Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@11:13:44 GMT

مقابله با کرونا در آرایشگاه‌های همدان

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۹۴۹۷۷

مقابله با کرونا در آرایشگاه‌های همدان

به گزارش ایرنا، به طور حتم شناسایی راه‌های انتقال بیماری نقش مهمی در کنترل آن دارد هر چند راه های انتقال کرونا هنوز به طور دقیق مشخص نشده است ولی به عنوان یک اصل کلی ویروس‌های تنفسی به طور عمده از طریق ریز قطرات یا از طریق سرفه، عطسه یا لمس اشیای آلوده منتقل می‌شود.

بر اساس دانسته‌های کنونی کارشناسان و پزشکان ویروس کرونا از یک طیف ملایم تا شدید با علایمی همچون تب، سرفه، تنگی‌نفس می تواند بروز کند و در موارد شدیدتر ممکن است منجربه ذات الریه، نارسایی کلیه و مرگ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به آخرین اطلاعات، انتقال ویروس کرونا از انسان به انسان از طریق سرفه، عطسه، تخلیه ترشحات بینی و دهان در محیط صورت می گیرد و این ویروس می‌تواند در فاصله یک تا ۲ متری از طریق سرفه یا عطسه منتقل شود.

راه دیگر انتقال این ویروس، تماس دست‌ها با محیط و سطوح آلوده به ویروس مانند تجهیزات، دستگیره درها، میز و صندلی، شیرآلات، نرده پله‌ها، پریز و کلیدهای برق و همه وسایلی است که به طور عمومی و مشترک استفاده می‌شود که بخشی از آن شامل اسکناس، اسناد و مدارک دست به دست شده و نظایر آن می‌شود.

بنابراین باید پس از تماس با هر فرد یا اشیای مشکوک دست و صورت را با آب و صابون شست در این میان پیشگیری و کنترل عفونت برای صنوف مختلف به ویژه شاغلان آرایشگاه‌های مردانه و زنانه و مشتریان برای مقابله با بیماری کرونا از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان در گفت و گویی تفصیلی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از راه‌های کاهش مواجهه و قطع زنجیره تماس رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

لیدا رفعتی افزود: بسیاری از شاغلان در واحدهای خدماتی نظیر آرایشگاه‌ها در معرض بیماری کرونا بوده و محل‌های کسب و کار یکی از اماکن تجمع و انتقال بیماری محسوب می‌شود بنابراین رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای حفظ سلامت نیروی کار اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: به منظور رعایت فاصله فیزیکی با مشتریان در آرایشگاه‌ها باید نحوه نوبت دهی به مشتریان به گونه ای مدیریت شود که افراد کمی در سالن انتظار آرایشگاه‌ها حضور داشته باشند به طوریکه فاصله حداقل یک متر بین افراد رعایت شود.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان نوبت دهی به صورت تلفنی یا اینترنتی را توصیه کرد و افزود: استفاده از شیلد و عینک حفاظتی، ماسک و روپوش برای آرایشگر ضروری است.

رفعتی اظهار داشت: هنگام صحبت کردن با مشتری یا همراهان او باید فاصله حداقل یک متر رعایت شود همچنین وسایل غیر ضروری در سالن انتظار مشتریان و سایر قسمت‌هایی که مشتریان در رفت و آمد هستند به حداقل برسد.

وی گفت: شستشوی سر و صورت مشتریان، با رعایت بهداشتی و داشتن دستکش مناسب برای هر مشتری و شیلد صورت برای آرایشگر قبل و پس از آرایش و یا رنگ کردن مو انجام شود.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان تاکید کرد: آرایشگرها از پذیرش مشتریان با علایم تب، سرفه، گلودرد و تنگی تنفسی خودداری کنند و توجه داشته باشند که مشتریان هنگام ورود به این محل دست کم از ماسک ساده پشت گوشی استفاده کرده باشند.

 اقدام پیشگیرانه پیش از ورود به محل کار

رفعتی بیان کرد: غربالگری شاغلان در همه گیری کرونا لازم است و بر اساس طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، پیش از ورود به محل کار همه شاغلان مکلف هستند در صورت وجود علایم تنفسی مرتبط با کرونا یا وجود تماس نزدیک با بیمار در بدو ورود به محل کار فرم خود اظهاری را تکمیل کنند.

وی افزود: بررسی روزانه علائم شاغلان باید در دستور کار باشد و نماینده کارفرما یا مدیر، شاغلان را به صورت تصادفی و روزانه، تا پایان همه گیری، از حیث علائم تنگی نفس و سایر علائم تنفسی مورد ارزیابی قرار دهند و در صورت نیاز به قرنطینه خانگی، از ورود فرد به محل کار جلوگیری شود.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان اضافه کرد: بهداشت و حفاظت فردی شامل پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه، انداختن دستمال استفاده شده در سطل زباله در دار، استفاده از قسمت داخلی آرنج موقع سرفه و عطسه در صورت نبود دستمال و شستشوی سریع دست‌ها و صورت با آب و صابون پس از عطسه و سرفه الزامی است.

رفعتی ادامه داد: باید دست‌ها به روش صحیح با آب و صابون شسته شود یا از محلول‌ها یا ژل‌های ضدعفونی استفاده شود همچنین مدت زمان الزم برای شستشوی صحیح دست ها حداقل ۲۰ ثانیه است.

وی گفت: در صورت مشاهده علائم سرماخوردگی استراحت کرده و به روش صحیح از ماسک استفاده شود همچنین اطمینان حاصل کنید که همه مشتریان بینی و دهان خود را با یک دستمال در هنگام سرفه یا عطسه می پوشانند. 

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان با بیان اینکه آرایشگران باید از دستکش و لباس تمیز دارای آستین بلند استفاده کنند اظهار داشت: دریافت وجه نقد ممنوع است و پرداخت ها باید به صورت آنلاین  و با استفاده از کارتخوان تنها توسط مشتری صورت گیرد.

رفعتی توجه به بهداشت دست قبل از انجام امور آرایشی و پیرایشی، قبل از انجام هرگونه اقدامات پاک سازی یا گندزدایی و پس از تماس با صورت و پوست مراجعه کننده را ضروری دانست و خواستار تعویض و شستشوی لباس ها هنگام مراجعه به منزل و شستشوی دست ها با آب و صابون شد.

وی بهداشت دست را شامل شستشوی دست با آب و صابون یا محلول‌های ضدعفونی بر پایه الکل ۷۰ درصد دانست و گفت: باید از لمس چشم، بینی یا دهان خود با دست‌های آلوده یا دستکش خودداری کرد.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان تاکید کرد: از خوردن غذاهای آماده و فست فود تا حد امکان در محیط آرایشگاه باید اجتناب کرده و آبخوری و آب سرد کن موجود در آرایشگاه را به طور موقت حذف کرد.

رفعتی گفت: باید در قسمت مشخصی از آرایشگاه محلول های ضد عفونی دست، امکانات شستشوی دست با آب و صابون قرار داده شود به طوری که شاغلان و مراجعه کنندگان به آن دسترسی داشته باشند.

وی اضافه کرد: تمیز کردن کامل سطوح و تجهیزات مورد نیاز در آرایشگاه ها با آب و مواد شوینده سپس استفاده از مواد گندزدای مناسب الکلی بعد از هر اصلاح و آرایش نیز تاکید می‌شود.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان ادامه داد: دستگیره در ورودی آرایشگاه، کلید و پریزها، راه پله و سایر سطوحی که در معرض تماس مشترک هستند باید مستمر گندزدایی شود.

رفعتی خواستار انجام ندادن هر گونه تزریق جهت امور آرایشی، خدمات میکرو پیگمنتشین، خدمات اُپیلاسیون، مانیکور و پدیکور و کاشت ناخن شد و افزود:صابون مایع و دستمال کاغذی در توالت ها و سرویس های بهداشتی فراهم شود.

وی ادامه داد: توجه به بهداشت ساختمان از جمله مجهز بودن فضاهای عمومی آرایشگاه به تهویه مناسب و جریان داشتن هوای تازه ضروری بوده و بهتر است در آرایشگاه‌ها از سطل زباله در دار پدالی برای پسماندهای تولیدی استفاده شود.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان افزود: تجهیزاتی مانند حوله، سر بند، پیش بند باید یا یکبار مصرف بوده یا به صورت اختصاصی مورد استفاده قرار گیرد چنانچه نیاز به استفاده از تجهیزات به طور مشترک برای مشتریان وجود دارد برای هرمشتری جداگانه آن را تمیز کرده و گندزدایی شود.

رفعتی بیان کرد: هر چند سطوح باید به طورمرتب گندزدایی شود اما باید از پاشیدن و ریختن محلول‌های گندزدا روی سطوح و کلیدها، تجهیزات برقی و مواد ناسازگار و با احتمال انفجار و آتش سوزی اجتناب کرد.

وی افزود: نصب استند یا بنرهای آموزشی برای بکارگیری تمهیدات لازم در جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا در محل کار،نصب پوسترهای هشدار دهنده در خصوص چگونگی انتقال بیماری کرونا، نصب پوستر یا بنر راهنمای نحوه صحیح شستشوی دست ها در محل کار مورد تاکید است.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان بهداشت محیط کار ویروس کرونا همدان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان بهداشت محیط کار ویروس کرونا همدان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان بهداشت محیط کار ویروس کرونا همدان اخبار کنکور آرایشگاه ها آب و صابون ویروس کرونا شستشوی دست محل کار محلول ها دست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۹۴۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همدان نیازمند کارگر و کارمند در بخش خصوصی

احمد شانیان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اقدامات حوزه صمت در استان همدان اظهار کرد: باتوجه به سیاست گذاری های دولت و تکلیفی که به صورت قانونی برای ادارات تعریف شده، در این موارد سعی شد تا تمام موارد و مسائل طرح جوانی جمعیت به صورت مناسب به انجام رسد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع باید بتوانیم با ایجاد اشتغال و بسترسازی حوزه واحدهای صنفی، صنعتی و معدنی که هرکدام به نوبه خود ارزش افزوده بسیار خوبی را در استان به صورت غیرمستقیم در حوزه جوانی جمعیت ایجاد خواهند کرد.

مدیرکل صمت استان همدان تصریح کرد: همچنین ایجاد اشتغال و کارآفرینی که افراد منجر با این می شوند که نسبت به اقتصاد خانواده که یکی از ارکان حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.

شانیان با بیان اینکه اشتغالزایی بسیار خوبی را در استان شاهد هستیم، افزود: در استان همدان امروز، کار هست اما کارگر و کارمند در بخش خصوصی نداریم.

وی با اشاره به اینکه نیازهای مردم ما در حوزه بازار در شهرستان های همدتن متفاوت عمل می کنند اما در مجموع اگر بخواهیم مرکز استان را ملاک قرار دهیم، در دسترس بودن اقلام و کالاهای که باید برای ابتدای زندگی را شاهدیم.

شانیان با اشاره به برگزاری جشنواره های مختلف و تخفیفات متعدد نیز از افزایش قدرت خرید مردم سخن گفت.

وی افزود: استان همدان یکی از استان های است که تورم کمتری را نسبت به سایر استان ها تجربه کرده که این امر به صورت مستقیم با سفره و معیشت مردم و خانواده ها و تشکیل خانواده برای افراد موثر خواهد بود.

وی در تشریح این موضوع اظهار کرد: اقلام اولیه مانند شیرخشک، پوشک و سایر موارد که برای فرزندان باید در دسترس باشد، در دسترس مردم است و نرخ آنها نیز در سیاست گذاری های وزارت صمت گنجانده شده است.

کد خبر 6092915

دیگر خبرها

  • همدان نیازمند کارگر و کارمند در بخش خصوصی
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • مقابله با گرمای شهری از طریق باغ‌های گیاه‌شناسی
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان