Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: ثبت سکه ولیعهدی حضرت رضا(ع) ضرب نیشابور در فهرست آثار ملی ایران مورد موافقت شورای ملی کشور قرار گرفت.

ابوالفضل مکرمی فر با اعلام این خبر اظهار: مطالعات کارشناسی در مورد این سکه انجام و پس از این که از نظر ویژگی‌های فرهنگی، تاریخی و هنری واجد شرایط ثبت در فهرست آثار ملی تشخیص داده شد فرآیند ثبت در فهرست آثار ملی ایران را طی کرده و به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که همکاری سازنده وموثری بین موزه آستان قدس رضوی و میراث فرهنگی استان شکل گرفته است، افزود: این اثر ارزشمند در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود و دستورالعمل و آئین نامه‌های مرتبط با نگهداری و حفظ آثار تاریخی به رئیس موزه‌ها و اسناد آستان قدس رضوی ابلاغ شده است.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی– فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز در این باره اظهار کرد: پس از انتصاب علی بن‌موسی‌الرضا(ع) به ولیعهدی مأمون عباسی (خلافت: ۱۹۴ تا ۲۱۸ق.) در تاریخ هفتم ماه رمضان سال ۲۰۱ق.، سکه‌های نقره (درهم) به این مناسبت و به نام آن حضرت در اصفهان، محمدیّه، فارس، مرو، نیشابور و سمرقند ضرب شد.

محمود طغرایی ادامه داد: متن روی این سکه‌ها عبارت است از مرکز «لا اله الا/ الله وحده/ لا شریک له/ المشرق»، حاشیه داخلی «بسم‌الله ضرب هذا الدرهم (محل ضرب/سال ضرب)»، حاشیه خارجی «الله الامر من قبل و من بعد و یومئذٍ یفرح المؤمنون بنصرالله» (بخشی از آیه ۴ سوره مبارکه روم) . متن پشت این سکه‌ها به این شرح است، مرکز «لله/ محمد رسول‌الله/ المأمون خلیفه‌الله/ مما امر به الامیر الرضا/ ولی عهد مسلمین علی بن موسی/ بن علی بن ابیطالب/ ذوالریاستین» و حاشیه «محمد رسول‌الله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون» (بخشی از آیه ۳۳ سوره مبارکه توبه).

وی تصریح کرد: گنجینه سکه موزه رضوی در حال حاضر ۱۲ عدد از این سکه‌های تاریخی را که در اصفهان، محمدیه، فارس، مرو، نیشابور و سمرقند در فاصله سال‌های ۲۰۲ تا ۲۰۴ق. ضرب شده‌اند را در اختیار داشته و به نمایش گذاشته است.

بر اساس گزارش روبط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، وی گفت: به استناد اطلاعات مذکور در صفحه ۵۵ کتاب مرجع سکه شناسی اسلامی تألیف استیون آلبوم با عنوان «فهرست سکه‌های اسلامی» ویرایش سوم، نوامبر ۲۰۱۱- ضرب این سکه‌ها، در سه شهر اصفهان، محمدیه و فارس یک الی دو سال پس از شهادت حضرت‌رضا(ع) در سال ۲۰۳ق. نیز ادامه داشت.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی – فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: سکه منتخب این گنجینه برای ثبت آثار در فهرست آثار ملی، ضرب نیشابور در سال ۲۰۳ هجری قمری است که توسط جناب آقای محمدتقی صفار در تاریخ سه مهر ۱۳۹۸ش. وقف موزه رضوی شده و دارای شماره اموال «س۱۰۸۹ ردیف ۱» است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گردشگري زيارت معماري سکه آثار تاریخی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی فهرست آثار ملی کل میراث فرهنگی سکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۴۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک سمنان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه گفت: در چهارمین جشنواره گردشگری گولاچ روستای هدف گردشگری بیابانک که روز پنجشنبه ۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ با استقبال گردشگران، مردم و مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد، به‌صورت نمادین از سند ثبت ملی مهارت لرده دوزی روستای بیابانک در فهرست میراث ناملموس کشور رونمایی شد.   حسن عربی افزود: در اجرای ماده ۱۲ کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس با قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مذکور مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی آن و ماده ۳ قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب سال ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی، مهارت لرده دوزی روستای بیابانک در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ثبت شد.   او تصریح کرد: این میراث فرهنگی ناملموس به شماره ۲۵۹۱ در سال ۱۴۰۰ در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است.   لَردِه دوزی مجموعه‌ای از هنر‌های دستی، مانند تکه‌دوزی، گل‌دوزی، بخارادوزی، خامه‌دوزی، پولک‌دوزی، قیطان‌دوزی، ساقه‌دوزی، سیاه دوزی، زری‌دوزی و سرمه‌دوزی است. لَردِه به معنای یک سطح صاف است که این فرآیند‌های هنری روی آن اجرا می‌شود.

دیگر خبرها

  • رونمایی از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک سمنان
  • آثار شهید مطهری عقل را تسلیم و دل را راضی می‌کند
  • سوانح جاده‌ای در خراسان رضوی یک کشته و ۲۱ مصدوم برجا گذاشت
  • کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی رونمایی و نصب شد
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • دانش‌آموزان باید بدانند چرا ایران حاضر به ایجاد روابط با برخی کشورها و دولت‌ها نیست
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • انتشار فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر»
  • رونمایی از کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی