Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-08@07:54:01 GMT

افزایش مجدد سقف وام خرید مسکن فعلا منتفی شد

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۵۸۲۷۶

افزایش مجدد سقف وام خرید مسکن فعلا منتفی شد

وزیر راه و شهرسازی درباره افزایش سقف وام خرید مسکن گفت: منتظریم تا قیمت ها فروکش کند و سپس سر فرصت در این باره تصمیم گیری کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد اسلامی درباره افزایش سقف وام مسکن گفت: افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن باید در شورای پول و اعتبار مطرح و تصویب شود اما ما در وزارت راه و شهرسازی تمهیداتی را در دست اقدام داریم تا جایگزین افزایش سقف وام مسکن شده و در واقع قیمت تمام شده را مهار کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همکاری وزارت راه و بنیاد مستضعفان برای خرید اعتباری مصالح ساختمانی

وی افزود: دستوراتی را در این خصوص از رئیس جمهور گرفته‌ایم و فرآیند آن را پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم مثلاً آهن آلات را با نرخ مناسب‌تری بتوانیم تهیه کنیم؛ سیمان و سایر اقلام هم همینطور؛ با آقای فتاح تفاهم کرده‌ایم تا از کارخانجات وابسته به بنیاد مستضعفان، برخی اقلام مصالح ساختمانی را با قیمت مناسب‌تر و شرایط اعتباری تأمین کنیم که نرخ تورمی که در بخش مسکن اتفاق افتاد و فوق العاده حباب گونه و کشنده بود، بیش از این قیمت تمام شده ساخت و ساز را متأثر نکند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: قصد داشتیم تا ابتدا از فضای روانی بازار عبور کنیم؛ اوضاع و جو فروکش کند، قیمت‌ها واقعی‌تر شود، سپس سر فرصت تصمیمی برای این کار بگیریم.

وی تصریح کرد: ما نگرانی مان این است که اقداماتی که خودش تورم زاست را پرهیز کنیم؛ چون اثرات روانی اش ما را گرفتار می‌کند؛ فعلاً برنامه مان این است که کار را بیشتر و پرحجم تر پیش ببریم.

اسلامی تأکید کرد: به دنبال آن هستیم تا آسیب پذیری هایمان را از تورم‌های هیجانی غیر عادی بتوانیم کاهش دهیم.

تعداد ثبت نام کنندگان وام ودیعه ۶۰۰ هزار نفر / ‏‬ تعداد دریافت کنندگان ۶۰ هزار نفر

وی درباره وام ودیعه مسکن نیز تصریح کرد: بار دیگر در مهر ماه امکان ثبت نام مجدد وام ودیعه مسکن را در سامانه مربوطه باز کردیم که در این مدت، حدود ۲۰۰ هزار نفر دیگر ثبت نام کردند؛ باید ثبت نام کنندگان را غربالگری کنیم تا ببینیم تعداد واجدان شرایط چند نفر هستند. سپس آنها را به ۴۳۰ هزار نفر قبلی اضافه می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: برآورد ما صحیح بود؛ فکر می‌کردیم ۶۰۰ هزار متقاضی بیشتر نخواهیم داشت؛ الان در همین کانال در حرکت هستیم.

وی تأکید کرد: تا کنون ۱۸۰ هزار پرونده وام ودیعه در بانک‌های عامل تشکیل شده است. نکته مهم این است که وقتی مردم پرونده را تشکیل می‌دهند، بتوانند پرونده را کامل و وام را دریافت کنند.

اسلامی با بیان اینکه حدود ۶۰ هزار نفر وام ودیعه مسکن دریافت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: متأسفانه پرداخت وام ودیعه روند کندی دارد؛ البته نمی‌توانیم بگویی بانک مقصر است؛ چون این موضوع یک ارتباط دو سویه است و انطباق‌هایی که در شعب بانک‌ها با مدارک ارائه شده از سوی مردم انجام می‌دهند، زمان بر است؛ من امیدوار هستم این روند با همراهی خودِ مردم مقداری سرعت بگیرد.

برخی با ارائه اجاره نامه غیر واقعی وام ودیعه گرفتند

وی ادامه داد: مشکلی که ما داشتیم این بود که مدارکی که برخی متقاضیان ارائه داده بودند، در فرآیند بررسی به مشکلاتی برخورد؛ تعدادی از مردم، اجاره نامه‌ها یا تمدید قراردادهایی که ارائه داده بودند، واقعی نبود؛ ای کاش این اتفاق رخ نمی‌داد و عرصه را برای کسانی که واقعاً نیاز دارند، تنگ نمی‌کردند؛ ما خیلی نیاز داریم تا از لحاظ فرهنگی از یکدیگر مراقبت کنیم؛ حواسمان باشد اگر جایی صفی هست، آن کس که اولویت دارد، در صف بایستد؛ نه اینکه فردی که اصلاً مشمول دریافت این وام نمی‌شود، بیاید به گونه‌ای از فرصت استفاده کند.

اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی به ساخت مسکن

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: چهارشنبه شب (۲۹ مهر ماه) در شورای پول و اعتبار مصوبه‌ای برای بخش مسکن گرفتیم که بر اساس آن، ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به ساخت و ساز مسکن اختصاص داده می‌شود؛ بانک مرکزی سهمیه هر بانک از این مبلغ را تعیین می‌کند وزارت راه و شهرسازی نیز سامانه معرفی سازندگان را تهیه می‌کند تا بتوانند وام ساخت را دریافت کنند ۲۰ هزار میلیارد تومان رقم قابل ملاحظه‌ای است.

وی افزود: کما اینکه وزارت صمت هم ۵۰ هزار میلیارد تومان برای رفع موانع تولید بخش صنعت توانست مصوبه از شورای پول و اعتبار دریافت کند.

مراحل دریافت وام ساخت مسکن

اسلامی یادآور شد: ۴۶۰ هزار واحدی که ذیل طرح اقدام ملی ساخته می‌شود، تعیین تکلیف شده است؛ ضمن اینکه سازنده برای دریافت این تسهیلات، باید پروانه ساخت از شهرداری دریافت کرده باشد، برگه واگذاری زمین را اخذ کرده باشد، سپس قرارداد مربوطه را در دفترخانه اسناد رسمی به امضا برساند؛ در این صورت بانک قسط اول تسهیلات را به سازنده پرداخت می‌کند.

وی افزود: مردم برای طرح اقدام ملی مسکن تا کنون ۴۰ هزار میلیارد تومان واریز کرده‌اند؛ این اتفاق هم جمع کردن نقدینگی است و هم توان افزایی است تا بتوانیم این پول را به پروژه‌ها تزریق کنیم.

پرداخت ۱۶۰ هزار فقره وام مسکن یکم در سال ۹۸

اسلامی تصریح کرد: سال گذشته ۱۶۰ هزار نفر از مردم از طریق صندوق پس انداز مسکن یکم تسهیلات گرفته و خانه دار شده‌اند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: هزار میلیارد تومان وزیر راه و شهرسازی افزایش سقف وام ودیعه هزار نفر سقف وام ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۸۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رد پای دلالان به طرح مسکن ملی یزد باز شد

شهریور سال ۱۴۰۰ بود که مجلس قانون جهش تولید مسکن را به دولت ابلاغ کرد. دولت سیزدهم نیز به منظور حمایت از بخش مسکن، طرح نهضت ملی مسکن را در ادامه طرح ناتمام مسکن ملی در دولت پیشیین به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرد؛ حال نزدیک به سه سال از آغاز این طرح می‌گذرد و بسیاری از متقاضیان مسکن به دلایل و روش‌های مختلف نتوانسته‌اند صاحب مسکن شوند.

دلایل متعددی در این زمینه وجود دارد اما یکی از اتفاقات تلخی که رخ داده خرید و فروش امتیاز نهضت مسکن ملی به اسم معامله غیررسمی در بنگاه‌ها است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند، امتیاز خود را در دفاتر برخی از مشاوران املاک به صورت قولنامه‌ای واگذار می‌کنند.

طبق آمار، نزدیک به  ۱۴۲ هزار یزدی در طرح نهضت ملی ثبت نام کرده‌اند که قریب به ۵۶ هزار انها تایید نهایی شده و با جدیت مسئولان استان یزد پیشرفت این طرح‌ روند امیدوار کننده ای را در پی داشته است. موضوعی که سبب شده است پای دلالان به  این ماجرا باز شود و دست به دست هم دهند تا با ایجاد بازار سیاه، هم روند ساخت و هم روند خانه‌دار شدن افراد فاقد مسکن را مختل کنند .

خرید و فروش های غیر قانونی

همچنین برخی گزارش‌های مردمی حکایت از آن دارد که اطلاعات افراد ثبت‌نام‌شونده در طرح نهضت ملی مسکن، اعم از شماره تلفن و شماره ملی از سوی افراد با دریافت هزینه‌های گزاف، به‌صورت غیرقانونی در اختیار مشاوران املاک و واسطه‌گران قرار گرفته است.

حتی برخی از این  دلالان و سوداگران از  بستر دیوار و شیپور برای این موضوع  استفاده کرده و املاکی را که هنوز  وجود خارجی ندارند را در این سکوها آگهی  وقیمت گذاری می‌کنند.

گر چه در ماه‌های اخیر وزارت راه و شهرسازی بیش از ۲۵۰۰ بنگاه املاک متخلف در بخش تنظیم قراردادها و سایر موارد شکلی تنظیم قرارداد را پلمب کرده، اما هنوز گزارشی مبنی‌بر پلمب املاک متخلفی در حوزه خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن منتشر نشده است. از طرفی گفته می‌شود بسیاری از دلالان، مکان مشخصی برای واسطه‌گیری ندارند، به این معنی که بخش عظیمی از این معاملات در بنگاه‌ها انجام نمی‌شود.

همه این ها در حالی است که وزارت راه و شهرسازی بارها نسبت به این مساله واکنش نشان داده و تاکید کرده است، واگذاری و انتقال امتیاز نهضت ملی مسکن  به غیر، به صورت وکالتی فاقد وجاهت قانونی و غیرمعتبر است.

این وزارتخانه با تاکید بر این‌که خرید و فروش طرح نهضت ملی مسکن تخلف می باشد؛ اعلام کرده است افرادی که این کار را انجام دهند از طرح ملی مسکن حذف می‌شوند.
در ادامه  اطلاعیه وزارت راه و شهرسازی آمده است: خرید و فروش امتیاز این طرح تخلف است و اساساً امتیاز طرح مذکور قابل معامله نیست و هر فردی این کار را انجام دهد با کد رهگیری ثبت‌شده در سامانه حذف می‌شود. در بسیاری از موارد،  این اتفاق با توجه به ناآگاهی خریداران صورت می‌گیرد. افراد باید توجه داشته باشند هر ایرانی تنها یک‌بار می‌تواند از امکانات و تسهیلات فرم «ج» یا همان امتیاز دولتی مسکن و زمین استفاده کند و در صورت فروش،  این امتیاز را برای همیشه از دست خواهد داد.

اخطار به مشاوران املاک

همچنین تداوم خرید و فروش غیرقانونی امتیاز این طرح باعث شده است که غفوری، رئیس هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و به مشاوران املاک  اخطار داده است که از هر گونه خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن خودداری کنند.

غفوری در نامه ای که رونوشت آن به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و اتاق اصناف نیز ارسال شده ، سعی کرده است با اشاره به ماده ۲۳ قانون پیش فروش ساختمان و همچنین ماده ۳ آئین نامه اجرایی طرح نهضت ملی مسکن افراد را ازتبعات این مساله آگاه کند.

​اما جولان بیش از حد دلالان باعث شده مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد نیز  نسبت به ممنوعیت خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن در پردیس زندگی یزد هشدار و به خریداران و فروشندگان اخطار دهد.

احسان خواجه رضایی با تاکید بر ممنوعیت خرید و فروش امتیاز طرح نهضت ملی مسکن اعلام می کند: بر اساس گزارشات واصله مردمی و مراجع نظارتی و گزارش برخی از کانال ها در فضای مجازی، تعدادی از مشاورین املاک فعال در سطح شهر یزد و سایر شهرستان های استان اقدام به خرید و فروش غیرقانونی امتیاز واحدهای طرح نهضت ملی مسکن می‌کنند.

وی ادامه می دهد: این اقدام با توجه به ناآگاهی برخی خریداران امتیازها و نیز عدم انجام فرآیند انتخاب واحد و انعقاد قرارداد واگذاری منجر به سوء استفاده و تضییع حقوق خریداران امتیازها و در نهایت درگیری پروژه‌ها با پرونده‌های حقوقی و قضایی ناشی از این تخلفات و جرایم خواهد شد.

رضا طلبی

دیگر خبرها

  • جزئیات پرداخت وام ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن
  • کمک کمیته امداد خراسان شمالی به بیماران خاص
  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی شد
  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی است
  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی است/ توافق حاصل نشد
  • شرایط جدید خرید پژوپارس برای ثبت نامی‌ها
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ با ۶ میلیارد در منطقه ۲۱ ملک بخرید+ جدول
  • رونمایی از خرید جدید شهداب برای فتح لیگ و آسیا
  • یک میلیون نفر در صف دریافت وام ودیعه مسکن قرار دارند
  • رد پای دلالان به طرح مسکن ملی یزد باز شد