Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-26@23:36:33 GMT

تورم در تهران به بیش از ۴۱ درصد رسید

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۷۸۰۹۲

تورم در تهران به بیش از ۴۱ درصد رسید


به گزارش تابناک به نقل از ایلنا، معاونت آمار و اطلاعات این سازمان با اشاره به افزایش نرخ تورم نقطه ای مهر ماه در تهران گفت: منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است، به عبارت دیگر خانوارهای استان تهران به طور میانگین 41.2 درصد بیشتر از مهر 1398 برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نرخ تورم نقطه ای کل کشور در مهر ماه 1399 عدد 41.4 اعلام شده است .

نرخ تورم نقطه‌ای مهر ماه 1399 در مقایسه با ماه قبل 3.8 واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با افزایش 6.8 واحد درصدی به 36.3 درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش 2.8 واحد درصدی به 42.6 درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری 41.3 درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل 3.8 واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 38.8 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 4.0 واحد درصد افزایش داشته است.

*افزایش نرخ تورم ماهانه خانوارهای استان تهران و کشور
منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. نرخ تورم ماهانه مهر 1399 در استان تهران به 6.1 درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، 2.8 واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب 4.3 درصد و 6.6 درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری 6.1 درصد است که نسبت به ماه قبل، 2.8 واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 5.5 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 2.4 واحد درصد کاهش داشته است.

* افزایش نرخ تورم سالانه خانوار های استان تهران
نرخ تورم سالانه مهر ماه 1399 برای خانوار های استان تهران به 30.0 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل ، 1.0 واحد درصد افزایش نشان می دهد . منظور از نرخ تورم سالانه ، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری ، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می باشد .

این در حالی است که نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری 30.1 درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل 1.1 واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 29.7 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 0.7 واحد درصد افزایش را نشان می دهد.

*تغییرات قیمت ها در ماه جاری
در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «روغن وچربی ها» ، (کره پاستوریزه، حیوانی و روغن جامد) ، گروه «ماهی و صدف داران» (ماهی قزل آلا و کنسرو ماهی تن )، گروه «چای، قهوه و سایر نوشیدنی ها» (انواع نوشابه و آبمیوه) و گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» (خامه، پنیر پاستوریزه، شیر پاستوریزه و ماست پاستوریزه) می‌باشد.

در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «حمل و نقل» (قیمت انواع اتومبیل سواری)، گروه «بهداشت و درمان»، گروه «تفریح و فرهنگ» (لپ تاپ ، تجهیزات رایانه، دوربین عکاسی و دوچرخه بچه گانه) و گروه «هتل و رستوران» بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: علائم کرونا طرح وان مذاکرات سودان و اسرائیل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 جو بایدن دونالد ترامپ معاونت آمار و اطلاعات تورم تهران علائم کرونا طرح وان مذاکرات سودان و اسرائیل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 جو بایدن دونالد ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۸۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های اخیر کمبود آب تهران را جبران کرد؟

یک مقام مسئول گفت: «وضعیت بارش‌ها در تهران نسبت به نرمال، ۴۰ درصد منفی است. به‌رغم این‌که در موقعیت زمانی پربارشی قرار داریم، اما بارندگی‌ها کمبود آب تهران را جبران نکرده است.»

به گزارش مهر، وی با اشاره به این‌که توان تبخیر در کشور ما بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: استان تهران با ۲۸۰ میلیمتر بارش سالانه ۲۰۰۰ میلیمتر توان تبخیر دارد. در حالی‌که رفتار ما با آب منطقی نیست؛ در نتیجه اگر شرایط بارندگی به حد نرمال هم برسد ما هنوز با شرایط مطلوب خیلی فاصله داریم.

وظیفه وضعیت بارندگی در استان‌های تهران، قزوین، البرز، سمنان و خراسان رضوی را در شرایط کلی کمتر از حد نرمال خواند و اظهار داشت: وضعیت بارش‌ها در تهران نسبت به نرمال ۴۰ درصد منفی است. رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور با بیان اینکه میزان بارش در تهران از ۲۲۰ میلیمتر در سال به ۱۲۰ میلیمتر هم نرسیده است، افزود: علی‌رغم این‌که در موقعیت زمانی پر بارشی قرار داریم، اما حجم ذخایر آبی کل ۵ سد تهران کمتر از ۲۰ درصد است و با کمبود آب قابل توجهی مواجه هستیم.

وظیفه ادامه داد: در تهران تقریباً نیمه اول خرداد به بعد بارش قابل توجهی نداریم و اگر هم باشد به‌صورت رگباری خواهد بود؛ باران‌های تابستانی نیز معمولاً سیل‌آسا و تخریب‌کننده هستند که نمونه‌اش را در سیل سال ۱۴۰۱ در امامزاده داود و فیروزکوه تجربه کردیم.

وی وضعیت بارش‌های تابستانی در برخی مناطق کشور به ویژه جنوب شرق را نسبت به سال گذشته خیلی بهتر دانست و گفت: در جنوب کشور نیز تنها در همین یکی دو هفته آینده بارندگی وجود دارد و بعد به صورت اقلیمی بارندگی قطع می‌شود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشک‌سالی با اشاره به بارندگی‌های خوب رخ داده در برخی مناطق کم بارش کشور، اظهار داشت: در استان‌های هرمزگان، بوشهر، کرمان، خراسان جنوبی، شرق فارس، جنوب اصفهان و جنوب چهارمحال و بختیاری نسبتاً وضعیت بارندگی آنرمالی شدیدی داشت و در استان سیستان و بلوچستان نیز عمدتاً بارندگی‌ها فراتر از حد نرمال بود. هرچند این بارندگی‌ها به ویژه در مناطق ساحلی رگباری بود و منتهی به دریا می‌شد.

وی بیان داشت: تا پیش از این بارندگی‌ها، سد‌های استان هرمزگان وضعیت ناخوشایندی داشت و کمبود بارش در استان هرمزگان به منفی ۵۸ درصد نسبت به نرمال خودش یعنی از آغاز سال آبی تا ۲۸ فروردین سال‌جاری، عقب‌تر بود، اما این حجم از بارش باز هم نتوانست کمبود آب مورد نیاز را جبران کند.

دیگر خبرها

  • معاون وزیر کار : دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم تقریبا رشد کرده
  • متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد
  • رشد ۳ برابری پرورش مرغ گوشتی در استان تهران/ احداث ۲ مگافارم پیگیری می‌شود
  • افزایش ۱۳ درصدی تردد خودروها در جاده‌های لرستان
  • رئیس فراکسیون کارگری: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد
  • عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد
  • بارش‌های اخیر کمبود آب تهران را جبران کرد؟
  • افزایش تورم خوراکی‌ها در آغاز سال
  • نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد کاهش یافت
  • حمل و نقل عمومی رکورددار تورم در فروردین ۱۴۰۳/ خوراکی‌ها چقدر گران شدند؟