Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو،  نیلوفر شریف محقق ایرانی موسسه فناوری فدرال لوزان ( EPFL) که در حال سپری کردن دوره دکتری خود است درمورد این فناوری گفت: وقتی حسگر داشته باشیم، می‌توانیم محصولات غذایی را در زمان واقعی کنترل کنیم.

وی افزود: هر ساله حدود ۱.۳ میلیارد تن مواد غذایی در جهان به هدر می‌رود، ممکن است بتوان با استفاده از فناوری‌ نانو راهکاری برای مقابله با خرابی محصولات غذایی ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این محقق  در آزمایشگاه فناوری ‌نانو در EPFL در حال ساخت حسگرهایی از جنس نانولوله‌های کربنی است که امیدوار است برای تشخیص علائم تخریب و فساد مواد غذایی مفید باشد.

شریف توضیح داد: این حسگرهای بسیار کوچک در بسته‌بندی مواد غذایی قرار داده می‌شود که هنگام فاسد شدن غذا هشدار می‌دهد. این فناوری داده‌هایی ایجاد می‌کند و این داده‌ها، توسط دستگاهی تفسیر شده و به‌صورت گزارشی به مصرف کننده داده می‌شوند تا درباره وضعیت آن ماده غذایی اطلاعات مفیدی در دست داشته باشد.

وی با بیان این که یکی از راه‌های نظارت بر مواد غذایی، بررسی pH آنها است که می‌تواند تجزیه ماده غذایی را نشان دهد، افزود: وقتی ماده غذایی فاقد هر گونه فعالیت میکرواورگانیسمی باشد، ممکن است pH آن در حد خنثی باشد.

وی ادامه داد: اما وقتی میکرواورگانیسم‌ها فعال شوند pH تغییر کرده و این حسگر می‌تواند با پایش اسیدیته محیط از وضعیت فعالیت میکرواورگانیسم‌ها اطلاعاتی ارائه کند، اگر pH به حد ناامن برسد، حسگر روی برچسب به مسئولان فروشگاه یا مصرف‌کننده هشدار می‌دهد که غذا برای خوردن ایمن نیست.

پروژه این محقق بخشی از یک پیشگامی حوزه صنعت مواد غذایی است که هدف آن، گسترش تحقیقات و آموزش در زمینه غذا است.

وی در حال راه‌اندازی آزمایشگاهی به‌منظور انجام بخش اول پروژه سه مرحله‌ای خود است. او قرار است حسگرها را با گازهای مختلف آزمایش کند سپس این حسگرها با بسته‌بندی‌ها ادغام شده و در نهایت روی مواد غذایی واقعی آزمایش انجام شود.

در یکی دیگر از پروژه‌های انجام شده در سوئیس در بخش مواد غذایی، از فناوری ‌نانو در بسته‌بندی‌های هوشمند استفاده شده‌ است.

برچسب‌ها محققان ایرانی توسعه صنعت غذایی فناوری نانو تغذیه سالم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محققان ایرانی توسعه صنعت غذایی فناوری نانو تغذیه سالم محققان ایرانی توسعه صنعت غذایی فناوری نانو تغذیه سالم اخبار کنکور مواد غذایی بسته بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۶۴۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امحای هزار و ۵۳۹ کیلوگرم مواد غذایی تاریخ گذشته در هشترود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی فرجی گفت: هزار و ۵۳۹ کیلوگرم انواع مواد غذایی، نوشیدنی، بهداشتی، آرایشی، شوینده غیربهداشتی و تاریخ گذشته که از ۱۳۰۶ مورد بازرسی در ایام نوروز توسط واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان هشترود ضبط شده بود امحا شد.

وی گفت: در این بازه زمانی ۱۵ مورد به امور قضایی ارسال شد و ۲ واحد هم پلمب شد.

دیگر خبرها

  • امحای هزار و ۵۳۹ کیلوگرم مواد غذایی تاریخ گذشته در هشترود
  • نودل برای کودکان؛ ممنوع!
  • فرآیند تولید و بسته بندی میلیون‌ها همبرگر مرغ در کارخانه (فیلم)
  • تولید آرد بدون گلوتن توسط پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی
  • معدوم سازی ۲۸ تن مواد غذایی فاسد در کبودراهنگ
  • واحد تولید و بسته بندی غیر استاندارد زعفران در مرکزی محکوم شد
  • واحد تولید و بسته بندی زعفران غیر استاندارد در مرکزی محکوم شد
  • ۲۱۱ هزار کیلوگرم مواد غذایی فاسد در البرز معدوم شد
  • اجرای بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده شش شهرستان سیستان وبلوچستان
  • انقلاب آمازون در حوزه بسته‌بندی به کمک هوش مصنوعی