Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-27@05:38:31 GMT

عوامل افزایش آلودگی هوای پایتخت

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۵۹۶۸۴

عوامل افزایش آلودگی هوای پایتخت

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به عوامل افزایش آلودگی هوای پایتخت در نیمه دوم سال گفت: عدم امکان تهویه مناسب طبیعی هوا، عامل بالقوه‌ای برای تشدید آلودگی هوا محسوب می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ حسین شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره دلایل افزایش غلظت برخی آلاینده‌های هوا در تهران اظهارداشت: در سال‌های گذشته، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها موجب افزایش سفرهای درون‌شهری و تشدید ترافیک و در پی آن، بالا رفتن غلظت آلاینده‌های مرتبط با ترافیک نظیرNO2 و ذرات معلق زیر ۲ و نیم میکرون می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه البته در سال جاری به دلیل شیوع بیماری کرونا، آموزش‌های مجازی جایگزین آموزش‌های حضوری شده است، اظهار کرد:

همزمان با سردتر شدن هوا و کاهش ارتفاع لایه مرزی، آلاینده‌های مذکور با افزایش غلظت روبه‌رو می‌شوند و این شرایط در زمان‌ وقوع پدیده وارونگی دما تشدید می‌شود.

شهیدزاده با بیان اینکه به همین دلیل است که طی ماه‌های سرد، تعداد روزهای آلوده افزوده می‌شود، تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل تشدید آلودگی هوا در روزهای سرد سال، افزایش میزان مصرف گاز طبیعی و اقدام برخی صنایع و نیروگاه‌های بزرگ در جایگزینی سوخت‌های سنگین به‌جای گاز طبیعی است که منجر به افزایش SO2 در برخی روزها به ‌ویژه در مناطق مجاور این واحدهای آلاینده می‌شود.

او با اشاره به اینکه در برخی موارد نیز به دلیل کمبود بارندگی و وزش بادهای حامل گرد ‌و غبار، افزایش غلظت ذرات معلق اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی، در پاییز سال جاری میزان بارندگی‌ها کمتر از سال قبل است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر اینکه در سال جدید، چگونگی محاسبه شاخص تغییر کرده و سخت‌گیرانه‌تر شده است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود میزان AQI در ماه‌های سرد افزایش داشته باشد و این شرایط می‌تواند برای آلاینده‌های NO2 و ذرات معلق زیر ۲ و نیم میکرون اتفاق بیفتد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام اینکه پایتخت به علت دارا بودن انبوه منابع متحرک و ثابت، از پتانسیل بالایی برای تولید و انباشت حجم انبوهی از آلاینده‌های هوا برخوردار است، گفت: عدم امکان تهویه مناسب طبیعی هوای تهران، در طول سال به ویژه در فصول سرد، عامل بالقوه‌ای برای تشدید آلودگی هوا محسوب می‌شود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آلودگی هوا هوای پاک کیفیت هوای تهران هوای پایتخت آلودگی هوای پایتخت مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۹۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آلودگی هوای تهران امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق

کیفیت هوا در کلان‌شهر تهران امروز با قرار گرفتن روی شاخص ۷۹ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنجش کیفیت هوا امروز _جمعه، هفتم اردیبهشت_ در دستگاه سنجش کیفیت هوای ایستگاه‌های پاسداران با شاخص ۱۱۵، پیروزی منطقه ۱۳ با شاخص ۱۰۲، پیشوا با شاخص ۱۱۷، شادآباد منطقه ۱۸ با شاخص ۱۱۲، شریف منطقه دو با شاخص ۱۱۷، شهرداری منطقه ۱۹ با شاخص ۱۰۸، فرمانداری شهرری با شاخص ۱۰۶، قرچک با شاخص ۱۳۵، ورامین با شاخص ۱۱۰، در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های آتی‌ساز با شاخص ۵۲، اتوبان محلاتی منطقه ۱۴ با شاخص ۵۸، پارک رازی با شاخص ۵۶، پاکدشت با شاخص ۷۳، پردیس با شاخص ۸۰، پونک با شاخص ۵۷، تهران پارک شکوفه با شاخص ۸۰، چشمه با شاخص ۵۶، دانشگاه تهران با شاخص ۷۵، دانشگاه شهید بهشتی با شاخص ۶۷، ژئوفیزیک با شاخص ۵۸، سرخه‌حصار با شاخص ۹۶، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

همچنین ایستگاه‌های سلامت با شاخص ۸۸، شهرری منطقه ۲۰ با شاخص ۷۵، شهرداری منطقه دو با شاخص ۷۸، شهرداری منطقه ۲۱ با شاخص ۶۹، شهرداری منطقه ۲۲ با شاخص ۸۷، لواسانات با شاخص ۶۹، مسعودیه منطقه ۱۵ با شاخص ۵۸، منطقه ۱۵ با شاخص ۸۰، میدان فتح منطقه ۹ با شاخص ۹۶ و وردآورد منطقه ۲۲ با شاخص ۸۵ در موقعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

به این ترتیب، سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های باغستان شهریار با شاخص ۴۶، دماوند با شاخص ۳۷، رباط‌کریم با شاخص ۴۶، شهرداری منطقه ۱۱ با شاخص ۳۳، علم و صنعت با شاخص ۴۱، قدس با شاخص ۴۱، ملارد با شاخص ۵۰، در موقعیت هوای پاک (سبز) ثبت شدند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 748042

دیگر خبرها

  • هوای تهران در وضعیت «قابل قبول»
  • غبار روی کوه‌های تهران مه است یا آلودگی هوا؟
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • افزایش ذرات معلق هوا در پایتخت
  • غبار روی کوه های تهران مه است یا آلودگی هوا؟ | فقط این منطقه غربی تهران هوای پاک دارد
  • افزایش ذرات معلق هوا در آسمان پایتخت
  • هوای پایتخت در مرز آلودگی ؛ وضعیت کیفیت هوای شهرستان‌های استان تهران + عکس
  • کیفیت هوای تهران در شرایط «قابل قبول»
  • هوای تهران همچنان مطلوب است
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در خنک ترین روز بهاری | نقشه میزان آلاینده ها در هر منطقه را ببینید