Web Analytics Made Easy - Statcounter

سردار رحیم صفوی گفت: امنیت مرزها یکی از اساسی‌ترین اهداف هر حکومت است و باید بالاترین نقطه توجه دولت‌ها و حکومت‌ها در بحث امنیت مرزها باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، صبح امروز سردار سید یحیی رحیم صفوی مشاور عالی فرماندهی کل قوا در مراسم افتتاحیه همایش ابعاد نظری و کاربردی توسعه و امنیت پایدار مناطق مرزی که در دانشگاه فردوسی مشهد؛ ضمن اشاره به ضرورت برخوردار بودن حکومت ها از یک اندیشه و برنامه منسجم برای مرزها اظهار کرد: امنیت مرزها یکی از اساسی ترین اهداف هر حکومت است و باید بالاترین نقطه توجه دولت ها و حکومت ها در بحث امنیت مرزها باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عنوان کرد: حفاظت مرزها با دو کلید واژه اساسی عزت و قوت تعریف می شود؛ عزت به مفهوم شکست ناپذیری است و قوت به معنای قدرت علمی و عقلی دولتهاست.

مشاور عالی فرماندهی کل قوا شاخص های اساسی شکل گیری مرزها را دارای 5 محور دانست و تشریح کرد: سابقه تاریخی قدرت حکومت ها در گذشته، رابطه قدرت ملی یک دولت نسبت به کشورهای همسایه، تعداد همسایگان و تنوع مرزهای زمینی و هوایی و دریایی، موقعیت جغرافیایی کشورها و علائق ژئوپلیتیکی حکومت ملی، از جمله مسائلی هستند که در شکل گیری مرزها نقش اساسی دارند.

سردار رحیم صفوی ابراز کرد: امنیت مرزها تابع چند عامل محیط ملی، منطقه ای و بین المللی است که می توان به راهبرد امنیت ملی دولتها، سیاست خارجی کشورها در رابطه با کشورهای همسایه و قدرت اقتصادی، فرهنگی و نظامی کشور، ویژگی های تمدنی و جمعیتی کشورها خصوصا ویژگی های مرزنشینان، وسعت سرزمینی و تنوع جغرافیای مرزها و تاثیر محیط ملی و امنیت مرزها نسبت به مرزهای کشور همسایه اشاره کرد.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران تاکید کرد: داشتن یک طرح آمایش سرزمینی در دراز مدت برای امنیت مرزی بسیار مهم است؛ تهیه سند ملی آمایش سرزمینی توسط سازمان برنامه و بودجه با همکاری کمیته ملاحظات دفاعی و امنیتی و پدافند غیر عامل برای سال 1424 در حال انجام است

وی تصریح کرد: هر چقدر یک دولت ملی با همسایگان مرزی خود در تعامل مثبت بوده و روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ترانزیت، گردشگری و ... بین آنها برقرار باشد، امنیت پایدارتر خواهد بود اما اگر در حالت تخاصم یا رقابت های منطقه ای باشند قطعا آسیب ها بیشتر می شود.

سردار رحیم صفوی با اشاره به تاثیر محیط بین المللی بر امنیت مرزها گفت: فضای استراتژیک قدرت و امنیت در محیط جهانی و رقابت ها و تنش های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی قدرت های بزرگ با یکدیگر بر امنیت مرزی در مناطق مختلف جهان و حتی امنیت کشورها تاثیر گذار است.

مشاور عالی فرماندهی کل قوا در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از اندیشمندان علوم سیاسی اینگونه فکر می کنند که جهان در حال تقسیم شدن به دو نیمکره شرقی و غربی است و انتقال قدرت به آرامی از نیمکره غربی به سمت شرقی وجود دارد؛ ما به عنوان یک کشور که در غرب آسیا قرار داریم بایستی تعامل خود را با این تحولات بین المللی به نحوی برقرار کنیم که نگذاریم تنش های مرزی به کشور ما آسیبی برساند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: امنیت مرزها رحیم صفوی حکومت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۸۸۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش قدرت معیشتی خانوار در آذربایجان‌شرقی مورد توجه خواهد بود

نامزد راه‌یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو گفت: افزایش قدرت معیشتی خانوار استان به‌ عنوان قطب صنعتی و اقتصادی مورد توجه خواهد بود.

علی آجودان‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه اصلاح وضع موجود هدف نهایی او از شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی است، اظهار کرد: خدمت‌گزاری به مردمی که صاحبان اصلی انقلاب و کشور هستند باید اولویت امور مسئولان باشد و نمایندگان مردم نباید دغدغه‌ای به غیر از خدمت‌گزاری داشته باشند.

وی با اشاره به محورهای اصلی اهداف و برنامه‌های خود در مجلس شورای اسلامی افزود: گرانی، مسئله‌ای است که دولت‌ها و دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی با آن مواجه بوده‌اند و تلاش برای بهبود معیشت باید دغدغه نهایی نمایندگان مردم در مجلس باشد.

نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو در ادامه تصریح کرد: افزایش قدرت معیشتی خانوار استان به‌عنوان قطب صنعتی و اقتصادی با صنعت‌هایی همچون کفش، چرم و قالیبافی مورد توجه خواهد بود.

آجودان‌زاده با اشاره به مسائل زیست‌محیطی به عنوان یکی دیگر از اهداف خود اضافه کرد: دریاچه‌ی ارومیه و خطرات ناشی از خشکی این دریاچه، مسئله‌ای بسیار مهم و تأثیرگذار در آینده زیست‌بوم انسانی، اقتصادی و اجتماعی است و نمایندگان مردم باید وجهه ملی آن را بیش از پیش مورد توجه قرار داده باشند.

وی سومین محور اهداف خود را به عنوان یکی از کادر درمان مسائل درمانی عنوان و اضافه کرد: مشکلات درمانی و نارضایتی مردم از مراکز درمانی به ویژه مراکزی که از مرکزیت برخوردار هستند، منجر به نارضایتی گسترده‌ای شده است که باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

نامزد دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو با اشاره به مسائل کارگری و تأثیر آن در معیشت، گفت: قانون حمایت از قالیبافان، کشاورزان و افزایش سن بازنشستگی از مباحثی است که باید رویکرد حمایتی از کارگران در صحن مجلس شورای اسلامی مورد توجه باشد.

آجودان‌زاده افزود: مشارکت پایین مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی، ناشی از عملکرد ضعیف مدیران و نبود شایسته‌سالاری در انتصابات است که نارضایتی مردم از وضعیت موجود را در پی داشته است.

کد خبر 751345

دیگر خبرها

  • سه رکن اساسی برای اجرای سیاست های توسعه دریامحور
  • توجه به تربیت رکن اساسی سیاست‌های فرهنگی دانشگاه است
  • توجه به امر تربیت در کنار آموزش، رکن اساسی سیاست‌های فرهنگی دانشگاه است
  • روان‌سازی و تسهیل در مرزها منجر به افزایش صادرات به افغانستان خواهد شد
  • افزایش قدرت معیشتی خانوار در آذربایجان‌شرقی مورد توجه خواهد بود
  • عملیات وعده صادق اهمیت مشارکت در انتخاباتِ دور دوم را تشدید کرد
  • روزنامه اطلاعات: ملت در چه فکریه؟ دولت در چه کاریه؟
  • روش تربیتی امام خمینی(ره) و نقطه اوج حکومت مهدوی
  • غیربومی بودن مدیران یکی از اساسی ترین مشکلات البرز است
  • جنجال هوخشتره و چاپ پول؛ شاخص محرمانه تورم را چه عددی حساب کرد؟