Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمد مجتهد، کارشناس مسائل بانکی در گفتگو با خبرنگار مهر با تحلیل عملکرد بازار متشکل ارزی در شرایط کنونی بازار ارز گفت: جای خالی اجرای ایده راه‌اندازی بازار متشکل ارزی اگرچه در بازار ارز احساس می‌شد، اما باید توجه داشت که این ساختار، در شرایط کنونی کاملاً تحت تأثیر فضای کنونی حاکم بر نظام بانکی به دلیل تحریم‌ها و برخی عوامل غیرعادی کار خود را آغاز کرده است؛ بنابراین ساختاری شکل گرفته که تحت شرایط بازار متلاطم از یک سو و تشدید تحریم‌های سیاسی از سوی دیگر قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در عین حال، مشکلات ناشی از کاهش درآمدهای ارزی دولت نیز عمق این بازار را کم کرده و البته اوضاع نابسامان در تأمین منابع ارزی نیز، منجر به کارکرد نه چندان مقتدرانه این بازار شده است؛ این در حالی است که اگر شرایط بازار ارز تغییر کند، به طور قطع نقش‌آفرینی بازار متشکل ارزی در این حوزه نیز بیشتر خواهد شد.

به گفته مجتهد، اکنون بانک مرکزی در تلاش است تا کسری بودجه دولت را از طریق فروش اوراق قرضه تأمین کنند و شرایطی پیش رود که دولت از بانک مرکزی پول قرض نگیرد؛ پس این روند باعث شده تا جلوی رشد تورم گرفته شود؛ ضمن اینکه تقاضا نیز به سمت خرید و فروش اوراق در بازار بین بانکی هدایت شود؛ این در حالی است که اگرچه هنوز هم ضعف‌هایی در مدیریت بازار ارز به چشم می‌خورد، اما با امکانات موجود، بانک مرکزی توانسته تا حدودی جلوی رشد قیمت ارز را بگیرد و بازار را کنترل کند؛ ولی ذخایر ارزی و اسکناس ما محدود است.

رئیس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی خاطرنشان کرد: در شرایطی که مردم نگران وضعیت اقتصادی و حفظ ارزش پول و دارایی خود هستند، به هر وسیله‌ای از جمله خرید دلار دست می‌اندازند تا دارایی خود را حفظ کنند؛ اما به هر حال تبعاتی هم این چنین تصمیماتی برای بازار دارد.

کد خبر 5053121

منبع: مهر

کلیدواژه: احمد مجتهد بازار ارز بازار متشکل ارزی بانک مرکزی ایران قیمت دلار بانک مرکزی ایران قیمت دلار ویروس کرونا وزارت صنعت معدن و تجارت قیمت نفت وزارت جهاد کشاورزی شاخص کل بورس بازار سهام بازار سرمایه فولاد تولید نفت وزارت نیرو قیمت یورو قیمت طلا بازار متشکل ارزی بازار ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۳۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدهی کلان استقلال به بانک پرسپولیسی!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ روز گذشته باشگاه پرسپولیس و استقلال به صورت رسمی به بخش خصوصی واگذار شدند و یک اتفاق بزرگ در تاریخ فوتبال ایران رقم خورد. سید محمد مهدی احمدی مدیر کنسرسیوم بانک‌های خریدار باشگاه پرسپولیس شب گذشته در گفتگوی تلویزیونی درباره بدهی‌های گذشته این دو باشگاه به بانک شهر، بانکی که سهام‌دار ۳۰ درصد از سهام پرسپولیس است صحبت کرد.

به نقل از ورزش سه او در ابتدا درباره این بدهی گفت: مانده بدهی باشگاه پرسپولیس به بانک شهر حدود ۱۸۰ میلیارد تومان است و باشگاه استقلال هم ۱۹۰ میلیارد تومان بدهی دارد که این جدای وجه التزام است که من از آن صرف نظر می‌کنم و عدد حدودی را در اینجا ابراز می‌کنم. هر دو باشگاه ۲.۵ میلیون یورو بابت بحث تسویه مطالبات با بازیکنان و کادری قبلی بدهی دارند. از زمان خصوصی سازی، چون سازمان مکلف کرد که فقط با یک بانک کار شود، بانک شهر این کار را کرد. من بدهی به نظام بانکی را عرض کردم.

او همچنین خاطرنشان کرد: ما آن موقع برای اینکه می‌دانستیم باشگاه‌ها درآمد ارزی ندارند، شخص وزیر ورزش و اقتصاد با تضمین این دو عزیز این وام را پرداخت کردیم و این مطالبه باید از دولت پیگیری شود و در سال بعد این را پیگیری می‌کنیم تا از طریق ذی حساب وزارت بتوانیم این مصوبه را دنبال می‌کنیم.

257 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899490

دیگر خبرها

  • تامین همه نیازهای ارزی توسط بانک مرکزی
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم / بانک مرکزی برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • پیش‌بینی قیمت ارز و نرخ تورم در سال ۱۴۰۳ | وضعیت رشد اقتصادی به کدام سو؟
  • بدهی کلان استقلال به بانک پرسپولیسی!
  • بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!
  • قالیباف: منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • توصیه ارزی همتی به دولت با عنوان خیرخواهانه
  • توصیه همتی به دولت: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید
  • مدیریت تمام نوسانات ارزی در اختیار بانک مرکزی نیست