Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از موضوعاتی که به دلیل شیوع ویروس کرونا در بخش صنعت اهمیت یافته، تولید ملت بلون است که به عنوان ماده اولیه تولید ماسک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این محصول از صنایع میان‌دستی در صنعت نساجی محسوب می‌شود که از یک لایه الیاف کوتاه، با قرارگیری به‌صورت جهت‌دار یا تصادفی، تشکیل شده و با توجه به نحوه قرارگیری و اتصال الیاف، مهمترین خاصیت این محصول، فیلتر کردن ذرات (فیلتراسیون) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرانول پلی‌پروپیلن (شماره تعرفه ۳۹۰۲۱۰۳۰) که ماده وارداتی بوده و در داخل تولید نمی‌شود به عنوان ماده اصلی برای تولید ملت‌بلون استفاده می‌شود که طبق آمار طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ به میزان ۳۹۵۰ تن به ارزش ۱۶ میلیون دلار واردات داشته‌ایم. (در سال ۹۸ واردات نداشته است).

همچنین در مقابل طی سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ به میزان ۶۷۰ تن به ارزش ۲ میلیون و ۷۰ هزار دلار ملت بلون صادر شده است.

البته باید توجه داشت که منسوج ملت‌بلون تعرفه گمرکی مجزا ندارد و با توجه به وزن کالا، می‌تواند در ردیف تعرفه ۵۶۰۳۱۱۹۰ قرار گیرد اما تحت تعرفه‌های دیگر نیز اظهار می‌شود. لذا امکان تعیین دقیق میزان واردات و صادرات آن میسر نیست.

برآورد عمده نیاز سالانه به ملت‌بلون در بخش ماسک حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تن است، اما با توجه به اینکه از این محصول در بخش بهداشتی نیز استفاده می‌شود باید اشاره شود که در این بخش (پوشک و پد) حدود ۱۶۰۰۰ تن به ملت‌بلون نیاز است و در مجموع نیاز سالانه کشور به ملت‌بلون معادل ۱۸۲۰۰ تن برآورد می‌شود.

با توجه به اهمیت موضوع و نیاز مبرم به ملت‌بلون به دلیل شیوع کرونا، بررسی‌های خبرنگار مهر نشان می‌دهد که تولید داخلی محصول سالانه حدود ۲ هزار تن است از این رو برآورد کمبود تولید داخلی به حدود ۱۶ هزار و ۲۰۰ تن می‌رسد.

۳۵ طرح نیمه تمام تولید ملت بلون

بنابراین به دلیل نیاز مبرم به این محصول و لزوم جلوگیری از ارزبری، پی‌گیری‌های خبرنگار مهر نشان می‌دهد که طرح‌های در دست اجرا ۸ طرح با ظرفیت سالانه حدود ۱۴ هزار تن است که پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد دارند و مشغول فعالیت هستند اما زیر ظرفیت تولید می کنند و مجموع تولید آنها حدود ۲ هزار تن است.

پیگیری های خبرنگار مهر از وزارت صمت در مورد علت عدم پیشرفت این ۸ طرح از آن حکایت داشت که عمده این طرح ها با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند؛ در واقع فرد با آورده خودش توانسته طرح را تا ۵۰ الی ۶۰ درصد جلو ببرد و حال برای تکمیل طرح باید از طرف بانک تامین مالی شود و بانکها پای کار تولید بیایند، اما هنوز این اتفاق به صورت کامل نیفتاده است.

از سویی دیگر نیز طرحی وجود دارد که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما به دلیل نبود پول و افزایش قیمت ها، کار خوابیده است؛ در حقیقت فرد یک برآورده اولیه ۵۰ میلیارد تومانی برای راه اندازی طرح آورده اما به دلیل کمبود پول و افزایش قیمت ها قادر به فعالیت کامل نیست.

همچنین ۲۷ طرح جدید با ظرفیت حدود ۵۵ هزار تن با پیشرفت فیزیکی صفر درصد نیز وجود دارد که عمدتاً در سال ۱۳۹۹ مجوز تاسیس دریافت کرده‌اند.

پیگیری های خبرنگار مهر در مورد علت صفر بودن پیشرفت فیزیکی این طرح های جدید نیز حاکی از آن است که یک طرح از زمان دریافت جواز تا راه اندازی به حدود سه تا چهار سال و یا بیشتر
زمان نیاز دارد؛ خصوصاً برخی از محصولات که تکنولوژی خاصی هم می خواهد و باید دستگاه و ماشین آلات داشته شود، اما گاهی مشکلات ارزی پیش می آید و فرد قادر به واردات نیست. در واقع سرمایه گذار بسته به توان مالی پروژه را جلو می برد و مابقی بسته به حمایت بانک ها و … دارد.

به گزارش مهر، آنطور که متولیان امور اعلام کرده‌اند درصورت تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام امکان رفع نیاز کشور به این محصول وجود خواهد داشت و در این بخش جلوی ارزبری آن‌هم در شرایط کنونی اقتصاد، گرفته خواهد شد.

کد خبر 5054292 سمیه رسولی

منبع: مهر

کلیدواژه: ماسک طبی صنایع نساجی وزارت صنعت معدن و تجارت خودکفایی سرمایه در گردش قیمت دلار بانک مرکزی ایران ویروس کرونا وزارت صنعت معدن و تجارت قیمت نفت وزارت جهاد کشاورزی شاخص کل بورس بازار سهام فولاد بازار سرمایه تولید نفت قیمت یورو اقتصاد چین بورس تهران خبرنگار مهر پیشرفت فیزیکی ملت بلون هزار تن طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۲۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چقدر وام بدون ضامن پرداخت شد ؟

به گزارش پارس نیوز ، سیداحسان خاندوزی در آیین رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تامین (سپامی) اظهار کرد: برجسته کردن ابزارهایی مثل برات الکترونیک و رساندن این پیام مهم است؛ زیرا فعالان اقتصادی باید بدانند که مسیرهای جدیدی در این زمینه ایجاد شده است.

وی افزود: با محدودیت هایی که در کنترل ترازنامه بانک ها وجود دارد چاره ای نیست جز اینکه ما بتوانیم مسیرهای جایگزین را برای زنجیره تامین مالی بگشاییم. در غیر این صورت تولید هم در این تنگنای پولی دچار انقباض خواهد شد که با شرایط سال های اخیر در تعارض است.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: عده ای گمان می کردند رشد اقتصادی سال ۱۴۰۰ به دلیل آنکه قبل از آن با کرونا مواجه بودیم است اما سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز این رشد ادامه پیدا کرد. ابزارهایی مثل برات الکترونیک در این مسیر باید وزن بیشتری داشته باشند. مسیرهای جدید نیازمند هماهنگی های جدیدی هم هستند. اگر کمک مجموعه شبکه بانکی، همکاری قوه قضاییه و بانک مرکزی نبود حتما امروز رونمایی از این ابزار رخ نمی داد. در توسعه این ابزارها نیز نیازمند این اقدامات هماهنگ هستیم.

خاندوزی با بیان اینکه امسال به عنوان اولین سال برنامه هفتم توسعه باید سهم تامین مالی بخش های مختلف مشخص شود گفت: طرح «تامین مالی تولید و زیرساخت» که اخیرا در مجلس در حال تصویب و ابلاغ است می‌تواند در زمینه این دست ابزارها و نهادها نقش هماهنگ کننده بیشتری را ایفا کند.

وی تصریح کرد: باید فعالان اقتصادی بتوانند از این ابزارها استفاده کنند. در این زمینه به کمک رسانه‌ها نیاز داریم تا به روش های جدید تامین مالی دسترسی پیدا کنیم. البته ابزارها تاثیر بلندمدت خود را نیز دارند و اثر خود را بر متغیرهای اصلی بانکی و پولی کشور ایجاد می‌کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه امروزه ضمانت در ایران وزن چندانی نسبت به کشورهای توسعه یافته ندارد، گفت: این نشان می دهد ما در این موضوع مجال و فرصت زیادی برای افزایش ابزارها داریم. دوستان بانک مرکزی هم کمک کنند تا هریک از بانک ها هدف گذاری کنند که چقدر از تامین مالی آنها امسال از طریق ابزارهای جدید باشد. هرقدر بانک ها از ابزارهای جایگزین استفاده کنند مشمول مشوق های بییشتری شوند.

خاندوزی بیان کرد: تلاش ما در سال گذشته این بود که بخشی از عقب ماندگی های نظام تامین مالی را جبران کنیم که دسترسی به این هدف نیز نیازمند تلاش جمعی است. سرمایه بانکهای تحت مدیریت دولت از ۴۷ هزار میلیارد تومان به ۹۸ هزار میلیارد تومان به ۱۴۰۱ رسیده بود. سال گذشته به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رسید. طی دولت سیزدهم در مجموع بیش از ۲۷۵ هزار میلیارد تومان سرمایه بانکهای تحت مدیریت دولت افزایش داشته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: از سال ۱۴۰۰ تا پایان سال گذشته ۱۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات بدون خرد بدون ضامن توسط بانک ها پرداخت شده است.

در این نشست همچنین رحمت‌الله اکرمی ـ رییس خزانه داری کل کشور - گفت: در تامین سرمایه در گردش در تخصیص اوراق و سرمایه‌ها سعی کرده‌ایم که درست عمل کنیم تا شاهد رشد و ثبات اقتصادی باشیم. در بحث برات الکترونیکی، توجه به مدیریت ریسک بسیار حائز اهمیت است و دائما مورد رصد قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: از طریق برات الکترونیکی سعی کردیم که نقش واسطه ها را کمرنگ کنیم و حلقه های ریسک را از بین ببریم. وقتی خزانه داری برات توزیع می شود به معنای آن است که هیچ ریسکی وجود ندارد.

در ادامه نیز علی روحانی ـ معاون وزیر اقتصاد - اظهار کرد: یکی از ابزارهای مورد استفاده در برات الکترونیک، ابزار گام است که سال گذشته توسعه جدی پیدا کرد و امیدواریم سال جاری اقبال بیشتری درخصوص این ابزارهای جدید داشته باشیم.

وی افزود: این ابزارها هم کارکرد و هدایت اعتبار را تسهیل می‌کند و هم به کنترل نقدینگی و کاهش رشد نقدینگی می‌انجامد.

منبع : ایسنا

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • ۵۵۵ میلیارد ریال در صنعت برق میامی سرمایه‌گذاری شد
  • سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی در حوزه تامین برق تهران
  • نمایش دستاوردهای خودکفایی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سنندج
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • رهاسازی حق آبه کشاورزان سلماس از سد اول خرداد
  • شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک سرمایه ۶ میلیارد دلاری جذب می‌کند؟
  • چقدر وام بدون ضامن پرداخت شد ؟
  • تداوم همکاری رم با سردار آزمون در گروی کسب‌ سهمیه لیگ قهرمانان اروپا
  • ربات انسان‌نمای تسلا تا سال دیگر به بازار می‌آید