Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-27@23:37:50 GMT

پشت‌پرده صادرات میلیاردی توسط ۷۰ فرد «بی بضاعت»!

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۶۲۴۲۴

پشت‌پرده صادرات میلیاردی توسط ۷۰ فرد «بی بضاعت»!

به گزارش خرداد به نقل از ایبِنا، اقتصاد ایران در ماه‌های اخیر از یکسو با فشار حداکثری دولت آمریکا و از سوی دیگر با تبعات شیوع گسترده ویروس کرونا بر چرخه اقتصاد و معیشت مردم، دست و پنجه نرم می‌کند. روندی که با کاهش فروش نفت، چشم‌اندازی منفی پیش روی سیاست‌گذاران ارزی برای ارزآوری ترسیم کرد.
اما در این شرایط و تغییر در سکان راهبری بانک مرکزی، توجه و نگاه سیاست گذار به سمت تقویت صادرات غیرنفتی و لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی، تغییر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استراتژی‌ای که به گواه بسیاری از فعالان اقتصادی، می‌تواند در جنگ اقتصادی، گره مشکلات ارزی و رفع نیازهای اساسی معیشت مردم را باز کند.
در این راستا، همواره شاهد تاکید مقام ناظر در بانک مرکزی مبنی بر تسریع در بازگشت دلارهای صادراتی به کشور بودیم. اما در این مسیر، همواره موانع زیادی سد راه برنامه‌های این بانک بوده است. به گونه‌ای که اخیرا عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در نشستی با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران ضمن اشاره به اهمیت و ضرورت بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور اظهار داشت: کاهش درآمدهای ارزی کشور از دلایل اصلی نوسانات نرخ ارز است.
همتی در ادامه سخنان خود به گوشه ای از موانع بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصادی اشاره کرد و افزود: "در دو سال گذشته پرونده ۲۵۰ نفر به قوه قضاییه ارجاع شده است، این افراد با حدود هفت میلیارد دلار بدهی حتی یک دلار ارز حاصل از صادرات را به کشور بازنگردانده‌اند و از تولیدکنندگان نیز محسوب نمی‌شوند. ۷۰ نفر از افراد بازداشتی بر اساس آخرین اعلام وزارت اطلاعات کارتن خواب و از اقشار ضعیف و روستایی بودند که با کارت یک بار مصرف صادرات انجام داده‌اند. "
این اظهارات برای بسیاری از مردم این سوال را مطرح کرده است که با چه سازوکاری ۷۰ کارت بازرگانی یک بار مصرف به نام اقشار ضعیف و بعضا روستایی صادر شده ولی شیرینی ارزهای صادراتی به کام افراد سودجو و فرصت طلب شده است؟
سید حمید حسینی؛ عضو هیات رییسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق و از فعالان با تجربه و موفق در بخش خصوصی در پاسخ به این ابهامات و سوالات به خبرنگار ایبِنا گفت: برای ریشه یابی از چرایی این اتفاق تلخ در اقتصاد کشور بایستی به گذشته بازگشت. متاسفانه در سال های اخیر، پاشنه آشیل اتاق های بازرگانی این است که موقع انتخابات اتاق که می‌شود هیات رئیسه اتاق‌ها برای اینکه بتوانند جایگاه خود را تحکیم بکنند، یک سری از کارت‌های قدیمی را بدون ضابطه و بدون داشتن معیار و بدون داشتن مدارک لازم تمدید می‌کنند و از اینکار استفاده تبلیغاتی برای انتخابات اتاق بازرگانی می‌کنند.
حسینی یادآور شد: ما دیدیم که در انتخابات اخیر اتاق بازرگانی نیز این تخلفات در زمینه صدور کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف در برخی از اتاق‌های استانی وجود داشت. جالب تر آنکه این انتخابات، یکی از پرمساله‌ترین انتخابات اتاق بود، به گونه‌ای که بعد از اینکه اعتراض‌ها به نبود اسناد و مدارک معتبر برای کارت‌های بازرگانی صادر شده، زیاد شد، دیدیم که کل سامانه اتاق ایران از بین رفت؛ گفته شد که این سامانه هک و دچار مشکل شده و دیتابیس اتاق بازرگانی ایران که شامل همه اطلاعات و سابقه اعضا و شرکت‌ها و دارندگان کارت‌های بازرگانی بود، همه آنها از بین رفت؛ حتی گفته شد که هیچ بک آپی هم نداشتند!! در نتیجه با از بین رفتن اطلاعات این سامانه، امکان رسیدگی و پیگیری تخلفات نیز دیگر وجود نداشت.
همان موقع برای عده‌ای مشخص بود که در این جریان تخلفاتی صورت گرفته و بعدا به اقتصاد کشور آسیب خواهد زد. پیش‌بینی‌ای که متاسفانه درست از آب در آمده و نمونه آن ۷۰ کارت بازرگانی به نام کارتن خواب‌هایی است که یک دلار هم امکان بازگشت ارز ندارند.
وی در ادامه افزود: الان مشخص شده که صاحبان بخشی از این ۲۵۰ کارت بازرگانی، کارتن خواب بوده‌اند، اما بقیه چه کسانی هستند؟ بقیه هم از این مدل کارت‌های بازرگانی هستند. در فضای مجازی دیده می‌شد که می‌گفتند دلاری ۱۰۰ تومان بدهید برایتان صادرات انجام بدیم؛ خب این معنایش چیست؟
همان موقع من گفتم که ۶ تا ۷ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور برنمی‌گردد. در حالی که همواره ارز پتروشیمی ها، فولادی و نفتی ها به چرخه اقتصاد برمی گردد، چون بورسی هستند و حساب و کتاب دارند و نمی توانند کالای خود را به نام شخص دیگری صادر کنند.
حسینی در خصوص روند صدور کارت‌های یک بار مصرفی که منجر به لطمه به اقتصاد کشور شده است اظهار داشت: عده‌ای در اتاق های بازرگانی استانی هستند که بدون حساب و کتاب کار انجام می‌دهند و کارت بازرگانی صادر می کنند. حتی امسال به خاطر بحث کرونا گفتند مراجعه به خیلی از سازمان‌ها لازم نیست و تاکید شد برای دریافت کارت بازرگانی نیز ماده ۱۸۶ لازم نیست. یعنی تسویه حساب مالیاتی و تامین اجتماعی برای تمدید و صدور کارت نیاز نیست. در نتیجه عده‌ای سودجو و متخلف از این فرصت سوءاستفاده کردند و در بعضی از اتاق‌های استان‌ها، کارت‌ها را تمدید کردند. برخی حتی دوتا دوتا کارت گرفتند، هم کارت حقیقی گرفتند هم کارت حقوقی.
مطمئن باشید سال آینده، خبر فساد این کارت‌ها به گوش می رسد و دوباره گفته می‌شود که فلان مقدار ارز صادراتی به دلیل کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف به چرخه اقتصادی بازنگشته است.
این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: چرا الان رسیدگی نمی کنند؟ چرا با افرادی که در این دوران کرونایی کارت بازرگانی را بدون مدارک لازم و ضابطه گرفتند و در حقیقت از موقعیت کرونایی سواستفاده کردند، برخورد نمی‌شود؟ متاسفانه برخی از مسئولان فکر می‌کنند الان لطمعه‌ای که از این ناحیه به چرخه ارزی اقتصاد کشور وارد شده، دیگر تکرار نمی‌شود، ولی سال دیگر باز دوباره خبرهایی از عدم بازگشت ارزی صادرات کارت‌های یک بار مصرف به گوش خواهد رسید. چرا؟ چون روال صدور این مدل کارت ها در اتاق‌های استانی ادامه دارد و ضرورت دارد که اتاق بازرگانی و نهادهای نظارتی به طور جدی، ورود، بررسی و برخورد کند.
وی در ادامه یادآور شد که روند تخلف صدور کارت‌های یک بار مصرف به گونه‌ای که است که پنجاه درصد از سازوکار صدور در اتاق‌های بازرگانی است و پنجاه درصد دیگر با سازمان صمت استانی است. به عبارت دیگر ۵۰ درصد امضا با اتاق است و ۵۰ درصد هم با سازمان صمت استانی است.
باید مشخص شود که در روند صدور این نوع کارت ها، سهل‌انگاری وجود داشته یا مسائل انتخاباتی دخیل بوده!؟ وی در پایان با انتقاد از عدم رسیدگی و بررسی به موقع به این نوع فسادها، اظهار داشت: با وجود زیرساخت های آی تی و دولت الکترونیک که درست کرده‌ایم، چرا باید الان در سال ۹۹ بفهمیم که در سال ۹۷ چه اتفاقی افتاده است!؟ برچسب ها: صادرات ، اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق

منبع: خرداد

کلیدواژه: صادرات اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق کارت های بازرگانی بازرگانی ایران چرخه اقتصاد کارت بازرگانی یک بار مصرف اتاق بازرگانی اقتصاد کشور بازگشت ارز صدور کارت کارت ها اتاق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۲۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/سرمایه ۴۳۵ هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی اس آمار سپرده‌های بانکی مردم اصفهان در بانک‌ها را بیش از ۴۳۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: که با در نظر گرفتن سرمایه‌هایی مانند زمین، طلا و دلار میزان سرمایه‌های حبس شده به رقمی بسیار بیشتر از بودجه حدود ۵ هزار همتی کشور می‌رسد که برای توسعه قابل استفاده است.

مصطفی خضری معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان پیش از ظهر امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در آئین معارفه مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان اصفهان اظهار کرد: به این نشست مهم باید خاص‌تر نگاه کرد زیرا تکریم و معارفه ابعاد و آثار مهمی دارد، نخست تشکر و تقدیر از مدیری که مدتی تصدی مسئولیتی را برعهده داشته و خدماتی را ارائه کرده است همچنین معرفی مدیر جدیدی که در سنگر جدید اراده خدمت دارد.

وی بر این اساس برگزاری آئین تکریم و معارفه را مبتنی بر اخلاق ایرانی اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: از دیگر ابعاد این مراسم هشدار به همه ما است که فرصت‌ها زود می‌گذرد و باید جوابگوی اقدامات خود باشیم، خدمت در نظام جمهوری اسلامی که با این همه مجاهدت سر کار آمده، بسیار دشوار است و امروز نیز همه جبهه کفر در پی شکست آن هستند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان عملیات اخیر و غرورآفرین وعده صادق را دستاورد جدی گرفتن کار از سوی افرادی دانست که معادلات جهانی را به هم زد و ایران را در چشم دوست و دشمن عزیز کرد و گفت: در اوج تحریم و کارشکنی مطلق توانستیم کاری کنیم که با همه تجهیزاتشان نتوانستند در برابر آن مقاومت کنند، امروز در حوزه اقتصادی فرهنگی اجتماعی نیز باید اینگونه کار کنیم بنابراین یکی از درس‌های این جلسه آن است که در هر وظیفه‌ای که بر عهده داریم، کار را جدی بگیریم، گاهی در مقام نقد گاهی خوب کار می‌کنیم اما در مسیولیت‌ها جدیت لازم را نداریم.

خضری با اشاره به نقش جدی اقتصاد و دارایی در سیاست‌گذاری‌های دولت ادامه داد: این نهاد یکی از ارکان تصمیم‌گیر در حوزه بانک‌ها، بیمه‌ها، خصوصی‌سازی و اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ به شمار می‌آید همچنین مولدسازی از موارد مغفولی بود که جدی گرفته شد البته نقدهایی از باب سیاست گذاری به آن وارد است.

وی یکی از وظایف مهم اقتصاد و دارایی را نظارت مالی عنوان کرد و یادآور شد: در استان‌ها این وظیفه پررنگ‌تر از بخش اول است و ادارات امور اقتصاد و دارایی در حوزه نظارت‌های مالی در کنار نظارت‌های بیرونی به عنوان چشمان آئین دولت مشغول نظارت بر هزینه‌کردها هستند و با وجود همه محدودیت‌ها، شاهد تلاش شبانه‌روزی و دلسوزانه هستیم‌.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان یکی از نقدهای استانی را بر نظام بودجه‌ریزی کشور وارد دانست و گفت: این موضوع را به عنوان پیام اصفهان با وزیر مطرح کنید که عدالت در نظام بودجه‌ریزی وجود ندارد همچنین نقش استان‌ها و دستگاه‌ها در اقتصاد کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و در توزیع بودجه استانی نیز عدالت وجود ندارد.

خضری خاطر نشان کرد: یک کارمند در استان اصفهان حداقل ۲۰ میلیون تومان کمتر از کارمند مشابه در همان دستگاه دریافت می‌کند و در تمام دستگاه‌های استان اصفهان این تفاوت بین دستگاهی درباره حقوق و مزایای زیرمجموعه وزارتخانه‌ها در استان‌های مختلف دیده می‌شود که قابل تحمل نیست و بی‌انگیزگی کارکنان را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: درست است که باید محرومیت‌ها نیز مدنظر قرار گیرد اما آنچه مغفول واقع شده توجه به نقش استان‌ها در اقتصاد کشور است، اصفهان پس از تهران در رتبه دوم تأمین درآمدهای مالیاتی قرار دارد اما در توزیع اعتبارات از رتبه هفتم برخوردار است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان سهم راه‌های استان و در کشور را ۷ درصد برشمرد و گفت: این مشکل را بخاطر ادامه نقش ملی اصفهان در اقتصاد کشور در وزارتخانه مطرح کنید، پیشنهاد دیگر ما به مدیران ارشد برای افزایش کارآمدی نظام حکمرانی و رضایتمندی مردم با همین بودجه، امکانات و سازوکارهای کنونی تمرکززدایی و اعطای اختیارات به استان‌ها است.

خضری با استناد به آمار بانک مرکزی اعلام کرد: آمار سپرده‌های بانکی مردم اصفهان در بانک‌ها در دی‌ماه سال گذشته بیش از ۴۳۵ هزار میلیارد تومان بود که با در نظر گرفتن سرمایه‌هایی مانند زمین، طلا و دلار میزان سرمایه‌های حبس شده به رقمی بسیار بیشتر از بودجه حدود ۵ هزار همتی کشور می‌رسد که برای توسعه، اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام و حتی اجرای ایده‌های جدید قابل استفاده خواهد بود.

وی با اشاره به مشکلات مالی بخش گردشگری و بازسازی خانه‌های تاریخی گفت: با استفاده از ۱۰ درصد سرمایه بی‌استفاده استان در صورت اجرای روش‌های جدید تأمین مالی ۴۰ هزار میلیارد تومان به دنبال دارد به همین دلیل از وزارت اقتصاد درخواست داریم که پیشتاز رفع آفت تمرکز در تهران باشد تا شاهد افزایش کارآمدی باشیم.

کد خبر 747809

دیگر خبرها

  • سومین جشنواره چند رسانه‌ای گردشگری کشور به میزبانی کرمان برگزار می‌شود
  • تعطیلی پنج‌شنبه‌ یا شنبه؛ کدام یک برای تحقق «شعار سال» سودمند است؟
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • حضور بیش از ۳۳ کشور آسیایی در اجلاس آسیا(ACD) به میزبانی اصفهان
  • کارآفرینان با مشارکت اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه سازی کنند
  • موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه
  • طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟
  • پیامد‌های تعطیل شدن روز پنجشنبه از دید نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران
  • وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/ سرمایه ۴۳۵ هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان
  • وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/سرمایه ۴۳۵ هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان