Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، اگرچه زبان، موسیقی، غذاهای محلی، پوشاک، ترانه، صنایع دستی، رقص و لباس‌های محلی به همراه آیین‌هایی مانند جشن‌های محلی سبک و سیاق زندگی این قشر تلاشگر را خاص و متفاوت کرده است اما ویروس عالم گیر کرونا به این سنتی ترین شیوه زندگی ایرانی نیز رحم نکرده و آن را دستخوش تغییر کرده است. 

تغییر کوچ پاییزه از سنتی به مکانیزه یا به عبارتی کوچ با خودرو،حذف جشنواره ها و آئین های دسته جمعی از حداقل پیامدهای ویروس بدقدم کرونا بر زندگی عشایر کهگیلویه و بویراحمد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر چه عشایر تلاش می کنند فعالیت‌های روزانه چون دوشیدن شیر، تهیه ماست، کره‌گیری، روغن‌گیری، پشم‌چینی و قالی‌بافی را با نوای نی مردان و نغمه های زنان ایل شیرین کنند اما به دلیل نگرانی از انتشار ویروس کرونا بی دردسر هم نیست.

عبور پیاده انسان و دام از کنار قلل سترگ و برفگیر، دره‌های عمیق، رودخانه‌های خروشان، چشمه‌سارها و مراتع با وجود تمام سختی هایش اما از جذاب ترین بخش های زندگی عشایر کوچ نشین کهگیلویه و بویراحمد است که امسال بسیاری از آنان این فرصت را از دست دادند.  

آنچنان که سرپرست امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد می گوید: هنوز خبری از بیماری ویروس کرونا در مناطق عشایری استان گزارش نشده و این قطعا بهترین خبر برای این مردمان سخت کوش است.

دیدگاه عشایر

یکی از عشایرمنطقه دریلا در گچساران می گوید: کوچ سنتی با وجود تمام سختی هایش برای عشایر جذاب است اما امسال کوچ به توصیه مسئولان با خودرو انجام شد که افزون بر از دست دادن مزایای آن باعث تحمیل هزینه های کرایه خودروی بر دیگر هزینه های عشایر شد.

یحیی علیزاده افزود: اینجا سقفی به گستردگی آسمان وخانه ای به وسعت دشت محل آسایش عشایر است و به همین دلیل حفظ فاصله فیزیکی کار دشواری نیست.

کوچ با خودرو

سرپرست اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت:امسال به دلیل انتشار بیماری ویروس کرونا بخش عمده ای از کوچ عشایر به مناطق قشلاقی به ویژه در شهرستان گرمسیری گچساران به صورت مکانیزه و با خودرو انجام شد.

مهران کدخداپور افزود: تلاش می شود عشایر باقی مانده به ویژه حین کوچ به مراقبت های فردی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا مانند شست و شوی دست ها، فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک ترغیب شوند.

وی بیان کرد: برای پیشگیری از ورود ویروس کرونا به مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد خدماتی مانند ضدعفونی مخازن ذخیره آب و تانکرهای آبرسانی سیار انجام شده است.

مهران کدخداپور افزود: ۷۰درصد از عشایر کهگیلویه و بویراحمد به مناطق قشلاقی کوچ کرده اند و بقیه در حال کوچ به مناطق قشلاقی هستند .

خدمات پیش بینی شده

وی بیان کرد: مایحتاج اولیه عشایر مانند سوخت و آرد برای توزیع بین عشایر آماده شده است. ماهیانه ۷۲۵ تن آرد از طریق ۹۵ فروشگاه بین عشایر کهگیلویه و بویراحمد توزیع می شود.

سرپرست اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: سوخت مورد نیاز عشایر برای خانوارهای ۲ نفره ماهیانه ۲۲۰ لیتر و خانوارهای بیشتر از چهار نفره ماهیانه بیش از ۴۴۰ لیتر نفت سفید با استفاده از کوپن و از طریق ۳۰ فروشگاه توزیع می شود.

وی تاکید کرد: سه دستگاه تانکر کار آبرسانی به مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد را انجام می دهد.

وی با اشاره به اینکه با شروع فصل بارندگی جاده های عشایری نیازمند بازگشایی دایم است افزود: پنج هزار کیلومتر ایل راه عشایری با استفاده از ۱۰ دستگاه لودر در حال بازگشایی است.

بیداد بی آبی

یکی از عشایر منطقه باباکلان در گچساران می گوید:از آمدن به قشلاق پشمانم چون اینجا بی آبی بیداد می کند.

سکینه دره شوری افزود: با سرد شدن هوا از ترس کرونا به قشلاق آمده ایم اما از آنجا که همه زندگی به آب بستگی دارد اینجا برایمان سخت و تحمل ناپذیر شده است.

وی با اشاره به جذابیت های زندگی عشایر چون آسمان پرستاره که اصلا با زرق بر برق های خیابان شهری قابل قیاس نیست تاکید کرد:نبود آب مورد نیاز انسان و دام از حداقل نیازهای این قشر زحمتکش است که کمبود آن عرصه را بر اهالی تنگ کرده است.

آبرسانی به باباکلان در انتظار همت مسئولان

رئیس اداره امور عشایر شهرستان های گچساران و باشت گفت: آبرسانی به منطقه عشایری باباکلان به دلیل دوری مسافت محل تامین آب تا محل سیاه چادرها با مشکل جدی مواجه شده و این امر نیازمند همت مسئولان است.

صادق فاتحی اظهار داشت: هر ساله آب مورد نیاز ۵۰۰ خانوار عشایری منطقه باباکلان از طریق انشعاب ایجاد شده از طریق شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران تامین می شد و امسال به دلیل موانع قانونی این آب قطع شده است.

وی بیان کرد: ۱۲۰ مخزن ذخیره آب در منطقه عشایری باباکلان وجود دارد که برای ذخیره آب در این مخازن باید روزانه پنج تانکر آب به منطقه ارسال شود.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان های گچساران و باشت تصریح کرد: نزدیک ترین محل تامین آب ماشین آلات آبرسانی به باباکلان در منطقه امامزاده جعفر است که ۵۵ کیلومتر با منطقه فاصله دارد.

فاتحی عنوان کرد: با توجه به شرایط جاده ای روزانه امکان انتقال تنها یک یا حداکثر ۲ تانکر آب به منطقه وجود دارد.

وی با اشاره به نیاز به مایع حیاتی آب برای انسان و دام عشایر به ویژه در شرایط کرونایی از مسئولان خواست برای تامین آب منطقه عشایری باباکلان چاره اندیشی کنند. 

فاتحی عنوان کرد:پنج دستگاه تجهیزات آبرسانی در اختیار امور عشایر این شهرستان هاست که یک دستگاه به منطقه باباکلان اختصاص یافته است.

تولید عشایر به روایت آمار

عشایر استان سالیانه ۴۳هزار و ۶۵۰ تن محصول شامل گوشت قرمز، شیر،کشک ،روغن و پشم تولید و روانه بازارهای مصرف می کنند.

سالیانه ۳۵ هزار تن شیر، هفت هزار و ۹۰۰ تن گوشت قرمز،۶۰۰ تن پشم و۱۵۰ تن کشک و روغن از سوی جامعه عشایر کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

عشایر استان سالیانه  ۱۰ هزار متر مربع صنایع دستی تولید می کنند.

۱۲ درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱ هزار خانوار با جمعیتی معادل ۷۰ هزار نفر عشایر هستند.

هشت ایل بومی و سه ایل غیربومی با ۱۳ زیست‌بوم در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

برچسب‌ها زندگی عشایری کهگیلویه وبویراحمد گچساران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری کهگیلویه وبویراحمد گچساران زندگی عشایری کهگیلویه وبویراحمد گچساران اخبار کنکور عشایر کهگیلویه و بویراحمد زندگی عشایر ویروس کرونا امور عشایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۳۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت‌های ملی برای ارائه خدمت به عشایر تنگستان استفاده شود

به گزارش خبرنگار مهر، احمد لطفی بعد از ظهر جمعه در نشست شورای عشایری تنگستان که با حضور مدیرکل عشایری استان بوشهر برگزار شد، اظهار داشت: از ابتدای دولت سیزده کارهای خوبی در حوزه عشایری شهرستان تنگستان صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: ارائه خدمات به عشایری و افزایش ۱۰ برابری اعتبارات در این دولت نشان از پشتیبانی و نگاه بلند دولت سیزدهم به حوزه عشایری در کشور است.

فرماندار تنگستان ادامه داد: عشایر به عنوان قشری قابل احترام و مولد و سرمایه اجتماعی واقعی نظام به شماره می آیند و پشتوانه و پشتیبان نظام و انقلاب اسلامی و همیشه همراهی خود با حضور حداکثری در انتخابات با اهداف بلند انقلاب نشان دادند.

لطفی اضافه کرد: عشایر در حوزه اقتصادی با تحمل سختی، مشقت و تلاش برای تولید و برآوردن کردن نیازهای اولیه مردم را تأمین کردند عشایر قشری که به عنوان صف اول خدمت به مردم هستند.

فرماندار تنگستان خاطرنشان کرد: باید قشر زحمت کش و تلاشگر عشایر را دریابیم و خدماتی که لازم است در همه حوزه‌ها به این قشر ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه‌های آب رسانی، برق و بهداشت در تنگستان کارهای خوبی برای عشایر انجام شده است، افزود: در حوزه عشایری ۲۰۰ خانوار ییلاقی و قشلاقی در شهرستان زندگی می‌کنند که باید تلاش شود بیشتر از گذشته خدمات رفاهی و به این قشر ارائه شود.

لطفی اضافه کرد: ضروری است تمام نیازهای عشایر را تحت عنوان یک برنامه عملیاتی تهیه و تدوین کرده و کارهایی که دستگاه‌های اجرایی باید انجام بدهند مشخص و دریک زمان مشخص در اختیار آنها گذاشت شود تا به عشایر خدمات لازم ارائه شود.

فرماندار تنگستان با اشاره به اینکه باید از ظرفیت ملی به عشایر شهرستان خدمات ارائه شود یاد آور شد: یکی از کارهای مهمی که در دستور کار ماست پشتیبانی از عشایر در سطح شهرستان است و اما آنچه نیاز است باید از ظرفیت کشوری در جهت ارائه خدمات به عشایر شهرستان استفاده شود.

وی ادامه داد: بعضی افراد در زمین‌های مراتع چرای عشایر در شهرستان اظهار مالکیت کردند اگر در مالکیت هر فردی است باید از طریق دستگاه قضا دنبال کند و خود سرانه اجازه ندارند مزاحمتی برای عشایر ایجاد کنند و نیاز است در این خصوص مسئول اداره امور عشایری شهرستان گزارش لازم به فرمانداری داشته باشند.

لطفی اضافه کرد: در حوزه آموزش فرزندان عشایر در تنگستان مجموعه آموزش و پرورش شهرستان برنامه لازم جهت ارائه خدمات آموزشی بیشتر به دانش آموزان عشایری داشته باشند

کد خبر 6089302

دیگر خبرها

  • ساخت سه پایگاه امدادی اورژانس در کهگیلویه و بویراحمد
  • سه پایگاه اورژانس جاده ای در کهگیلویه و بویراحمد احداث می شود
  • زندگی ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی
  • خطر فراموشی در کمین زندگی عشایری
  • ۶۵۶ ایل و طایفه مستقل در ایران زندگی کوچندگی دارند
  • بازدید مدیر امور عشایر تفتان از مناطق عشایری
  • ظرفیت‌های ملی برای ارائه خدمت به عشایر تنگستان استفاده شود
  • خسارت ۱۳۰۰ میلیاردی سیل به کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد
  • ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند
  • اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان به راه‌های عشایری خسارت دیده از سیل در کهگیلویه و بویراحمد