Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاخص بورس درحالی مصرانه بر مدار کاهش درحال حرکت است که وزیر اقتصاد ضمن اینکه از سهامداران تقاضا کرد با تأمل نسبت به خرید و فروش سهام خود اقدام کنند، درمورد سودآوری شرکت‌ها نیز خبر خوش داد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، شاخص کل بورس که در ماه های ابتدایی سال جاری دو میلیون واحد را نیز رد کرده بود، روز سه شنبه به مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحلیل‌گران در روزهای ابتدایی کاهش شاخص، این روند را تا حدی منطقی و لازم می دانستند اما چراغ قرمز این روزهای بورس، با توجه به سایر پارامترها از جمله قیمت کنونی دلار و گزارش های شش ماهه شرکت‌ها، قدرت تحلیل را هم از تحلیل‌گران گرفته است. در واقع بسیاری از سهامداران در صف فروش سهم‌هایی هستند که با توجه به قیمت دلار، سودآوری چشمگیری و در نتیجه آینده روشنی دارند.

موضوعی که «فرهاد دژپسند»، وزیر امور اقتصادی و دارایی، روز گذشته در حاشیه جلسه با کمیسیون اقتصادی و نمایندگان مجلس به آن اشاره کرد و گفت که خبر خوش من به سهامداران این است که شاهد افزایش نرخ سودآوری شرکت‌ها هستیم. شرکت‌های بورسی از بنگاه‌های گلچین و صادراتی هستند که در حال حاضر نرخ رشد سود برخی از آنها بیش از ۳۰۰ درصد بوده است. p/e برخی از شرکت‌ها به چهار رسیده است که این عدد بسیار خوبی است.

وی همچنین از سهامداران تقاضا کرد که با تأمل نسبت به خرید و فروش سهام خود اقدام کنند. وقتی از سودآوری شرکت‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم یعنی این شرکت‌ها اعتبارآور هستند و نباید سهام آنها ارزان به فروش برود. البته بنده به عنوان یک مقام مسئول به سهامداران نه می‌گویم بفروشید، نه می‌گویم بخرید.

منظور از نسبت P/E چیست؟

نسبت P/E در واقع انتظارات سرمایه‌گذاران از بازدهی آینده یک دارایی را نشان می دهد. در بورس نیز مفهوم کلی P/E همینطور است. برای مثال شرکتی در حال حاضر ۲۰۰ تومان قیمت دارد و سودی که برای سال جاری پیش بینی کرده برابر با ۵۰ تومان است. برای محاسبه P/E این شرکت باید قیمت روز آن را بر سودی که دارد تقسیم کرد. کارشناسان بر این باور هستند که درحال حاضر ببیش از ۸۰ - ۷۰ درصد بازار ارزنده است، دلیل این ادعا هم نسبت های P/E  است. در حقیقت افزایش تورم و به تبع آن افزایش نرخ ارز، موجب افزایش نرخ محصولات شرکت های بورسی می شود.

تجربه نشان داده است که هر یک درصد افزایش در نرخ فروش محصولات شرکت ها ناشی از تورم، چیزی حدود چهار درصد سود شرکت ها را افزایش می دهد. در نتیجه در محاسبه های ارزش سهم یا قیمت سهم، نرخ رشد سودآوری شرکت ها به مراتب بیشتر از نرخ تورم است و همین باعث می شود که بازار در P/E  که به سهم ها در شرکت های رشدی می دهد، نسبت بالایی را در نظر بگیرد.

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: بورس وزیر اقتصاد شاخص کل بورس فرهاد دژپسند خرید و فروش سهام نسبت P E کمیسیون اقتصادی و نمایندگان مجلس سودآوری شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۲۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد

متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور– فروردین ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.

 در گروه نان و غلات، اقلام " شیرینی خشک " با ۳.۳ درصد و" برنج ایرانی درجه یک " با ۲.۶ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

در فروردین ماه ۱۴۰۳ تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالا‌های خوراکی در مناطق شهری کشور بشرح زیر است:

نان و غلات:

در این گروه، اقلام " شیرینی خشک " با ۳.۳ درصد و" برنج ایرانی درجه یک " با ۲.۶ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها:

در این گروه، اقلام " گوشت گوسفند" با ۵.۶ درصد، " گوشت گاو و گوساله" با ۱.۸ درصد و "کنسرو تن ماهی" با ۱.۲ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به "شیر خشک" با ۴.۳ درصد و " کره پاستوریزه" با ۱.۲ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به " تخم مرغ ماشینی " با ۲.۰- درصد و "روغن نباتی جامد " با ۰.۱- درصد می‌باشد.

میوه و خشکبار:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به "پرتقال" با ۱۵.۲ درصد، "لیمو ترش" با ۱۳.۹ درصد و" انار " با ۱۰.۵ درصد می­باشد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به " هندوانه " با ۱۴.۷- درصد است.

سبزیجات و حبوبات:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به"" پیاز" با ۲۹.۵ درصد، " هویج فرنگی" با ۱۳.۶ درصد و فلفل دلمه ای" با ۱۰.۷ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به " خیار " با ۳.۰- درصد است.

قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به" شکر " با ۲.۹ درصد، " سس گوجه فرنگی " و" قند " با ۱.۸ درصد است.

منبع: روابط عمومی مرکز آمار ایران 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد
  • افزایش نرخ دلار و یورو در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلا
  • تحولات خیره کننده حاصل از تلاقی فین تک با مدیریت درآمد شرکت های هواپیمایی
  • فرشاد مومنی: به سوی روند قهقرایی گسترش فقر و عقب ماندگی حرکت می کنیم/ راحت می گویند نقشی در افزایش نرخ ارز نداریم! / وزیر مسئول تولید، می گوید آنقدر واردات کرده ایم که گلوگاه های گمرکی بند آمده! با عنوان «اصلاحات پارامتریک» از جیب حقوق بگیران سرقت می کنند
  • لحظات بیرون انداختن مدیرعامل شرکت بورسی!
  • پروژه‌های ناتمام را خاتمه می‌دهیم/ ستاره خلیج فارس بورسی می‌شود
  • سیر تا پیاز بند بورسی
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • قیمت دلار و یورو امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت دلار افزایشی شد / نرخ روز ارزهای مبادله‌ای