶ ماهه نخست امسال قیمت مواد اولیه مورد نیاز وابسته به پتروشیمی‌ها بیش از دو برابر و نرخ ارز مورد نیاز برای سفارش واردات مواد اولیه افزون بر ۱۵۰ درصد رشد داشته است. اگر مواردی همچون افزایش حقوق کارگران و کرایه‌های حمل‌ونقل را به این ارقام اضافه کنیم، با رشد قیمت‌های به مراتب بالاتری در امر تولید مواجه خواهیم بود. ادامه فعالیت تولیدکنندگان صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی با قیمت‌های کنونی امکان‌پذیر نیست و اکثر واحدها درخواست افزایش قیمت بین ۶۰ تا ۷۰ درصدی برای محصولات خود داشتند.

دلیل گرانی قیمت گوشت چیست؟

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی در ارتباط با افزایش قیمت گوشت گوسفندی در هفته های اخیر اظهار کرد: دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز به دلیل گرانی گوسفند زنده است به طوری که قیمت گوسفند زنده به یکباره از 44 تا 45 هزار تومان به 57 تا 58 هزار تومان افزایش یافته است. به طور معمول از هر کیلو گرم گوسفند زنده نیم کیلوگرم گرم گوشت به دست می آید و طبیعی است که با افزایش قیمت گوسفند نرخ گوشت نیز در قصابی و فروشگاه ها افزایش یابد. از دو هفته قبل 12 هزار تومان به قیمت گوسفند زنده اضافه شده و قیمت گوشت قرمز را نیز حدود 24 هزار تومان بالابرده است.

وی در ارتباط با دلایل افزایش قیمت گوسفند زنده تصریح کرد: تولید و عرضه دام به بازار کم شده و دام سال قبل رو به اتمام است؛ از طرفی نهاده‌های دامی گران قیمت و قاچاق دام زنده به خارج کشور، قیمت‌ها را در بازار افزایش داده است.  ملکی درباره قیمت امروز هرکیلوگرم گوشت شقه گوسفندی در تهران گفت: هر کیلوگرم گوشت شقه نر و با کیفیت به قیمت 125 تا 130 هزار تومان به دست خرده فروشان می رسد که آنها نیز می توانند با 10 درصد سود خرده فروشی این محصول را به فروش برسانند. /تسنیم

افت دلار در بازارهای جهانی

روند نزولی دلار در بازارهای جهانی ادامه یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۶ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۷۲۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۰۵ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است). همچنین در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۰۴ درصد کاهش به ۱۰۴.۷۲۴  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۵۸ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۶۸۴ یوان چین اعلام شد.

ذخایر نفت ونزوئلا به مرز اشباع نزدیک شد

ذخایر نفت ونزوئلا در سه هفته گذشته تحت تاثیر تشدید فشارهای آمریکا برای فراری دادن مشتریان این کشور، ۸۴ درصد افزایش پیدا کرده است. به گزارش ایسنا، افزایش ذخایر نفت خطر آغاز تعطیلی دوباره تولید نفت شرکت PDVSA را به دنبال دارد و جدیدترین نشانه از رسیدن صنعت نفت ونزوئلا به مرز فروپاشی است. طبق گزارشهای داخلی که توسط بلومبرگ مشاهده شده، بندر خوزه که دروازه اصلی صادرات نفت ونزوئلا به شمار می رود، یک هفته است که خالی مانده است زیرا واردکنندگان نفت ونزوئلا شامل ریلاینس اینداستریز هند، رپسول اسپانیا و انی ایتالیا ماه جاری نفت این کشور را خریداری نکردند. این سه شرکت ماه گذشته مجموعا ۹.۷ میلیون بشکه نفت خریداری کرده بودند که بیش از نیمی از صادرات سپتامبر ونزوئلا بود. نفتی که در پایانه خوزه و تاسیسات نزدیک آن نگهداری می شود، از پایان سپتامبر تقریبا دو برابر شده و به ۱۰.۶ میلیون بشکه رسیده و روند کاهشی سه ماهه را معکوس کرده است. این سطح ذخایر نزدیک به حجمی است که در گذشته باعث شد شرکت نفتی دولتی PDVSA فعالیت چاههای نفت را تعطیل کند زیرا جایی برای نگهداری نفت نداشت.

پیش بینی کارشناسان و سرمایه گذاران از قیمت طلا در روزهای آینده

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۷ نفر شرکت کردند که از میان آنها، هفت نفر معادل ۴۱ درصد به افزایش قیمت و به همین تعداد به ثابت ماندن قیمت رای دادند و سه نفر معادل ۱۸ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران ۱۳۰۵ نفر شرکت کردند که پایینترین سطح مشارکت از ابتدای امسال تاکنون بود. از میان این عده، ۸۰۰ نفر معادل ۶۱ درصد افزایش قیمت طلا و ۲۵۵ نفر معادل ۲۰ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و ۲۲۰ نفر معادل ۲۰ درصد نظری نداشتند. بازار طلا هفته را با کمتر از ۰.۱ درصد کاهش قیمت به پایین برد و اونس طلا آخرین بار در ۱۹۰۵ دلار و ۲۰ سنت معامله شد که فاصله اندکی با قیمت نهایی ۱۹۰۶ دلار و ۴۰ سنت هفته پیش از آن داشت. در حالی که برخی از تحلیلگران به روند صعودی طلا در کوتاه مدت خوش بین هستند اما انتظار ندارند تا زمانی که شفافیت بیشتری پیرامون مذاکرات دموکراتها و جمهوریخواهان آمریکا در خصوص بسته محرک مالی جدید وجود ندارد، قیمت بالاتری در بازار شکسته شود.

پوتین: می توانیم محدودیت های کنونی تولید نفت را حفظ کنیم

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت روسیه نیازی برای تغییر در توافق کنونی کاهش تولید نمی بیند اما اگر شرایط بازار خوب باشد، تمدید کاهش تولید برای مدت طولانی تری را رد نکرد. اظهارات وی، شفاف ترین سیگنال ها از سوی روسیه مبنی بر این که، این کشور آماده است تا به کاهش تولید بی سابقه در مواجه با بازار نفت آشفته گرفتار در اپیدمی کرونا و فزونی عرضه، ادامه دهد. پوتین گفت با عربستان و آمریکا در ارتباط است. آمریکا عضو اوپک پلاس نیست. «ما معتقدیم نیازی نیست که همه چیز را در توافقمان تغییر دهیم، ما به دقت در حال رصد این هستیم که بازار در حال بهبود است. مصرف نیز در حال افزایش است.» پوتین ادامه داد: «با این حال، این را رد نمی کنیم که می توانیم محدودیت های کنونی در مورد تولید را حفظ کنیم و به سرعتی که قبلا برنامه ریزی کرده بودیم آنها را برداریم.» پوتین تصریح کرد: «روسیه نه به افزایش قیمت و نه به کاهش قیمت نفت علاقه دارد.» /فارس

حساب و کتاب دلارهای 4200 تومانی در هفت ماه گذشته

بانک مرکزی اعلام کرد: طی سال جاری بنا به مصوبه ستاد اقتصادی دولت، سقف 8 میلیارد دلار ارز با نرخ 4200 تومان به منظور تامین کالاهای اساسی به تفکیک 5.5 میلیارد دلار برای اقلام کالای اساسی (ذرت، دانه روغنی، روغن خام، کنجاله، جو و گندم) و 1.5 میلیارد دلار برای دارو و یک میلیارد دلار برای تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شد.

تامین ارز کالاهای اساسی به نرخ 4200 تومان، از ابتدای سال تا پایان مهرماه بابت واردات اقلام اساسی، به شرح زیر است:

ذرت – 1624 میلیون دلار

جو – 260 میلیون دلار

دانه‌های روغنی – 777 میلیون دلار

روغن خام – 778 میلیون دلار

کنجاله – 638 میلیون دلار

گندم – 330 میلیون دلار

کود – 40 میلیون دلار

کاغذ – 30 میلیون دلار

تجهیزات و ملزومات پزشکی – 615 میلیون دلار

دارو و مواد اولیه دارو – 985 میلیون دلار 

سایر – 137 میلیون دلار

جدیدترین خبر از کارت اعتباری سهام عدالت

علیرضا ماهیار معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی درباره زمان اعطای کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت اشاره کرد و گفت: "در وضعیت فعلی این اقدام با چندان مشکل فنی مواجه نیست بلکه فقط با برخی از مسایل حقوقی روبرو است که درصدد رفع آنها هستیم. بخش اعظمی از فعالیت های مربوط به اعطای کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت انجام و بیشتر بانک ها برای ارائه کارت اعتباری اعلام آمادگی کرده اند.

ماهیار به مسایل فعلی بر سر راه نهایی شدن اقدام های مربوطه به کارت اعتباری تاکید کرد و گفت: مشکل فعلی برای این اقدام، طراحی برخی از ساز و کارها است که به محض انجام و به پایان رساندن آنها مراحل اجرایی اعطای کارت اعتباری را در دستور کار قرار خواهیم داد. معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی درباره رقم دقیق کارت اعتباری که در اختیار مشمولان سهام عدالت قرار می گیرد، افزود:  رقم دقیق کارت اعتباری مشخص نیست، هر بانکی متناسب با ساز و کار اعتباری و روش های اجرایی که در اختیار دارد رقم نهایی را اعلام خواهد کرد. تلاش ما بر این است که کارت های اعتباری براساس روش های غیرحضوری و الکترونیکی صادر شود، اکنون در حال تعامل با بانک ها هستیم و زمان دقیق اعطای کارت اعتباری را به زودی اعلام خواهیم کرد. با توجه به وجود چنین مسایلی ابتدا باید ساز و کار این اقدام مشخص شود و بعد زمان نهایی را اعلام کنیم اما ممکن است در صورت رفع مشکلات موجود تا پایان آبان ماه کارت اعتباری در اختیار سهامداران سهام عدالت قرار گیرد. هر بانکی براساس زیرساخت هایی که در اختیار دارد اقدام به اعطای کارت اعتباری خواهد کرد. /ایرنا

مخالفت 700 اقتصاددان با ریاست جمهوری دوباره ترامپ

700 اقتصاددان برجسته بین المللی که برخی از آنها حتی سابقه دریافت جایزه نوبل را در کارنامه خود دارند با روی کار آمدن دوباره دونالد ترامپ، به عنوان رئیس جمهور آمریکا، مخالفت کردند. این کارشناسان طی نامه ای سرگشاده اعلام کردند که دونالد ترامپ فقط تنها در دوره حضور به عنوان رئیس جمهور آمریکا به شکل غیرقابل تصور آمریکا را به صورت منفی تحت تاثیر قرار داده و با هیچ کدام از تبعات این اقدامش روبرو نشده است. آنها در این نامه دوره ریاست جمهوری ترامپ را حمله جدی به دموکراسی دانسته و گفته اند رویکرد وی در قبال همه گیری شیوع کرونا را در ارائه اطلاعات غلط عنوان کرده اند. این کارشناسان می گویند که با همه این دلایل از رای دهندگان آمریکایی می خواهیم کاری را بکنند که دیگران از پس آن برنمی آیند و آن کار بازگرداندن دوباره دموکراسی با حذف ترامپ در انتخابات است. این نامه توسط اقتصادانان برجسته ای نظیر پاول میلگرام، الیور هات، و آلوین راس که برنده نوبل اقتصاد نیز بوده اند، نوشته شده است. البته طرفداران ترامپ می گویند که آنها در این نامه به جو بایدن، نامزد دموکرات، نپرداخته اند.

روبل دیجیتال کی عرضه می شود؟

رئیس کل بانک مرکزی روسیه، اعلام کرد که احتمالا طرح  پایلوت استفاده از روبل دیجیتال از پایان سال 2021 در این کشور آغاز خواهد شد. وی گفت چشم انداز معرفی روبل دیجیتال در آینده نزدیک بسیار نزدیک به واقعیت است البته پیش از آنکه بانک مرکزی اقدام به آغاز طرح پایلوت کند تا پایان امسال بازخوردها را دریافت خواهد کرد و پس از آن این بازخوردها را تحلیل کرده و سازوکار مربوط به این طرح را شکل خواهد داد. نابیولینا افزود ما معتقدیم که باید یک دوره آزمایشی با حضور تعداد محدودی از کاربران برای بررسی کارکرد در همه حوزه ها و درک نحوه عملکرد و کار با آن اتفاق بیفتد. وی گفت به اعتقاد ما امکان اجرای این پروژه پایلوت احتمالا تا پایان سال آینده میلادی فراهم خواهد شد و زمانی که ما نتایج آن را می بینیم می توانیم رو به جلو حرکت کنیم. نابیولینا در پاسخ به این سوال که آیا عرضه روبل دیجتال در آینده نزدیک امکان پذیر است گفت این مسئله در آینده نه چندان دور متصور خواهد بود. /اسپوتنیک

چهار ستاره کیفی به کدام خودرو رسید؟

در شهریور ماه امسال در گروه خودرو‌های سبک پنج خودرو سواری توانستند چهار ستاره کیفی و همچنین ۲۸ خودرو سواری و وانت سه ستاره کیفی به خود اختصاص دهند. در لیست قیمتی ۲، هایما S۷ اتوماتیک ایران خودرو خراسان چهار ستاره کیفی را از آن خود کرده است. همچنین در سطح قیمتی چهار، خودرو‌های پژو ۲۰۷ و پژو ۲۰۷SD، دنا پلاس از ایران خودرو و برلیانس H۲۳۰ شرکت پارس خودرو هر کدام چهار ستاره کیفی به دست آوردند. در این لیست قیمتی، رانا، پژو ۲۰۶SD، پژو ۲۰۶ و دنا همگی از محصولات ایران خودرو سه ستاره کیفی را از آن خود کردند و خودرو‌های پژو پارس اتوماتیک ایران خودرو کرمانشاه نیز سه ستاره‌ای شدند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: علائم کرونا طرح وان مذاکرات سودان و اسرائیل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 مهدی رسول پناه ایرج مسجدی دلار بورس سهام عدالت علائم کرونا طرح وان مذاکرات سودان و اسرائیل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 مهدی رسول پناه ایرج مسجدی اعطای کارت اعتباری چهار ستاره کیفی نفت ونزوئلا ستاره کیفی میلیارد دلار روبل دیجیتال قیمت گوسفند گوسفند زنده افزایش قیمت ایران خودرو میلیون دلار مواد اولیه هزار تومان سهام عدالت نفر معادل درصد کاهش ذخایر نفت قیمت گوشت کاهش قیمت قیمت طلا تا پایان پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۳۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت‌های جهانی مواد غذایی به کدام سو می‌رود؟

محققان پیش‌بینی کردند تورم جهانی قیمت مواد غذایی به آرامی ادامه یابد که به کمک عواملی از جمله کند شدن رشد اقتصادی چین، بهبود قیمت کودهای شیمیایی و کاهش انتظاری نرخ‌های بهره ایالات‌ متحده یک موهبت برای کشورهای متکی به واردات است.

به گزارش ایسنا، نتایج بررسی نشان داد که تأثیر ال‌نینو که در اواسط سال ۲۰۲۳ به وقوع پیوست، حداقل در نیمه اول سال ۲۰۲۴ در سراسر جهان احساس خواهد شد و عرضه برخی از کالاهای کشاورزی از جمله ذرت و سویا را تقویت کرد اما برخی دیگر مانند برنج و قهوه را کاهش داد. پیش‌بینی‌ها برای موضوعات اصلی بازارهای کشاورزی جهانی در سال ۲۰۲۴ شامل مواردی در ذیل است که به آن اشاره شده است.

کاهش تورم قیمت موادغذایی ادامه خواهد داشت.

ال نینو تأثیرات گسترده‌ای بر کشاورزی جهانی خواهد داشت.

ذخایر جهانی گندم پس از افت چند ساله دوباره افزایش خواهد یافت.

ذخایر جهانی ذرت و سویا افزایش خواهد یافت.

رشد اقتصادی کندتر چین بر کشاورزی در سراسر جهان تأثیر خواهد گذاشت.

قیمت کود نیتروژن در نیمه دوم به سطوح تاریخی کاهش می‌یابد.

کاهش تورم قیمت موادغذایی ادامه خواهد داشت.

نتایج نشان داد که کاهش فشارهای تورمی مواد غذایی سال ۲۰۲۳، در سال ۲۰۲۴ به ویژه در ایالات‌متحده ادامه یابد. با این حال، خطرات، از جمله تداوم ضعف ارز در اقتصادهای نوظهور، ال‌نینو و تأثیر آن بر چندین منطقه مهم در حال رشد و تداوم مورد انتظار اقدامات حمایتی تجاری باقی مانده است. افزایش عرضه برخی از کالاها از جمله ذرت، سویا و گندم به کاهش فشارهای تورمی در سال ۲۰۲۴ کمک خواهد کرد.

رشد اقتصادی نامطلوب در چین احتمالاً تقاضای این کشور برای واردات محصولات کشاورزی را کاهش می‌دهد و به مهار قیمت‌های جهانی کمک می‌کند. قیمت موادغذایی در ترکیه، در حال حاضر ۴۸۴ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است، اما این بسیار کمتر از سطحی است که در جولای گذشته، زمانی که قیمت ها ۵۶۶ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافت، مشاهده شد.

ال نینو تأثیرات گسترده‌ای بر کشاورزی جهانی خواهد داشت.

برخی از عمیق‌ترین تأثیرات بر کشاورزی سراسر جهان در سال ۲۰۲۴ از رویداد آب‌وهوایی ال‌نینو حاصل می‌شود که در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ آغاز شد و جایگزین شرایط لانینا شد که در سه سال گذشته حاکم بود. دانشمندان آب‌وهوا پیش‌بینی می‌کنند که ال‌نینو حداقل در دوره آوریل تا ژوئن ۲۰۲۴ با ما خواهد بود.

ال نینو به آرژانتین کمک می‌کند تا از برداشت‌های نامناسب و خشکسالی سال ۲۰۲۳ با تولید بسیار بیشتر سویا، ذرت و گندم برای سال ۲۰۲۴ بهبود یابد. همانطور که نتایج نشان داد، چشم‌انداز گندم در ایالات‌متحده، در اوایل زمستان نسبت به سال‌های اخیر بسیار بهبود یافته است اما در جنوب شرقی آسیا، ال‌نینو بارندگی‌های نامنظم و افزایش خشکی را به همراه داشته است. این خطراتی را برای تولید محصولات زراعی در چندین کشور به همراه دارد که شامل کاهش بازده برنج و قهوه در هند، تایلند و ویتنام و روغن پالم در اندونزی شد.

چشم‌انداز متفاوت محصول در نتیجه ال‌نینو بر جریان تجارت جهانی تأثیر می‌گذارد. استرالیا، با تولید کمتر گندم در سال ۲۰۲۳ به دلیل ال‌نینو، احتمالا نقش کاهشی در تجارت جهانی گندم در بیشتر سال ۲۰۲۴ ایفا خواهد کرد.

ذخایر جهانی گندم پس از افت چند ساله دوباره افزایش خواهد یافت.

بر اساس مدل‌های پیش‌بینی مبتنی بر یادگیری ماشین، پس از چهار سال متوالی که در آن ذخایر، به استثنای چین، کاهش یافته است، عرضه گندم، در سال ۲۰۲۴ افزایش خواهد یافت. انتظار می‌رود شروع مطلوب برای کشت زمستانه گندم در ایالات‌متحده و روسیه، همراه با چشم انداز بهبود محصولاتی که در اواخر سال ۲۰۲۴ در آرژانتین و استرالیا کاشته شوند، باعث افزایش موجودی گندم در جهان شود.

ذخایر جهانی ذرت و سویا افزایش خواهد یافت.

 ذخایر جهانی ذرت و سویا، به استثنای چین، در بیشتر پنج سال گذشته کاهش یافته است. پیش‌بینی شده است که سال ۲۰۲۴ این روند را معکوس خواهد کرد زیرا تولید بالاتر در چندین کشور، تا حدی با کمک ال نینو، ذخایر ذرت و سویا را افزایش می‌دهد.

برزیل بزرگترین تولید کننده و صادرکننده سویا در جهان است و رکورد محصول آن در سال ۲۰۲۳ به جبران کاهش تولید در جاهای دیگر کمک کرد. بر اساس مدل پیش‌بینی عملکرد سویای برزیل گرو، تولید برزیل در سال ۲۰۲۴ همچنان قوی خواهد بود، هر چند سال به سال کاهش می‌یابد.

بر اساس مدل پیش‌بینی عملکرد سویای آرژانتین، در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود که عملکرد سویای آرژانتین پس از محصول ناامیدکننده خشکسالی سال گذشته به شدت افزایش یابد. آرژانتین بزرگترین صادرکننده روغن سویا و کنجاله سویا در جهان است.

رشد اقتصادی کندتر چین بر کشاورزی در سراسر جهان تأثیر خواهد گذاشت.

کاهش پیش بینی شده در رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۴ تأثیر گسترده ای بر صنایع کشاورزی در سراسر جهان خواهد داشت. چین بزرگترین خریدار کالاهای کشاورزی در جهان است.

گزارش سالانه سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و سازمان خواربار و کشاورزی ملل‌متحد پیش‌بینی شده بود که تقاضای جهانی برای محصولات کشاورزی ۱۵ درصد رشد کند، در حالی که انتظار می‌رود رشد بهره‌وری کشاورزی اندکی سریع‌تر افزایش یابد و باعث شود قیمت کالاهای کشاورزی بر اساس تورم در سطح فعلی یا کمتر از آن باقی بماند.

در سراسر جهان، پیش‌بینی شده بود که استفاده از غلات برای غذا حدود ۱۵۰ میلیون تن در طول دوره چشم‌انداز تا ۲۰۲۳ افزایش یابد که به میزان ۱۳ درصد افزایش می‌یابد و برنج و گندم بخش عمده این گسترش را تشکیل می‌دهند. مهم‌ترین عامل پشت سر رشد پیش‌بینی شده در استفاده از موادغذایی از محصولات اصلی، رشد جمعیت است که انتظار می‌رود در کشورهای جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا با بیشترین سرعت افزایش یابد.

این گزارش نشان می‌دهد که میزان مصرف شکر و روغن نباتی پیش‌بینی می‌شود که افزایش یابد که نشان‌دهنده گرایش مداوم به سمت غذاهای آماده و فرآوری‌شده است، به‌ویژه در بسیاری از کشورهای با درآمد کم و متوسط که به سرعت در حال شهرنشینی هستند. در همین حال، نگرانی در مورد سلامتی و تندرستی، احتمالاً بسیاری از کشورهای با درآمد بالاتر را به سمت مصرف کمتر گوشت قرمز و تغییر از روغن‌های گیاهی سوق می‌دهد.

علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای محصولات خوراک دام از رشد تولید دام در کشورهایی که بخش دامداری از سیستم‌های تولید سنتی به تجاری‌سازی شده در حال تغییر است، پیشی بگیرد، در حالی که انتظار می‌رود استفاده از کالاهای کشاورزی به عنوان خوراک برای تولید سوخت‌های زیستی عمدتاً در کشورهای در حال توسعه رشد کند. تجارت کالاهای کشاورزی و شیلات باید در دهه آینده حدود ۱.۳ درصد در سال افزایش یابد که کندتر از دهه گذشته (۳.۳ درصد میانگین) است، زیرا انتظار می‌رود رشد تقاضای واردات جهانی کند شود.

چشم انداز کشاورزی ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۲

چشم‌انداز کشاورزی ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۲ ارزیابی اجماع از چشم انداز ۱۰ ساله بازارهای کالاهای کشاورزی در سطوح ملی، منطقه‌ای و جهانی ارائه می‌دهد و به عنوان مرجعی برای تحلیل و برنامه ریزی سیاست‌های آینده نگر عمل می‌کند. افزایش اخیر قیمت نهاده‌های کشاورزی که طی دو سال گذشته تجربه شده است، نگرانی‌هایی را در مورد امنیت‌غذایی جهانی ایجاد کرده است.

چشم انداز امسال نشان می‌دهد که افزایش هزینه‌های کود می‌تواند منجر به افزایش قیمت مواد غذایی شود. پیش‌بینی می‌شود که مصرف جهانی غذا در دهه آینده ۱.۳ درصد در سال افزایش یابد که به دلیل کاهش پیش‌بینی‌شده در رشد جمعیت و درآمد سرانه، سرعت کمتری نسبت به دهه قبل دارد. چشم‌انداز امسال همچنین با استفاده از روش‌های محاسباتی برای برآورد تلفات و ضایعات موادغذایی، تخمین‌های بهبود یافته‌ای را برای مصرف موادغذایی ارائه می‌دهد.

کشاورزی تحت تأثیر چندین رویداد خارج از کنترل کشاورزان مانند بحران‌های آب وهوایی و ژئوپلیتیک است که همچنان بر کشاورزان فشار وارد می‌کند. اینها تأثیراتی بر بهره وری، تجارت، تقاضای مصرف‌کننده، قیمت‌ها و در نهایت بر درآمد کشاورزان دارد. قیمت‌های موادغذایی همچنان بالا باقی می‌مانند، که همراه با دورنمای پایین رشد اقتصادی، چشم‌انداز بهبود تقاضای مصرف‌کننده را محدود می‌کند.

سه سال گذشته برای کشاورزان، بازرگانان و تولیدکنندگان موادغذایی بسیار ناپایدار و چالش‌برانگیز بوده است. امواج پی در پی خشکسالی، بیماری و جنگ، قیمت کالاهای کشاورزی را به سطوح بی‌سابقه‌ای رساند. قبلاً چالش‌ها برای مصرف‌کنندگان پیش‌بینی شده بود زیرا شاهد کاهش تقاضای مصرف‌کننده در پاسخ به مقرون به صرفه بودن بودیم. فدرال رزرو آمریکا شرایط وام دهی را تشدید کرد، نرخ‌ها را افزایش داد و دلار را تقویت کرد، که در کنار کاهش روبل روسیه و یوان چین، قیمت کالاهایی مانند گندم و سویا را کاهش داد.

چشم‌انداز سال ۲۰۲۴ نشان‌دهنده کاهش تورم موادغذایی است. در واقع، در حالی که قیمت‌های کشاورزی به طور کلی در حال کاهش است، کالاهایی مانند شکر و کاکائو در بیشتر سال ۲۰۲۳ افزایش یافته‌اند و تا حدی به دلیل این واقعیت است که خشکی مرتبط با ال نینو در بیشتر مناطق جنوب شرقی آسیا، هند و استرالیا و بخش‌هایی از آفریقا وجود داشته است.

بر اساس اگریکالچر دایو، انتظار می‌رود تولیدکنندگان از فرصت‌های جدید در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و کشاورزی احیا کننده استفاده کنند. پیشرفت‌ها در انرژی‌های تجدیدپذیر و کشاورزی هوشمند آب وهوا به افزایش بازده و سود دهی کشاورزان در سال ۲۰۲۴ پس از یک سال چالش برانگیز که با کاهش هزینه‌های تولید و کاهش تقاضای مصرف‌کننده مشخص شده است، کمک می‌کند.

رقابت برای گذار به انرژی پاک و ظهور کشاورزی احیاکننده فرصت‌های درآمدی جدیدی را برای کشاورزان باز می‌کند و کشاورزان می‌توانند با هوشمندتر شدن تجهیزات کشاورزی، از طریق کارآیی نیروی کار و نهاده‌ها حتی بیشتر پس‌انداز کنند. با این حال، عدم قطعیت‌ها ادامه دارد.  تغییرات آب وهوایی غیرقابل پیش‌بینی همچنان سلامت محصولات کشاورزی و دام را تهدید می‌کند.

کشورهای برتر تولیدکننده کشاورزی در سال ۲۰۲۳

کشاورزی که اغلب به عنوان ستون فقرات یک ملت از آن یاد می‌شود، نقشی اساسی در حفظ حیات بر روی زمین دارد. در سال ۲۰۲۳، چشم‌انداز کشاورزی جهانی به سرعت در حال تحول بود که به دلیل پیشرفت در فناوری، شیوه‌های پایدار و تقاضای روزافزون برای غذا، فیبر و سوخت هدایت می‌شود.

بخش کشاورزی کشورهای مختلف به طور مداوم در حال نوآوری و اتخاذ روش‌های جدید برای پاسخگویی به این خواسته‌هاست. در اینجا با در نظر گرفتن روش‌های مختلف کشاورزی از جمله کشاورزی ارگانیک، کشاورزی عمودی، کشاورزی هیدروپونیک و غیره، پنج کشور برتر تولیدکننده کشاورزی در جهان را برای سال ۲۰۲۳ بررسی می‌کند.

چین

دپارتمان کشاورزی در چین ماموریتی برای نوسازی و متحول‌کردن شیوه‌های کشاورزی داشته است. چین با جمعیتی بیش از ۱.۴ میلیارد نفر، نیاز قابل‌توجهی به تغذیه شهروندان خود دارد و برای دستیابی به این هدف، این کشور سرمایه‌گذاری هنگفتی را در بخش کشاورزی و کشاورزی پایدار انجام داده است. کشاورزی ارگانیک، کشاورزی عمودی و کشاورزی دقیق شتاب بیشتری به دست آورده‌اند و به موفقیت کشاورزی چین کمک کرده‌اند. وزارت کشاورزی و رفاه کشاورزان در پیشبرد این ابتکارات نقش بسزایی داشته است.

هند

هند با مناطق متنوع کشاورزی اقلیمی خود همچنان یک نیروی کشاورزی جهانی است. چشم‌انداز کشاورزی در هند از کشاورزی سنتی تا کشاورزی پیشرفته تجاری فوق العاده متنوع است. کشاورزی ارگانیک و شیوه‌های کشاورزی پایدار نیز از طریق سازمان هایی ارائه شده است.

ایالات‌متحده

ایالات متحده برای مدت طولانی پیشرو در کشاورزی تجاری و تجارت کشاورزی بوده است. این کشور با گستره وسیعی از زمین‌های قابل کشت، در تولید و مدیریت محصول برتر است. وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا نقش مهمی در حمایت از کشاورزان آمریکایی ایفا می‌کند. ایالات‌متحده همچنین در خط مقدم کشاورزی دقیق قرار دارد و از فناوری و داده‌ها برای بهینه‌سازی شیوه های کشاورزی استفاده می‌کند.

برزیل

برزیل به عنوان یک نیروگاه در کشاورزی، به ویژه در تولید سویا، گوشت گاو و طیور ظاهر شده است. وزارت کشاورزی این کشور به طور فعال در ترویج شیوه‌های کشاورزی پایدار مشارکت داشته است. برزیل به دلیل کشاورزی تجاری گسترده و مدرن خود شناخته شده است که سهم قابل توجهی در تولید جهانی غذا دارد.

روسیه

بخش کشاورزی روسیه در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. این کشور از خشکی وسیع و شرایط آب‌وهوایی مطلوب در برخی مناطق بهره می‌برد. کشاورزی روسیه شامل ترکیبی از شیوه‌های سنتی و مدرن است. وزارت کشاورزی توسعه زمین‌های کشاورزی و پذیرش فناوری‌های جدید را هدایت می‌کند.

بر اساس گزارش گرو اینتلیجنس،تولیدکنندگان برتر محصولات کشاورزی جهان در سال ۲۰۲۳، طیف وسیعی از روش‌های کشاورزی، از سنتی تا پیشرفته را در پیش گرفته‌اند. وزارتخانه ها و ادارات کشاورزی، همراه با سازمان‌هایی مانند فائو در ترویج شیوه‌های پایدار و تضمین امنیت غذایی نقش اساسی دارند. این کشورها به رهبری چین، هند، ایالات‌متحده، برزیل و روسیه در شکل‌دادن به چشم‌انداز کشاورزی جهانی و پاسخگویی به تقاضای روزافزون برای محصولات کشاورزی نقش اساسی دارند.

همان‌طور که به جلو می‌رویم، آینده کشاورزی امیدوارکننده به نظر می‌رسد با نوآوری‌هایی مانند کشاورزی عمودی، کشاورزی دقیق، و شیوه های کشاورزی احیاکننده که نقش مهمی در تضمین آینده غذایی ما دارند. اقتصاد چین به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار کالا در جهان، نقشی محوری در تعیین جهت آتی قیمت‌های کشاورزی ایفا می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز | دلار امروز چند شد؟
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • قیمت‌های جهانی مواد غذایی به کدام سو می‌رود؟
  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث، رایگان است
  • استاندارد کیفی و سرعت سوددهی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی + اینفوگرافیک
  • زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد | قیمت جدید انواع ارزهای دیجیتال
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۶ ارديبهشت
  • زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • پیش بینی قیمت دلار ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / خواب کاهش دلار تعبیر می‌شود؟