Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@03:39:28 GMT

شیب کاهشی معاملات در بازار مسکن

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۵۷۸۰۴

شیب کاهشی معاملات در بازار مسکن

دو افت ماهیانه تعداد معاملات در بازار مسکن از کاهش توان خرید و افزایش ریسک فروش آینده نشأت می گیرد که به احتیاط معامله گران منجر شده است.

به گزارش ایسنا، رکود ساخت و ساز، روند رو به کاهش معاملات و استندبای طرف تقاضا سه ویژگی اصلی بازار مسکن در هفته های اخیر است. سازندگان از افزایش ریسک پذیری ساخت و ساز سخن می گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطابق آمار در نیمه اول سال جاری ۲۶ هزار و ۶۴۸ واحد مسکونی جدید در پایتخت به مرحله ساخت رسیده که کاهش ۱۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد.

نوسان قیمت مصالح ساختمانی، بخش ساخت و ساز را به چالش کشانده است. سازندگان عنوان می کنند طی ۹ ماه گذشته هزینه احداث واحدهای مسکونی تا پایان مرحله اسکلت ۱۴۰ درصد رشد داشته که بر قیمت تمام شده تاثیرگذار خواهد بود. خروجی این وضعیت به فقر عرضه فایلهای به قیمت و کاهش توان خرید منتهی می شود.

از طرف دیگر با وجود افزایش قراردادهای خرید و فروش نسبت به سال گذشته، نشانه های افت معاملات در هفته های اخیر بروز کرده است. مقایسه نقطه به نقطه معاملات در شهریور امسال رشد ۲۰۳ درصدی را نسبت به شهریور پارسال نشان می دهد. بازار از این نظر در نیمه اول امسال هم شرایط بهتری نسبت به شش ماهه ابتدای سال ۱۳۹۸ داشت و معاملات در نیمه اول سال جاری افزایش ۶۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان داد.

با این حال به دو دلیل نمی توان شرایط معاملات ملک را پررونق تلقی کرد؛ دلیل اول اینکه رشد معاملات نسبت به سال قبل نمی تواند شاخصی برای رونق تلقی شود؛ زیرا در بعضی از ماههای نیمه اول سال گذشته بخصوص شهریورماه خرید و فروش به کمترین میزان خود طی دهه های اخیر رسیده بود. دوم اینکه در دو ماه منتهی به مهرماه ۱۳۹۹ معاملات روند کاهشی داشته و دو افت ۳۵ درصد و ۶.۸ درصد ماهیانه را تجربه کرد که احتمالا این شرایط در مهرماه نیز ادامه داشته است.

ویژگی سوم بازار مسکن در دو ماه گذشته که از حرکت معاملات در مدار کاهشی نشأت می گیرد به بی حرکتی معامله گران مربوط می شود. فعالان بازار مسکن که عمده آنها را سفته بازان و سرمایه گذاران تشکیل میدهند در انتظار دریافت سیگنالهای قوی تری برای ورود به این بازار هستند.

البته روند کاهشی نرخ ارز، طلا و افت شاخص بورس در هفته گذشته با کاهش نامحسوس نرخهای پیشنهادی در فایلهای فروش مسکن همراه شد اما چشم انداز روشنی مبنی بر افت یا رشد بازار مسکن دیده نمی شود. بر این اساس، فعالان بازار هنوز برای ورود گسترده به این بازار مردد هستند.

قیمت مسکن در تهران متری ۲۴ میلیون تومان

به گزارش ایسنا، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در شهریورماه سال ۱۳۹۹ به ۸.۵ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۸ درصد کاهش و ۲۰۳.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین بر اساس اعلام بانک مرکزی در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۴.۲ میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۵.۱ و ۹۱.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. گزارش مهرماه هنوز اعلام نشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بازار مسکن قیمت مسکن معاملات مسکن تهران مشابه سال قبل نشان می دهد بازار مسکن سال قبل نیمه اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۷۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند کاهشی نرخ ارز ادامه دارد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین نرخ اسکناس آمریکایی در بازار روز گذشته مجددا به کانال پایین‌تر بازگشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت دلار آزاد در روزهای اخیر در حال رفت و برگشت میان کانال‌های ۶۰، ۶۱ و ۶۲ هزار تومانی بوده است. ورود و خروج معامله‌گران به بازار در کنار قدرت‌نمایی اخبار در حال تحت تاثیر قرار دادن نرخ ارز است. به عقیده کارشناسان کف و سقف تقریبی دلار در حال حاضر نیمه نخست کانال ۶۰ هزار تومانی و مرز کانال‌های ۶۲ و ۶۳ هزار تومانی است.
دنیای اقتصاد نوشت:تابلوهای بازار ارز تهران در روز گذشته قرمز بود. پس از اصلاح نرخ صورت گرفته در بازار روز سه‌شنبه و رشد نرخ‌ها در این روز، روند بازار در روز گذشته مجددا کاهشی شد. به‌نظر می‌رسد دلار در روز سه‌شنبه سقف مقاومت جدید خود را محک زده است.

سیگنال‌های موجود در اخبار به نفع بازارساز است. اخباری مانند گشایش‌های ارزی جدید و احتمال تداوم یافتن مذاکرات با غرب و از همه مهم‌تر آمار و ارقام منتشر شده در رابطه با میزان فروش نفت کشور در ماه‌های اخیر، از جمله مواردی است که در کنترل انتظارات تورمی به بازارساز کمک می‌کند. حال باید دید بانک مرکزی با توجه به ذخایر ارزی خود مایل به ثبات‌بخشی به بازار است یا تمایل دارد نرخ ارز به روند کاهشی خود ادامه دهد.

کاهش دمای بازار ارز
دیروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. هر برگ اسکناس دلار آزاد که در روز سه‌شنبه با رشد قیمت هزار و ۵۵۰ تومانی به نیمه کانال ۶۲ هزار تومانی رسیده بود، فعالیت خود در بازار صبح روز گذشته را با افت قیمتی حدود ۵۰۰ تومانی در مرز کانال‌های ۶۱ و ۶۲هزار آغاز کرد.

در ادامه بازار دیروز روند کاهشی این ارز شدت بیشتری به خود گرفت به‌صورتی که آخرین نرخ نقدی بازار با اختلافی ۸۰۰ تومانی نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۶۱ هزار و ۷۵۰ تومان ثبت شد. این در حالی است که روند کاهشی ارزهای دیگر بازار مانند یورو و پوند از دلار نیز شدیدتر بود. هر برگ اسکناس یورو در عصر روز گذشته حدود هزار و ۱۵۰ تومان ارزان‌تر از نرخ پیشین در رقم ۶۶ هزار و ۱۵۰ تومان معامله شد. پوند نیز با افت قیمتی هزار و ۳۰۰ تومانی در رقم ۷۷ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رسید.

طلا گوش به فرمان ارز
افت نرخ ارز در روز گذشته قیمت شاخص‌های طلایی را نیز تحت تاثیر قرار داد. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در عصر روز گذشته با افت قیمت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی در رقم ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. این افت قیمت مستقیما به‌دلیل افت نرخ شاخص‌های تشکیل‌دهنده نرخ سکه طلا رخ داده است. بهای جهانی فلز طلا و همچنین نرخ دلار آزاد در روز گذشته کاهشی بود. همچنین نیم و ربع سکه نیز در روز گذشته ۶۰۰ و ۲۰۰ هزار تومان افت نرخ را تجربه کردند و به ترتیب در ارقام ۲۴ میلیون تومان و ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شدند.

۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901979

دیگر خبرها

  • معاملات مسکن به این روش عجیب انجام می‌شود
  • پای بیت کوین به معاملات مسکن تهران باز شد
  • معاملات مسکن در تهران از طریق دلار و بیت‌ کوین!
  • معاملات مسکن در تهران از طریق بیت‌کوین!
  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن
  • پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده/ طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • یک پیش‌بینی از آینده بازار سکه /سکه‌های کوچکتر تغییر فاز دادند
  • تک‌روی سکه‌های کوچکتر نسبت به سایر قطعات/ سکه‌های حراجی به بازار نیامده است
  • شفافیت ۱۰۰ درصدی تمامی معاملات مسکن از طریق سامانه خودنویس اجرایی شد
  • روند کاهشی نرخ ارز ادامه دارد؟