Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، روز هفتم آبان سالروز تشکیل سازمان بازرسی و نظارت کالا به عنوان «روز بازرس» نامگذاری شد تا در تقویم کشور یادی از جایگاه نگهبانان حقوق مصرف‌کنندگان شود، اما اوضاع بازار به دلیل کمبود تعداد بازرسان به گونه‌ای است که نتوانسته رضایت مردم را برآورده سازد و اما در این میان بازرسان سازمان صمت نیز گلایه‌ها و دغدغه‌های خاص خود را دارند که شاید کمتر به آن پرداخته شده است، در جریان این اتفاق یکی از بازرسان سازمان صمت استان که نخواست نام وی فاش شود، گلایه‌های خود را در قالب نوشتاری به خبرگزاری فارس ارسال کرد تا در سایه توجه مسوولان متولی، اتفاقات در خوری رقم بخورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر ساله هفتم آبان در بی‌توجهی یک مناسبت سپری می‌شود، روزی که به عنوان «بازرس» لقب گرفت اما در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هیچگونه مراسم و تجلیل نه تنها در این استان بلکه در هیچ استان و حتی در سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کشور به‌عمل نمی‌آید.

دلیل آن زمانی مشخص می‌شود که در دولت تدبیر هیچ‌گونه حمایتی از بازرسی به عمل نیامده است که دلایل بسیار دارد، اما ذکر چند مورد در این مقال اشاره می‌شود.

الف- حذف معاونت بازرسی که تا سال ۱۳۹۷ به طول انجامید و حذف ادارات زیر مجموعه بازرسی که تاکنون ادامه دارد و در برخی استان‌ها مثل استان گلستان عنوان معاونت آن برگشته اما در حقیقت شیر بی یال و دم... است.

ب- با توجه به بکارگیری نیروهای بسیجی در سال ۱۳۸۷ توسط دولت قبل که با حمایت وزیر بازرگانی صورت پذیرفت اما در این هفت سال این افراد از وضعیت قراردادی به شرکتی و از شرکتی به قراردادی و با کمترین افزایش حقوق مواجه بودند که در آخرین اجحاف که در حق بازرسان نامبرده صورت گرفت عدم افزایش حقوق ۵۰ درصدی کارکنان دولت در سال گذشته بود که این افزایش حقوق و روند تصحیح نوع قرارداد باعث کاهش حقوق آنان شد و در سال ۱۳۹۹ افزایش ۱۵درصدی با این هجمه افزایش قیمت و تورم که در کشور از ابتدای انقلاب اسلامی بی‌سابقه بوده است.

پ- استفاده ابزاری از بازرسان در صحبت‌های مسئولان به گونه‌ای که همیشه در سنوات قبل این دولت طرح‌های رمضان، عید نوروز، بازگشایی مدارس، شب یلدا با تخصیص بودجه همراه بوده و در این دولت تنها به این عنوان که بازرسی‌ها تشدید شده و این صحبت‌های عوام‌فریبانه توسط مسوولان امر شنیده شد. اما با توجه به وقت گذاشتن بازرسان بدون تخصیص حتی اضافه‌کاری و داشتن تبعات بسیار به دلیل حضور در بازار مخصوصا سال گذشته بعد از افزایش قیمت بنزین و نداشتن کمترین جایگاه حقوقی در نظر دستگاه‌های متولی یکی از دغدغه‌های جدی بازرسان است.

ت- با توجه به حضور بازرسان به عنوان نوک‌پیکان مبارزه با فساد همواره مورد آماج و حملات باندهای قدرت و در برخی موارد فساد اقتصادی قرار گرفته است اما نتیجه عملکرد بازرسان منجر به جابجایی، عدم حمایت و پشتیبانی سازمانی بوده است.

ث- در همان سال ۱۳۸۸ با حمایت دولت؛ وظیفه نظارت بر بازار خرده‌فروشی و واحدهای صنفی برعهده بازرسان اصناف در شهرستان‌ها قرار گرفت که مقرر شد حقوق این بازرسان با واریزی ناچیز از سوی واحدهای صنفی به عنوان سالانه بازرسی و تخصیص بازگشت درصدی از جرایم واریزی به خزانه جبران شود که در دولت فعلی نه تنها واریزی صورت نگرفته که با عدم پشتیبانی اتاق اصناف این واحدهای بازرسی نیز در برخی شهرستان‌های استان تعدیل نیرو داشته‌اند و یا با هماهنگی اتحادیه‌ها به صورت پروژه‌ای اقدام به دادن اخطارهای صدور پروانه کسب کرده‌اند تنها در مرکز استان با حمایت رئیس و هیئت مدیره اتاق با تمام کاستی‌ها حقوق بازرسان طبق قانون کار بدون هیچگونه اضافه کار داده می‌شود لذا نیروهای فوق تنها در ساعت کاری اقدام به حضور در بازار می‌کنند.

ج- در حالیکه همواره انتظار از حضور بازرسان در بازار در مصاحبه‌های مسوولان استان و رئیس سازمان صمت وجود دارد سوال اینجاست تاکنون چه میزان اضافه کار تخصیص داده شده؛ به طور مثال در سال گذشته بازرسان در شب و نیمه‌های شب در کشتارگاه‌های مرغ حضور فعال داشتند اما واریز وجوه اضافه‌کار به تمامی کارکنان صورت گرفته است به دلیل اینکه سازمان صمت سایر معاونت‌های دیگری چون معدن، صنعت، بازرگانی و نیروی انسانی دارد و در پرداختی‌ها هیچ تفاوتی و برخی موارد کمتر از سایر نیروها در پرداخت اضافه‌کار داشته‌اند.

به گواه تجزیه و بررسی سامانه شکایات 124 از سوی وزارت صمت؛ برترین معاونت در کشور، استان گلستان بوده اما اقدامات رئیس سازمان در عدم حمایت و پشتیبانی و همچنین عدم افزایش حقوق بازرسان و عدم تفاوت در پرداختی به عنوان سایر به این عزیزان صورت گرفته است.

آیا این اتفاقات و برخوردها باعث روزمرگی کار برای بازرسان نمی‌شود، کار جهادی، دستمزد و پاداش نه، اما آیا حمایت و پشتیبانی و خداقوت نمی‌خواهد، آیا تلاشگران عرصه مبارزه با فساد اقتصادی و خط مقدم این مبارزه، حمایت نمی‌خواهند؟

آیا زبان تهدید و ارعاب و عدم شنیدن صدای این عزیزان درست است؟.

استاندار محترم که با تمامی گروه‌ها نشست می‌گذارد، معاونت اقتصادی استاندار، یا ریاست سازمان صمت تاکنون چند بار با مجموعه بازرسان به عنوان متولیان امر جلسه و نشست گذاشته‌اند و درددل و اقدامات آنها را گوش کرده‌اند، حتی به دلیل بیماری کرونا با نمایندگان آنها در این روز گفتمان و جلسه داشتند تا معضلات اقتصادی استان را از زبان بازرسان بشنوند و نه تنها از زبان اقتصاددانان و تولیدکنندگان؟

در خاتمه به روح شهدای تلاشگری که در سراسر کشور شهید شدند اما کسی در بیماری کرونا یادی از آنها نکرد.

مردانی که در سراسر کشور به مرخصی بیماری کرونا نرفتند و در بازار مجاهدانه ماندند و در اثر بیماری فوق مرحوم شدند و کسی نامی از این سربازان گمنام نبرد و حتی در این هفت سال اقدامی در راستای حذف دغدغه فکری آنها و رسمی کردن آنها تلاشی نکرد و همواره گفته شد مگر بازرس هم در وزارت صنعت، معدن و تجارت داریم.

انتهای پیام/83001/

منبع: فارس

کلیدواژه: هفتم آبان بازرس شیر بی یال و کوپال نظارت ساعت اداری گلستان سازمان صمت افزایش حقوق سازمان صمت اضافه کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۴۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری بر پرداخت به موقع حقوق کارگران نظارت کند

رئیس شورای اسلامی شهر تیران گفت: امور مالی شهرداری بر پرداخت به موقع حقوق کارگران توسط شرکت‌های پیمانکاری نظارت کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، عبدالله امینی امروز -جمعه– چهاردهم اردیبهشت_ در گردهمایی تجلیل از کارگران فضای سبز و خدمات شهرداری تیران با اشاره به فعالیت‌های این قشر در شهر، اظهار کرد: بخش عمده نظافت، زیبایی منظر شهری و حفظ فضای سبز بر عهده کارگران و شرکت‌های خدماتی قرار دارد و باید از این فعالیت‌ها قدرشناسی کرد.

وی افزود: پرداخت به موقع حقوق کارگران از مهمترین اقدامات در قدرشناسی از فعالیت‌های این قشر بوده و مدیریت شهری باید به این موضوع توجه داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر تیران بر لزوم اولویت بخشی در پرداخت حقوق کارگران تاکید کرد و اذعان داشت: پیش از کارمندان حقوق و دستمزد کارگران پرداخت شود تا در این شرایط سخت معیشتی از آنان حمایت شده باشد.

امینی ادامه داد: در بسیاری از مواقع اعتبار مالی در حساب شهرداری و یا شرکت وجود داشته اما حقوق کارگران و کارکنان با تأخیر پرداخته شده است که این موضوع غیرقابل گذشت بوده و در صورت تکرار این اتفاق، مدیران شهری باید نسبت به آن به شورای شهر پاسخ بدهند.

وی به جایگاه و شأن کارگران اشاره کرد و یاد آورشد: باید شأن و منزلت این قشر حفظ شود و نسبت به نیازها و دغدغه‌های آنان مطابق با قانون رسیدگی شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تیران با اشاره به انتصاب سرپرست شهرداری تیران گفت: اعضای شورای اسلامی با دیدگاه انتخاب نیروی بومی، جوان و کارآمد در اداره شهر این تصمیم را گرفته و برای پیشرفت کار نیاز به همدلی بین پرسنل شهرداری با سرپرست است.

امینی با بیان اینکه وفاق و همدلی برای خدمت به شهروندان لازم است، تصریح کرد: سرپرست شهرداری تلاش خود را برای حفظ وحدت، همدلی و همکاری‌های مشترک با پرسنل مدیریت شهری و دیگر دستگا ه های اداری متمرکز کند.

سرپرست شهرداری تیران در بخشی از این گردهمایی با اشاره به بیش از ۲۷ هکتار فضای سبز این شهر گفت: نگهداری این محیط و زیبایی شهر با تلاش جامعه کارگری انجام می‌شود که کمتر این نقش دیده می‌شود.

محسن دلکرمی ادامه داد: جمع آوری روزانه بیش از ۱۰ تن زباله در شهر یکی از ارکان زیبایی و تمیزی بوده که نیروهای خدماتی شبانه روز برای این حوزه کار می‌کنند.

وی ادامه داد: توجه به شأن و جایگاه کارگران و بهره گیری از روش‌های نوین در حفظ زیبایی شهر و خدمت رسانی در حوزه خدماتی حائز اهمیت بوده که شرکت‌های پیمانکار به این سمت حرکت کنند.

کد خبر 750343

دیگر خبرها

  • شهرداری بر پرداخت به موقع حقوق کارگران نظارت کند
  • اختصاص ۳۵ شعبه دیوان عدالت اداری به حوزه کار
  • اختصاص ۳۵ شعبه دیوان عالت اداری به حوزه کار
  • نظارت ۴۰ نفر بر روند برگزاری انتخابات مرحله دوم در گنبدکاووس
  • نظارت ۴۰ نفر بر روند برگزاری انتخابات مرحله دوم؛ گنبدکاووس
  • تعیین ۳۵ شعبه دیوان عدالت اداری برای احقاق حق کارگران
  • آخرین نهاد مسئول استیفای حقوق مردم دیوان عدالت اداری است
  • واکنش رییس سازمان انرژی به شایعه ممنوعیت ورود بازرسان آژانس
  • ادارات کردستان خارج از بروکراسی اداری به کمک راهیان نور بیایند
  • هشدار به کارمندان؛ حقوق بگیران حق دریافت هدیه ندارند!