Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@01:37:47 GMT

آمریکا چرا مدیران نفتی را تحریم کرد؟

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۸۲۸۹۸

آمریکا چرا مدیران نفتی را تحریم کرد؟

همشهری آنلاین - علیرضا سلطانی؛ روزنامه‌نگار و کارشناس اقتصاد انرژی: زاویه اول، سیاسی است. دولت ترامپ در روزهای آخر منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری و در شرایطی که به پیروزی در این انتخابات و ماندن دوباره در کاخ سفید مطمئن نیست، مجموعه‌ای از اقدامات جهت تأثیرگذاری بر روند انتخابات و کمک به پیروزی خود را دنبال می‌کند که یکی از این اقدامات بازی با کارت ایران در افکار عمومی آمریکا و خصوصا لابی‌های عربی - یهودی آمریکاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر چنان‌که در سال‌های اخیر ثابت شده، ترامپ از سیاست تحریم بیشتر به‌دنبال بهره‌برداری از بار روانی آن چه در داخل ایران و چه در سطح منطقه است.

واقعیت این است که قدرت مانور کاخ سفید برای ادامه این شرایط به‌دلیل استفاده از همه ابزارهای واقعی تحریم ایران به‌شدت کاهش یافته است بنابراین به ابزارهای تبلیغی و روانی متوسل شده است.

اثربخشی واقعی تحریم‌های آمریکا با خروج این کشور از برجام در اردیبهشت‌ماه۹۷ و تحریم نفتی و بانکی ایران صورت گرفت ولی دولت آمریکا با هدف فشار حداکثری به شیوه قطره‌چکانی و با استفاده از عامل روانی سعی در ملتهب نگه داشتن فضای اقتصادی و سیاسی ایران دارد که بعضا در این زمینه هم بی‌بهره نبوده است.

آنچه برای دست‌اندرکاران میز ایران در دولت ترامپ اهمیت دارد روشن نگه داشتن شعله روانی تحریم است که به‌صورت مقطعی و برنامه‌ریزی‌شده هرازگاهی افرادی یا بخشی در داخل ایران هدف تحریم‌های اعلامی آمریکا قرار می‌گیرند. این تحلیل از اظهارات اخیر اوبراین، مسئول مستقیم تحریم‌های ایران در آمریکا هم کاملا مشخص است. همراه نگه داشتن کشورهای عربی منطقه و ایجاداطمینان به آنها برای اعمال فشار حداکثری به ایران به‌ویژه با اجرای طرح عادی‌سازی‌ رابطه با اسرائیل، دیگر هدف سیاسی است که ترامپ از زمان روی کار آمدن دنبال می‌کند و اقدامات تحریمی اخیر نیز در این راستا ارزیابی می‌شود.

زاویه دیگر قابل بحث در این زمینه، نفت و مسائل مربوط به تحریم نفتی ایران است. این سؤال شاید مطرح شود که با وجود تحریم همه‌جانبه خرید نفت ایران از سوی آمریکا، تحریم مقامات و مدیران نفتی خصوصا وزیر نفت ایران از چه توجیه قابل‌دفاعی توسط دولت آمریکا برخوردار است؟ فارغ از بحث‌های روانی و سیاسی که در سطور بالا بیان شد، تمرکز دوباره سیاست تحریم‌های آمریکا بر صنعت نفت ایران می‌تواند به‌طور مستقیم حاوی این پیام باشد که سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران به‌عنوان شعار محوری ترامپ در راهبرد تقابلی با ایران، عملا با شکست مواجه شده و یا اینکه کنترل آن به مانند گذشته از دست آمریکا خارج شده است.

هرچند آمار دقیقی از میزان صادرات نفت ایران منتشر نشده اما شواهدی وجود دارد که ایران در ماه‌های اخیر به دستاوردهای خوبی در دورزدن تحریم‌ها و افزایش صادرات نفت خود به کشورهای مختلف ازجمله شرق آسیا رسیده و این شرایط در ماه‌های آینده بهبود هم خواهد یافت. براین مبنا اگرچه نقل و انتقال وجوه حاصل از صادرات همچنان با محدودیت‌هایی مواجه است اما امکان صادرات نفت تسهیل شده است.

اقدام آمریکا در تحریم مقامات نفتی ایران در واقع با هدف متوقف ساختن این شرایط از طریق تهدید روانی عوامل خرید و فروش نفت ایران است هرچند این تحریم‌ها حاوی اثرات عملی و عینی بر عملکرد مدیران نفتی در ادامه این مسیر و رایزنی‌ها و مشارکت آنها در مجامع بین‌المللی نخواهد بود چه اینکه در مورد تحریم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه هم این مسئله مصداق داشت.

اما نکته قابل توجه در مورد مدیران صنعت نفت این است که اقدام آمریکا در تحریم آنها، به نوعی حقانیت آنها را حداقل برای برخی منتقدان داخلی که کمر به تخریب و تحریف صنعت نفت در شرایطی که این صنعت در خط مقدم جنگ اقتصادی با آمریکا قرار داشت بسته بودند، به اثبات رساند. منتقدانی که بدون توجه به منافع ملی و شرایطی که کشور در آن قرار داشته و دارد صرفا منافع جناحی و سیاسی خود را دنبال می‌کنند.

کد خبر 560723 برچسب‌ها ایران و آمریکا تحریم

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ایران و آمریکا تحریم صادرات نفت نفت ایران تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۲۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ونزوئلا استفاده از ارز دیجیتال را در تجارت نفت افزایش می‌دهد

ونزوئلا با بازگشت تحریم‌های نفتی روند استفاده از ارزهای دیجیتال در تجارت نفتی را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از هیوستون و کاراکاس، سه منبع مطلع از طرح استفاده احتمالی ونزوئلا از ارزهای دیجیتال در تجارت نفت اعلام کردند: به‌دنبال احتمال بازگشت تحریم@های آمریکا علیه کاراکاس، شرکت ملی نفت ونزوئلا (پدوسا) در نظر دارد استفاده از ارز دیجیتال را در صادرات نفت خام و سوخت افزایش دهد.

وزارت خزانه داری ایالات متحده هفته گذشته به مشتریان و شریکان پدوسا تا ۳۱ ماه مه ۲۰۲۴ مهلت داد تا معاملات نفتی خود با ونزوئلا را به‌دلیل متعهد نبودن کاراکاس به تعهدهای انتخاباتی، متوقف کنند.

این اقدام افزایش تولید و صادرات نفت ونزوئلا را دچار مشکل می‌کند زیرا شرکت‌های خارجی باید منتظر مجوزهای جداگانه ایالات‌متحده برای تجارت نفتی با ونزوئلا باشند.

پدوسا از سال گذشته میلادی در تجارت نفتی خود به‌تدریج به استفاده از ارز دیجیتال «تتر» که ارزش آن با دلار آمریکا مرتبط است، روی آورد. 

منابع مطلع اعلام کردند که ونزوئلا با بازگشت تحریم‌های نفتی به این روند شتاب می‌بخشد، اقدامی که از ریسک مسدود شدن درآمدهای فروش در حساب‌های بانک‌های خارجی به‌دلیل فشارهای واشینگتن می‌کاهد.

پدرو تله‌چیا، وزیر نفت ونزوئلا، هفته گذشته به رویترز گفته بود: بر اساس آنچه در قراردادها آمده است، از ارزهای مختلفی استفاده می‌کنیم.

صادرات نفت ونزوئلا در دوران تله‌چیا افزایش یافته است و با مجوزهای ایالات‌متحده برای فروش، صادرات نفت این کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه مارس به ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسید که بالاترین سطح در چهار سال اخیر به شمار می‌آید.

دیگر خبرها

  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
  • بی‌اعتنایی بازار نفت به اقدامات آمریکا علیه صادرات نفت ایران
  • ونزوئلا استفاده از ارز دیجیتال را در تجارت نفت افزایش می‌دهد
  • خبرگزاری آمریکایی: احتمالاً بایدن تحریم‌های نفتی ایران را اجرا نخواهد کرد
  • فروش نفت ونزوئلا با ارز دیجیتالی
  • بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • تحریم‌های آمریکا تحریم شد/ روند افزایشی تولید نفت خام در ۱۴۰۲