Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-04@02:29:07 GMT

علت قداست سرداب مشهور سامرا

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۷۰۰۳۳

علت قداست سرداب مشهور سامرا

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره سرداب مشهور سامرا گفت: این سرداب، محل ولادت امام زمان (عج) است و قداست خاص خود را دارد، اما متن مُتقنی درباره آغاز غیبت آن حضرت از این سرداب نداریم.

به گزارش مشرق، آیت الله نجم الدین طبسی که دوشنبه شب در نشست «بررسی ادلّه ولادت حضرت بقیت الله الاعظم  (عج)» سخن می گفت با اشاره به نامه امام عسکری (ع) به احمد بن اسحاق قمی – که در کتاب «کمال الدین» مرحوم صدوق آمده است – اظهار کرد: حضرت در این نامه، خبر به دنیا آمدن فرزند خود را به اطلاع احمد بن اسحاق قمی رساندند و فرمودند این خبر را به تو می دهیم تا خداوند تو را به این ولادت شاد کند، همان گونه که پروردگار متعال، ما را نیز به این ولادت شاد و خوشحال کرد، اما خبر این ولادت  را از دگراندیشان پوشیده نگاه دار.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد درس خارج مهدویت حوزه های علمیه افزود: عداوت و انحراف دشمنان دین تا آن جا بوده که برخی مانند ابن تیمیه، اصل ولادت آن حضرت را انکار می کنند و برای تثبیت این شبهه، دروغی را به محمد بن جریر طبری به عنوان عالِم علم تاریخ نسبت می دهند.

وی اضافه کرد: البته مراجعه دقیق به تاریخ طبری هم نشان می دهد که ادعای این شبهه افکنان، بی پایه و اساس است.

آیت الله طبسی همچنین با بیان اینکه بحث سرداب مشهور سامرا محل زندگی دو امام معصوم (ع) و همچنین تولد حضرت صاحب الامر(عج) بوده است گفت: تعبیری که از این سرداب درباره آغاز غیبت امام زمان (عج) از آن مکان می شود، در متون شیعی نیامده، اما در عین حال آن مکان به عنوان محل ولادت امام عصر (عج)، قداست خودش را دارد.

وی تصریح کرد: ما برای اثبات ولادت امام زمان (عج) به متون مستند ارجاع می دهیم و بر اساس آن استدلال می کنیم، چراکه بر اساس این متون، برخی افراد حضرت را دیده و در این باره روایت های متعددی بیان کرده اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: بخش دیگری از استدلال، به رفتار خانواده نوزاد به دنیا آمده بر می گردد، همچنان که امام حسن عسکری (ع) نیز بر اساس متون مُتقن موجود و با وجود همه جاسوسی ها و محدودیت های آن دوران، از همه اهرم ها برای اطلاع رسانی ولادت فرزندشان استفاده کردند و این امر تا ۶ سال یعنی زمان شهادت امام یازدهم (ع) ادامه داشت.

آیت الله نجم الدین طبسی اضافه کرد: این اطلاع رسانی ها شامل نگارش نامه به برخی اصحاب در شهرهای مختلف و از جمله قم بوده که به یکی از آن روایات در ابتدای صحبت اشاره شد، همچنین بخش دیگری از این اطلاع رسانی شامل ارسال وجه نقد از سوی امام یازدهم (ع) برای برخی اصحاب و دستور برای عقیقه کردن از طرف فرزندشان بوده است.

وی با اشاره به روایتی دیگر در این موضوع گفت: نقل است که امام عسکری (ع) در روز سوم ولادت فرزندشان، ایشان را نزد اصحاب خاص خود آوردند و پس از معرفی فرمودند این نوزاد، صاحب شما پس از من است.

استاد درس خارج مهدویت حوزه های علمیه ادامه داد: روایت دیگر درباره حضور ۵۰ نفر از اصحاب در جلسه ای با حضور امام عسکری (ع) است که آنان از امام (ع) درباره جانشینشان سوال می کنند و حضرت، فرزند خویش را احضار و وی را به آنان معرفی می کنند.

وی تصریح کرد: بنابراین تردیدی نیست که روایات اشاره شده در این موضوع، ده ها روایت با سند صحیح و از طُرُق مختلف است که باید گفت به تواتر هم رسیده است.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قره باغ سامرا مشرق امام عسکری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امام یازدهم آیت الله طبسی سرداب سامرا امام ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۰۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) در یزد

دفتر آیت الله ناصری امام جمعه‌ یزد در پیامی شهادت امام صادق علیه السلام به ساحت مقدس حضرت ولیعصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و تمامی شیعیان و دلسوختگان آن حضرت تسلیت گفت.

به همین مناسبت مجلس ذکر فضائل و مصائب آن بزرگوار از سوی نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه یزد شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ساعت ۷ صبح در محل دفتر ایشان واقع در خیابان آیت الله کاشانی، روبروی بیمارستان مرحوم مجیبیان، کوچه آیت الله خاتمی برپا خواهد بود.

 از عموم مردم به ویژه خانواده‌های معظم شهدا و سلسله جلیله روحانیت و بسیجیان فداکار دعوت می‌شود تا در این مراسم شرکت فرمایند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) در یزد
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) در دفتر امام جمعه یزد
  • حب به اهل بیت(ع) موجب تقریب مذاهب است
  • گردهمایی عزاداران در حرم حضرت عبدالعظیم (ع)
  • گردهمایی عزاداران در حرم حضرت عبدالعظیم
  • حب به اهل بیت موجب تقریب است
  • وداع با پیکر ۲ شهید گمنام در حرم حضرت معصومه(س)
  • آمار مرگ‌ومیر زنجان در سال ۱۴۰۲ اعلام شد
  • معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند