Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش چهارشنبه ایرنا، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی قرار است ۱۳ آبان برگزار شود که اوضاع نظرسنجی ها همچنان به نفع جو بایدن نامزد دموکرات ها است اما برخی تحلیل گران می گویند نمی شود به طور کامل براساس نتایج نظرسنجی ها نتیجه نهایی انتخابات را پیش بینی کرذ.

پایگاه اینترنتی "ریل کلیر پالتیکس" نشان می دهد که تا تاریخ ۲۵ اکتبر(۶آبان)، معدل ۱۱ نظرسنجی، حاکی از برتری هشت درصدی بایدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین براساس پیش‌بینی پایگاه "فایو ترتی ای‌ت"( Five Thirty Eight)، که یکی از معتبرترین تشکیلات سنجش افکار در آمریکا به شمار می رود، بایدن ۸۷ درصد شانس پیروزی دارد.

در این پیش‌بینی تنها به تعداد کل آراء (میزان محبوبیت) اکتفا نشده بلکه وضعیت احتمالی آراء الکترال (کالج انتخاباتی) که تعیین کننده نامزد پیروز است نیز در نظر گرفته شده است.

در حالی بیشتر پایگاههای نظرسنجی نیز به پیشی گرفتن بایدن از ترامپ در روزهای اخیر اشاره کرده اند که وب سایت ها و نشریات معتبر نیز در نظرسنجی های خود بر برتری نامزد دموکرات ها بر نامزد جموری خواه تاکید داشته اند.

برای نمونه نشریه معتبر اکونومیست اخیرا اعلام کرده که شانس پیروزی بایدن را ۹۴ درصد و ترامپ را تنها شش درصد برآورد می‌کند.

خطاهای نظرسنجی‌ها برطرف شده؟

جو بایدن در حالی از رقیب انتخاباتی اش در بیشتر نظرسنجی ها جلوتر است که برخی معتقدند نباید زیاد بر روی این نظرسنجی ها تکیه کرد اما کارشناسان در این مقطع زمانی بر این باورند که خطاهای نظرسنجی ها به مروز از انتخابات گذشته برطرف شده است.

در سال ۲۰۱۶ نظرسنجی‌ها تقریبا به اتفاق هیلاری کلینتون را پیروز انتخابات می‌دانستند. پس از آن انتخابات، تا ماه ها مراکز و موسسات نظرسنجی در سردرگمی به سر می‌بردند. اما رفته رفته اعلام کردند که مسائلی که قبلا باعث می‌شده نظرسنجی‌های ریاست جمهوری از دقت کافی برخوردار نباشند بر طرف شده است.

استدلال محکم در پیشتازی بایدن

محکم‌ترین استدلال برای صحت نظرسنجی‌های امسال در مقایسه با سال ۲۰۱۶ این است که تقریبا ظرف ۹ ماه گذشته، بطور پیوسته بایدن با اختلاف قابل توجهی از ترامپ پیش بوده به نحوی که براحتی می‌توانسته ۲۷۰ رای الکترال را که لازمه پیروزی است از آن خود کند. در حالی که در سال ۲۰۱۶ اختلاف بین کلینتون و ترامپ حدود دو تا سه درصد نوسان داشته که اختلافی شکننده و بی ثباتی بود.

ادامه تردید نسبت به تاثیر نتایج نظرسنجی ها

به رغم مسائل مطرح شده هنوز برخی کارشناسان دقت نظرسنجی‌ها را زیر سوال برده اند و در این میان ۳ نظریه مطرح بوده است.

افرادی که تلفن ها را قطع می کنند: شان ترندی تحلیلگر ارشد "ریل کلیر پالتیکس"، یکی از دلایل خطای نظرسنجی‌های انتخاباتی را که پای ترامپ در میان بوده این می‌داند که محافظه‌کاران طرفدار ترامپ به محض اینکه می‌شنوند که کسی از طرف رسانه‌های جریان اصلی در آمریکا با آنان تماس گرفته تلفن را قطع می‌کنند. وی می‌گوید آنان به این رسانه‌ها اعتماد ندارند و این امر می‌تواند بر دقت نظرسنجی تاثیر بگذارد. واقعیت این است که از میان رسانه‌های مطرح آمریکایی، فاکس نیوز یک تنه از ترامپ حمایت می‌کند در حالی که بقیه، از شبکه های خبری و تلویزیونی مانند سن ان ان، سی بی اس، اِ بی سی و ان بی سی گرفته تا مطبوعات با نفوذ مانند نیویورک تایمز و واشنگتن پست مخالف ترامپ‌ و حامی بایدن هستند.

مساله احتمال ابطال آراء پستی: آراء پستی با خطاهای ساده‌ای که رای‌دهندگان به هنگام پر کردن ورقه رای مرتکب می‌شوند ممکن است باطل شوند. شان ترندی به مواردی از قبیل سهل‌انگاری در به روز کردن آدرس و اشتباه در نوشتن تاریخ تولد اشاره می‌کند. به این موارد باید عدم تطابق امضاء رای‌دهنده با آنچه در بانک اطلاعاتی دولت موجود است را اضافه کرد. این مورد شاید متداول ترین دلیل برای ابطال رای است. در عین حال در مواردی که امضاء شاهد لازم است ممکن است یا موضوع گرفتن امضاء شاهد فراموش شود و یا امضاء او نیز با امضاء موجود در سیستم دولت نخواند. بهر حال ابطال آراء پستی موضوعی است که وقتی تعداد رای‌دهندگان پستی سر به میلیون‌ها می‌زند می‌تواند به فاکتوری تعیین کننده در نتیجه انتخابات بدل شود.

یک نظرسنجی نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد از حامیان بایدن گفته‌اند که ترجیح می‌دهند رای خود را توسط پست ارسال کنند. در مقابل تنها ۱۷ درصد از طرفداران ترامپ رای پستی را ترجیح داده‌اند. این امر دموکرات‌ها را در ایالت‌هائی که رقابت نزدیک است شکننده می‌کند. بطور مثال، در فلوریدا که ایالت کلیدی است که حتی می‌تواند سرنوشت انتخابات را رقم بزند، همیشه رقابت بین نامزد دموکرات ها و جمهوری‌خواهان تنگاتنگ بوده است. از سال ۱۹۹۲تا امسال نزدیک به ۵۱ میلیون رای در انتخابات ریاست جمهوری در فلوریدا داده شده است. اختلاف بین نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه تنها ۲۰هزار رای است. تا روز ۲۵ اکتبر دموکرات‌ها ۵۹۶۰۰۰ رای پستی بیش از جمهوری‌خواهان ارسال کرده‌اند و لذا خطر ابطال آراء اگر رقابت مانند سال ۲۰۰۰ و ۲۰۱۶ نزدیک شود دموکرات‌ها را تهدید می‌کند.

دیوان عالی آمریکا در کنترل جمهوری‌خواهان: قاضی امی کُنی بَرِت، نامزد دونالد ترامپ برای عضویت در دیوان عالی آمریکا، توسط سنای آن کشور که در کنترل جمهوری‌خواهان است تایید شد. به این ترتیب در میان قضات دیوان عالی آمریکا، جمهوری‌خواهان دست بالای ۶ بر ۳ را در برابر دموکرات‌ها پیدا خواهند کرد. این موضوع در این لحظه حساس که به احتمال قوی دعواهای حقوقی در جریان انتخابات در پیش است، به خصوص در صورتی که آراء در برخی موارد کلیدی به هم نزدیک باشد فوق العاده برای ترامپ دارای اهمیت است. در سال ۲۰۰۰ رای اکثریت قضات دادگاه عالی آمریکا (۵ در برابر ۴) در یک رویاروئی پنهان ایدئولوژیک، نهایتا جورج بوش جمهوری‌خواه را روانه کاخ سفید کرد.

اخیرا در یک نظرسنجی گالوپ وقتی از مردم سوال شده که صرف نظر از اینکه از کدام یک از دو نامزد حمایت می‌کنید فکر می‌کنید که چه کسی پیروز می‌شود، ۵۶ درصد گفته‌اند ترامپ و ۴۰ درصد گفته‌اند بایدن.

همانطور که قبلا بحث شد ممکن است روشن شدن نتیجه نهائی انتخابات روزها و بلکه هفته‌ها بطول انجامد، مگر اینکه بایدن بطور قاطع و با اختلاف زیاد بتواند بر ترامپ غلبه کند. فرنک لونتس، یک متخصص نظرسنجی که خود جمهوری‌خواه است می‌گوید اگر این بار هم ترامپ انتخاب شود و بار دیگر نظرسنجی‌ها غلط از آب در آید "کار حرفه من تمام است".

برچسب‌ها انتخابات ۲۰۲۰ دونالد ترامپ جو بایدن پروندهٔ خبری آمریکا ۲۰۲۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۲۰۲۰ دونالد ترامپ جو بایدن انتخابات ۲۰۲۰ دونالد ترامپ جو بایدن اخبار کنکور جمهوری خواهان عالی آمریکا جمهوری خواه نظرسنجی ها دموکرات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۷۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟

اگرچه ایالات متحده کمک‌های تازه‌ای را برای اوکراین تصویب و بریتانیا اخیرا از بزرگترین کمک نظامی‌اش به کی‌یف رونمایی کرد، اما زمان خواهد برد تا اوکراین قدرتش را به واسطه این کمک‌های جدید احیا کند و البته در عین حال کمبود نیروهای اوکراینی نقطه ضعف دیگری برای این کشور در مقابل جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به محض آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کمک به اوکراین را امضا کرد، ارتش ایالات متحده شروع به ارسال تجهیزات مورد نیاز به خط مقدم کرد. با این حال، بعید است اوکراین بتواند پیشرفت چشمگیری را در مقابل برتری‌های روسیه کسب کند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «رای مثبت کنگره جهت ارسال کمک به اوکراین موجب افزایش روحیه برای کی‌یف شده است اما کمبود نیرو دغدغه‌ای بزرگ و حیاتی برای این کشور قلمداد می‌شود. از طرفی شاید کمک‌های آمریکا انگیزه‌ای برای کشورهای اروپایی ایجاد کند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند؛ همانگونه که نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ورشو از یک بسته کمکی نظامی ۵۰۰ میلیون پوندی رونمایی کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اوکراین ابتدا امیدوار بود که کمک‌های واشنگتن در ابتدای سال جاری میلادی به دستش برسد اما ظاهرا انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ همچنان برای اوکراین به معنای حفظ خطوط باشد تا بازپس‌گیری قلمروهایش. هفته گذشته لایحه کمک‌ آمریکا به اوکراین تصویب شد و زمان خواهد برد تا اوکراین وضعیت دشوار خود را که از ماه‌های اول ۲۰۲۴ گریبان‌گیر آن شده، بهبود ببخشد. هم‌چنین یگان‌های جدید باید آموزش ببینند و زمان می‌برد تا اوکراین کاملا از کمک‌های آمریکا بهره‌مند شود.»

فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌نویسد: «کی‌یف شاید برای به رخ کشیدن دستاوردهای نظامی پیش از انتخابات نوامبر ایالات متحده و توجیه این کمک‌ها، تحت فشار قرار بگیرد و آمریکا (دولت جو بایدن) از او دستاوردهای نظامی بخواهد. اما اوکراین همچنان به جذب منابع نیاز دارد و در عین حال با توجه به انتخابات آتی آمریکا و حضور چهره‌ای جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، آینده روند این کمک‌ها به اوکراین مشخص نیست.»

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر بهترین راه اوکراین برای تداوم مبارزه با روسیه، ادامه دادن انواع حملاتی است که اخیرا در حال افزایش هستند. طی این حملات از پهپادهای دوربرد علیه پالایشگاه‌های نفت و سایر اهداف با ارزش استراتژیک در روسیه استفاده شده است اما اوکراین نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد اتکمز یا موشک‌های کروز سایه طوفان که سوناک در ورشو این هفته وعده داد، برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.»

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به قدرت روسیه می‌نویسد: «در حالیکه هیچ راه آسانی برای به زانو درآوردن روسیه وجود ندارد، اما شاید در این مسیر نقاط آسیب‌پذیر این کشور فاش شود. از لحاظ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم حتی اگر ترامپ پیروز شود، ضمانتی برای خرسندی پوتین ارائه نمی‌دهد زیرا ترامپ احتمالا بخواهد برنامه صلح خودش را در پیش بگیرد.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • حد نصاب تازه «جو بایدن» کمترین میزان محبوبیت رئیس جمهور در ۷۰ سال اخیر
  • کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم
  • انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی در کاخ سفید
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • حمایت از فلسطین؛ خواسته اصلی دانشجویان معترض آمریکایی
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • مهاجرت غیرقانونی «بحران جدی» از نگاه آمریکایی‌ها
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان