Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-26@16:52:21 GMT

آلرژی و علل و علائم آن را بهتر بشناسیم

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۸۵۵۸۱

آلرژی و علل و علائم آن را بهتر بشناسیم

ایران اکونومیست-آلرژی نوعی واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل خارجی است و علل و علائمی دارد که باید آنها را شناخت.

 آلرژی یا حساسیت واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل گوناگون است. کسانی که حساسیت دارند، دستگاه ایمنی آنها بسیار حساس و هوشیار است.

نشانه‌های آلرژی را می‌توان به سه دسته خفیف، متوسط و حاد تقسیم کرد؛ واکنش خفیف، شامل نشانه‌هایی است که یک ناحیه از بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، واکنش متوسط، در بخش‌های مختلف بدن ایجاد می‌شود و خارش چشم ممکن است به خارش گلو و تنگی نفس هم تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آلرژی واکنش سیستم ایمنی بدن است؛ هنگامی که آلرژی در بدن ایجاد می‌شود، سیستم ایمنی ماده‌ای را که معمولاً برای بدن بی‌ضرر است، به عنوان ماده‌ای زیان‌آور شناسایی می‌کند و بر علیه آن وارد عمل می‌شود.آلرژی

بدن انسان به طور معمول در مقابل عوامل مضری مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها از خود دفاع می‌کند و گاهی اوقات این دفاع در مقابل مواد بی‌ضرری مانند گرد و غبار، کپک‌ها، یا گرده گیاهان صورت می‌گیرد، سیستم ایمنی بدن در مقابل این مواد واکنش نشان می‌دهد و پادتن می‌سازد، پادتن مانند اسلحه‌ای به این مواد حمله‌ور می‌شود تا آن‌ها را از بین ببرد و در نهایت برخی واکنش‌های التهابی در بدن رخ دهد و علائمی ایجاد شود که به آن‌ها واکنش‌های آلرژیک گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: شکل میوه‌جات در عملکرد بدن تاثیری ندارد
آلرژی بیشتر در کدام قسمت های بدن بروز می کند؟

یک واکنش آلرژیک ممکن است در هر نقطه از بدن مانند پوست، چشم، دیواره چشم‌ها، دیواره معده، بینی، سینوس‌ها، گلو و ریه‌ها رخ دهد؛ در واقع سلول‌های ایمنی در این قسمت‌ها واقع شده‌اند تا با عوامل مهاجمی که از طریق استنشاق یا بلع وارد می‌شوند یا در تماس با پوست قرار می‌گیرند، مقابله کنند.

علائم آلرژی شامل گرفتگی و احتقان بینی، عطسه، خارش بینی، ترشح از بینی، خارش گوش‌ها، التهاب لایه‌های چشم شامل قرمزی و مرطوب‌شدن چشم‌ها و ترشح و خارش‌دار شدن آن‌ها، التهاب‌های پوستی شامل خشکی، قرمزی و خارش‌، کهیر، کوتاه شدن تنفس، بروز سرفه و خس خس سینه است.

بهترین راه مقابله با آلرژی دوری از ماده محرک است و پرهیز از مواجه با گرد و غبار، مصرف مایعات زیاد و شستشوی مکرر حلق و بینی برای کاهش علائم توصیه می‌شود، به افرادی که مبتلا به آلرژی‌های تنفسی هستند توصیه می‌شود از ماسک فیلتردار استفاده کنند، شستن دست‌ها هم در پیشگیری از حساسیت‌هایی که چشم‌ها و پوست را درگیر می‌کند؛ بسیار موثر است.

باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سیستم ایمنی بدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۵۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میوه َشادی بخش را بشناسیم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️موز حاوی سروتونین است، اما نمی‌تواند از سد خونی-مغزی عبور کند (سد خونی-مغزی دیواری است که آنچه را که می‌تواند یا نمی‌تواند وارد جریان خون شود و به مغز راه یابد را فیلتر می‌کند). اما به روش غیرمستقیم نقش مهمی در تنظیم خلق و خو ایفا می‌کند.

موز سرشار از اسید آمینه تریپتوفان است که پس از یک سری فرآیند‌های بیوشیمیایی در بدن ما به سروتونین معروف به هورمون شادی تبدیل می‌شود و علاوه بر بهبود خلق و خو، حافظه، توجه و خواب را نیز بهبود می‌بخشد.
موز به دلیل سطح بالای تریپتوفان که رد بدن به سروتونین تبدیل می‌شود، می‌تواند برای غلبه بر افسردگی مفید باشد.
ویتامین B ۶ موجود در موز نیز به خواب راحت و منیزیم آن به آرامش عضلات کمک می‌کند.
علاوه بر این، تریپتوفان موجود در موز به دلیل خواص خواب‌آور آن شناخته شده است.
موز همچنین به علت فراوانی پتاسیم برای سلامت قلب مفید است. سطوح بالای پتاسیم و سدیم پایین به جلوگیری از فشار خون بالا کمک می‌کند.
همچنین موز سرشار از فیبر است که می‌تواند به هضم منظم کمک کند.
مطالعات نشان می‌دهد که نشاسته مقاوم موجود در موز سلامت روده را حفظ و قند خون را کنترل می‌کند.
این میوه به حفظ استخوان‌های قوی کمک می‌کند و توانایی بدن برای جذب کلسیم را افزایش می‌دهد.
تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که ۴ تا ۶ موز در هفته می‌خورند، می‌توانند خطر ابتلا به سرطان کلیه را به نصف کاهش دهند.

دیگر خبرها

  • میوه َشادی بخش را بشناسیم
  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علل عمده آن | آیا خطرناک است؟
  • دلیل و عوارض بیماری ترانه علیدوستی چیست؟
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • آنچه بهتر است درباره سرخک و واکسیناسیون آن بدانید
  • درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • سندرم درس (DRESS) چیست؟ / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟