Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-26@10:12:21 GMT

رییس جمهوری که در بازگشت از سفر ایران اعدام شد

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۷۷۳۰۴

رییس جمهوری که در بازگشت از سفر ایران اعدام شد

رویداد۲۴ تصویر تاریخی ثبت شده در تاریخ ۲۸ آذرماه ۱۳۶۸ که نیکلای چائوشسکو به دعوت مقامات ایران به تهران سفر کرد. اولین مهمان خارجی دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی نیکلای چائوشسکو بود؛ دیکتاتوری که ۲۵ سال بر رومانی حکومت کرد.

سفر چائوشسکو به ایران اتفاق جدیدی نبود. وی دوبار پیش از این به ایران سفر کرده بود، یکی در سال ۱۳۴۸ و دیگری در جشن‌های ۲۵۰۰ ساله.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت الله خامنه‌ای نیز در سال ۱۳۶۷ از رومانی دیدن کرده بود. اما این آخرین سفر در حالی اتفاق می‌افتاد که سراسر رومانی در تظاهرات و خشم عمومی علیه استبداد فرو رفته بود؛ تظاهراتی که نتیجه‌ای جز سرکوب خونین نداشت.

سفر آخر چائوشسکو در سال ۱۳۶۸ رخ داد. در آن زمان دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در ضعیف‌ترین دوران خود قرار داشت و تصور مقامات جمهوری اسلامی این بود که سفر چائوشسکو و مقامات کشورهای خارجی به نفع این دستگاه دیپلماتیک خواهد بود؛ چرا که از یک طرف پس از انقلاب هیچ مقام اروپایی به ایران سفر نکرده بود و از طرف دیگر چائوشسکو مخالف اتحاد شوروی بود و بین کشور‌های بلوک شرق بیشترین رابطه را با غرب و ایالات متحده داشت. بنابراین فقط برای آنها اهمیت داشت که یک مقام اروپایی به ایران بیاید، فارغ از اینکه او کیست چه وضعیتی دارد.

بیشتر بخوانید: آخرین سفر مقام خارجی به ایران در حکومت پهلوی

به گزارش رویداد‌۲۴ چائوشسکو بیش از آن که به دبیر کل احزاب کمونیستی شبیه باشد، به هیتلر و موسولینی شباهت داشت. وی حتی لقب خود را «پیشوا» نامید که لقب هیتلر در آلمان نازی بود و انواع اقدامات پارانوییک را برای حفظ قدرتش انجام می‌داد.

در سال ۱۹۸۹ اصلاحات گورباچف شروع شده بود و دیکتاتور ضعیف و متوهمی، چون چائوشسکو امکان ماندن در قدرت را نداشت. نا آرامی‌های رومانی نیز در واکنش به سرکوب اقلیت‌ها آغاز شده بود و با همراهی کارگران و اتحادیه‌های کارگری اوج گرفته بود.

هاشمی رفسنجانی ناآرامی‌های رومانی را ناشی از «اقدامات غربی‌ها» می‌دانست و به هیچ عنوان پیش‌بینی نمی‌کرد که چائوشسکو در بازگشت به رومانی محاکمه و اعدام شود. اما نکته عجیب نطق صادق خلخالی در مجلس بود که از مخالفان سفر چائوشسکو بود: «امیدواریم که در این سفر اخیری که ایشان به ایران آمده و مردم رومانی که علیه ایشان قیام کرده‌اند ان‌شاءالله اوضاع سر و سامان پیدا کند و جناب آقای چائوشسکو حالا اگر صلاح می‌داند استعفاء بدهد.»

چائوشسکو در سفر نمایشی خود دو روز در تهران ماند و چند روز پس از بازگشت هنگامی که در حال سخنرانی بود توسط مردم هو شد. چائوشسکو و همسرش از صحنه سخنرانی گریختند، اما فردای آن روز دستگیر شده و چند ساعت بعد اعدام شد.

این رخداد یک فاجعه تمام عیار برای دیپلماسی ضعیف ایران بود؛ دعوت از رهبری که در حین سفر نیروهایش به کشتار و سرکوب در کشورش مشغول هستند!

نمایندگان مجلس وزارت خارجه و دولت را مقصر می‌دانستند و به دلیل عدم ارائه تحلیل دولت از قضایا و تحولات کشور رومانی که منجر به سفر اخیر رئیس جمهوری معدوم آن به ایران شده بود، از رییس جمهور سوال داشتند. مجلس حتی برای استیضاح ولایتی وزیر امور خارجه، اقدام کرد که با دخالت آیت الله خامنه‌ای منتفی شد در نهایت تنها سفیر ایران در رومانی را برکنار کردند تا فشار‌ها از وزارت خارجه و دولت برداشته شود.

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 تصاویر تاریخی هاشمی رفسنجانی تصاویر تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۷۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک حقوق‌دان: احتمالا حکم اعدام توماج صالحی لغو شود

به گزارش خبرآنلاین،‌نوروزی،‌ حقوق‌دان گفت: من تصورم این است واحتمال می‌دهم که حکم توماج در دیوان نقض می‌شود.

او افزود: اینطور که یکی از وکلای توماج صالحی گفت حتی فرصت ایشان در دادگاه خیلی کم بوده که بخواهد از خودش دفاع کند.

نوروزی گفت: اینکه اتهامات توماج صالحی چطور منجر به فساد فی‌الارض و صدور حکم اعدام شده را باید دادگاه رسیدگی کننده پاسخ دهد. وقتی سیاست درامر قضا مداخله داشته باشد تبعیض هم نتیجه آن خواهد بود.

او ادامه داد: امیدوارم امیرحسین مقصودلو (تتلو) هم با مجازات سنگین روبرو نشود. ولی مسئله این است که درفرایندهای قضایی چندگانگی دیده شده مثلا درحوزه مطبوعات بعضی از روزنامه‌نگارها با ساده‌ترین مطالب بازداشت و محکوم شدند.

نوروزی گفن: ولی کسانی هستند که زیان‌بارترین مطالب را می‌گویند یابدترین اقدامات مثل انتقال زمین را انجام می‌دهند و کسی با آن‌ها کاری ندارد یا همین که شخصی گفت ایران آماده تولید بمب اتم است، ولی هیچ کس با اوکاری نداشت.

او ادامه داد: سلیقه‌ای اجرا شود، ولی تجربه امروز جامعه ایران این است که بله، قانون را سلیقه‌ای اجرا می‌کنند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899620

دیگر خبرها

  • بررسی ادعاها درباره مدرک دکترای افتخاری رئیسی
  • ایروانی: تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • ایروانی:تن‌ها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • یک حقوق‌دان: احتمالا حکم اعدام توماج صالحی لغو شود
  • تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده اسرائیل است
  • رییس‌جمهور در کاخ ریاست‌جمهوری سریلانکا مورد استقبال قرار گرفت
  • ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • پاشینیان: ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • جمهوری اسلامی آمادگی دارد در پیشرفت سریلانکا شریک شود
  • گزارش مغرضانه وزارتخارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران