Web Analytics Made Easy - Statcounter

سومین کرسی علمی- ترویجی مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر با عنوان « راهبرد اقتصاد دانش‌بنیان در جهت تاب‌آوری اقتصاد ایران » برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، این جلسه با حضور اساتید از جمله دکتر مهدی جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه به عنوان ارائه دهنده، دکتر مصطفی ملایی عضو هیئت علمی دانشگاه و دکتر ابوالفضل شاه آبادی عضو هیئت علمی دانشگاه به عنوان ناقدین جلسه روز پنجشنبه مورخ 1 آبان به صورت مجازی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر مهدی جعفری عضو هیئت علمی مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر، به عنوان ارائه دهنده این کرسی، با بیان این‌که کاهش آسیب‌پذیری و مقابله با شوک های اقتصادی، به حرکت با ادبیات روز علم اقتصاد نیازمند است، اظهار داشت: در عصرکنونی نمی‌توان بر پایه اقتصاد صنعتی پیشرفت کرد؛ بلکه باید از طریق اقتصاد دانش‌بنیان نسبت به ظرفیت­ سازی و افزایش مولد بودن اقتصاد حرکت کرد.

وی گفت: با توجه به انواع مخاطرات داخلی و خارجی و تأثیر ویرانگر آنها بر اقتصاد کشورها، لزوم توجه به رویکردی که تأثیر این مخاطرات بر اقتصاد را کاهش دهد ضروری است. در ادبیات اقتصادی، این رویکرد با مفاهیم آسیب‌پذیری، تاب‌آوری، شکننده نبودن اقتصاد و غیره مطرح می شود. در جمهوری اسلامی ایران این رویکرد توسط مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد مقاومتی معرفی شده است.

دکتر مهدی جعفری با اشاره به راهبردهای اقتصادی از قبیل: راهبرد پولی، اقتصاد باز، صنعتی شدن، انقلاب سبز( زیست محیطی)، توزیع مجدد، سوسیالیستی توسعه، به نقش ویژه راهبرد اقتصاد دانش‌بنیان در تقویت رقابت پذیری و تاب‌آوری اقتصاد تأکید کرد. وی با بررسی اثرگذاری نهادها بر اقتصاد دانش بنیان، فقدان باور مسئولین به این رویکرد را مانع اصلی توسعه اقتصاد دانش بنیان دانست.

در این کرسی، که به صورت زنده از فضای مجازی پخش می شد، دکتر ابوالفضل شاه‌آبادی عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء(س) ضمن اشاره به شکاف قابل توجه فناوری بین ایران با کشورهای توسعه‌یافته، از عملکرد مسئولین کشور در خصوص بکارگیری راهبرد اقتصاد دانش‌بنیان انتقاد کرد. دکتر شاه‌آبادی اظهار داشت، برای انتخاب راهبرد مناسب برای اقتصادکشور، ابتدا باید متغیرهای هدف از جمله رشد اقتصادی، مهار تورم، کاهش بیکاری، توزیع متعادل ثروت و تراز پرداخت‌ها را تعیین تکلیف کنیم و براساس خروجی این بررسی به انتخاب راهبرد بپردازیم. وی همچنین بهره مندی از ابزارهای متناسب با راهبرد اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه عرضه و تقاضا را لازمه اثربخشی این راهبرد دانست.

دکتر مصطفی ملایی عضو هیئت علمی مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر و ناقد دوم این کرسی نیز با اشاره به تأکیدات متون دینی بر علم نافع و گنجینه عقل و تفکر،  از اهتمام و مواجهه پیامبر اسلام(ص) با تکانه‌های سیاسی واقتصادی صدر اسلام یاد کردند. ملایی توجه به الگوی بومی اقتصاد دانش‌بنیان، صحیح نبودن مقایسه ایران با برخی از کشورها همچون کانادا بدلیل تفاوت فاحش در میزان کمّی و کیفی تکانه‌های و دشمنی های صورت گرفته با جمهوری اسلامی ایران، ضرورت بررسی پایبندی دستگاه‌ها و نهادها حکومتی به راهبرد اقتصاد دانش‌بنیان، ارائه راهکارهایی در زمینه توجه اقتصاد دانش‌بنیان به نیازهای روز جامعه را در نقد نظرات ارائه دهنده کرسی بیان داشتند.

 مشروح این کرسی علمی در سایت مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر به آدرس  www.tolouemehr.ac.ir  دراختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اقتصاد راهبرد اقتصاد دانش بنیان عضو هیئت علمی دانشگاه تاب آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۱۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماهگرد ششم تهران

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، انجمن نجوم دانشگاه الزهرا با همکاری مجله نجوم و گنبد مینا، ماهگرد ششم تهران را برگزار می‌کند.

این گردهمایی به منظور ایجاد محفلی صمیمانه برای منجمین آماتور و علاقه‌مندان به نجوم و فضا، جهت بررسی رویدادهای نجومی، تعامل و گپ و گفت‌های علمی بین شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود‌.
موضوعات نشست
در بخش نخست برنامه با عنوان حرف اول، دکتر محمدتقی میرترابی و هانیه الماسی درباره  فرازمینی‌ها، حیات آن‌ها، پیشرفت تکنولوژی، نحوه ارتباطات، باورهای مردم درباره آن‌ها، ساخته‌های دست بشر که به اشتباه گفته می‌شود به فرازمینی‌ها تعلق دارد و پدیده‌های طبیعی که با یوفوها اشتباه گرفته می‌شود با یکدیگر گفتگو خواهند کرد.
در بخش سخنرانی اصلی و علمی، دکتر لیلا صادقی حیات فرازمینی‌ها را از دیدگاه علمی بررسی خواهد کرد.
 محمدجواد ترابی منجم آماتور و روزنامه‌نگار علم، با بررسی خورشیدگرفتگی درباره کسوف اخیر در آمریکا صحبت خواهد کرد. 
در قسمت اسطوره با عنوان "در جست‌و‌جوی پدر" دکتر هانیه کیایی روایت داستان اسطوره‌ای یونانی به نام هلیوس را اجرا می‌کند. هلیوس در اساطیر یونانی، ایزد و نماد خورشید است. او همچنین حامی و نگهبان سوگندها و موهبت بینایی به‌ شمار می‌رفت.
در قسمت پایانی این نشست، و در بخش "بدر تا بدر" وقایع نجومی قابل رصد از بدر کامل ماه در اردیبهشت تا بدر کامل ماه در خرداد توسط ساناز خان‌احمدی بررسی می‌شود.

این برنامه عمومی جمعه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۶ تا ۱۸ در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد، پارک آب و آتش، آسمان‌نمای گنبدمینا برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری میز خدمت گمرک برای شرکت‌های دانش‌بنیان
  • همایش ملی سکونتگاه‌های انسانی ایران برگزار شد
  • موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر
  • عرضه توانمندی‌های صادراتی ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • ۷۰۰ غول دانش بنیان در قلب ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • نمایش توانمندی‌های صادراتی نخبگان کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • نقش‌آفرینی مراکز نوآوری در حفظ قانون جهش دانش‌بنیان
  • ضرورت حمایت از هم‌افزایی مراکز نوآوری برای ایجاد «مراکز هم‌آفرینی»
  • ماهگرد ششم تهران
  • نمایشگاه دستاوردهای وقف؛ روایتی از نشانه های رشد اقتصاد دانش بنیان در ایران