Web Analytics Made Easy - Statcounter

امید خلیل زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در حال حاضر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است، افزود: مراقبت و پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان با توجه به رخداد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طیور کشورهای روسیه و قزاقستان و احتمال هجوم ویروس به طیور روستایی و صنعتی کشور و استان در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه به دلیل رخداد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طیور کشورهای روسیه و قزاقستان برابر اعلام‌های قبلی در بازه زمانی سال ۹۹ احتمال ورود و هجوم ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به طیور روستایی و صنعتی کشور و استان بسیار بالا بوده در این راستا ضرورت آمادگی کامل برای مقابله با کانون‌های احتمالی دوچندان است.

خلیل زاده گفت: بر اساساً هماهنگی‌ها، اقدامات پیشگیرانه و فعالیت اکیپ‌های رصد و پایش با همکاری اداره کل محیط زیست در استان برای پایش این بیماری آغاز شده است و تمامی تالاب‌ها، سدها و دریاچه‌ها جهت شناسایی این بیماری در پرندگان مهاجر به منظور مراقبت و پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی رصد و پایش غیر فعال تشدیدی در مناطق با احتمال خطر بالا را از جمله راه‌های کاهش مخاطرات این بیماری دانست و یادآور شد: افزایش آگاهی و هشیاری در بین دارندگان طیور، جمعیت عمومی، بازاریان، شکارچیان، انجام اقدامات پیشگیرانه و همچنین گزارش و جمع آوری پرندگان بیمار یا مرده از عوامل کاهش خطر بیماری در استان و کشور به شمار می‌رود.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی همچنین با اشاره به مراقبت و پایش در خصوص بیماری‌های ویروسی در بین مزارع پرورش ماهی در استان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون برنامه ملی مراقبت از بیماری‌های ویروسی در ماهیان قزل آلا، برنامه ملی مراقبت از بیماری ویروسی کوی و برنامه ملی مراقبت از بیماری ویرمی بهار کپور ماهیان در حال اجراست و تا کنون استان فاقد کانون بیماری‌های ویروسی در مزارع پرورش ماهی است.

کد خبر 5057278

منبع: مهر

کلیدواژه: دامپزشکی آذربایجان غربی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان امید خلیل زاده ویروس کرونا شیوع کرونا آمار کرونا شیراز بوشهر شهرکرد نیروی انتظامی گرگان کرمانشاه شهادت امام رضا ع هفته ناجا مواد مخدر سانحه تصادف ستاد ملی مقابله با کرونا بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۲۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پیام طبرسی متخصص بیماری‌های عفونی، در روز جهانی مبارزه با مالاریا (۲۵ آوریل مصادف با ششم اردیبهشت)، از مالاریا به عنوان بیماری انگلی شایع در جهان نام برد و گفت: حذف و ریشه کنی مالاریا یکی از اهداف سازمان جهانی بهداشت است.


این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به وضعیت شیوع مالاریا در ایران، گفت: این بیماری در سال‌های دور شیوع گسترده‌ای در کشور داشت، اما با بهبود وضعیت بهداشت در مناطق روستایی و آندمیک مالاریا و تلاش کارشناسان بهداشت محیط و شبکه‌های بهداشتی در سالیان اخیر تا آستانه ریشه کنی مالاریا پیش رفت.
به گفته طبرسی، روند ریشه کنی مالاریا در چند سال گذشته به علت همسایگی با کشور‌های مالاریا خیز در حاشیه جنوب شرقی کشور (افغانستان و پاکستان)، شیوع کرونا و اختصاص تمام ظرفیت شبکه‌های بهداشتی به کنترل کرونا دچار اختلال شد به نحوی که امسال آمار مبتلایان به مالاریا افزایش داشته است.
این متخصص بیماری‌های عفونی گفت:در یک سال گذشته در برخی مناطق به خصوص مناطق جنوب شرقی، شاهد افزایش موارد ابتلا بودیم که وزارت بهداشت در تلاش است بیماری را در آن مناطق کنترل و ریشه کن کند.
انتقال بیماری فقط از طریق پشه آنوفل است و فرد به فرد صورت نمی‌گیرد. به این معنا که در مناطقی که این پشه وجود ندارد حتی اگر فرد مبتلا به مالاریا وجود داشته باشد بیماری منتقل نمی‌شود.
مناطق آندمیک مالاریا در ایران، محدود به استان‌های جنوب شرقی هم مرز با افغانستان و پاکستان است و شیوع و عدم کنترل مناسب مالاریا در این کشور‌ها و وجود مراودات با ایران باعث انتقال مالاریا در استان‌های جنوب شرقی کشور شده است.
افرادی که از مناطق غیرآندمیک به مناطق آندمیک مالاریا سفر می‌کنند باید نکات ایمنی و حفاظتی را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری رعایت کنند و با هماهنگی مراکز بهداشتی، داروی پیشگیری از ابتلا به مالاریا مصرف کنند.

دیگر خبرها

  • اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران
  • پایان واکسیناسیون طیور لرستان علیه بیماری نیوکاسل
  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • هپاتیت و مننژیت در حال شیوع در میان فلسطینیان است
  • هشدار وزارت بهداشت غزه درباره شیوع بیماری‌های واگیردار
  • ۴ هزار و ۸۰۰ مجوز دامداری و پرورش طیور رد شد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • احتمال بالای شیوع آفت زنگ زرد در مزارع گندم و جو
  • شیوع آنفلوانزای پرندگان در آمریکا
  • بخش عمد‌ه‌ای از سرماخوردگی‌ها کروناست