Web Analytics Made Easy - Statcounter

یاران وزیر سابق راه و شهرسازی سناریوی جدیدی درباره دلایل افزایش قیمت مسکن نگارش گرده‌اند که در آن بورس متهم ردیف اول است. اما آیا این ادعا واقعیت دارد؟ - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، از مردادماه 92 تا مهر 97 یاران و مشاوران وزیر سابق راه و شهرسازی از هر فرصتی برای هجمه علیه طرح مسکن مهر استفاده می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این مشاوران عبده‌تبریزی است. وی بارها و بارها سیاست‌های اقتصادی دولت‌های قبل در حوزه مسکن را به باد انتقاد گرفته و پس از استعفای تلگرامی عباس آخوندی همچنان به ارائه آدرس اشتباه در خصوص دلایل افزایش قیمت مسکن می‌پردازد.

وی تیرماه دو سال قبل در برنامه مناظره شبکه یک با رد ادعای برخی کارشناسان مسکن مبنی بر این‌که دولت در بخش مسکن کاری انجام نداده است، گفته بود: این‌که گفته می‌شود وزارت راه بازار را پیش‌‌بینی نکرده را قبول نداریم. وزارت راه در این بخش کار کرده است.

وی با بیان این‌که دولت کنونی تلاش کرده است صندوق مسکن را فعال کند که قبل از این دولت فعال نبوده است، یادآور شد: دولت قبل این تئوری را داشت که به خریدار وام ندهیم، کاری که باعث شد نقدینگی به سمت واحدهای خالی برود. دولت با آن‌که اصلا اعتقادی به مسکن مهر نداشت اما یک میلیون و 350 واحد را به اتمام رسانده است، فقط مسکن مهر پردیس باقی ماند که 70 درصد مسکن مهر این شهر در دادگاه است.

عبده‌تبریزی با اشاره به برنامه دولت برای اخذ مالیات در بخش زمین، افزود: انتظار این است که در بخش اجاره یک کار فوری انجام شود که این هم به معنای بر هم زدن بازار نیست. در این راستا وزارت راه برنامه تشویقی بلندمدت کردن زمان اجاره را برای کنترل این بخش در دستور کار دارد.

وی با بیان این‌که در بحث عرضه زمین محدودیت داریم، افزود: آیا توصیه می‌کنیم در تهران افراد بیشتری بیایند؛ طرح مسکن مهر شرایطی را به وجود آورد تا مردم از روستاها به شهر  بیایند. این طرح مناسبات جمعیتی را بر هم زد، افرادی 45 هزار تومان را گرفتند و چوپانی را رها کرده و آمدند در شهر ساکن شدند.

عتاب مشاور آخوندی خطاب به مجلس: ما را از استیضاح نترسانیدمشاور آخوندی: مسکن مهر چوپان‌ها را به شهر کشاندعذرخواهی مشاور آخوندی از چوپان‎ها با طعم اتهام‌‎زنیشرکت عمران پردیس اظهارات جنجالی مشاور آخوندی را تکذیب کرداعتراف مشاور آخوندی به کم‌کاری در ساخت مسکن/وام بانک مسکن کم‌اثر شدهشدار عبده‌تبریزی درباره بازگشت رکود به بازار مسکن؛ بانک‌ها درپی سوداگری زمین

از این دست اظهارنظرها علیه بزرگ‌ترین طرح مسکن‌سازی کشور بسیار است که در این مقال نمی‌گنجد. از سوی دیگر چند وقتی است مشاور سابق وزیر سابق دلیل افزایش قیمت مسکن را بازار سهام می‌داند و هر از چندگاهی در گفت‌وگوهای سفارشی با روزنامه مورد علاقه وزیر سابق راه و شهرسازی در این‌باره سخن می‌گوید.

اما آیا دلیل افزایش قیمت مسکن بورس است؟ چه ارتباطی بین نوسانات بورس و قیمت مسکن وجود دارد؟ دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان تاکید می‌کند که افزایش قیمت مسکن کمترین تاثیر را از بازار بورس می‌پذیرد و دلیل اصلی نابسامانی بازار مسکن به اتفاقات 10 سال اخیر و بی‌برنامگی دولت در بخش مسکن بازمی‌گردد.

فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، می‌گوید: افزایش قیمت و تورم بخش مسکن هیچ ارتباطی به بورس ندارد و در واقع متاثر از بی‌برنامگی دولت طی 10 سال اخیر است.

وی ادامه داد: پس از طرح مسکن مهر که سال 87 کلید خورد دیگر هیچ برنامه‌ای برای کنترل بازار مسکن نداشتیم و اساسا وزارت راه و شهرسازی سیاست‌ورزی مناسبی در راستای تسهیل کسب و کار بخش مسکن و تدوین برنامه‌ای برای شرایط امروز این حوزه نداشته است.

وی گفت:‌ شرایط امروز وزارت راه و شهرسازی دقیقا مانند بانک مرکزی است؛ مدیرکل هر روز می‌گوید بازار ارز را کنترل می‌کنیم اما در واقعیت قیمت دلار همچنان در حال افزایش است. وزارت راه و شهرسازی نیز می‌گوید بازار مسکن را کنترل کرده‌ایم اما افزایش قیمت مسکن همچنان ادامه دارد و در جدیدترین گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت از مرز 24 میلیون تومان (شهریور 99) عبور کرده است.

وی یادآور شد:‌ طی 10 سال اخیر عدم توجه به بخش مسکن مهم‌ترین دلیل افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن در کشور بوده است. بازار مسکن از اقتصاد کلان متاثر می‌شود اما نه این‌که بگوییم مثلا دلیل افزایش قیمت مسکن بورس است. اگر برنامه‌ریزی دقیقی از سوی دولت و وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شد شاهد آن نبودیم با کوچک‌ترین پس‌لرزه‌ای بازار مسکن دچار آشوب شود.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مهم‌ترین عامل افزایش قیمت مسکن را نبود توازن بین عرضه و تقاضا عنوان کرد و افزود:‌ حدود 10 سال قبل مرتکب اشتباه راهبردی شدیم و آن ادغام وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی بود، اتفاقا مشاور سابق وزیر سابق راه و شهرسازی جزو موافقان این ادغام بود.

پورحاجت تصریح کرد: همین ادغام شرایطی را امروز به وجود آورده تا عملا در بخش مسکن برنامه‌ای برای تولید وجود نداشته باشد.

وی با تاکید دوباره بر این‌که اعتقادی به تاثیرگذاری بورس در افزایش قیمت مسکن ندارم، اظهار کرد:‌ بورس شاید در نهاده‌های تولید کمی تاثیرگذار باشد اما قطعا افزایش بیش از 100 درصدی قیمت مسکن طی 8 ماه اخیر ارتباطی به بازار سهام ندارد و برخی اظهارنظرها فرافکنی و فرار رو به جلو است.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اخیراً مرکز پژوهشهای مجلس نیز با انتشار گزارشی اعلام کرد، نگرانی‌ها درباره ایجاد تورم به خاطر رشد شاخص‌های بورس، از حیث علمی اثبات نشده است.

در این گزارش با اشاره به اینکه پس از رشد شاخص‌های مربوط به بازار سرمایه در ماه‌های اخیر، این نگرانی ایجاد شده است که رشد شاخص‌های بازار سرمایه در نهایت منجر به ایجاد تورم و افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده خواهد شد، آمده است: «اثبات این ادعا و نگرانی نیازمند استفاده از مدل‌های اقتصادسنجی برای تعیین جهت علیت و تفکیک سهم عوامل مختلف (عرضه رشد پول و…) موثر بر سطح عمومی قیمت‌هاست؛ در این خصوص باید توجه داشت چنین مطالعاتی تاکنون صورت نگرفته و نگرانی‌های یاد شده از حیث علمی اثبات نشده است.»

در ادامه این بررسی تاکید شده است: «گذشته از این، ساز و کار قابل قبولی برای تبیین این رابطه على (تاثیر رشد شاخص‌های بازار سرمایه بر تورم) قابل تصور نیست و ادبیات و نظریات اقتصادی نیز (براساس جستجوهای صورت گرفته) وجود چنین رابطه علی را تبیین نکرده‌اند. اتفاقا توجه به این مطلب که بازار سرمایه یک بازی جمع – صفر است و در نهایت تاثیری بر متغیرهای بنیادین موجد تورم (پول و شبه‌پول) ندارد، می‌تواند نفی‌کننده چنین رابطه علّی باشد.»

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بورس تهران بازار مسکن قیمت مسکن بورس تهران بازار مسکن قیمت مسکن وزیر سابق راه و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی افزایش قیمت مسکن بازار سرمایه مشاور آخوندی رشد شاخص دلیل افزایش بازار مسکن مسکن مهر بخش مسکن طرح مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۷۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران

در بازار امروز شنبه ۸ اردیبهشت ماه قیمت دلار، سکه و طلا ریزش کردند. در همین راستا فعالان بازار در خصوص نوسان کاهشی قیمت‌ها بر چند دلیل مهم تاکید دارند.

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز تهران در اولین روز هفته جاری شاهد ریزش آبشاری قیمت دلار بود؛ در هرات قیمت دلار در حالی که در کانال ۶۲ هزار تومان شروع به کار کرده بود، در عصر امروز ۲ کانال عقب نشست و وارد کانال ۶۰ هزار تومان شد.

در تهران هم خبر‌های رسمی، قیمت دلار در کانال ۶۱ هزار تومان را تایید می‌کنند. آنطور که خبرگزاری اصولگرای تسنیم در گزارشی با عنوان «تکاپوی کانال‌های تلگرامی برای توقف ریزش ارز/ دلار باز هم ریخت» آورده، «دلار به کانال ۶۱ هزارتومانی بازگشته است.» البته این خبرگزاری نوشته که «برخی کانال‌های تلگرامی» تلاش دارند «قیمت دلار در محدوده ۶۲ـ۶۳ هزار تومان» حفظ شود. 

برخی فعالان بازار همچنان بر اثر ریسک‌های سیاسی بر بازار ارز تهران تاکید دارند؛ ریسکی که این روز‌ها در خاورمیانه اندکی کمرنگ شده و به باور این گروه از معامله گران، همین موضوع کاهش تقاضا برای خرید دلار را به دنبال داشته است.

همچنین از نظر آنها دومین عامل نوسان کاهشی دلار ناشی از تزریق درهم است. گفتنی است قیمت حواله درهم امروز با افت تقریباً ۲۵۰ تومانی یک کانال سقوط کرده بود.

به باور معامله گران، سومین دلیل عقب نشینی دلار در تهران ناشی از نزولی شدن قیمت دلار در هرات بوده است. آن طور که این فعالان بازار ارز مدعی بودند، دلار هرات امروز با دنده معکوس خود بر روی سطوح مهم و حیاتی معامله شد. به‌این‌ترتیب هرات امروز شاهد سقوط یک هزارتومانی اسکناس آمریکایی بود.

فارغ از تمام موارد ذکر شده، بازار ارز‌های دیجیتال هم قرمز شده است. بر این اساس قیمت تتر در انتهای هفته گذشته با کاهش در کانال ۶۳ هزار تومان تثبیت داد و به کف این کانال رسید. روند نزولی ان در ابتدای هفته هم ادامه پیدا کرد و در زمان تدوین این گزارش در حول و حوش ۶۱ هزار و ۸۹۷ هزار تومان به فروش رسید.

البته در بازار امروز برخی از معامله گران به سفر فرزین به ریاض هم گوشه چشمی داشتند. به گفته روابط عمومی بانک مرکزی، فرزین راهی عربستان شده است تا مناسبات پولی و بانکی ایران را با این کشور توسعه دهد. البته قرار است احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز به جمع مقامات ایرانی در ریاض برای شرکت در جشن ۵۰ سالگی بانک توسعه اسلامی بپیوندد.

معامله گران می‌گفتند عربستان برای بازار ارز مهم است. نگاهی به تاریخچه قیمت‌ها در گذشته نشان می‌دهد در اسفندماه سال ۱۴۰۱ در حالی که دلار روند صعودی داشت، از سرگیری روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان در چین اعلام شد و همین اتفاق آب سردی بر آتش دلار شد. در شرایط کنونی هم معامله گران در انتظار نتایج این سفر هستند.

البته سفر فرزین به ریاض در شرایطی است که اختلاف مجلس و دولت بالا گرفته و دولت سکوت خود را در برابر اولتیماتوم محمدباقر قالیباف رئیس مجلس به رئیس کل بانک مرکزی شکست؛ اولتیماتومی که مجلسی‌ها به دولت هشدار داده بودند که «تا یکشنبه منتظر برنامه این بانک برای مدیریت بازار ارز می‌ماند و پس از آن خود مجلس برنامه‌ای را خواهد نوشت.»

این ضرب الاجل، به نامه رسمی معاون پارلمانی رئیس جمهوری به رئیس مجلس انجامید؛ سیدمحمد حسینی در بخشی از این نامه با لحنی کنایه آمیز بر استقلال بانک مرکزی تاکید کرد و نوشت: «قانون جدید بانک مرکزی در خرداد ماه سال جاری، اجرایی خواهد شد. در حال حاضر، بانک مرکزی در چارچوب قانون قبلی در حال فعالیت است و هیچ اختیار جدیدی به این نهاد واگذار نشده است. مهم‌ترین محور قانون جدید، افزایش استقلال بانک مرکزی در سیاستگذاری پولی و ارزی است که با موارد ذکر شده مغایر است.»

این جدال در مسیر پاستور-بهارستان در حالی ادامه دارد که امروز در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش ۱۶۰ تومانی به‌نرخ ۴۴ هزار و ۱۹۸ تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ ۴۱ هزار و ۲۶۸ تومان معامله می‌شود.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به ۴۷ هزار و ۲۳۲ تومان و نرخ حواله یورو به ۴۴ هزار و ۱۰۱ تومان رسیده است. از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با افزایش جزئی وارد کانال جدید شد و با ۱۲ هزار و ۳۴ تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز ۱۱ هزار و ۲۳۷ تومان است.

همچنین امروز اثر کاهش قیمت دلار بر روی قیمت طلا و سکه مشهود بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد به دنبال نوسانات کاهشی نرخ ارز دو فلز گران بهای داخلی هم جانی برای صعود نداشتند و از صبح امروز خریداران در لاک احتیاط فرو رفتند. قیمت طلا ۱۸ عیار در معاملات نقدی امروز تقریباً ۸۴ هزار و ۳۰۰ تومان ارزان شد و در حدود ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد. همچنین طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر، سکه امامی امروز به کانال ۴۱ میلیون تومان برگشت و با ۴۱ میلیون و ۲۵۱ هزار تومان معامله شد. به‌این‌ترتیب سکه امامی در چند روز اخیر یک میلیون تومان ارزان شده است.

tags # طلا ، قیمت سکه و طلا سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • سقوط طلا دامن‌گیر نقره شد/ معامله‌گران در لاک احتیاطی!
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران
  • روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • روز حساس برای سکه‌ بازان؛ شرط مهم برای کاهش قیمت سکه
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!