Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا نظر هیات تطبیق مصوبات شورا در فرمانداری شیراز درخصوص مصوبه اخیر این شورا در زمینه تغییر نام یک مسیر حدود ۶۰ متری حدفاصل چهارراه حافظیه تا چهارراه ادبیات، سه شنبه ششم آبانماه ۹۹ به شورای شهر شیراز ابلاغ شد.

در نظر نهایی هیات تطبیق مصوبات شورا در فرمانداری شهرستان شیراز آمده است: ضمن ادای احترام به هنرمندان کشورمان،از آنجا که بخشی از افکار عمومی از این اقدام شورا استقبال کرده و همچنین بخش دیگری از افکار عمومی علیرغم استقبال از اقدام شورا در تجلیل از هنرمندان با تصور اینکه نام گذر حافظیه تغییر یافته ،خواهان اعمال این نام گذاری در محلی و معبری دیگر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه نظر هیات تطبیق نیز آورده شده: لذا پیشنهاد می شود که مصوبه مذکور اصلاح گردد.

بیستم مهرماه ۹۹ و در یکصدو پنجاه و چهارمین جلسه شورای شهر شیراز طرح تعدادی از اعضای این نهاد مبنی بر تغییر نام گذر حافظ به استاد شجریان با اکثریت آرا تصویب شد.

زنده نگه داشتن نام استاد شجریان و پاسداشت خواننده بلندآوازه اشعار حافظ،وجه اشتراک اظهارات مخالفان و موافقان این تغییر نام بود اما جملگی منتقدان گلایه ای را مطرح می کنند که پیشتر در نامگذاری معابر این شهر نیز مطرح شده است.

مخالفان این طرح اظهار می کنند که تغییر نام معابر و خیابان هایی که قدیمی است و در بین آحاد جامعه ریشه دارد به صلاح شهر نیست و باعث کم رنگ شدن هویت شهری و سردرگمی مردم خواهد شد.

نامگذاری‌ها شتابزده و احساسی نباشد

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر شیراز بیستم مهرماه ۹۹ زمانی که طرح دو فوریت تغییرنام گذر حافظ به نام استاد شجریان در دستورکار این نهاد برای تصمیم گیری قرار گرفت تنها مخالف این نامگذاری بود و در دفاع از این مخالفت عنوان کرد: اخیرا به دلیل نامگذاری خیابان ایمان که قبلا همت نام داشته و در ماه‌های اخیر به نام وکلا تغییرنام یافت هجمه سنگینی به مدیریت شهری وارد شد که هنوز نیز دامنه این تصمیم‌گیری و نارضایتی شهروندان، گریبان بعضی از اعضای شورا را گرفته است.

احمد تنوری افزود: خیابان حافظیه و گذری که به این نام در این محل قرار دارد حدود ۱۰۰ سال است که به این نام شناخته می‌شود و اکنون نیز تغییر آن دشوار است و باید اگر قصد نامگذاری معبری به نام استاد شجریان وجود دارد این طرح به کمیسیون نامگذاری این شورا ارجاع و با بررسی کافی تصمیم کارشناسی در این باره گرفته شود.

او اظهار داشت: نمایندگان مردم در شورای شهر شیراز اگر قصد نامگذاری معبری به نام استاد شجریان را دارند بهتر است خیابان و حتی بزرگراهی تازه تاسیس که مواردی نیز وجود دارد  در این کلانشهر به نام استاد شجریان نامگذاری کنند تا هم مردم سردرگم نشوند و هم جامعه با این نام عادت کنند و با آن خو بگیرند.

تنوری همچنین پیشنهاد نامگذاری بزرگراهی در حال احداث در شمال غرب شیراز به نام استاد شجریان به جای تغییر نام گذر حافظ را داد اما این پیشنهاد مورد موافقت اکثریت اعضای شورای شهر شیراز قرار نگرفت.

محمدرضا شجریان هنرمند عرصه آواز و موسیقی سنتی ایران که از وی با عنوان "خسرو آواز ایران" یاد می‌شود پس از تحمل دوره طولانی بیماری پنجشنبه شب هفدهم مهرماه ۹۹ در سن ۸۰ سالگی در بیمارستان جم تهران درگذشت.

مرحوم شجریان سال‌ها از بیماری ریه رنج می‌برد و در روزهای اخیر به دلیل مشکلات ریوی و تنفس ناپایدار، افت فشار خون و افت سطح هوشیاری در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده بود.

شجریان زاده اول مهر ۱۳۱۹ در مشهد، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، خواننده و خوشنویس ایران زمین و نامزد ۲ جایزه گِرمی (Grammy Awards) بود و سایت انجمن آسیا وی را به‌ عنوان پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی معرفی کرد.

همچنین روزنامه ونکوورسان کانادا او را یکی از مهم‌ترین هنرمندان موسیقی در سال ۲۰۱۰ و یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرده‌ بود.

مرحوم شجریان در طول فعالیت هنری خود موفق به تولید ۶۰ آلبوم موسیقی، خوانندگی در تیتراژ فیلم‌هایی همچون دلشدگان، ابجد و زمستان و اجرای ده‌ها کنسرت داخلی و بین‌المللی شد.

پیکر او شنبه نوزدهم مهر ۹۹ در توس خراسان رضوی در محوطه آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها محمدرضا شجریان شورای اسلامی شهر شیراز حافظیه شیراز مدیریت شهری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمدرضا شجریان شورای اسلامی شهر شیراز حافظیه شیراز مدیریت شهری محمدرضا شجریان شورای اسلامی شهر شیراز حافظیه شیراز مدیریت شهری اخبار کنکور نام استاد شجریان شورای شهر شیراز نام گذر حافظ هیات تطبیق تغییر نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۳۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان

آفتاب‌‌نیوز :

محمدرضا شجریان، خواننده محبوب و استاد آواز موسیقی اصیل ایران در سال ۱۳۱۹ در شهر مشهد در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. پدرش قاری قرآن بود و صوت قرآن را از ۸ سالگی به محمدرضا که صدای خوشی داشت نیز آموخت.

شجریان با اولین معلم موسیقی خود در سال ۱۳۳۶ زمانی آشنا شد که برای تحصیل به دانشسرای مقدماتی مشهد وارد شد. وی دو سال بعد علاوه بر تلاوت قرآن، برای رادیو خراسان آواز‌های بدون موسیقی را نیز اجرا کرد.

شجریان که پس از دریافت دیپلم از دانشسرای عالی، به استخدام آموزش و پرورش درآمده بود از سال ۴۶ پس از چند سال تدریس در دبستان‌های مشهد به تهران منتقل شد. وی در تهران نزد اسماعیل مهرتاش درس آواز آموخت و همزمان خوشنویسی و نوازندگی سنتور را نیز پی گرفت.

اولین اجرا و ضبط صدای شجریان در پاییز سال ۴۶ در غالب برنامه «برگ سبز شماره ۲۱۶» از رادیو ایران پخش شد. اما او به دلیل اینکه پدرش می‌خواست نام «شجریان‌ها» با قرائت قرآن شناخته شود، در برنامه‌های رادیویی خود را با نام «سیاوش بیدکانی» معرفی کرد. تا اینکه در سال ۱۳۵۰ پدرش به خوانندگی آواز توسط وی رضایت داد و شجریان با نام خود در رادیو و تلویزیون حاضر شد. او در سال ۱۳۵۰ با فرامرز پایور آشنا شد و آموزش سنتور و ردیف آوازی «صبا» را نزد وی آغاز کرد.

شجریان همزمان با هوشنگ ابتهاج، شاعر پرآوازه متخلص به «سایه» آشنا شده و به واسطه وی همکاری با برنامه «گلها» در رادیو را آغاز کرد. محمدرضا شجریان در این مدت در رادیو با بزرگان موسیقی نظیر احمد عبادی، حسن کسایی، جلیل شهناز، فرهنگ شریف و فرامرز پایور قطعات بسیاری را اجرا کرد.

شجریان آموزش سبک آوازی «طاهرزاده» را از سال ۱۳۵۱ نزد «نور علی خان برومند» آغاز کرد و در سال ۱۳۵۲ نیز با عبدالله دوامی آشنا شد و ردیف آوازی وی را آموخت. او در همان سال در کنار هنرمندان بی نظیر موسیقی سنتی ایران نظیر محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، جلال ذوالفنون و ناصر فرهنگ‌فر به عضویت مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به سرپرستی داریوش صفوت پیوست.

سال ۱۳۵۴ شجریان به همراه محمرضا لطفی و ناصر فرهنگ‌فر در «جشن هنر شیراز» کنسرت «راست پنجگاه» را اجرا کردند. محمدرضا شجریان که پیش از انقلاب سال ۵۷ رادیو ملی را مانند بسیاری دیگر از هم دوره‌های خود ترک کرد. وی به همراه محمدرضا لطفی و حمایت هوشنگ ابتهاج که او هم پس از رویداد تلخ میدان ژاله از کار در رادیو دست کشیده بود، کانون «چاووش» را بنیان گذاشت.

شجریان با کانون چاووش که اکثر اعضای آن از گروه شیدا و عارف بودند آثار بسیاری را خواند که تعداد زیادی از آن‌ها محتوای انقلابی و ملی داشتند. «شب نورد» یا (برادر نوجوونه) از چاووش ۲ و «سپیده یا ایران‌ای سرای امید» و «ایرانی به سر کن خواب مستی» از چاووش۶، «همراه شو عزیز» و «ایران خورشیدی تابان دارد» از چاووش، از جمله این آثار هستند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • شورا‌های استان البرز به گسترش تعاونی‌ها کمک می‌کنند
  • روی این استقلال نمی شود حساب کرد | دو اتفاق باعث اتحاد تراکتوری ها شده است
  • روشن: بازی با تراکتور برای استقلال حکم مرگ و زندگی دارد
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند
  • حسینی: دولت به موضوع انتخاب رئیس مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند
  • احتمال تغییر در رقم دستمزد کارگران جدی شد ؟
  • سیلاب در خیابان‌های شیراز و غافلگیری مردم + فیلم
  • آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)