Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@17:35:10 GMT

تلکسوپ رصدخانه ملی ایران یکی از ۵ تلکسوپ برتر دنیاست

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۷۹۹۷۹

تلکسوپ رصدخانه ملی ایران یکی از ۵ تلکسوپ برتر دنیاست

به گزارش خبرنگار مهر سورنا ستاری عصر سه شنبه در حاشیه بازدید از مراحل ساخت رصدخانه ملی ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: احداث رصدخانه ملی ایران یک کار بزرگ بود که با همکاری و یک عزم ملی به نتیجه نشست.

وی با بیان اینکه محل تأسیس رصدخانه ملی ایران از بین بیش از ۸۰ نقطه مختلف در ایران انتخاب شد، ابراز داشت: کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی برای انتخاب محلی مناسب برای رصدخانه ملی ایران بیش از ۱۰ سال طول کشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه سیستم‌های کنترل به کار رفته در تلسکوپ رصدخانه ملی ایران حاصل یک دانش فوق العاده قوی داخلی است، تصریح کرد: تلسکوپ استفاده شده در رصدخانه ملی ایران جز پنج تلسکوپ برتر دنیا از نظر بزرگی و دقت است.

وی با اشاره به اینکه سایت محل احداث رصدخانه ملی ایران بسیار فوق العاده و از بهترین نمونه‌ها در سطح جهان برای رصد آسمان است، خاطرنشان کرد: این پروژه عظیم با همت و تلاش صنعتگران و تولیدکنندگان داخل کشور ساخته شده است که بسیار افتخارآمیز است.

ستاری با اشاره به اینکه با راه اندازی رصدخانه ملی ایران یک روند علمی در کشور و در حوزه نجوم شکل می‌گیرد، بیان داشت: با افتتاح این مجموعه شاهد مسافرت تعداد زیادی از منجمان آماتور و حرفه ای از سراسر ایران و اقصی نقاط جهان به این منطقه خواهیم بود چراکه آسمان این منطقه بسیار پاک و فوق العاده عالی برای رصد آسمان است.

وی با اشاره به اینکه یک سایت رصدسرا و مرکز تحقیقات هم برای محققان و پژوهشگران در سایت رصدخانه ملی ایران پیش بینی شده است، ادامه داد: رصدخانه ملی ایران بعد از نورگیری در اواخر خردادماه سال آینده به شبکه جهانی رصد آسمان وصل و در کنار رصدخانه‌های معروف و بزرگ جهان در شیلی و اسپانیا قرار می‌گیرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه شبکه جهانی رصد آسمان در زمینه تبادل اطلاعات و تصاویر در بین دانشمندان سراسر دنیا می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد، افزود: امیدواریم با افتتاح این طرح عظیم ملی شاهد پیشرفت و توسعه بیش از پیش علم نجوم و کیهان شناسی در کشور باشیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از طرح‌های عظیم و علم محور کشور که در آینده‌ای نزدیک پروژه ساخت آن آغاز می‌شود طرح شتابگر ملی است، اظهار داشت: کارهای تحقیقاتی این پروژه چند سالی است انجام شده و طراحی‌های آن هم انجام گرفته است.

ستاری با بیان اینکه شتابگر ملی ذرات بنیادی در زمینه فیزیک پایه است، گفت: این شتابگر قرار است با همکاری مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضی ایران (IPM) در قزوین ساخته شود که بزرگی آن چندین برابر پروژه رصدخانه ملی ایران است که در صورت ساخت به عنوان بزرگترین پروژه علم محور کشور لقب خواهد گرفت.

کد خبر 5057889

منبع: مهر

کلیدواژه: سورنا ستاری رصدخانه رصدخانه ملی طرح شتابگر ملی تلسکوپ ویروس کرونا شیوع کرونا آمار کرونا شیراز بوشهر شهرکرد نیروی انتظامی گرگان کرمانشاه شهادت امام رضا ع هفته ناجا مواد مخدر سانحه تصادف ستاد ملی مقابله با کرونا رصدخانه ملی ایران رصد آسمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۹۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران در ردیف کشورهای برتر حوزه ساخت سد و نیروگاه‌های بر‌ق‌آبی

علی‌اکبر محرابیان در مراسم افتتاح پروژه چند منظوره اومااویا در کشور سریلانکا گفت: بر اساس اعلام کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی ایران پنجمین کشور جهان از لحاظ وسعت شبکه‌های آبیاری و زهکشی است. در عرصه تولید تجهیزات و قطعات مورد نیاز تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب موفق شدیم بیش از ۹۵ درصد نیاز خود را در داخل کشور تأمین کنیم.

محرابیان ادامه داد: در بخش برق بر اساس آمار‌های آژانس بین‌المللی انرژی در حوزه تولید برق حرارتی ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان است؛ همچنین در بخش نیروگاه‌های برقابی به همت متخصصان ایرانی جزو کشور‌های برتر جهان هستیم. تاکید می‌کنیم که در نتیجه رویکرد مثبت دولت‌ها و کشور‌ها در عرصه بین‌الملل می‌توان خیر و صلاح مشترک را آرمان قرار داد و عرصه‌های فنی و اقتصادی را انگیزه‌ای برای توسعه صلح و دوستی بین کشور‌ها و ملت‌ها در نظر گرفت و از این طریق آسایش و رفاه را به آحاد مردم تقدیم کرد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: به برکت این دستاورد‌ها بیش از ۲۰۰ سد بزرگ و ۶۰۰ سد کوچک با حجم مخزن حدود ۶۰ میلیارد مترمکعب و حدود ۲.۵ میلیون هکتار شبکه آبیاری و زهکشی مدرن و صد‌های تصفیه‌خانه آب و فاضلاب در ایران ساخته شده است. با توجه به ظرفیت کشور در صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش آب و برق و فاضلاب چند پروژه بزرگ را در کشورهای مختلف جهان یا در حال اجرا داریم یا به تمام رسانده‌ایم.

وی گفت: به عنوان مثال در کشور تاجیکستان از پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده می‌توان به سد و نیروگاه سنگ توده و از پروژه‌های در حال ساخت می‌توان به سد راغون به عنوان بزرگ‌ترین طرح عمرانی در جهان و به تعبیری مرتفع‌ترین سد جهان به ارتفاع ۳۳۵ متر و حجم ذخیره ۱۴ میلیارد متر مکعب توسط مشاوران و پیمانکاران بین‌المللی از جمله شرکت‌های ایرانی اشاره کرد.

وزیر نیرو گفت: امروز نیز سد و نیروگاه بزرگ اومااویا در کشور سریلانکا به بهره‌برداری می‌رسد. پروژه اوما اویا ۱۷۰۰ فرصت شغلی برای مردم سریلانکا ایجاد می‌کند و ساخت دو سد در این پروژه انجام خواهد شد. طرح چند منظوره اوما اویا که هم اکنون با همت متخصصان دو کشور و توجه ویژه دولتمردان کشور سریلانکا آماده بهره برداری است، یک پروژه پیچیده بود که از جمله اهداف احداث آن می‌توان به تولید ۱۲۰ مگاوات برق، احداث دو سد با کاربرد انتقال میان حوضه‌ای آب، تامین آب شرب بخشی از مردم و تامین آب برای ۵ هزار هکتار زمین کشاورزی اشاره کرد. اجرای موفق پروژه چند منظوره اومااویا می‌تواند مقدمه‌ای برای توسعه همکاری‌های ایران و سریلانکا در سایر پروژه‌های مشابه دیگر باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • نقش متخصصان داخلی در حراست هوشمند از آسمان کشور ارزنده است
  • پوچتینو: امری یکی از بهترین سرمربیان دنیاست؛ همه ما باید اثبات کنیم لایق حضور در چلسی هستیم
  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • ایران صادرکننده خدمات مهندسی و تکنولوژی های روز دنیاست
  • دختر شیروانی قهرمان شطرنج‌ لیگ برتر کشور شد
  • قهرمانی نخبگان گیلان در لیگ برتر شطرنج بانوان کشور
  • آیت الله جوادی آملی: بهشت و جهنم محصول کار ما در همین دنیاست
  • وزیر نیرو:‌ ایران جزو کشور‌های برتر در سدسازی است
  • ایران در ردیف کشورهای برتر حوزه ساخت سد و نیروگاه‌های بر‌ق‌آبی
  • ۱۰۰ واردکننده برتر سال ۱۴۰۲ معرفی شدند + فهرست