Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر،  مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به تشریح ۱۰ سوال از وزیر امور خارجه در موضوع شکایت ترکمنستان از ایران در پرونده ترکمن‌گاز پرداخت.

مقدمه و متن سوالات نماینده مردم تهران و سخنگوی کمیسیون انرژی از وزیر امور خارجه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

وزیر محترم امور خارجه

جناب آقای دکتر ظریف

باسلام و احترام؛

همانطور که مستحضر هستید در پی شکایت ترکمنستان از ایران در پرونده ترکمن گاز، ایران محکوم و از تاریخ ۴ تیرماه ۹۹ ملزم به پرداخت کل بدهی خود بصورت نقدی و یکجا و نیز خسارت تاخیر ۷.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ درصدی شده است.

۱. آیا از نظر وزارت امورخارجه ایران در این پرونده پیروز شده است یا محکوم؟

۲. علت ناراحتی ترکمنستان از رفتار مقامات ایران در این خصوص و اصرار بر شکایت چه بوده است؟

۳. وزارت امورخارجه چه اقدامی برای اصلاح روابط فیمابین انجام داده است و چرا در حفظ روابط اقتصادی با ترکمنستان موفق نبوده است؟

۴. آیا درست است اسفند ۹۴ روسای جمهور دو کشور برای پرداخت بدهی ایران به صورت تهاتر کالا و خدمات توافق نموده اند؟ چرا این موضوع از سوی وزارت نفت عملیاتی نشد؟

۵. در سفر فروردین ۹۶ شما به ترکمنستان درباره توافق با ترکمن گاز چه مذاکره ای صورت گرفت و چرا تفاهم شما در ایران مورد موافقت وزارت نفت قرار نگرفت؟

۶. محتوای مذاکرات دی‌ماه ۹۶ معاونت اقتصادی وزارت کشور با طرف ترکمنی چه بود؟ دستور رئیس جمهور دراین باره چه بود و چرا وزارت نفت قبول نکرد؟

۷. در سفر ۹۷ وزیرخارجه ترکمنستان به ایران چرا توافق حاصل نشد؟ آیا درست است شرکت ملی گاز ایران طرف ترکمنی را به شکایت به دیوان داوری تهدید نمود و تقاضای آنها برای حل موضوع را با مذاکره نپذیرفت؟ آیا درست است که نظر کارشناسی وزارت امورخارجه این بود که در صورت ارجاع به داوری، ایران محکوم خواهد شد ولی وزارت نفت با اصرار بر پیروزی قطعی این نظریه را نپذیرفته است؟

۸. مشروح مذاکرات آقای واعظی در سفر شهریورماه ۹۷ به ترکمنستان چه بود و نتیجه آن چه بود؟ آیا پیشنهاد طرف ترکمنی برای وارادت یک میلیارد دلار کالا از ایران و اجرای چندین پروژه در آن کشور به جای بدهی صحت دارد و چرا مورد موافقت قرار نگرفت؟

۹. آیا درست است که وزارت نفت به وزارت خارجه و رئیس جمهور و سایر مقامات عالی نظام اطمینان داده بود که نه تنها محکوم نمی شویم که بیش از ده میلیارد دلار هم طرف مقابل محکوم خواهد شد؟

۱۰. حجم روابط اقتصادی ایران و ترکمنستان قبل از این پرونده چقدر بوده است و اکنون چه میزان شده است؟ آیا کاهش از بیش از چند میلیارد دلار به زیر چند صد میلیون دلار صحت دارد؟ آیا مجموع روابط اقتصادی دولتی و خصوصی ایران با ترکمنستان در حال حاضر وضعیت مطلوبی دارد؟

باتشکر

مالک شریعتی: نماینده مردم تهران و عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی

کد خبر 5057586

منبع: مهر

کلیدواژه: مالک شریعتی ترکمنستان وزارت خارجه ترکمن گاز صحن مجلس مجلس شورای اسلامی ایالات متحده امریکا محمد باقر قالیباف سعید خطیب زاده حسن روحانی محمدجواد ظریف جمهوری اسلامی ایران برجام رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۹۹ اسحاق جهانگیری مجلس هیئت دولت علی ربیعی آیا درست ترکمن گاز وزارت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۵۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتهامات علیه شهروندان ایرانی در پرونده آمیا فاقد اعتبار است

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تکرار درخواست غیرقانونی و مبتنی بر دروغ و داستان‌سرایی برخی از قضات آرژانتینی درباره اتباع ایرانی در موضوع پرونده "آمیا" تصریح کرد: اتهامات مطروحه در پرونده آمیا علیه شهروندان ایرانی فاقد هرگونه اعتبار است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه تکرار درخواست غیرقانونی و مبتنی بر دروغ و داستان‌سرایی برخی از قضات آرژانتینی درباره اتباع ایرانی در موضوع پرونده "آمیا" را به شدت محکوم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری رسوایی قبلی درخواست استرداد یکی از مقامات ایرانی از دستگاه قضائی انگلیس که منجر به رأی عدم کفایت مستندات ارائه شده برای استرداد او شد، مجددا تأکید کرد که اتهامات مطروحه در پرونده آمیا علیه شهروندان ایرانی فاقد هرگونه اعتبار بوده و از این رو، طرح این‌گونه درخواست‌ها از مقامات قضایی سایر کشورها از هیچگونه جایگاه و اعتبار حقوقی برخوردار نیست.

کنعانی افزود: جمهوری اسلامی ایران از اجرای عدالت و تعقیب اشخاصی که با از بین بردن مستندات، باعث انحرافات جدی در مسیر پرونده آمیا و فرار از مجازات این حادثه شدند، حمایت می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه به مقامات آرژانتینی توصیه نمود که از طرح اتهامات بی پایه نسبت به شهروندان کشورهای دیگر پرهیز کنند و تحت القائات دشمنان روابط دوجانبه ایران و آرژانتین قرار نگیرند.

واکنش ایران به حکم صادره از سوی دادگاه آرژانتینیرأی جدید دادگاه آرژانتین علیه ایران در پرونده آمیا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • محکومیت ۴ میلیاردریالی قاچاقچی سیگار در زنجان
  • محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی
  • جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟
  • محکومیت قاچاقچی سوخت در زابل
  • مبلغ محکومیت متخلفان اقتصادی استان ۲۱۸ میلیارد ریال است
  • محکومیت تکرار تقاضای غیرقانونی قضات آرژانتینی درباره اتباع کشورمان
  • محکومیت تکرارتقاضای غیرقانونی قضات آرژانتینی درباره اتباع کشورمان
  • ایران حکم دادگاه کیفری فدرال آرژانتین درباره پرونده آمیا را محکوم کرد
  • اتهامات علیه شهروندان ایرانی در پرونده آمیا فاقد اعتبار است