Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-04@03:04:48 GMT

دوبیتی پای ثابت جشنواره موسیقی نواحی

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۵۷۷۲۸

دوبیتی پای ثابت جشنواره موسیقی نواحی

منصوره ثابت‌زاده، پژوهشگر موسیقی اقوام و عضو شورای علمی سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، در خصوص بخش پژوهش و بین‌الملل توضیحاتی ارایه داد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، منصوره ثابت‌زاده پژوهشگر ایرانی درباره موضوع این دوره از جشنواره موسیقی «نواحی ایران» گفت: دوبیتی محور اصلی سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی است و قرار است آن را در انواع مختلف و در کل مناطق و نواحی کشور با معرفی بهترین و برگزیده‌ترین دوبیتی‌خوان‌های کشور دنبال کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخش پژوهش نیز بخش ادبی آن را نیز گنجانده‌ایم، چرا که هم در ادبیات و هم در موسیقی وجود دارد. بنابراین دوبیتی در بخش پژوهش از نظر ادبیات و از نظر نوع موسیقایی در کشور بررسی می‌شود.

ثابت‌زاده در مورد تاریخچه دوبیتی‌خوانی توضیح داد: دوبیتی قالبی قدیمی در شعر است، پیش از اسلام نیز اشعاری داشتیم و قابل تحقیق است. مسلما سابقه و پیشینه قدیمی‌تری دارد، اما نه به شکلی که در اوایل قرون یک و ۲ اسلامی شاهد هستیم. در قرن سوم و سپس در قرن چهارم که شاعران بزرگی ظهور پیدا کردند، نوع ادبی دوبیتی در اقصی نقاط ایران رواج داشته است. به مرور به باباطاهر می‌رسیم که بهترین دوبیتی‌ها را با لهجه همدانی سروده و از قدیمی‌ترین دوبیتی‌های ادبی است. در روستاها دوبیتی‌گویی هم بسیار رواج داشته و هم قدیمی است. به‌ شخصه در تربت جام که گاهی در کودکی به آنجا می‌رفتیم و اطراف مشهد و شهرهای خراسان، نمونه این دوبیتی‌خوانی‌ها را شنیده‌ام و بیشتر زن‌ها آن‌ها را حفظ بودند و با ساز دوتار در عروسی‌ها اجرا می‌شد. موضوع و مضمون دوبیتی‌ها بسیار گسترده است.

وی افزود: دوبیتی به گویش‌ها و زبان‌های مختلفی اجرا می‌شود و این بخش از موسیقی کشور که در این دوره از جشنواره معرفی می‌شود، از مهم‌ترین، متنوع‌ترین و قدیمی‌ترین بخش‌های موسیقی نواحی ایران است.

این پژوهشگر درباره تفاوت اجرای دوبیتی‌های اقوام مختلف نیز تصریح کرد: نواحی‌های مختلف موسیقی‌های مختلفی دارد، در نتیجه روی همان موسیقی‌های خاص هر منطقه نیز دوبیتی‌ها مختلف است. در واقع جشنواره خدمت بزرگی به بخش ادبی و موسیقایی کشور می‌کند که این نوع از موسیقی نواحی ایران را معرفی می‌کند. اگر همین روال در سال‌های آینده ادامه پیدا کند و به صورت تخصصی به موضوعات مشخص پرداخته شود خروجی بهتری خواهیم داشت.

ثابت‌زاده در پایان خاطر نشان کرد: در شرایط کرونا از اینکه جشنواره برگزار می‌شود و شاهد اجرای برنامه‌ها به صورت آنلاین هستیم خوشحالم. برای بخش بین‌الملل، با کشورهای تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و افغانستان در تماس هستیم تا بتوانیم نمونه‌هایی از دوبیتی‌های این کشورها را که مختص فارسی‌زبانان است، در جشنواره به صورت آنلاین ارایه کنیم.

سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به دبیری احمد صدری به صورت آنلاین و آفلاین در کرمان در آبان‌ماه برگزار می‌شود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جشنواره موسیقی نواحی دوبیتی جشنواره موسیقی نواحی موسیقی نواحی ایران دوبیتی ها ثابت زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۷۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انعقاد ۱۳ پیش تفاهم‌نامه گردشگری در غرفه فارس در نمایشگاه ایران اکسپو

محمد ثابت اقلیدی گفت: گروه‌های مختلفی از کشور‌های هند، سنگال، اردن، عمان، امارات، ایتالیا، انگلستان، لبنان، عراق، آفریقای جنوبی و پاکستان در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ از غرفه استان فارس بازدید کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس افزود: مجموعاً ۱۶۰ هیات تجاری وارد غرفه استان فارس در این نمایشگاه شدند که ۱۱۰ گروه آن خارجی بود.

ثابت اقلیدی بابیان اینکه با حضور این هیات‌های خارجی ۴۰ پیش تفاهم‌نامه منعقدشده است، افزود: عمده موضوعات این پیش تفاهم‌نامه‌ها مربوط به واردات و صادرات بوده است.

او خاطرنشان کرد: گروه‌های خارجی بازدیدکننده تمایل زیادی به خریداری محصولات غذایی و کشاورزی به‌ویژه گیاهان دارویی داشتند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس ادامه داد: عمده نگاه بازرگانان و تجار مربوط به صادرات و واردات بود، اما با رایزنی انجام‌شده تعداد زیادی از این گروه‌ها به‌ویژه کشور‌های همسایه و حوزه خلیج‌فارس به سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت ترغیب شدند.

ثابت اقلیدی بابیان اینکه بازخورد مثبتی از رایزنی با گروه‌های تجاری گرفتیم، گفت: تمایل آنها بیشتر به حوزه سلامت، زیارت و فرهنگی بازمی‌گردد.

او یادآور شد: پیش تفاهم‌نامه‌هایی با هیات‌های تجاری در این‌باره امضا شد که با پیگیری مستمر منتج به انعقاد تفاهم‌نامه خواهد شد.

ثابت اقلیدی یادآور شد: ۱۳ مورد از پیش‌تفاهم‌نامه‌ها مربوط به حوزه گردشگری بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • استاد موسیقی شمال خراسان را بهتر بشناسیم
  • خنیانگر آیینی و مردمی موسیقی شمال خراسان درگذشت
  • بخشی خراسان شمالی به دیدار حق شتافت
  • هنرمند و بخشی خراسان شمالی به دیدار حق شتافت
  • انعقاد ۱۳ پیش تفاهم‌نامه گردشگری در غرفه فارس در نمایشگاه ایران اکسپو
  • ۱۳ پیش تفاهم‌نامه‌ گردشگری استان فارس در نمایشگاه ایران اکسپو منعقد شد
  • خواننده اصلی یکی از عاشقانه‌ترین ترانه‌های ایران پیدا شد + فیلم
  • انعقاد ۱۳ پیش تفاهم‌نامه‌ گردشگری در غرفه فارس در نمایشگاه ایران اکسپو
  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
  • جزییات قیمت ارزهای مبادله‌ای؛ دلار ثابت ماند