Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@12:27:10 GMT

زنگ خطر موج سوم کرونا در خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۷۰۵۹۹

زنگ خطر موج سوم کرونا در خراسان رضوی

بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از دیروز (دوشنبه) محدودیت های بیشتری در ۴۳ شهرستان بحرانی از نظر کرونا در کشور اعمال شده است.
بر اساس گزارشهای رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان درگز در خراسان رضوی نیز در زمره شهرهای بحرانی و  با اعمال محدودیت های کرونایی در کشور معرفی شده است.
این در حالی است که به گفته متولیان حوزه سلامت خراسان رضوی، اکنون هفت شهر دیگر این استان شامل سبزوار، نیشابور، گناباد، تربت‌حیدریه، کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در وضعیت بحرانی از نظر شیوع کرونا قرار دارند و همچنان وضعیت قرمز از این نظر در کل استان خراسان رضوی حاکم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از سوی دیگر خطر همزمانی شیوع ویروس همه‌گیر کرونا با بیماری آنفلوآنزا همگام با شروع فصل پاییز بر نگرانی مسوولان بهداشتی و درمانی در این زمینه  افزوده است.
متولیان حوزه سلامت استفاده از ماسک و  رعایت پروتکل های بهداشتی را به منزله مسوولیت اجتماعی از سوی مردم در مقابل کادر بهداشت و درمان تلقی می کنند و بر رعایت آنها برای پیشگیری از گسترش بیشتر بیماری کرونا تاکید ویژه ای دارند.
رییس کارگروه اطلاع رسانی کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اگر مردم پروتکل های بهداشتی متناسب و مناسب با حرفه خود را رعایت کنند، بیماری کرونا قابل کنترل است.
دکتر حمیدرضا رحیمی افزود: در غیر این صورت موج بسیار شدید این بیماری در خراسان رضوی و  کشور را شاهد خواهیم بود.
این در حالی است که اکنون بیمارستانهای امام رضا (ع) و شریعتی در مشهد به طور اختصاصی به بیماران کرونایی خدمات می دهند و به گفته منابع آگاه ۹۰ درصد ظرفیت بستری بیمارستان شریعتی مشهد تکمیل شده است.  
در شرایط کنونی ۶ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی مستقر در استان خراسان رضوی که حدود ۶ و نیم میلیون جمعیت را در خود جای داده است، برای کنترل و مداوای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ تمهیدات و تدابیر ویژه اتخاذ کرده اند.
قریب به ۸۰ درصد از جمعیت خراسان رضوی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و بقیه توسط دانشکده و دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شوند.

۹۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خراسان رضوی بستری هستند

دبیر کارگروه مراقبت و درمان بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در موج سوم شیوع کرونا هر روزه شاهد افزایش تعداد مبتلایان سرپایی و بستری شده در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی هستیم.
دکتر علی اصغر انجیدنی افزود: در حال حاضر بیش از  ۹۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستانهای زیرپوشش دانشگاه علوم ‌پزشکی مشهد بستری هستند و تحت درمان قرار دارند.
وی ادامه داد: روزانه بیش از  ۲۰۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری می شوند و این تعداد جدا از تعداد مبتلایان سرپایی است.

دبیر کارگروه مراقبت و درمان بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تمهیدات لازم برای درمان این بیماران فراهم شده و در حال حاضر کمبود تخت و دارو و تجهیزات پزشکی برای درمان آنان نداریم اما با افزایش تعداد مبتلایان پاسخگویی به آنها دچار مشکل می شود.
وی افزود: مردم به محض مشاهده علائم مشکوک به کرونا به بیمارستانها مراجعه نکنند چرا که با این اقدام، سلامت خود و دیگران را به خطر می‌اندازند.
دکتر انجیدنی ادامه داد: مراجعه افراد در مراحل اولیه بیماری یا با علائم مشکوک به بیمارستانها، فرد را در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار می دهد و از سوی دیگر امکان ارائه خدمات تخصصی درمان کرونا به افراد مبتلا را سلب می کند.
وی با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده و ایجاد نظام ارجاع در فرآیند درمان بیماران کرونایی گفت: بهترین اقدام با مشاهده علائم مشکوک به کرونا تماس با سامانه ۱۹۱ است.
دبیر کارگروه مراقبت و درمان بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: کارشناسان سامانه ۱۹۱، ضمن ارائه مشاوره های لازم به تماس گیرندگان آنان را برای مراجعه به نزدیکترین مرکز درمانی یا مرکز خدمات جامع سلامت ویژه کرونا راهنمایی می‌کنند.
وی ادامه داد: ۲۲ مرکز خدمات جامع سلامت سطح یک درمان کرونا در مشهد فعال است و در صورت نیاز مراجعان سرپایی مبتلا به کرونا برای برخورداری از خدمات تخصصی سطح ۲ به ۱۹ کلینیک تخصصی فعال در این زمینه ارجاع داده می‌شوند و بیماران نیازمند بستری از این طریق به بیمارستانها معرفی می‌گردند که این فرآیند از تجمع و مراجعه مستقیم مبتلایان به بیمارستانها جلوگیری می‌کند.
دکتر انجیدنی گفت: به تمامی درمانگاهها و بیمارستانها ابلاغ شده است ظرفیت درمان بیماران کرونایی را افزایش دهند و این بیماران را به سایر بیمارستانها انتقال ندهند.
وی همچنین به رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی تاکید کرد.

تدابیر و تمهیدات اتخاذ شده برای درمان بیماران کرونایی

جانشین رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا نیز گفت: در چند ماه اخیر برنامه ریزی های لازم برای ارائه خدمات مناسب به بیماران کرونایی و غیر کرونایی در فصل های پاییز و زمستان در این دانشگاه انجام شده است.
دکتر شاپور بدیعی افرود: در این راستا از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده شده به طوریکه  در حوزه ارائه خدمت به بیماران سرپایی مبتلا یا مشکوک به کرونا، درمانگاه های خصوصی نیز وارد کار شده‌اند.
وی ادامه داد:  علاوه بر مراکز جامع خدمات سلامت در سطح یک نظام ارجاع بیماران کرونایی، در هر منطقه شهرداری مشهد و حاشیه شهر ۶ تا هشت درمانگاه خصوصی موظف شده‌اند به بیماران کرونایی ارائه خدمت کنند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سطح ۲ ارائه خدمت به بیماران کرونایی در مراکزی انجام می شود که دستکم یک متخصص عفونی و داخلی حضور داشته باشد.
وی افزود: در این مراکز خدمات سی.تی.اسکن و آزمایشگاه نیز وجود دارد تا سایر اقدامات تشخیصی در این حوزه ارائه شود.
دکتر بدیعی ادامه داد: در آزمایشگاه های خصوصی برای بیمارانی که از طریق نظام ارجاع مراجعه می کنند تا ۳۰ درصد تخفیف داده می شود.
وی گفت: مراکز تصویربرداری در هر منطقه شهری نیز مشخص شده است تا مردم به یک مرکز مراجعه نکنند و پروتکل های بهداشتی در مراکز تشخیصی نیز به خوبی رعایت شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: مراکز مشاوره پرستاری نیز برای ارائه خدمت به بیمارانی که تمایل به بستری در بیمارستانها ندارند در نظر گرفته شده و طبق تعرفه های مشخص در منزل بیماران به آنها خدمات ارائه می کنند.
وی ادامه داد: مراکز تکمیل درمان نیز آماده پذیرش بیماران کرونایی جهت طی دوران قرنطینه هستند تا بیمارانی که امکان جداسازی از سایرین را ندارند در این مراکز تحت درمان و مراقبت قرار گیرند.

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۵۷۴ هزار و ۸۵۶ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۳۳۷ نفر از بیماران کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۳۲ هزار و ۹۵۳ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون ۴۵۹ هزار و ۲۵۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

"پاندمی کرونا" در جهان تاکنون ۴۳ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۵۸۶ نفر را بیمار کرده و جان یک میلیون و ۱۶۰ هزار و ۴۱۶ نفر را در ۲۳۰ کشور گرفته است. 
۳۱ میلیون و ۹۴۹ هزار و ۱۷۷ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا در جهان نیز تاکنون درمان شده‌اند.
در این میان آمریکا با هشت میلیون و ۸۸۹ هزار و ۵۷۷ بیمار کووید ۱۹ و ۲۳۰ هزار و ۵۱۰ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است. 
بر اساس آخرین آمارهای رسمی، ایران در جدول مبتلایان و جانباختگان پاندمی کرونا جایگاه سیزدهم را در میان کشورهای جهان دارد.

برچسب‌ها ویروس کرونا مشهد دانشگاه علوم پزشکی مشهد پروندهٔ خبری مدیریت استانی کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا مشهد دانشگاه علوم پزشکی مشهد ویروس کرونا مشهد دانشگاه علوم پزشکی مشهد اخبار کنکور دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت پروتکل های بهداشتی بیماران کرونایی بیماری کرونا ویروس کرونا خراسان رضوی ارائه خدمت کووید ۱۹ شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۰۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش ۲۵ میلیمتر باران در مشهد

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛  کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: پس از مشهد بیشترین میزان بارش در شهرستان صالح آباد واقع در شرق خراسان رضوی با ۲۲ میلیمتر و کاخک گناباد با ۲۱ میلیمتر بارندگی گزارش شده است.

زهرا مبشری نسب افزود: این بارشها بر طبق پیش بینی ها  تا روز شنبه هفته آینده ادامه دارد و در این روز بیشتر بارشها به صورت رگباری همراه با  رعد و برق در ساعات بعد از ظهر رخ خواهد داد.

وی بیان کرد: بیشترین میزان بارش برای روز جمعه در جنوب غرب استان و روز شنبه در شمال غرب خراسان رضوی پیش‌بینی شده است و در این مدت شاهد وزش باد شدید در استان خواهیم بود.

وی با اشاره به کاهش دما در خراسان رضوی از دیروز (چهارشنبه)، افزود: این روند کاهش دمای استان تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت، بر طبق پیش بینی ها در این مدت دمای شبانه در مناطق مرکزی خراسان رضوی به حدود هفت درجه سلسیوس و در شهر قوچان تا سه درجه افت خواهد کرد.

مبشری نسب ادامه داد: کاخک گناباد با کمینه دمای هشت درجه سلسیوس و سرخس با ۲۷ درجه به ترتیب سردترین و خنک ترین مناطق استان خراسان رضوی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند، در همین مدت دمای کلانشهر مشهد بین ۱۳ تا ۲۳ درجه در نوسان بود.

به گفته وی، در این مدت بیشترین سرعت وزش باد از شهرستان رشتخوار با سرعت ۶۵ کیلومتر در ساعت به ثبت رسید.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: دمای شهر مشهد برای امروز در گرمترین ساعات ۱۷ درجه سلسیوس و در سردترین ساعات ۱۳ درجه پیش بینی شده است.

 
 

دیگر خبرها

  • ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد
  • مناظرات دور دوم انتخابات مجلس در مشهد کلید خورد
  • ۲۵ میلیمتر باران در مشهد بارید
  • مشهد، پرباران ترین شهر خراسان رضوی با ۲۵ میلیمتر باران
  • بارش ۲۵ میلیمتر باران در مشهد
  • بیش از سه هزار و ۵۰۰ دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد
  • ثبت بیش از ۲۰ هزار حیوان گزیدگی در خراسان رضوی
  • شناسایی بیش از ۲۲هزار بیمار دیابتی در نیشابور
  • یک کشته در برخورد تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید