Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی در آستانه سیزدهمین سالگرد درگذشت شاعر انقلاب قیصر امین‌پور پوستر «یاران انقلاب» را با موضوع زندگی او منتشر کرد.
به گزارش شهر به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، کتابخانه آفتاب فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی در آستانه سیزدهمین سالگرد درگذشت شاعر انقلاب قیصر امین‌پور، در پوستر «یاران انقلاب» به معرفی بخش‌هایی از زندگی، موفقیت‌ها و تلاش‌های این شاعر، فارسی پژوه و استاد ادبیات فارسی پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نخستین بخش از معرفی این شاعر به مرور نظر مقام معظم رهبری درباره او اختصاص دارد: «او (قیصر امین‌پور) و دوستانش نخستین رویش‌های زیبا و مبارک انقلاب در عرصه شعر بودند و بخش مهمی از طراوت و جلوه این بوستان، مرهون ظهور و رشد آن عزیز و دیگر دوستان همراه اوست.»
در بخش دیگری از این متن، قیصر امین پور این‌گونه به مخاطبان معرفی شده است:
«دست عشق از دامنِ دل دور باد! / می‌توان آیا به دل دستور داد؟
آنکه دستور زبان عشق را / بی‌گزاره در نهاد ما نهاد
خوب می‌دانست تیغ تیز را / در کف مستی نمی‌بایست داد
این قطعه‌ای شعر از قیصر امین‌پور است که در کتاب «دستور زبان عشق» می‌خوانید، شاعری که فارغ از آنکه کجا به دنیا آمده و کجا زیسته است، زبان مردم زمانه‌اش را می‌دانست و برای دردهای آنان شعر می‌گفت.
در میان لوح‌های افتخار و تندیس‌های قیصر امین‌پور می‌توان به این موارد اشاره کرد: کسب جایزه ویژه نیما یوشیج در سال 76، برنده تندیس ماه طلایی (برگزیده شعر کودک و نوجوان 20 سال انقلاب)، برنده جایزه جشنواره کتاب کانون پرورش فکری برای کتاب ظهر روز دهم، برنده جایزه جشنواره کتاب کانون پرورش فکری برای کتاب به قول پرستو و برنده تندیس مرغ آمین.
قیصر امین‌پور دوم اردیبهشت 1338 در گُتوند واقع در منطقه بختیاری استان خوزستان به دنیا آمد. دوره راهنمایی و متوسطه خود را در مدرسه راهنمایی دکتر معین و آیت‌الله طالقانی دزفول گذراند و در سال 1357 در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد، ولی پس از مدتی از تحصیل در این رشته انصراف داد. او در سال 1363 بار دیگر، اما در رشته زبان و ادبیات فارسی به دانشگاه رفت و این رشته را تا مقطع دکترا گذراند و در سال 1376 از پایان‌نامه دکترای خود با راهنمایی محمدرضا شفیعی کدکنی با عنوان «سنت و نوآوری در شعر معاصر» دفاع کرد. این پایان‌نامه در سال 1383 توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد. امین پور در سال 1358 به همراه سید حسن حسینی از جمله شاعرانی بود که در شکل‌گیری و استمرار فعالیت‌های واحد شعر حوزه هنری تا سال 1366 تأثیرگذار بود. امین پور پس از تصادف در سال 1378 همواره از بیماری‌های مختلف رنج می‌برد و دو عمل جراحی قلب و پیوند کلیه را پشت سر گذاشته بود و در نهایت حدود ساعت 3 بامداد سه‌شنبه 8 آبان 1386 در بیمارستان دی تهران پر کشید و به عاشقانه‌ها پیوست.
این کتاب‌ها به قلم قیصر امین‌پور چاپ شده‌اند: مثل چشمه، مثل رود (شعر نوجوان)، طوفان در پرانتز (نثر ادبی)، منظومه ظهر روز دهم (شعر نوجوان)، بی بال پریدن (نثر ادبی)، مجموعه شعر آینه‌های ناگهان، به قول پرستو (شعر نوجوان)، گزینه اشعار (مروارید)، مجموعه شعر گل‌ها همـه آفتابگردان‌اند و دستور زبان عشق.
کتابخانه آفتاب فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی در پوسترهای «یاران انقلاب» که در فضای مجازی منتشر می‌شود، هر ماه به مرور زندگی و موفقیت‌های یکی از شاعران و نویسندگان عرصه انقلاب می‌پردازد.
برای دیدن این پوستر و مطالعه کامل متن می‌توانید به صفحه اینستاگرام فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی به نشانی f.enghelab مراجعه کنید.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: فرهنگ سرای انقلاب اسلامی قیصر امین پور یاران انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۱۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «اُمّ علاء» نوشته سمیه خردمند توسط انتشارات شهید کاظمی به زودی منتشر و در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می‌شود. این کتاب روایت زندگی اُمُّ¬الشهداء فخرالسادات طباطبایی تبریزی، بانویی که هفت نفر از اعضای خانواده اش را تقدیم اسلام کرد، است.

پدر و مادر فخرالسادات در جوانی به بهانه تعلیم در حوزه علمیه نجف، از تبریز به نجف اشرف هجرت می‌کنند و همان جا ماندگار می‌شوند. فخرالسادات در سن سیزده سالگی با آیت الله سید حسن قبانچی که یکی از شاگردان ممتاز پدرش سید محمد جواد طباطبایی تبریزی بود ازدواج می‌کند. آنها در خانه وقفی کوچکی در جوار حرم امیرالمؤمنین (ع) زندگی شأن را با عشق آغاز می‌کنند.

خانه‌ای که هر وقت پنجره اش را باز می‌کرد؛ چشمانش به گنبد مطهر حرم حضرت علی (ع) گره می‌خورد و نسیم رأفت جناب ابوتراب وارد خانه و زندگی شأن می‌شد. حاصل ازدواج آنها می‌شود هجده فرزند، نه پسر و نه دختر. فرندانی که برخی‌هایشان شاگرد کلاس استادی چون آیت الله سید محمدباقر صدر می‌شوند و علوم اسلامی را فرا می‌گیرند.

همسرش، چهار پسر، برادر و دامادش در راه اسلام به شهادت می رسند و چند سال آخر عمرش را، در حالیکه دست و پای چپش به خاطر یک سال و نیم اسارت در زندان‌های رژیم بعث از کار افتاده بود، راهی ایران و شهر قم می‌شود و سرانجام در جوار بانوی کریمه حضرت معصومه (س) برای همیشه آرام می‌گیرد.

همیشه در طول عمرش فرزندانش را به پشتیبانی از حضرت امام خمینی (ره) و پیروی از ایشان توصیه می‌کرد. به آنها می‌گفت: اگر همه شما هم فدای اسلام شوید ناراحت نمی‌شوم؛ بلکه افتخار می‌کنم و بدانید خون فرزندان من رنگین‌تر از خون فرزندان اباعبدالله نیست.

کد خبر 6087386 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • کتاب کامبوزیا خط مقاومت در ایران را نشان می‌دهد
  • کتاب «یوسف گم گشته باز آید» در ماهشهر منتشر شد
  • سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی
  • زندگی سخت است آیا فلسفه می‌تواند کمک کند؟
  • روز جهانی سلامتی زنان + تاریخچه و پوستر World Women’s Wellness Day
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (7 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (6 اردیبهشت)
  • کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • نمایشگاه‌های استانی کتاب در ایران هم مهمان ویژه از دیگر کشور‌ها داشته باشند
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (5 اردیبهشت)