Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@04:44:05 GMT

ثبت ملی سکه ولی عهدی حضرت رضا(ع) با ضرب نیشابور

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۸۵۰۳۲

ثبت ملی سکه ولی عهدی حضرت رضا(ع) با ضرب نیشابور

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل مکرمی فر گفت: مطالعات کارشناسی در مورد این سکه انجام و پس از این که از نظر ویژگی های فرهنگی، تاریخی و هنری واجد شرایط ثبت در فهرست آثار ملی تشخیص داده شد فرآیند ثبت در فهرست آثار ملی ایران را طی کرده و به ثبت رسید.

 مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان این که همکاری سازنده و موثری بین موزه آستان قدس رضوی و میراث فرهنگی استان شکل گرفته است، اظهار کرد: این اثر ارزشمند در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می شود و دستورالعمل و آئین نامه های مرتبط با نگهداری و حفظ آثار تاریخی به رئیس موزه ها و اسناد آستان قدس رضوی ابلاغ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم چنین مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی ـ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در این باره اظهار کرد: پس از انتصاب امام علی بن موسی الرضا (ع) به ولی عهدی مأمون عباسی (خلافت: ۱۹۴ تا ۲۱۸ قمری) در تاریخ هفتم ماه رمضان سال ۲۰۱ قمری، سکه های نقره(درهم) به این مناسبت و به نام آن حضرت در اصفهان، محمدیّه، فارس، مرو، نیشابور و سمرقند ضرب شد.

محمود طغرایی ادامه داد: متن روی این سکه ها عبارت است از مرکز: «لا اله الا/ الله وحده/ لا شریک له/ المشرق»، حاشیه داخلی: «بسم‌الله ضرب هذا الدرهم (محل ضرب/سال ضرب)»، حاشیه خارجی: «لله الامر من قبل و من بعد و یومئذٍ یفرح المؤمنون بنصرالله» (بخشی از آیه ۴ سوره مبارکه روم) و متن پشت این سکه ها به این شرح است: مرکز: «لله/ محمد رسول‌الله/ المأمون خلیفه‌الله/ مما امر به الامیر الرضا/ ولی عهد مسلمین علی بن موسی/ بن علی بن ابیطالب/ ذوالریاستین» و حاشیه: «محمد رسول‌الله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون» (بخشی از آیه ۳۳ سوره مبارکه توبه).

طغرایی تصریح کرد: گنجینه سکه موزه رضوی در حال حاضر ۱۲ عدد از این سکّه های تاریخی را که در اصفهان، محمدیّه، فارس، مرو، نیشابور و سمرقند در فاصله سال های ۲۰۲ تا ۲۰۴ قمری ضرب شده اند را در اختیار داشته و به نمایش گذاشته است.

وی گفت: به استناد اطلاعات مذکور در صفحه ۵۵ کتاب مرجع سکه شناسی اسلامی تألیف استیون آلبوم با عنوان «فهرست سکّه های اسلامی» - ویرایش سوم، نوامبر ۲۰۱۱، ضرب این سکهّ ها، در سه شهر اصفهان، محمدیّه و فارس یک الی دو سال پس از شهادت حضرت رضا (ع) در سال ۲۰۳ قمری نیز ادامه داشت.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی ـ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: سکّه منتخب این گنجینه برای ثبت آثار در فهرست آثار ملی، ضرب نیشابور در سال ۲۰۳ قمری است که توسط محمّد تقی صفار در ۳ مهر ۱۳۹۸ وقف موزه رضوی شده است.

کد خبر 5058294

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی موزه امام رضا ع ویروس کرونا شیوع کرونا شیراز آمار کرونا بوشهر شهرکرد نیروی انتظامی کرمانشاه گرگان شهادت امام رضا ع هفته ناجا مواد مخدر سانحه تصادف ستاد ملی مقابله با کرونا میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۵۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دور جدید اجراهای پاپ در استان خوزستان آغاز شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، تیرماه سال ۱۴۰۱ بود که حواشی و اتفاقات در مقابل سینما هلال اهواز، باعث شد کنسرت سیروان خسروی با جنحال‌های فراوان لغو شود و از آن روز تاکنون، به جز چند اجرای جسته و گریخته، روند برگزاری کنسرت در این استان با اختلال مواجه شد و حتی مدیرکل ارشاد در این استان نیز تغییر کرد.

اما شب گذشته پس از حدود دو سال بار دیگر روند برگزاری کنسرت در این استان به ادعای فعالین موسیقی در خوزستان از سر گرفته شده است و قرار است هر ماه دو خواننده در اهواز و شهر‌های اطراف روی صحنه بروند.

مجید رضوی شب گذشته نخستین کنسرت دور جدید اجرا‌های زنده در این شهر را روی صحنه برد و با استقبال جالب توجه مردم اهواز رو به رو شد.

ابن خواننده با اجرای بیش از بیست قطعه در این کنسرت، شب ویژه‌ای را برای دوست دارانش ساخت و در اواسط کنسرت نیز رو به حاضرین در سالن گفت: اهواز و خوزستان جزو بهترین مردمان ایران هستند که در فضای فرهنگ و هنر کارنامه ایدرخشان دارند. امیدوارم با همکاری مسئولین، سالن‌های در خور شان این مردم برای کنسرت ساخته شود.

حمزه صحرایی تهیه کننده کنسرت مجید رضوی در اهواز درباره آغاز مجدد روند برگزاری کنسرت در این استان معتقد است: مقوله کنسرت در خوزستان پس از اتفاقات کنسرت سیروان خسروی که من تهیه کننده آن اجرا هم بودم، به مشکلاتی خورد که با تدبیر مدیران فرهنگی استان بالاخره تصمیم بر این شد که بار دیگر شاهد برگزاری کنسرت در استان باشیم. تلاش و همدلی مدیران فرهنگی استان و فعالین و تهیه کننده‌های موسیقی باعث شده که ما با اطمینان در این حوزه فعالیت هایمان را از سر بگیریم و قطعا دیگر ماجرا‌های کنسرت «سیروان خسروی» تکرار نخواهد شد.

صحرایی افزود: برنامه ریزی‌های فراوانی برای برگزاری کنسرت در خوزستان صورت گرفته که به زودی اطلاع رسانی خواهد شد و بی شک استان خوزستان که دارای پیشینه‌ای فرهنگی و هنری در همه این سال‌ها بوده، برای ادامه روند کاری در سال پیش رو، کارنامه‌ای پربار را به همکاری مدیران ارشاد در استان تجربه خواهد کرد.

گفتنی ست کنسرت مجید رضوی در اهواز به همت موسسه فرهنگی هنری «آوای آیین» به مدیریت حمیدرضا خجندی در اهواز برگزار شد و در هفته‌های آینده چهره‌هایی چون: معین زد، سهراب پاکزاد، حامیم و... در این استان روی صحنه خواهند رفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۵ حفار غیر مجاز در شهرستان نیشابور دستگیر شدند
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • دور جدید اجراهای پاپ در استان خوزستان آغاز شد
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • بازگشایی جاده‌های سیلابی ۶ روستا در خراسان رضوی
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • اخبار کوتاه خراسان رضوی / ۷ اردیبهشت