Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ خوشبختانه، در این رابطه رسانه‌ها، نهادهای تأثیرگذاری هستند که می‏توانند با بالا بردن میزان آگاهی همگانی دربارۀ سلامت روان و اصلاح نگرش مردم در مورد علت مشکلات هیجانی و رفتاری، نقش مهمی در پیشگیری از این وقایع تلخ داشته باشند و شیوۀ برخورد با عوامل خطر منجر به اقدام‌های آسیب رسان به خود را آموزش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال اگر انعکاس این خبرها به صورت نامناسب صورت بگیرد، ممکن است به افزایش اقدام به خودکشی در سطح جامعه منجر شود.

برخی انواع خودکشی به صورت تقلیدی، و به ویژه در نوجوانان به دنبال پخش خبر خودکشی افراد مشهور یا همسال اتفاق می‌افتد. تکرار خبر خودکشی در رسانه‏‌ها یا انتشار آن به شکلی که منجر به شهرت قربانی یا بزرگ‏نمایی رفتار او شود و یا به عنوان نوعی اعتراض به شرایط خاص یا رفتاری قهرمانانه معرفی گردد، خطر تقلید آن را در جامعه افزایش می‏دهد.

خطر خودکشی‏‌های تقلیدی به ویژه در موقعیت‏‌های حساس مانند بروز بلایای طبیعی، بحران‏های اجتماعی و شرایط همه‏گیری بیماری‏ها مانند کوویدـ19 بالاتر است. به اضافه، افرادی که مشکلات زمینه‏ای دارند نیز بیشتر احتمال دارد که اقدام به خودکشی تقلیدی کنند مانند نوجوانان مبتلا به اختلالات روانپزشکی (مشکلات خلقی و افسردگی)، قربانیان کودک آزاری و غفلت، افرادی که سازگاری ضعیفی در مواجهه با استرس‌‏هایی چون طرد یا فقدان‏های عاطفی دارند، و به ‏ویژه کسانی که از قبل افکار یا اقدام خودکشی داشته‏‌اند.

بیشتر بخوانید: خودکشی کودکان در سایه فشارهای اجتماعی/ علائم خودکشی در کودکان کدامند؟

این افراد با شنیدن خبر خودکشی همسالان، ممکن است از وضعیت شک و تردید خارج شوند و افکار خود را عملی کنند.

با توجه به این نقش مهم در پیشگیری از خودکشی، رعایت نکات زیر هنگام انعکاس خبر آن ضروری است:

- اگر نشر خبر ضرورت دارد، پوشش خبری آن باید تا حد امکان محدود باشد.
- با توجه به اینکه خودکشی برآیند عوامل متعدد زیستی، روانی، اجتماعی و ... است، باید از انتساب علت خودکشی به یک عامل خاص به شدت پرهیز کرد.
- لازم است به موازات نشر اخبار خودکشی، مراکز فوریتی، مشاوره و درمان مناسب را برای مراجعه افراد در معرض خطر معرفی نمود.
- در کنار انعکاس خبر اصلی، باید به رنج و پیامدهای منفی و آسیب زننده‏ای که خودکشی برای بازماندگان، دوستان و خانواده به همراه می‏آورد پرداخت.
- باید به کمک متخصصان مردم را با علائم هشدار دهنده افکار و اقدام خودکشی آشنا کرد.

باید از انعکاس خبر به اشکال زیر جداً خودداری شود:
- اشاره به نام و نام خانوادگی فرد اقدام کننده
- ذکر تعاریف مثبت و تأیید رفتار فرد اقدام کننده
- درج خبر و واژه خودکشی در صفحه اصلی روزنامه و سایت‏های خبری
- پخش عکس و فیلم حادثه در شبکه‌‏ها و برنامه‏‌های پربیننده و پرشنونده
- شرح جزئیات خودکشی مانند روش اقدام (سقوط از بلندی، رفتن زیر قطار و ...)
- گزارش دراماتیک خبر خودکشی به صورت هیجان ‏انگیز، تحسین ‏آمیز، قهرمانانه
- معرفی خبر به عنوان پاسخی موجه به فشارهای اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی

در فضای مجازی، همه افراد نقش رسانه را دارند و باید به شدت از بازنشر این اخبار، تهیه فیلم و عکس از صحنه‌های دلخراش و ارسال آن در شبکه‌های اجتماعی اجتناب کنند.

به امید آنکه بتوانیم برای پیشگیری از این فاجعه‌‏ها گام‏های مؤثرتری برداریم.
انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ایران
آبان ماه 1399

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 خودکشی کودکان و نوجوانان خبر خودکشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۶۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس پیشگام در بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانونمندی

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار سعید منتظرالمهدی، در جلسه هیئت مدیره باشگاه دانش آموزی خبرنگاران پلیس با تاکید بر اینکه امروز پیشرفت و ترقی کشور بیش از هر عاملی به رشد و بالندگی دانش آموزان بستگی دارد چرا که کودکان و نوجوانان امروز، زنان و مردان آینده ساز کشور هستند، اظهار داشت: پلیس با راه اندازی «باشگاه دانش آموزی خبرنگاران پلیس» در نظر دارد تا علاوه بر حضور حداکثری و مؤثر دانش آموزان در انتشار اخبار نرم حوزه پلیسی و آگاهی بخشی به جامعه در موضوعات مختلف پیشگیرانه، حس اعتماد به نفس آنان را برای حضور در جامعه، تقویت کرده، افزایش دهد.

وی افزود: باورمندی به دانش آموزان و میدان دادن به آنان در راستای افزایش حس مطالبه گری و بهره‌گیری از انرژی مضاعف کودکان و نوجوانان در فرهنگ سازی و جهت دهی درست به ذهن و روان آنان با هدف تربیت شهروندانی قانونمند و قانون مدار، مهم‌ترین دلایل آغاز به کار باشگاه دانش آموزی خبرنگاران پلیس است.

معاون فرهنگی اجتماعی فراجا سنین کودکی و نوجوانی را زمینی بکر و حاصلخیز دانست و گفت: هرچه در این زمین بکر، بذر آگاهی، علم، دوستی، مهربانی و پایبندی به قانون بکاریم، فردا جامعه‌ای آباد در امنیت و سلامت روانی و فیزیکی خواهیم داشت و اگر نسبت به این دوران حساس غفلت زده عمل کنیم، آینده‌ای دشوار و ثمره‌ای تلخ در انتظار کشور است.

منتظرالمهدی، دانش آموزان را ریشه توسعه و موتور محرک کشور معرفی و خاطرنشان کرد: افتتاح باشگاه دانش آموزی خبرنگاران پلیس از سوی فراجا و بهره‌گیری از ظرفیت عظیم دانش آموزان نشان از این دارد که پلیس، در گسترش قانونمندی و نهادینه کردن هنجارها در جامعه به کودکان و نوجوانان بسیار امیدوار است، چراکه قرار است نسل جدید همزمان با ورود به جامعه، ارزش‌ها، بایدها و نبایدها را شناخته، در مسیر آن حرکت کند و عالمانه نسبت به دگرگونی‌های اجتماعی واکنش نشان دهد.

در پایان جلسه، معاون فرهنگی اجتماعی و سخنگوی فراجا طی احکامی جداگانه سرهنگ صمد عباسی را به عنوان رئیس هیئت مدیره، آزاده رضایی عادل را به عنوان مدیر عامل و همچنین سرهنگ مهدی سرپناه مهندس سعید کاتبی، دکتر محمدحسین الیاسی، شیما معتمد منفرد و ۲ نفر از مدیران باسابقه رسانه کشور را به عنوان اعضای هیئت مدیره باشگاه دانش آموزی پلیس منصوب کرد.

کد خبر 6088381

دیگر خبرها

  • استقبال گسترده از فعالیت‌های فرهنگی امامزاده قاسم (ع) تهران/فعالیت‌ها با پیوست رسانه‌ای انجام می‌شود
  • پیشگامی پلیس در استفاده ازظرفیت دانش‌آموزان درگسترش قانون‌
  • پلیس پیشگام در بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانونمندی
  • «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» منتشر شد
  • از دلنوشته غم‌انگیز آقای پژوهشگر تا قصه یک پل موسیقایی در روسیه!
  • پشت پرده افزایش خودکشی رزیدنت‌ها در ایران
  • سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان دستاوردهای اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای داشت/ استقبال پر شور ملت پاکستان
  • سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان دستاورد‌های اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای داشت
  • راهنمایان گردشگری فقط از طریق  دفاتر اقدام مجاز به برگزاری تور هستند
  • بیانیۀ جمعی از شاعران و نویسندگان تبریز درباره شهادت مدافع حرم حاج طالع یوسف‌اف در باکو