Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: انجام تهاتر کالا نیاز مستقیم به دلار و انتقال آن به بانک‌ها یعنی معاملاتی که نیاز به چرخش دلار دارد را کمتر خواهد کرد و در تامین بخشی از نیازهای اساسی کمک می‌کند.

روبرت بگلریان عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی  در رابطه با این مسئله که تهاتر کالا تا چه اندازه فشارهای تحریم را کمرنگ می‌کند؟ گفت: با توجه به اظهارنظر آقای همتی چنین مستفاد می‌شود که یک طرف این تهاتر، کالاها نفتی است و طرف دیگر کالاهایی خواهد بود که بنا بر نیاز کشور صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هر صورت بار اصلی آن بر روی وزارت نفت می‌افتد و تکلیف از یک طرف مشخص است.

وی درادامه اضافه کرد: معنای جمله بالا این است که از حیث نحوه محاسبات و ارزش‌گذاری کالاها قضیه روشن است و این خود کمک کننده محسوب می‌شود، اما در راستای این مسئله چنانچه تعدادی از کشورها راضی به انجام این کار شوند که این اتفاق هم روی خواهد داد، نیاز مستقیم به دلار و انتقال آن به بانک‌ها یعنی معاملاتی که نیاز به چرخش دلار دارد، کمتر خواهد شد و در تامین بخشی از نیازهای اساسی خود به خصوص در حوزه کالاهای واسطه‌ایی که می‌توانند در راستای تولید به کار گرفته شوند، کمک می‌کند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص کالاهای مورد نظر اظهار داشت: نوع کالاها بستگی به کشورهایی دارد که در صدد معامله با آنها برآمده‌ایم. به این معنا باید دید آنها توانایی عرضه چه کالاهایی را در شرایط موجود خواهند داشت؟

بگلریان در ادامه بیان کرد: مسئله مورد اشاره بستگی به نوع دیپلماسی، ارتباط با دیگر کشورها و حجم کالا دارد. دولت باید واردات کالا را اولویت‌بندی کند، اما از آنجا که بحث جهش تولید هم مطرح است، به نظر می‌رسد کالاهای واسطه‌ایی وارد شود. به این معنا کالاهایی مورد توجه قرار گیرد تا تولیدکنندگان هم برای اشتغال، سرمایه‌گذاری و گردش چرخ تولید بتوانند آن را مورد استفاده قرار دهند.

وی در اینباره یادآور شد: نکته مهم در رابطه با واردات کالاهای اساسی این است که امید می‌رود تا در این خصوص رانت به وجود نیاید. درست است که به عنوان تهاتر از آن نام برده می‌شود، ولی این احتمال وجود دارد که در ثبت حسابداری، نقل و انتقال و تعیین بازرگانان دخیل مشکلاتی پیش آید که در نتیجه آنها شاید منافع مردم، جامعه و کشور کمتر دیده شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در همین رابطه تاکید کرد: کشورهایی که با ایران می‌توانند تهاتر کالا انجام دهند، تنوع کالایی آنها بسیار بالا است، از مصرفی تا سرمایه‌ای تولید می‌کنند. باید سیاست‌ها درست جهت‌گیری شود که در این زمینه نیاز است تا دیپلماسی، ارتباطات و امکاناتی که در آن کشورها داریم به درستی مورد استفاده قرار گیرد. از سوی دیگر باید کالاهای اساسی مدنظر قرار گیرد که تهیه آنها به دلار نیاز دارد.

 

 ایبِنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: عضو کمیسیون انرژی مجلس تهاتر کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۲۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۱۴۷ هزار تن انواع کالا از گمرکات مازندران

امیرجمشیدی ناظر گمرکات مازندران با اشاره به صادرات بیش از ۷۰ قلم کالا نظیر فرآورده‌های لبنی، بستنی، سیمان، مصنوعات معدنی، چوب واشیا چوبی و...، گفت فروردین ماه امسال ۱۴۷ هزار و ۴۱۷ تن کالا به ارزش ۲۳ میلیون و ۷۰۵ هزار دلار از طریق گمرکات مازندران (نوشهر، امیرآباد، ساری، فریدونکنارو آمل) به نقاط مختلف دنیا صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۷۰ درصد و از نظر ارزشی ۹ درصد رشدرا نشان می‌دهد.

او افزود: طی فروردین ماه سال ۱۴۰۳، ۵۸۲ هزار و ۶۴۶ تن کالا به ارزش ۱۷۹ میلیون و ۳۲۹ هزار دلار بین گمرکات مازندران و شرکای تجاری آن مبادله شد.

جمشیدی در مورد مهمترین مقاصد صادراتی گمرکات مازندران، گفت: عراق با واردات ۷ هزار تن کالا به ارزش ۸ میلیون و ۵۳۶ هزار دلار اولین مقصد صادرات کالا‌های مازندران، روسیه با ۱۰۸ هزار تن به ارزش ۶ میلیون و ۴۱۶ هزاردلار، ترکمنستان با ۷ هزار تن به ارزش یک میلیون و ۲۳۰ هزار دلار، قزاقستان با ۱۴ هزارتن به ارزش یک میلیون و ۱۷۸ هزاردلار و ازبکستان با یک هزار تن به ارزش ۹۸۹ هزار دلار پنج کشوری بودند که در مجموع بیش از ۱۳۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۸ میلیون دلار از گمرکات مازندران وارد کردند. صادرات به کشور‌های فوق ۹۴ درصد وزن و ۷۷ درصد ارزش کل صادرات گمرکات مازندران را به خود اختصاص داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم
  • نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند
  • وزیر کشاورزی: کالاهای مورد نیاز مردم تأمین شده است
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • دولت چقدر ارز ۲۸۵۰۰ تومانی پرداخت کرد؟
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد
  • صادرات بیش از ۱۴۷ هزار تن کالا از گمرکات مازندران
  • ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • صادرات ۱۴۷ هزار تن انواع کالا از گمرکات مازندران