Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-05@16:28:24 GMT

تونل های مخفی ارتش نازی در لهستان+تصاویر

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۵۶۳۹۰

تونل های مخفی ارتش نازی در لهستان+تصاویر

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از کجارو، در هشتاد کیلومتری جنوب وروتسواف (شهری صنعتی در غرب کشور لهستان)، درست زیر قدیمی‌ترین رشته‌کوه کشور، کوه‌های جغد (the Owl Mountains)، یک مجتمع عظیم زیرزمینی و سیستم ‌تونلی که توسط نازی‌ها ساخته شده است، قرار دارد.  
هدف اصلی ساخت این تونل‌ها و همچنین اندازه اصلی آن‌ها نیز، کماکان مشخص نیست، زیرا این مجموعه، هیچ وقت تکمیل نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از نه کیلومتر حفاری انجام شد، اما قبل از اینکه نیروهای اشغالگر نازی، توسط ارتش نیروهای سرخ، به عقب رانده شوند، تنها یک بخش کوچک این تونل‌ها، با آهن و بتن مستحکم شد.
روزی قرار بود که این تونل‌ها به عنوان مقر فرماندهی فرمانده کل ارتش نازی‌ها، هیتلر، خدمت کند. البته برخی نیز بر این باور هستند که این تونل‌ها قرار بوده به عنوان یک کارخانه تولید اسلحه زیرزمینی، استفاده شود.  
ساخت و ساز تونل در سال ۱۹۴۳ در پاسخ به افزایش بمباران نیروهای متفقین علیه ارتش آلمان نازی، آغاز شد. منابع آلمانی می‌گویند قرار بوده است که این تونل‌ها تبدیل به یک پوشش زیرزمینی عظیم با پوشش دادن مساحتی بیش از ۳۵ کیلومترمربع شوند و مقر فرماندهی فرمانده کل ارتش نازی‌ها، در مرکز آن قرار گیرد. علاوه بر این، برنامه‌ریزی شده بود که از این تونل‌ها به عنوان پناهگاهی برای اعضای برجسته ارتش و همچنین یک مکان امن برای تاسیسات صنعتی خاص، استفاده شود.
کوه‌های جغد برای این منظور انتخاب شدند، زیرا سنگ‌های سخت آن، محافظت بیشتری برای این مجتمع زیرزمینی در مقابل نیروهای متفقین و حملات هوایی آن‌ها،  فراهم می‌کرد. اما سختی سنگ‌ها، همچنین مانعی بزرگ برای کندن تونل‌ها و آهسته کردن مراحل کار بود. هزاران کارگر از کمپ‌های کار اجباری اتحادیه شوروی و لهستان، برای ساخت این تونل کمک کردند.  
آن‌ها در شرایطی وحشتناک، با خستگی بسیار و شکم گرسنه، کار کردند. آمار مرگ و میر ناشی از بیماری، سوء تغذیه، خستگی زیاد، آثار خطرناک کار در زیرزمین و درمان زندانیان توسط نگهبانان آلمانی، بسیار بالا بود. حدود ۵ هزار کارگر از کمپ‌های کار اجباری، در جریان کار این پروژه، جان خود را از دست دادند.  
عکس این ماشین به شما نشان می‌دهد که این تونل‌ها چقدر بزرگ بوده‌اند.    هم‌اکنون، هفت مجموعه پناهگاهی و سیستم تونلی که ما آن را به عنوان پروژه ریزه (Project Riese)، می‌شناسیم در کوه‌های جغد، وجود دارند. همه آن‌ها، دارای یک طرح مشابه هستند که مربوط به دیگر طرح‌های مقرهای فرماندهی زیرزمینی رهبر آلمان نازی، است. سه مجموعه از این هفت مجموعه، هم‌اکنون توسط شرکت‌های خصوصی اداره می‌شوند و شما می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. فقط زمانی که وارد تونل‌ها شوید، مقیاس غیر قابل باور این پروژه ساخت و ساز را متوجه خواهید شد. البته باید بدانید که کلمه ریزه (Riese) در آلمانی به معنای غول پیکر، است.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: تونل نازی لهستان جنگ آلمان هیتلر تونل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۶۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز مرحله چهارم عملیات‌ ارتش یمن علیه اسرائیل

ارتش یمن آغاز مرحله چهارم عملیات خود را در پاسخ به ادامه تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه اعلام کرد.

به گزارش خبرآنلاین؛ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: ما با یاری خدا آغاز اجرای مرحله چهارم عملیاتمان را در راستای انجام دستورات عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن و حمایت از مظلومیت ملت فلسطین اعلام می‌کنیم.

به نقل از المسیره، این بیانیه همزمان با تظاهرات میلیونی مردم صنعا با شعار «وفاداری حامیان یمنی به آزادگان غزه» صادر شد.

به نقل از ایسنا در بیانیه نیروهای مسلح یمن آمده است: ما تحولات نبرد نوار غزه و ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی و آمریکا و مقدمه چینی آن‌ها برای انجام عملیات نظامی در رفح و همچنین پیشنهادات ارائه شده به مقاومت را که دشمن می‌خواهد از طریق آن پرونده اسرا را از دست مقاومت بدون توقف دائم جنگ بگیرد، پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: در راستای اجرای دستورات عبدالملک الحوثی و حمایت از مظلومیت مردم فلسطین و اجابت درخواست‌های مقاومت و در سایه لجاجت دشمن اسرائیلی و آمریکایی مرحله چهارم عملیات خود را به شرح زیر آغاز می‌کنیم:

- اول: هدف قرار دادن تمام کشتی‌هایی که ممنوعیت کشتیرانی اسرائیل را نقض کنند و به سمت بنادر اراضی اشغالی در دریای مدیترانه بروند.

- دوم: از ساعت اعلام این بیانیه این مسئله اجرایی می‌شود.

- سوم: در صورتی که دشمن صهیونیستی بخواهد عملیاتی علیه رفح انجام دهد نیروهای مسلح یمن تحریم‌های جامعی را علیه تمام کشتی‌هایی که هرگونه ارتباطی با ارسال تجهیزات برای اسرائیل یا ورود به بنادرش داشته باشند از هر تابعیتی که باشند اعمال می‌کنیم و تمام کشتی‌های این شرکت‌ها از عبور از منطقه عملیات نیروهای مسلح یمن صرف نظر از اینکه مقصدشان کجا باشد، منع خواهند شد.
نیروهای مسلح یمن با یاری خدا و پشتیبانی ملت بزرگ یمن و تمام آزادگان در آمادگی برای مراحل عملیاتی بزرگتر و قوی‌تر تا زمان توقف تجاوز و محاصره مردم مظلوم غزه تردید نخواهند کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ادامه پیشروی های گسترده ارتش روسیه با تصرف یک شهر دیگر
  • ارتش اوکراین مجبور به جیره‌بندی مهمات شد
  • کشته‌شدن ۱۰ تروریست در درگیری با نیروهای امنیتی پاکستان
  • آخرین تحولات اوکراین| درخواست کی‌یف از اروپا برای اعزام نیرو
  • پروژه جدید واشنگتن برای ادامه اشغالگری در خاک سوریه / حمایت ویژه از هسته‌های مخفی داعش برای توقف حملات نیروهای مقاومت علیه آمریکایی‌ها + نقشه میدانی و عکس
  • انهدام انبار مهمات ارتش اوکراین به دست روسها
  • حماس از مواضع شجاعانه یمنی‌ها در حمایت از فلسطین قدردانی کرد
  • یمن از آغاز مرحله چهارم تشدید عملیات علیه اسرائیل خبر داد
  • آغاز مرحله چهارم عملیات‌ ارتش یمن علیه اسرائیل
  • شهادت ۱۳ نیروی ارتش سوریه در حمله داعش به استان حمص